سفر به مارماریس با کوچولوی 2 ساله

3.6
سفر به مارماریس با کوچولوی 2 ساله

قدم اول انتخاب شهر

قبل از هرچیز ،برای شروع سفرمون شروع به تحقیق و خوندن سفرنامه های لست سکند کردم و بین آنتالیا، مارماریس ، باتومی و کوش آداسی، مارماریس رو انتخاب کردم. با توجه به کودکی که همراهمون بود ،طبق تحقیقاتی که کردم مارماریس و باتومی مناسب تر از بقیه شهرها بود، چون زرق و برق و شلوغی آنتالیا رو نداره و از لحاظ مسافت برای ما مناسب تر بود.
برای رفتن به مارماریس یک پرواز ۳ ساعته تا فرودگاه دالامان در پیش دارید  ، و از اونجا فاصله یک ساعت و نیم تا شهر مارماریس که توسط لیدر و با اتوبوس انجام میشه . هواپیمایی معراج ، تنها هواپیمایی هست که به دالامان پرواز داره و بجز معراج پرواز دیگه ای نیست و امکان پرواز مستقیم هم تا مارماریس وجود نداره.
ساعت ها و روزهای پرواز هم بسیار محدود هستند و اکثر تورهای مارماریس ۷ و یا ۸ روزه هستند .
برای دریافت ارز مسافرتی هم دیگه لازم نیست که به بانک مراجعه کنید و میتونید اینترنتی هزینه را پرداخت کنید و از خودپرداز داخل فرودگاه ارز دریافت کنید که خیلی کار رو راحت تر کرده . چون خرید اینترنتی ارز به تازگی راه اندازی شده بود ، برای دریافت ارز خیلی نگران بودیم که موفق به دریافت نشیم ولی به راحتی تونستیم ارز دریافت کنیم .
پرواز ما ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه بود که بعد از رسیدن به فرودگاه متوجه شدیم یک ساعت تاخیر در انتظارمون هست ، بعد از هواپیمای معراج با پذیرایی و برخورد نه چندان خوب ، به فرودگاه دالامان رسیدیم و تور لیدر اومدن دنبالمون و راهی مارماریس شدیم. تور لیدر ما آقا حسام بودن که خیلی کم در رابطه با مارماریس ما رو راهنمایی کردن . از اونجا که به شام هتل نمی‌رسیدیم، در نزدیکی مارماریس برای صرف شام به مدت نیم ساعت در یک رستوران بین راهی توقف کردن که رستوران و لوکیشن و کیفیتش اصلا جالب نبود و در نهایت حدود ساعت ۱۰ شب به هتل رسیدیم.

انتخاب هتل

هتل ها در دو لوکیشن قرار دارند که باید بین مارماریس و ایچملر یک گزینه رو با توجه به شرایطتون انتخاب کنید ، گزینه اول این که داخل خود شهر مارماریس باشید و گزینه دوم در محله ایچملر که فاصله پنج دقیقه تا شهر مارماریس با ماشین داره رو انتخاب کنید . انتخاب ما داخل شهر مارماریس ، و نزدیک به مرکز شهر و دریا بود . فاصله هتل ما به ساحل ، مرکز خرید ، دلموش ها بسیار کم بود و تا میدان اصلی شهر و قلعه قدیمی هم حدود سی دقیقه پیاده روی بود .
در نظر داشته باشید ،هتل هایی که در ایچملر قرار دارند قیمت مناسب تری دارند و معمولا به دلیل جذب مسافر بیشتر ،سرگرمی بیشتری هم در هتل وجود داره تا بتواند جبران کننده فاصله بیشتر هتل تا داخل شهر  مارماریس باشد ‌.
انتخاب ما هتل sesin بود که دارای خدمات all و چهار ستاره بود. در انتخاب هتل مارماریس دقت کنید که حتما در قسمت جنوبی شهر باشه ، چون تمام امکانات توریستی در این قسمت قرار داره از جمله مغازه ها، دریا، پاساژ ، قلعه تاریخی،  میدان اصلی و رفت و آمد دلموش ها(در ادامه توضیح خواهم داد) از همین قسمت انجام میشه .
ابتدا که وارد هتل شدیم باید اعتراف کنم کمی تو ذوقم خورد ، به نسبت عکس هایی که دیده بودم بسیار کوچک تر بود و اتاق ۳ تخته ما به قدری کوچک بود که رفت و آمد در آن مشکل بود ، البته که دارای تراسی با ویو خوب و لابی من فارسی زبان و بسیار محترم و خوش برخورد بود . برای استفاده از خدمات هتل،  ابتدای ورود شما به هتل دستبندهایی بهتون می‌دهند که اجازه استفاده از امکانات رو داشته باشید و بسته به هزینه ای که دادید میتونید از تمام امکانات، و یا بخشی از آن ها استفاده کنید.

هتل

خدمات هتل شامل زمین بازی کوچکی برای کودک، استخر روباز، استخر کودک،  جکوزی ، میز بیلیارد و پینگ پنگ ، ساحل اختصاصی ، خدمات صبحانه ، ناهار ، عصرانه و شام بود، که البته چای و نوشیدنی از صبح تا ساعت ده شب سرو میشد .استخر کودک آن در قسمتی از استخر اصلی قرار داره که فضای کوچکی رو شامل میشه و ساعت استفاده از استخر تا ۶ بعد ازظهر هست .
بخشی از ساحل های مارماریس متعلق به هتل ها هستند که با نشان دادن دستبندهاتون اجازه استفاده از امکانات اون رو دارید در غیر این صورت باید به ساحل های عمومی مراجعه کنید . ساحل اختصاصی هتل sesin هم در فاصله پنج دقیقه اون قرار داره و امکاناتی لذت بردن از دریای زیبای مارماریس رو برای شما در اختیار دارد.
البته ساحل های عمومی هم  کاملا تمیز هستند و امکانات کاملی دارند .

هتل

کیفیت غذا هم مناسب بود و چون بسیاری از مهمان های هتل از شهروند های ترکیه بودند ، سبک غذا به ذائقه ما خوشایند بود. البته که تنوع غذا خیلی زیاد نبود ولی کاملا قابل قبول بود . برای مثال در وعده های غذایی ، میوه ، کیک ، نوشیدنی ، چند مدل سالاد و زیتون های بسیار خوشمزه ای سرو میشد . در اکثر هتل ها ساعت شروع صبحانه ۷ و اتمام شام حدود ۹ هست.
در کل هتلی کوچک با امکانات مختصر و کارکنان بسیار خوش برخورد و محترم ، با رسیدگی کم و نظافت کم اتاق بود به طوری که ملحفه ها به صورت روزانه تعویض نمیشد و حتی شامپو و صابون هم روزانه داخل سرویس قرار نمیداند ، و برای این کار باید ازشون درخواست میکردید تا انجام محلفه تمیز و وسائل بهداشتی را در اختیارتون قرار دهند. مهم ترین آپشن هتل ، موقعیت مکانی عالی و لابی من فارسی زبان بسیار محترم  بود ، که باتوجه به قیمت مناسب از انتخاب این هتل رضایت داشتم.

مارماریس

برای بازدید از مارماریس دقت کنید که بهترین فصل اون اواسط بهار تا اواخر تابستون هست که بتونید از دریا و استخر اون استفاده کنید . سفر ما در خرداد ماه بود با اینکه هوا کمی گرم بود اما بادهای مطبوع اون باعث میشد احساس گرما نکنیم . باید بدونید که داخل شهر مارماریس، دیدنی های زیادی وجود نداره و زیباترین و تنها آثار تاریخی اون قلعه قدیمی هست با کوچه های بسیار زیبا که از جاهای دیدنی مارماریس محسوب میشه در کنار میدان اصلی شهر یعنی میدان آتاتورک قرار داره ، اما شهر خیلی تمیز ، مرتب و سرزنده و شادی هست .
برای رفت و آمد به جای تاکسی میتونید از دُلموش استفاده کنید که هزینه هر نفر ۱۵ لیر هست. برای استفاده از دلموش ها هم میتونیم کارت اون رو تهیه کنید تا از نظر قیمت مناسب تر باشه . اگر هتل شما در ایچملر باشه، با دلموش های خاصی میتونید تا مرکز شهر بیاید. ما اکثرا پیاده روی میکردیم و خیلی کم از دلموش استفاده کردیم .
از هتل تا میدان شهر حدود سی دقیقه پیاده روی بود که این مسیر از کنار ساحل عبور میکنه و خیابان اصلی اون ، از ابتدا تا انتها پر از مغازه هست که البته بنظرم برای خرید مناسب نبودند به علت قیمت بالا و تنوع کم محصولات. پاساژ اصلی که اسمش بلو پرت هست در فاصله ای نزدیک به هتل قرار داشت که پاساژی دو طبقه و بسیار کوچک بود و محصولات برند و مارک در اون قرار نداشت .
گرند بازار مارماریس در کنار میدان آتاتورک و قلعه قرار داره و برند کوتون، ال سی ، آدیداس، گراتیس ، واتسون و ... همه در اونجا قرار دارند. اگه اهل بازار گردی و خرید هستید ، حتما پیشنها میکنم به شعبه ال سی وایکیکی که در شمال شهر قرار داره یک سری بزنید ، و در کنار اون فروشگاه پوشاک لباس نوزاد هم قرار داشت که قیمت فوق العاده ای داشت ، کفش فلو و تامی هم اونجا قرار داره . شب حتما از کنار ساحل قدم بزنید چون تمام رستوران و کافه های اطراف ساحل برنامه دارند و فضای بسیار شادی هست ‌.
مارماریس شهر زنده ای هست که تا ساعت ۱۲ شب هم مسافران در حال پیاده روی هستن و شهر بیدار است. چهره شاد مسافران و گردشگران از دیگر نقاط مثبت این شهر هست، و محیط شهر کاملا مناسب برای کودکان است به طوری که خیلی از گردشگران همراه با کودکان خود بودند . در ضمن دور تا دور شهر فضای دوچرخه و اسکوتر و موتور برقی وجود داره و میتونید دوچرخه سواری لذت بخشی رو تجربه کنید. ساعت ۹ شب هم در کنار میدان آتاتورک ، رقص آب شروع میشه که حدود ۱۵ دقیقه زمان میبره و دیدنش برای بچه ها سرگرم کننده هست ولی برای بزرگسالان اصلا جذاب نیست . در مارماریس یک پارک آبی نسبتا بزرگی قرار داره که در ارتفاعات شهر هست . از معروف ترین سوغاتی های مارماریس هم ، زیتون های سیاه و عسل هست.

ایچملر

روز آخر را اختصاص به بازدید از ایچملر دادیم و با دلموش ها به این منطقه رسیدیم ، به علت زمان کمی که داشتیم ، تنها از ساحل ایچملر و پارکینگ قایق ها بازدید کردیم و به سمت هتل برگشتیم.

قلعه

برای رسیدن به قلعه مارماریس باید خودتون رو به میدان اصلی شهر برسونید و به سمت گرند بازار حرکت کنید و در قسمت جنوبی بازار کوچه های بسیار بسیار زیبایی وجود داره که شما رو به قلعه میرسونه، یک قلعه کوچک و قدیمی با منظره ای فوق العاده که بلیط برای هر نفر ۱۰۰ لیر بود . داخل قلعه امکانات خاصی وجود نداره و بیشتر میتونید از منظره اون لذت ببرید و عکاسی کنید .

چشم انداز شهر از بالای  قلعه بسیار زیباست و فضای شهر ، دریا و کوه های اطراف قابل مشاهده است‌. در بافت قدیمی اطراف قلعه هتل های زیبایی قرار داره که اقامت در اونها به واسطه بافت سنتی و لوکیشن و منظره زیبا میتونه خیلی لذت بخش باشه. پیشنهاد میکنم حتما بازدید از این قلعه رو تو برنامه‌تون بزارید .

قلعه مارماریس

تور جیپ سافاری

مارماریس پر از تورهای متنوع و مختلف هست که بسته به سلیقتون میتونید انتخاب کنید ، از معروف ترین اونها تور جیپ سافاری و تور یک روزه دالیان هست .
هزینه این تور ها بین ۲۰ تا ۲۵ دلار هست و پیشنهاد میکنم اصلا از تور لیدرتون تهیه نکنید چون به بهانه بیمه، هزینه بسیار بالایی دریافت می‌کنند.
تور جیپ سافاری به این صورت بود که جیپ های حدودا ۱۰ نفره و به صورت گروهی راهی مناطق اطراف مارماریس می‌شدند، در ابتدا برنامه آب بازی بود که تفنگ های آب‌پاش با قیمت ۵۰ لیر بهتون کرایه میدن و همدیگه رو خیس آب میکنید که خیلی سرگرم کننده بود و در ادامه بازدید از یک آبشار زیبا که بسیار شبیه به مناطق شمالی ایران هست و ناهار در یک رستوران با کیفیت پایین که شمال مرغ و ماکارونی بود و بازدید از روستای اورهانیه که دریای به شدت قشنگ و شفافی داره و مناسب برای آب تنی هست و سپس برگشت به شهر  .این تور از حدود ۹ صبح شروع میشه و تا ساعت ۴ عصر به هتل بر می‌گردید.

ساحل اورهانیه

در کل این تور پیشنهاد میکنم ولی بدونید قرار نیست خیلی شگفت انگیز باشه براتون . در ابتدا ما تصور میکردیم هیجان تور بیشتر باشه و جیپ ها از رودخانه گذر کنند که اصلا این طور نبود. تور دالیان هم شامل کشتی ، گل بازی ، بازدید از لاک پشت و ... که ما علاقه ای به دیدنش نداشتیم. تفریحات دریایی هم قیمت بالایی داشتند ، برای مثال پاراسل حدود ۱۶۰۰ لیر بود.

در نهایت شهر مارماریس شهری بسیار کوچک هست که می‌تونید با اجاره چهارچرخ های برقی در عرض ۲ ساعت کل شهر رو ببینید. شهر خیلی مرتب و زیباست و با بافت و فرهنگ استانبول خیلی متفاوته به طوری که احساس نمی‌کنید استانبول و مارماریس هر دو جز یک کشور باشند ! اکثر مسافر های مارماریس روس ها و خود ترک ها هستند و ما خیلییی به ندرت ایرانی و عرب دیدیم در سفرمون به این منطقه.  هنگام بازگشت حدود ۶ صبح لیدر به دنبال ما اومد و ساعت ۱۰ به سمت مقصد پرواز کردیم.

شهر ایچملر

نتیجه کلی

برای من و همسفر کوچولوی دو سالم مارماریس جز یکی از بهترین سفرها بود ، اگر دنبال آرامش و امنیت  هستید حتما به اینجا سفر کنید چون یکبار دیدنش خالی از لطف نیست ولی اگه دنبال هیجان هستید بنظرم گزینه های بهتری وجود داره‌. برای همسفر کوچولوی من مارماریس بسیار مناسب بود ،بازی های آبی ، ساحل ، استخر ، کوچه ها و خیابان های مهندسی ساز که کاملا مناسب کالسکه هستند ، زمین بازی داخل هتل و ... باعث شد سفر با کودکم برای من لذت بخش باشه . در کل از انتخاب مارماریس بسیار راضی هستم ولی برای بار دوم ترجیح میدهم از یک شهر دیگه بازدید کنم.