4.1
سفری به رویایی ترین شهر اروپا، ونیز: یک کتاب قدیمی عاشقانه + تصاویر

ونیز: یک کتاب قدیمی عاشقانه

من با قطار به ونیز رسیدم. بلیط را برای یک مسافت تقریبا 10 ساعته به مقصد ونیز به قیمت حدود 100 یورو خریده بودم که به نسبت نرخ بلیط هواپیما گران به نظر می رسد. در یکی از گرم ترین روزهای ماه June سال 2019 قرار داشتیم. ایستگاه قطار بسیار شلوغ بود و توریست‌ها از ملیت های مختلف حضور داشتند. تعداد زیادی غرفه های گردشگری در ایستگاه قطار به دنبال جذب بیشتر گردشگر بودند و تلاش میکردند انواع تورهای گشت شهری را به گردشگران بفروشند. این تورها قیمت های مختلف داشتند و شامل گردش در جزایر اطراف ونیز هم میشدند. من به سراغ باجه امانت ساک رفتم که دو مدل امانت داشتند یا امانت کیف کوچک یا امانت کیف بزرگ و غیر از مبلغی که برای 6 ساعت میگرفتند بعد از آن به ازای هر ساعت 1 یورو میگرفتند.

من از خدمات VIP استفاده کردم و کلا به ازای یک چمدان و یک کوله پشتی 24 یورو دادم که تا ساعت 9 شب بتوانم بارم را به امانت بگذارم. بدو خروج از ترمینال با یکی از مسیرهای اصلی شهر و نیز سیل توریست مواجه شدم که تلاش میکردند از پلی بزرگ رد شوند و به قسمت تاریخی و جذاب ونیز بروند. خروجی ایستگاه قطار درست روبروی "کانال بزرگ" بود و تا اولین قدم را بیرون از ایستگاه گذاشتم منظره زیبایی از ونیز را دیدم. عمیقا خوشحال بودم که برای اولین بار ونیز را میبینم. در حالی که مدام نگران بودم نتوانم مکان های توریستی را پیدا کنم و نتوانم از زمانم در این سفر یک روزه به بهترین شکل استفاده کنم، تصمیم گرفتم ابتدا یک مغازه یا باجه بلیط و تور فروشی (راهنمای توریست) پیدا کنم.

عکس 1 اولین منظره ای که از ونیز بعد از خارج شدن از ایستگاه قطار دیدم

سفری به رویایی ترین شهر اروپا، ونیز: یک کتاب قدیمی عاشقانه

بعد از چند دقیقه مغازه ای پیدا کردم (البته تعدادی هم راهنمای دولتی با لباس های مخصوص ایستاده بودند و گردشگران را راهنمایی می کردند). فروشنده خانم ونیزی مهربانی بود که تلاش میکرد بهترین اطلاعات را به من بدهد و مدام هم تاکید میکرد که به عنوان یک ونیزی اصیل دوست دارد بازدید خوبی داشته باشم و مدام لبخند میزد. من تصمیم داشتم بلیطی برای شب برای ترک ونیز به رم بخرم. او به من پیشنهاد داد تا بیشترین زمان را در ونیز بمانم و با آخرین وسیله که اتوبوس بین شهری است ونیز را 11 شب ترک کنم و حدود 6 صبح رم باشم. من بلیط اتوبوس به رم را خریدم و نقشه ونیز را از خانم راهنما گرفتم و از او به عنوان یک ونیزی بومی درخواست کردم تا بهترین نقاط ونیز را برای یک گردش یک روزه روی نقشه علامت بزند. نیز درباره اینترنت وای­فای پرسیدم که گویا همین مغازه های فروش تور و بلیط اینترنت رایگان در اختیار مشتریانشان قرار میدادند. من البته نتوانستم به اینترنت وصل شوم. و بدون تلف کردن وقت به دنبال جمعیت به دل شهر تاریخی و زیبای ونیز وارد شدم. من چون میدانستم در ونیز سیم کارت و در نتیجه اینترنت نخواهم داشت، از قبل نقشه مهمترین مکانهای مدنظرم را پرینت گرفته بودم و نهایتا با نقشه ای که از مغازه کوچک فروش تور و بلیط گرفتم، و با توجه به کوچک بودن ونیز، هیچ مشکلی در پیدا کردن مکانهای توریستی ونیز نداشتم.

عکس 2 نمایی از فراز پل بلندی که ما را وارد محله های قدیمی ونیز کرد

کوچه های تنگ، مغازه های پر زرق و برق، مغازه های سوغاتی فروشی و صدای همهمه توریست ها و سرعت آنها در طی کوچه پس کوچه های ونیز آدم را به وجد می آورد. تورهای پیاده مختلف در سرتاسر این کوچه ها به دنبال لیدر ها روان بودند (من خودرویی در این قسمت از شهر ندیدم و بارها توسط باربران حمل میشد). قایق های کوچک و بزرگ، گاندولا ها، قایق های تفریحی کوچک و کایاک ها، و حتی قایق پلیس مناظر چشم نوازی را بر روی آبهای ونیز ایجاد کرده بود.

عکس 3 نمایی دیگر از ونیز زیبا

سفری به رویایی ترین شهر اروپا، ونیز: یک کتاب قدیمی عاشقانه

تفاوت! بله تفاوت مهمترین چیزی است که بدو حضور در ونیز، این شهر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، هر توریستی را به وجد می آورد. ونیز و معماری منحصر بفرد آن کاری می کند که تمام وقت دوربین به دست در کوچه پس کوچه ها و آبراهه هایش پرسه بزنید و آخرش هم از دیدن خانه هایی روی آب با رنگ و لعاب قدیمی و گاندولا سوارهای بامزه سیر نشوید. ونیز را شهر کانال ها، شهر روی آب، شهر رودخانه ها، شهر ماسک ها، شهر کریستال ها، شهر گاندولاها و ... می خوانند.

عکس 4 نمایی دیگر از ونیز زیبا و آبراهه هایش

ونیز مانند یک شاهزاده خانم زیبا و باوقار با لباسی فاخر است که از بد روزگار در بند افتاده است. دامن قدیمی اش را تا گستره دریا پهن کرده است و تاج سفید و زرینی بر سر گذاشته است. ونیز حق دارد یکی از گران ترین شهرهای توریستی دنیا باشد. ونیز حق دارد که ما را وسوسه کند در کوچه پس کوچه هایش گم شویم؛ بی هیچ میلی برای پیدا شدن. راه رفتن در ونیز درست مثل راه رفتن در یک کتاب قدیمی عاشقانه است. کتاب عاشقانه ای که سالی 20 میلیون خواننده دارد. زیبایی ونیز بی نهایت است و مانند هیچ کجا نیست. ونیز عطر خود را دارد، سبک معماری خود را دارد، رنگ های منحصر بفرد خود را دارد. ونیز همان شاهزاده خانم با وقاری است که در کتاب عاشقانه خود به خوبی شخصیت پردازی شده و چنان نقش محبوبی دارد که سریع بر دل می نشیند.

عکس 5 نمایی از آبراهه های باریک ونیز

سفری به رویایی ترین شهر اروپا، ونیز: یک کتاب قدیمی عاشقانه

ونیز پر از جذابیت است: ابتدا کوچه پس کوچه های باریک پرآب غافل­گیرمان می کنند که با پلهای کوچک قدیمی به هم وصل شده اند. صدای آرام برخورد آب با پل های کوچک یا حفره های دیوارها، صدای دلنشینی است. ممکن است در بعضی نقاط بوی نامطبوع اندکی به مشام رسد که البته خیلی سریع با جریان باد ناپدید می شود. در بعضی کوچه های پر آب، ورودی خانه ها هم از درون آب است و درست جلوی آنها چند چوب عمودی یا چند پله و قایق کوچکی قرار دارد. بعد دریا غافلگیرمان می کند که این جزیره را در میان گرفته است. و بعد زیبایی "کانال بزرگ" که رودخانه ای است بزرگ که از میانه ی این جزیره می گذرد و حال و هوای متفاوتی به شهر می دهد. در کنار این همه زیبایی کلاسیک، تجمل هم لازم است که مغازه های پر زرق و برق آن را تکمیل می کنند. ونیز موقع غروب زیباترین است و حتی در شب سرزندگی خود را دارد. ونیز درخشش عجیبی در روز و شب دارد. صدای همهمه، صدای خنده های بلند، صدای موسیقی گاهی، و حتی صدای غرش توپ از دریا، همه آن چیزی است که ونیز را خاطره انگیز می کند. واقعیت آن است که ونیز ارزش آن را دارد که در هر برنامه سفری به اروپا گنجانده شود.

عکس 6 نمایی از ونیز

ونیز در واقع شهر بزرگی متشکل از چندین جزیره است که در خلیج واقع شده است و قسمت توریستی آن یک جزیره است که کانال بزرگی (رودخانه مانند) از میان آن می گذرد و چنین به نظر می رسد که ساختمان های این جزیره بر روی آب بنا شده اند. جزیره توریستی ونیز خیلی بزرگ نیست و می توان، پیاده، در عرض چند ساعت کل قسمت توریستی آن را دید و قدم زد. دو سه عدد مکان توریستی را هم می توان بازدید کرد که زمان بازدید و انتظار در صف ایستادنشان را باید به این زمان اضافه کرد. بیشترین زمان را باید به عکس گرفتن از لوکیشن های مختلف و تماشای تفاوت های ونیز اختصاص داد. ونیز شهری است که اکثر توریست ها برای بازدید و نه اقامت به آنجا می آیند پس به نسبت سایر شهرها، افراد بیشتری را می بینید که با سرعت در حال گذار و بازدید اند و اگر در زمانهای اوج سفر به ونیز سفر کنید، جمعیت عجیب توریست ها غافلگیرتان می کند.

عکس 7 نقشه ونیز و مکانهای مهم گردشگری ونیز که توسط راهنمای گردشگری علامتگذاری شد

سفری به رویایی ترین شهر اروپا، ونیز: یک کتاب قدیمی عاشقانه

ونیز شهری با نقشه ساده و سرراستی است: دریا دورتادور شهر را در بر گرفته است و کانال پرآبی از میانه شهر میگذرد و پس از آن تنها پل های کوچک اند که آبراهه های ونیز را به هم متصل می کنند. در محل های فراخ تر مانند هر شهر بندری دیگر اسکله های متعددی وجود داشت و فراموش نکنیم ونیز روزی از مهمترین شهرهای تجاری ایتالیا بوده است و کتاب "تاجر ونیزی" گواهی بر این ماجراست.

راهنمایان گردشگری ونیز در تورهای پیاده، معمولا اطلاعاتی تاریخی درباره این شهر و مکان های مختلف و معماری خاصش ارائه می کنند اما اگر قصد ندارید از راهنما استفاده کنید خوب است بدانید ونیز در واقع روی شبکه ای از ستون های چوبی قرار گرفته است که هرکدام از ستون های چوبی حداقل 4 متر در عمق دریا فرو رفته اند. چون چوبها کاملا در آب شور قرار دارند و نیز در معرض جریان آب بوده اند، نه تنها از فرسایش دور مانده اند بلکه به مرور زمان بسیار سخت شده اند. وارد کردن چوب، کار گذاشتن آن در دریا، ساخت بنا و ... همه و همه سال ها به طول انجامیده است. هم اکنون نیز مدیریت شهری ونیز مشکلات خاص خود را دارد که از آن میان می توان به ریختن فاضلاب خانه ها به آبراهه های درون شهر، و نیز مشکلات مربوط به آب گرفتگی به علت مد زیاد اشاره کرد.

مکان های دیدنی ونیز:

من از روی نقشه از پل constitution  گذر کردم و ابتدا به کلیسای Frari رسیدم. کلیسایی زیبا و پر زرق و برقی که توریست ها نه فقط برای بازدید و زیارت بلکه برای بهره بردن از هوای خنک آن، دقایقی را آنجا سپری می کردند. تعداد زیادی کلیسا در ونیز و در هر شهر دیگر ایتالیا وجود دارد که من تصمیم داشتم فقط از همین یک کلیسا و نیز اصلی ترین مکان توریستی ونیز یعنی کلیسای San Marco بازدید کنم.

عکس 8 نمایی از داخل کلیسای Frari

سفری به رویایی ترین شهر اروپا، ونیز: یک کتاب قدیمی عاشقانه

پس از آن در ادامه مسیرم به موزه لئوناردو داوینچی رسیدم که بازدید کننده های زیادی داشت. در طول مسیر از کلیساهای متعددی رد شدم و از بازدید آنها صرفنظر کردم و به جایش وقت بیشتری بر روی پل Rialto یا پل سفید گذراندم و چندین عکس گرفتم. این پل قدیمی ترین پل بر روی کانال بزرگ ونیز است که اولین بار در سال 1180 ساخته شده است و بارها بازسازی گشته است. سپس به عریض ترین نقطه "کانال بزرگ" رسیدم و مناظر زیبایی دیدم.

عکس 9 نمایی از پل سفید مملو از گردشگر

عکس 10 نمایی از کانال بزرگ بر فراز پل سفید

سفری به رویایی ترین شهر اروپا، ونیز: یک کتاب قدیمی عاشقانه

دورتادور پل پر بود از فروشگاه های پر زرق و برق خرید سوغات. و صدها توریستی که مشغول خرید و خنده بودند. سوغات خاص ونیز ماسک های مختلفی است که از قرن 12 در کارناوال ماسک شهر ونیز می پوشند و هم اکنون به عنوان یک رویداد فرهنگی شناخته می شود. فروشگاه ها انواع ماسک (بیش از 10 نوع ماسک ونیزی سنتی وجود دارد که برای اهداف خاص استفاده می شدند) در سایزهای مختلف را می فروشند. پیدا کردن مکان های تاریخی از روی نقشه سخت نبود چرا که کوچه ها همه نامگذاری شده بودند و علاوه بر آن تجمع جمعیت در خیابان ها و کوچه های باریک خود نشاندهنده مسیر های اصلی و توریستی بود.

عکس 11 ویترین یک فروشگاه ماسک فروشی

من صرفنظر از زمان از آبراهه های ونیز و گم شدن در آنها لذت میبردم. به علت بلندی ساختمان ها، کوچه ها همه سایه بودند و بدون گزند آفتاب میشد ساعت ها پیاده روی کرد. در برخی محل ها بوی نامطبوعی به مشام میرسید. برخی پل ها مکان ایده آلی برای عکس بود و برخی توریست ها با لباس های بسیار زیبا سرگرم عکس گرفتن بودند.

عکس 12 نمایی از کوچه های باریک ونیز

سفری به رویایی ترین شهر اروپا، ونیز: یک کتاب قدیمی عاشقانه

عکس 13 نمایی از کانال بزرگ و ایستگاه گاندولا (قایق های سنتی ونیز)

و سرانجام به میدان سن مارکو و کلیسای معروف سن مارکو رسیدم که در گذشته مرکز اصلی امور سیاسی و مذهبی ونیز بوده است. ناپلئون بناپارت از این میدان به علت زیبایی و ظرافت اش، با نام "اتاق نقاشی اروپا" یاد می کند. میدان سن مارکو در واقع یک میدان چهارگوش بود که ورودی ها و خروجی های متعدد داشت. یک ضلع آن کلیسا و سه ضلع دیگر آن ساختمان های یک شکل بودند و با فاصله کمی از دریا قرار داشتند. برج ناقوس کلیسا با ارتفاع 100 متر در وسط این میدان قرار داشت. کلیسای سن مارکو یک بنای بسیار زیبا و با ترکیب رنگی سفید و طلایی است که زیر نور آفتاب میدرخشید. صف ورودی این مکان بسیار طولانی بود و بلیطی برای موزه آن به 5 یورو فروخته میشد. زیبایی و ظرافت داخل آن وصف ناشدنی است. هرچه در جنوب ایتالیا تاکید بر ساخت پیکره های بزرگ و سنگ تراشی های بزرگ مقیاس است، در شمال اروپا تاکید بر ظرافت هنری است. ترکیب رنگ ها سرزنده تر و چشم نوازتر و مجسمه ها و پیکره ها بس ظریف اند.

عکس 14 نمایی از کلیسای سن مارکو که در یکی از ضلع های میدان چهارگوش قرار داشت

عکس 15 نمایی از 3 ضلع دیگر میدان که یکی از آنها قصر دوگ بود

عکس 16 نمایی از برج ناقوس کلیسا که روبروی کلیسا و در مرکز میدان سن مارکو قرار داشت

سفری به رویایی ترین شهر اروپا، ونیز: یک کتاب قدیمی عاشقانه

درون این کلیسای بسیار بزرگ تماما طلاکاری شده بود و مجسمه ها و لوازم ارزشمندی مربوط به قرن 11 به چشم می خورد. طبقه دوم این کلیسا، با چشم اندازی زیبا، ورودی جداگانه ای داشت. کف کلیسا تمام معرق سنگ بود و بعضا طلا نیز به کار رفته بود. تجملات این کلیسا آنقدر بود که به آن لقب کلیسای طلا را داده بودند. زیبایی داخل و خارج کلیسا واقعا چشم نواز بود.

عکس 17 نمایی از داخل کلیسای با شکوه سن مارکو

عکس 18 نمایی از سنگ تراشی های ظریفی که به وفور در کلیسا به چشم میخورد

سفری به رویایی ترین شهر اروپا، ونیز: یک کتاب قدیمی عاشقانه

بعد از بازدید از میدان می توان قصر دوک ونیز را مشاهده کرد که در جوار همین میدان (قسمتی از یکی از اضلاع) و در سال 1340 میلادی ساخته شده است و مشرف به دریاست و مجموعه کاملی از فرهنگ و هنر و تاریخ ونیز است. من بعد از بازدید از میدان و ساختمان هایش به اسکله رفتم و کنار دریا قدم زدم و جزیره زیبای San Giorgio Maggiore را دیدم که درست روبروی میدان ولی در دریا قرار داشت.

عکس 19 نمایی از جزیره San Giorgio Maggiore که از ونیز کاملا مشخص بود

کنار دریا سرتاسر پر از دستفروش بود و توریست های بیشماری که در رستوران های همان حوالی مشغول خوردن ناهار بودند. اگر مایل به سرو ناهار در رستوران نیستید می توانید از مغازه های پیتزا فروشی، پیتزاهای مختلف ایتالیا را سفارش دهید. قیمت های غذا و بستنی و حتی بطری آب در ونیز اندکی بیشتر از سایر شهرهای ایتالیا بود.

عکس20  انواع پیتزاهایی که در یک پیتزا فروشی ونیز سرو می شود

سفری به رویایی ترین شهر اروپا، ونیز: یک کتاب قدیمی عاشقانه

تا غروب تقریبا تمام محله های معروف ونیز را گشته بودم و تا آنجا که می شد در کوچه پس کوچه های آبی ونیز قدم زده بودم. هر چه به غروب نزدیک تر می شدیم، ونیز رویایی تر و البته تعداد توریست ها کمتر و کمتر می شد. تعداد زیادی از توریست ها، غروب را بر روی پله های ساختمان دادگستری (روبروی ایستگاه قطار) تماشا می کردند که من هم به آنها پیوستم و سپس وسایل خود را از امانات ایستگاه تحویل گرفتم.

اگر به کلیسا علاقه مندید، بازدید از کلیسای Santa Maria della Salute و معماری زیبایش می تواند گزینه خوبی باشد.  موزه های معاصر هنری و گالری های متعددی هم در ونیز برپاست که می توانید به آنها سری بزنید. یکی دیگر از ساختمان های مهم ونیز و تاریخ تئاتر ایتالیا، سالن اپرا ونیز می باشد که اگر قبلا یکی از این سالن های پر تجمل را در ایتالیا ندیده اید، بازدید از آن خالی از لطف نیست. دیدن برج ساعت که در نزدیکی میدان سن مارکو قرار دارد نیز توصیه میشود هرچند توریست های کمی فرصت بازدید از آن را پیدا می کنند. مکان دیگری که من بعد ها متوجه شدم بازدید از آن را از دست داده ام لنگرگاه قدیمی آرسنال است که پیکر های سنگی زیبایی دارد و روزی محل تعمیر کشتی ها بوده است.

آن شب بعد از یک روز طولانی گردش در شهر ونیز باید با نوعی تراموا خودم را به ایستگاه اتوبوس های بین شهری می رساندم و به رم میرفتم. خب همه چیز خیلی خوب به نظر می رسید تا اینکه ساعت 9 به ایستگاه تراموا رفتم و در بسته بود! یکشنبه بود و یکشنبه ها زودتر تعطیل می کردند و من نمیدانستم. اینترنت نداشتم و از چند نفر سوال کردم که چگونه باید به ایستگاه اتوبوس ها رفت. پاسخهای جالبی دریافت نکردم چون اکثر کسانی که در خیابان بودند توریست ها بودند که حالا تلاش می کردند خودشان را به هتل هایشان برسانند. ناگهان مرد سیاهپوستی با لباس فرم مانند و تب­لت به دست دیدم.

در طول روز در سطح شهر مشاهده کردم که در مکان های معدودی برخی راهنمایان با تبلت ایستاده اند و از آنجا که این فرد سیاه پوست بود (در ایتالیا قسمت زیادی از نیروی انسانی بخش گردشگری سیاه پوستان مهاجراند که هم به زبان انگلیسی و هم به فرانسه مسلط اند) حدس زدم شاید بتواند به من کمک کند. و بله! با دیدن نگرانی من خیلی سریع ساعت حرکت انواع وسایل نقلیه به ایستگاه اتوبوس های بین شهری را چک کرد و سپس مرا تا اتوبوس-تاکسی دریایی به عنوان بهترین وسیله نقلیه موجود برای من، همراهی کرد و آنجا از یک دختر جوان ونیزی خواست که مرا تا مقصد همراهی کند. و دختر خیلی مشتاقانه قبول کرد و حتی پول بلیط اتوبوس دریایی را هم از من نگرفت و تا ساعت 11 که زمان حرکت من بود کنار من ایستاد و حرف زدیم بی آنکه خستگی اش را بعد از یک روز کاری عنوان کند.

عکس 21 بعد از ظهر زیبای ونیز

نکات سفر به ونیز:

اگر در فصل گرم به ونیز و کلا اروپا سفر میکنید بطری آب همراه خودتان داشته باشید. فقط در مکان های توریستی دستفروشان بطری آب خنک میفروختند. البته در برخی کوچه های ونیز آب شرب شهری خنک برای پر کردن بطری وجود داشت. آفتاب ایتالیا به طرز عجیبی سوزان است پس حتما باید مدام ضد آفتاب خود را تجدید کنید یا حتی چتر به همراه داشته باشید. حتما لباس ها و کفش خنک و سبک به همراه داشته باشید. اگر نمی توانید در صف طولانی کلیسای ... بایستید تلاش کنید بلیط آنلاین بخرید. ونیزی ها مردمان بسیار مهربانی بودند و البته مهمان نواز پس خیلی راحت می توانید ازشان کمک بخواهید. خاطرتان باشد فصل سفر به ونیز بسیار مهم است چرا که در برخی فصول بارندگی بسیار شدید است و در برخی روزها مد دریا بسیار بالا است و پل ها را زیر آب می برد. در واقع بیشتر آنچه شما را در ونیز جذب می کند جذابیت های بیرونی است و لذا آب و هوا بسیار بر تجربه بازدید شما از ونیز تاثیر دارد. اگر گروهی یا خانوادگی سفر می کنید، سوار شدن بر گاندولاها یا همان قایق های سنتی ونیز بسیار تجربه خوبی خواهد بود.