از کازان تا دریای خزر؛ بزرگترین شهرها در کنار رود ولگا

4.8
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
از کازان تا دریای خزر در کنار طولانی‌ترین رود اروپا! +تصاویر
01 شهریور 1397 10:00
3

طولانی‌ترین رودخانه اروپا یعنی رود ولگا، نقش مهمی در زندگی مردم غرب روسیه داشته و دارد. این رودخانه شاهد جنگ‌های بی‌شماری بوده و وجود این پدیده‌ی طبیعی موجب رونق کسب و کار روس‌ها شده و در قلب این مردم نفوذ کرده است. رود ولگا درست از شمال مسکو سرچشمه می‌گیرد، جایی که تپه‌‌های والدای (Valdai Hills) سرچشمه‌ی چند رود را می‌سازند و این رودها پس از طی کردن مسیر ۳۵۳۰ کیلومتری به دریای خزر یا (کاسپین) می‌ریزند. این رودخانه برای آبیاری زمین‌های کشاورزی، کشتیرانی، ماهیگیری و از نظر فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارد و همین موارد باعث شده تا یکی از نمادهای ملی روسیه باشد. در ادامه با ۵ شهر بزرگ و زیبا که در طول مسیر این رودخانه هستند آشنا می‌شوید. لازم به ذکر است سفر با کشتی‌های مسافری در این رودخانه امکان‌پذیر است.

۱. کازان

شهر کازان جمعیتی در حدود ۱/۱ میلیون نفر دارد و مرکز منطقه تاتارستان است. کازان از شهرهای قدیمی روسیه است و در حدود قرن ۱۳ میلادی بناگذاری شده است. ارگ کرملین کازان در قرن ۱۶ ساخته شده و معماری کم نظیری دارد. برج‌‌های آن بسیار جالب هستند. در کازان کلیساهای ارتودوکس زیادی وجود دارد و مسجد قل‌شریف که بزرگترین مسجد روسیه است هم در این منطقه واقع شده. این مسجد در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده اما در سال ۲۰۰۶، پروژه‌ی توسعه‌ی آن به اتمام رسید. کازان چند دانشگاه و موزه مختلف هم دارد، یکی از موزه‌ها، موزه ملی تاتارستان است که مجموعه‌ی کاملی از تاریخ و فرهنگ مردم این منطقه را به نمایش گذاشته است. کازان دارای ۳ فرودگاه و مترو هم هست.

کازان

کازان

از کازان تا دریای خزر؛ بزرگترین شهرها در کنار رود ولگا

۲. سامارا

تقریباً در نیمه‌ی مسیر رودخانه ولگا، شهر سامارا واقع شده که نام آن هم از رودخانه سامارا که به رود ولگا می‌‌ریزد گرفته شده است. سامارا در گذشته، دژی نظامی بوده که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده است. سامارا مرکز صنعتی و تجاری است اما منظره‌های طبیعی زیادی هم در اطراف شهر و در کنار رودخانه‌ی ولگا، پذیرای گردشگران است. ساختمان تئاتر این شهر از زیباترین بناهای قدیمی به سبک احیای روسی (Russian Revival) است که به خوبی حفظ و نگهداری شده است. در طول سال‌های جنگ جهانی دوم که آلمانی‌ها به مسکو نزدیک شدند، کارهای اداری و دیپلماتیک از مسکو به سامارا منتقل شدند. سنگر استالین نام یکی از پناهگاه‌های زیرزمینی در شهر سامارا است که در عمق ۳۷ متری ساخته شد تا در صورت نیاز، فرماندهی جنگ به آنجا منتقل شود، حالا این پناهگاه برای بازدید عموم بازگشایی شده است.

سامارا

سامارا

از کازان تا دریای خزر؛ بزرگترین شهرها در کنار رود ولگا

۳. ساراتوف

اگر در طول رودخانه ولگا با کشتی سفر کنید بعد از سامارا به پل بزرگی در شهر ساراتوف خواهید رسید که زمانی بزرگترین پل اروپا بوده است. این شهر صنعتی روسیه خانه‌هایی چوبی داشت و در تاریخ چند بار آتش‌سوزی بزرگی که این منطقه را سوزاند، باعث شد کل ساختار شهر تغییر کند. بدیهی است ساختمان‌های قدیمی ساخته شده از سنگ مثل خانه اپرا و تئاتر از آتش‌سوزی‌ها جان سالم به در برده بودند. موزه‌ی هنر ساراتوف، مجموعه‌ی بزرگی از نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و ظروف چینی را در بر دارد. در نزدیکی موزه‌، کلیسای جامع شهر با مناره‌های بلند قرار گرفته است که روزگاری محل تحصیل علوم دینی بود.

ساراتوف

ساراتوف

از کازان تا دریای خزر؛ بزرگترین شهرها در کنار رود ولگا

۴. ولگاگراد

چهارمین شهر بزرگ در طول رودخانه ولگا در فاصله ۴۰۰ کیلومتری ساراتوف واقع شده و حدود ۱ میلیون نفر جمعیت دارد. نام این شهر قبلاً استالینگراد بود و شاید این نام را در فیلم‌های مربوط به جنگ جهانی دوم شنیده باشید، چون نبرد سخت و مهم نازی‌ها و روس‌ها در زمستان ۱۹۴۲ در این منطقه اتفاق افتاد و بعد از آن بود که ورق جنگ به نفع روس‌ها برگشت. بیش از ۳۰۰ هزار آلمانی در جنگ استالینگراد کشته شدند و شهر تقریبا به مخروبه تبدیل شد. مجسمه‌ی یادبود این جنگ حالا با نام Mamayev Kurgan در شهر ولگاگراد خودنمایی می‌کند. چندین موزه مربوط به جنگ جهانی دوم نیز در شهر وجود دارد. یکی از بهترین‌ها پانوراما استالینگراد است. برای دور شدن از جنگ می‌توانید به موزه هنر ولگاگراد سر بزنید. جاذبه گردشگری جالب ولگاگراد کانالی است که رودخانه ولگا را به رود دن متصل می‌کند. کشتی‌های باری از طریق این کانال می‌توانند وارد دریای اژه و سپس دریای سیاه شوند. کانال ولگا-دن تنها راه ارتباطی دریای خزر با اقیانوس است. در تصاویر زیر، می‌توانید حرکت جالب کشتی‌ها را در کانال و آبگیر‌های باریک ولگاگراد تماشا کنید.

ولگاگراد

ولگاگراد

از کازان تا دریای خزر؛ بزرگترین شهرها در کنار رود ولگا

۵. آستراخان

آخرین شهر بزرگ در مسیر رودخانه ولگا در راه رسیدن به خزر، آستراخان است. دلتای ولگا بسیار بزرگ است و همین باعث شده ۱۱ جزیره به واسطه کانال‌ها و رودهای منشعب شده تشکیل شوند. این منطقه پر از نیزارها و درختان دریایی است. جمعیت آستراخان در حدود نیم میلیون نفر است و از گذشته، ایرانیان زیادی به این شهر سفر می‌کردند و گروهی نیز در این شهر از قدیم ساکن شده‌اند. قدمت آستراخان به قرن ۸ میلادی می‌رسد اما در قرن ۱۳ اولین بار از نام آستراخان استفاده شد. قلعه و کلیسای جامع آستراخان بنا‌های تاریخی این شهر هستند.

آستراخان

آستراخان

از کازان تا دریای خزر؛ بزرگترین شهرها در کنار رود ولگا

منبع: rbth.com