شگفت انگیزترین دریاچه های دنیا در پاکستان

4
از 13 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شگفت انگیزترین دریاچه های دنیا در همسایگی ایران
22 آبان 1397 10:00
5

گاهی برای لمس طبیعت و تماشای زیبایی‌ها تنها کافی‌ست کمی دقیق‌تر به اطراف نگاه کنیم. لازم نیست برای آرامش حتما به سفرهای لوکس برویم. برای یک طبیعت‌گردی جانانه فقط به یک کوله پشتی و یک اراده‌ی آهنین نیاز است. امروز در این مطلب به شما نشان می‌دهیم که برخی از مناطقی که تصورش را هم نمی‌کنید دارای دیدنی‌های فوق‌العاده‌ای هستند. به معرفی 7 دریاچه‌ی رویایی در کشور پاکستان می‌پردازیم تا بیشتر با شکوه و زیبایی‌های بی‌نظیر این کشور آشنا شوید. پاکستان کشوری کوهستانی با یخچال‌های طبیعی کوچک و بزرگ است و دریاچه‌هایی با آب‌های نیلگون را در خود دارد. کشف این دریاچه‌های زیبا کمی ذوق و حس ماجراجویانه می‌خواهد.

درواقع می‌توان گفت که پاکستان دارای زیباترین دریاچه‌های مصنوعی و طبیعی در جهان است. برای مثال دریاچه‌ی منچر بزرگترین دریاچه در جنوب آسیا محسوب می‌شود که در پاکستان قرار دارد و مساحتش 100 کیلومتر مربع است. ناگفته نماند که مرتفع‌ترین دریاچه‌های دنیا نیز در همین کشور هستند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید که بیشتر درباره‌ی دریاچه‌های زیبای کشور پاکستان بدانید در ادامه همراه لست سکند باشید.

7-دریاچه خانپور | Khanpur Lake

دریاچه‌ی خانپور در ایالت خیبر پختونخوای پاکستان واقع شده است. این دریاچه‌ی زیبا مصنوعی می‌باشد و آبش از سد خانپور تامین می‌شود. پاکستانی‌ها از آب این دریاچه برای کشاورزی و فعالیت‌های صنعتی استفاده می‌کنند. همچنین دریاچه‌ی خانپور بخشی از آب آشامیدنی شهر اسلام آباد و راولپندی را نیز تامین می‌کند.

اگر دوست دارید که این دریاچه را از نزدیک ببینید باید بدانید که دریاچه‌ی خانپور در فاصله‌ی 25 مایلی از شهر اسلام آباد قرار گرفته است و جزو بخش بزاره محسوب می‌شود. این دریاچه را در سال 1983 میلادی هم‌زمان با ساخت سد خانپور ساختند و از آن پس به مکانی برای جمع‌آوری آب رودخانه‌ها بدل شد. حالا اطراف این دریاچه‌ی زیبا مکانی رویایی برای پیک‌نیک‌های خانوادگی است.

دریاچه خانپور | Khanpur Lake

6-دریاچه سری | Siri Lake

دریاچه‌ی سری یا سیری در نزدیکی روستایی به نام شوگران و در منطقه‌ی خیبر پختونخوای کشور پاکستان قرار گرفته است. سری در مکانی واقع شده که از سطح دریا 2590 متر بالاتر است به همین خاطر مناظری شگفت‌انگیز را در نظر مراجعانش قرار می‌دهد. کوه‌های اطراف و درختان انبوه، زیبایی این دریاچه را دوچندان کرده‌اند. بد نیست بدانید که دریاچه سری یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های کشور پاکستان به‌شمار می‌آید و برای رسیدن به آن باید کمی کوه‌نوردی کرد.

درباچه سری | Siri Lake

5-دریاچه عطا آباد | Attabad Lake

اسم دیگر این دریاچه گجال Gojal است و افرادی که برای دیدن آن به ارتفاعات پا می‌گذارند حتما شیفته‌ی مناظر اطرافش خواهند شد زیرا دور تا دور آن را کوه‌ها فراگرفته‌اند و محیط خوبی برای علاقه‌مندان به طبیعت است. این دریاچه طبیعی نیست و در سال 2010 میلادی به دلیل ساخت سد بر روی دره‌ی گجال تشکیل شد.

در حال حاضر دریاچه‌ی عطا آباد در یکی از مناطق شمالی پاکستان به نام گلگت-بلتستان قرار گرفته و مساحتی بالغ بر 5.2 مایل مربع دارد و عمقش چیزی در حدود 330 فوت است. بد نیست بدانید که پیش از به وجود آمدن این دریاچه، افرادی در مکان کنونی دریاچه‌ی عطا آباد زندگی می‌کردند و با به وجود آمدن آن مجبور به مهاجرت شدند.

دریاچه عطا آباد | Attabad Lake

4-دریاچه کچورا | Kachura Lake

دریاچه‌ی کچورا از به هم پیوستن دو دریاچه‌ی مجزا به وجود آمده است. این پدیده‌ی زیبا در شهر سکردو قرار داد که جزوی از منطقه‌ی گلگت-بلتستان محسوب می‌شود. اگر در زمستان به دیدار این دریاچه بروید آن را یخ زده خواهید یافت و اگر در تابستان از آن دیدن کنید، دمای آبش چیزی در حدود 15 درجه‌ی سانتیگراد است.

با آن که کچوا در ارتفاعات واقع شده اما افراد زیادی از آن دیدن می‌کنند و این منطقه را یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی می‌دانند. دریاچه‌ی کچوا از سال 1983 پذیرای طبیعت‌گردان ماجراجو است.

دریاچه کچورا | Kachura Lake

3-دریاچه سیف الملوک | Lake Saiful Muluk

این دریاچه سرچشمه‌ی رود کنهار است و در شمال روستای کاغان و در نزدیکی شهر کوچک ناران قرار دارد. سیف الملوک یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های پاکستان محسوب می‌شود و در ارتفاع 10,578 پایی از سطح دریا واقع شده است. عمق این دریاچه حدود 50 فوت و مساحتش را حدود 1.06 مایل مربع برآورد کرده‌اند.

گفته می‌شود که سالها پیش در مکان کنونی دریاچه‌ی سیف الملوک یک یخچال طبیعی بزرگ قرار داشت اما به مرور زمان با بالا رفتن دمای هوای منطقه، یخچال به یک دریاچه تبدیل شد. متاسفانه دمای این ناحیه همچنان رو به افزایش است و امکان این که چند سال آینده دیگر اثری از سیف الملوک نباشد، وجود دارد.

دریاچه سیف الملوک | Lake Saiful Muluk

2-دریاچه ماهودند | Mahodand Lake

در فاصله‌ی 40 کیلومتری از روستای کالام دریاچه‌ی زیبایی به نام ماهودند وجود دارد. عرض آن حدود 0.75 مایل و طولش 1.2 مایل است و از زیباترین دریاچه‌های پاکستان به شمار می‌رود. ماهودند آب زیادی دارد زیرا همواره از چشمه‌ها و آب حاصل از ذوب شدن برفها، تغذیه می‌شود. یک رود مهم به نام سوات نیز از آن سرچشمه می‌گیرد.

ماهودند در فصل زمستان به صورت کامل یخ می‌زند اما با فرارسیدن بهار گلهای رنگارنگ پیرامونش را احاطه می‌کنند و چشم‌اندازی باورنکردنی را به وجود می‌آورند. اینجا یکی از فوق‌العاده‌ترین مناطق طبیعی پاکستان است زیرا پرندگان وحشی گوناگونی هم در اطراف ماهودند زندگی می‌کنند که گردشگران می‌توانند از تماشای آنها لذت ببرند.

دریاچه ماهودند | Mahodand Lake

1-دریاچه پهسو | Lake Passu

این دریاچه با نام‌های پسو و پاسو هم شناخته می‌شود. پهسو نام یکی از روستاهای پاکستان است که در منطقه‌ی گلگت-بلتستان قرار دارد. این دریاچه در جنوب روستاست و یکی از مهمترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری در سراسر پاکستان به حساب می‌آید و گردشگران خارجی هم از آن دیدن می‌کنند. دریاچه‌ی پهسو از یخچال‌های طبیعی سرچشمه می‌گیرد و آب‌های حاصل از ذوب شدن یخ‌ها پس از عبور از دره‌ها به این دریاچه می‌ریزند.

دریاچه پهسو | Lake Passu

منابع: ویکیپدیا، worldatlas.com

زهرا میرزایی