آشوراده، تنها جزیره خیره کننده در بندرترکمن!

4.5
از 18 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ازتنها جزیره شمالی ایرانی چه می دانید؟ +تصاویر
13 آذر 1398 08:00
9

در مرکز شبه جزیره میان‌کاله که در شهرستان بندرترکمن استان گلستان واقع شده، تنها جزیره شمالی ایران قرار دارد که با حفر کانال، از شبه جزیره میانکاله جدا شده است. بندر ترکمن از بنادر شمال ایران است و در استان گلستان قرار گرفته است. بندرترکمن از معروف ترین بنادر سواحل شرقی دریای خزر محسوب می شود و در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم به این منطقه سری زده و شما را با آشوراده آشنا کنیم.

آشوراده

تنها جزیره ایرانی در دریای خزر آشوراده نام دارد که از شمال به دریاچه خزر و از شرق به تنگه‌ باریک تنگه چپق اوغلی منتهی می‌شود. این جزیره بر اثر رسوبات آبرفتی حاصل از عملکرد فرسایش رودخانه کهر باران یا نکارود و حمل و انباشته شدن رسوبات در این ناحیه تشکیل شده است.

آشوراده

جزیره دیدنی آشوراده در سال ۱۳۵۴ جزء نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی شد و در کنوانسیون جهانی رامسر در لیست تالاب‌های مهم دنیا قرار داده شد و اما چیز جالبی که درباره این جزیره شنیدنی است این است که 40 درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره تولید می‎شود.

آشوراده

زبان مردم آشوراده فارسی و ترکی است که در گذشته در حدود 1000 نفر جمعیت داشته است ولی در سال ۱۳۷۲ به علت رخ دادن سیل، مردم ساکن در جزیره آنجا را ترک کردند. شغل آنها دامداری، کارگری، پیشه‌وری و ماهی‌گیری بود ولی در حال حاضر ساکنان منطقه را صیادان شیلات و خاویار تشکیل می‌دهند. آیا شما قبلا مسافر این جزیره بوده‌اید؟ اینجا را چطور توصیف می‎کنید؟

آشوراده

آشوراده

آشوراده