یازده منطقه ای که پیش از مرگ باید حتماً ببینید! (ایران در رتبه‌ی دوم جهانی)

4.4
از 25 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تا زنده هستید، دیدن این یازده منطقه را از دست ندهید! +تصاویر
18 فروردین 1398 07:00
6

امروزه کمبودی در رابطه با لیست‌های مسافرتی همچون «مقاصد گردشگری پرهیجان» و «بهترین مکان‌ها برای بازدید در سال 2019» وجود ندارد. اما میدانیم که بیشتر لیست‌ها شامل مقاصد سفری معمولی و شناخته‌شده هستند. زمانی که از خودتان سؤالاتی در موردعلاقه‌تان, خاطره‌انگیزترین تجربه‌تان و اینکه کجا را برای مسافرت به دیگران پیشنهاد دهید را می‌پرسید، یک پیچ‌وتاب به لیست سفر سنتیان اضافه کنید و سری به مکان‌های تاریخی و غیرمعمولی که کمتر کسی به آنجا رفته هم بزنید. لازم است تذکر بدهیم که این مکان‌ها برای همه مناسب نیستند. برای سبک و اهداف سفر هیچ‌گونه تجهیزات عمومی وجود ندارد. این‌ها مقاصدی هستند که در آن‌ها همیشه همه‌چیز نباید برنامه‌ریزی شده باشند. هتل‌ها و حمل‌ونقل ممکن است کمی ناهنجار باشد. بیشتر زمان سفرتان در این محل‌ها هم خارج از منطقه‌ی آسایشتان قرار گرفته است تا بتوانید برای درک فرهنگ جدید بیشتر آماده شوید. بعضی روزها هم ممکن است احساس سختی کنید.

درنتیجه اگر به دنبال این هستید که به‌ جایی متفاوت از آنچه تاکنون تجربه کرده‌اید بروید، جایی که احساساتتان را برانگیزد و شما را در رابطه با سؤالاتی درباره فرضیاتتان از جهان و خودتان به فکر فروببرد، این 11 کشور گزینه‌های مناسبی برای شما هستند که البته کشور عزیز خودمان هم در این لیست جهانی جای گرفته که این مورد قابل توجه ایرانگردهای عزیز هم هست:

1 قرقیزستان

2 ایران

3 جمهوری گرجستان

4 بلیوی

5 اتیوپی

6 بنگلادش

7 بزرگراه و کوهستان پامیر(تاجیکستان/قرقیزستان)

8 هاییتی

9 آلبانی

10 کلمبیا

11 ماداگاسکار

 

قرقیزستان

چرا: تا بتوانید تجربه بازدید از کشوری که بیش از 90 درصد آن را کوه‌ها و مناظر خیره‌کننده تشکیل می‌دهند را داشته باشید. کشوری که طعم و مزه فرهنگ سنتی چادرنشینی‌اش با کمی چاشنی شوروی باعث می‌شود شما را مهمان یک مقصد منحصربه‌فرد اما قابل‌دسترسی کند. تمام این‌ها باعث می‌شود که قرقیزستان مکانی عالی برای مسافران و افراد علاقه‌مند به تجربه‌های شگفت‌انگیز باشد.

قرقیزستان

علاوه بر این، شبکه توریستی فوق‌العاده مبنی بر جامعه (CBT) در سراسر کشور و سازمان مدیریت مقصد (DMO) در کاراکول (Karakol)، ساحل جنوبی ایسیک کول (Issyk Kul)، اوش ( Osh) و جیرگالان (Jyrgalan) وجود دارد که تجربه‌های محلی، راهنمایی‌ها و سفر خانوادگی را برایتان فراهم می‌کنند و ارتباط با مردم محلی را نیز تسهیل می‌بخشند. آن‌ها همچنین می‌توانند پیاده‌روی و اسب‌سواری در کوهستان را برنامه‌ریزی و فراهم کنند که شامل اسباب اجاره‌ای، خیمه‌های اسکان و راهنمای محلی کوهستان می‌باشد.

توصیه‌های بیشتر در رابطه با سفر به قرقیزستان:

- سفر قرقیزستان خود را به همراه راهنمای مسافرتی و با ترکیبی کامل از فعالیت‌هایی در فضای باز (کوهنوردی)، مناظر کوهستانی و طبیعت، فرهنگ عشایر، غذاهای متنوع و تورهای محلی تجربه کنید.

-برای رفتن به مقاصد محلی مانند: کاراکول، اوش و ساحل جنوبی دریاچه ایسکی کول با راهنمای تجربی همراه شوید.

-مناطق سرتاسر قرقیزستان را به همراه راهنما سفر کنید تا به شما در برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی سفری یک یا چندروزه کمک کند. مانند: جیرگالان، کوهستان اَلی، دریاچه سانگ کول.

قرقیزستان

 

ایران

چرا: برای تجربه بازدید از کشوری که هیچ سفری بر روی زمین تجربه‌ای متفاوت‌تر از آن نخواهد داشت. ایران، کشور عزیزمان، همچنین دارای قابل‌توجه‌ترین مکان‌های تاریخی است. (19 مکان ثبت شده در یونسکو) به دیدار تخت جمشید 2500 ساله بروید جایی که زمانی پایتخت ایران باستان بوده است. این مکان نشانه‌ی درسی از زندگی است، نه‌تنها قدرت امپراتوری را نشان می‌دهد بلکه چشم‌اندازی‌ست که به ما نشان می‌دهد چگونه قدرت‌ها می‌آیند و می‌روند. همچنین طراحی و معماری چشم‌نواز ایرانی که نگاه‌ها را خیره به خود نگاه می‌دارد را هرگز نمی‌توان از یاد برد.

ایران

علاوه بر سه شهر بزرگ ایران (شیراز، یزد، اصفهان)، احساس خود را نسبت به این کشور با دیدار از مناطق شمال غربی ایران برای شگفتی بیشتری مثل: صومعه‌های ارامنه و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده در تبریز، گسترش دهید. سپس ماجراجویی خود را با رفتن از ایران به استانبول به همراه قطار پایان ببخشید.

ایران

و مردم ایران آن چیزی هستند که شما را بیشتر در مورد ایران شگفت‌زده می‌کنند.

توصیه‌های بیشتر در رابطه با سفر به ایران:

- در رابطه با چگونگی پرواز به تهران و ورود به ایران به‌ عنوان یک شهروند خارجی باید از قبل مطالعه داشت.

- شهرهای واقع شده در مرز غربی پایتخت در جهان کمتر شناخته‌شده‌اند، مانند: کرمانشاه، اهواز و مکان‌های باستانی نزدیک به آن‌ها همچون چغازنبیل، زیگورات (ثبت یونسکو) و طاق‌بستان. در مورد مناطق غرب ایران بیشتر مطالعه کنید.

- از تبریز بلیط قطار به سمت استانبول ترکیه بگیرید. این سفر بیش از یک نقل‌مکان از کشوری به کشور دیگر برای شما خواهد بود.

 -در طول سفر سعی کنید همه‌چیز را در مورد غذاهای ایرانی بدانید و از آن‌ها غافل نشوید.

 

جمهوری گرجستان

چرا: باوجود تمام تاریخ و چشم‌انداز کوهستانی قابل‌توجه، بهترین حالت جمهوری گرجستان به مردم آن بازمی‌گردد. مهمان‌نوازی فراموش‌نشدنی در کنار صمیمیت مردم گرجستان باعث می‌شود احساس خوبی نسبت به این کشور داشته باشید. علاوه بر رشته‌کوه‌های زیبا، گرجستان کشوری است با پایتخت فرهنگی و معماری، روحانی‌ترین کلیساهایی که تابه‌حال دیده‌اید و غذاهایی باورنکردنی.

جمهوری گرجستان

توصیه‌های بیشتر در رابطه با سفر به گرجستان:

- شهر زوگدیدی (Zugdidi) یکی از نمونه‌های مهمان‌نوازی است که در سرتاسر گرجستان یافت می‌شود.

- غذاهای گرجستان یکی از مواردی است که بی‌شک شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

جمهوری گرجستان

به تفلیس سفر کنید و لایه‌های مختلف تاریخ، فرهنگ و مردم این شهر را در میان اسکاونگر هانت (Scavenger Hunt) کشف کنید.

 

بولیوی

چرا: مناظر خیره‌کننده و اغلب سورئال با فرهنگ بومی ترکیب‌ شده است. به دلایل مختلف، مسافران اغلب هنگام رفتن به جنوب آمریکا، بولیوی را به دلیل توجه به همسایگانش پرو، آرژانتین و شیلی، رد می‌کنند.

بعضی آمریکایی‌ها می‌گویند این بی‌توجهی به خاطر هزینه‌های ویزا و تشریفات اداری است. اما بولیوی بیش از این ارزش صرف هزینه‌های اضافی و کمی حکومت اداری را دارد. در سالار د اوینی(Salar de Uyuni)  و بخشی از سفر توپیزا (Tupiza)، زیباترین مناظر جهان با دریاچه‌های سبز، اشکال سنگی Dali-esque  و دشت نمک را خواهید دید. همچنین تعداد توریست‌های این منطقه بیشتر از سایر نقاط این کشور است.

بولیوی

 در کنار دریاچه تی تی کاکا(Titicaca)  هم توقف کنید و اطراف Isladesol قدم بزنید، به Potosi بروید تا واقعیت معدن‌کاوی بر مردم و اقتصاد را درک کنید، سپس به Sucre زیباترین شهر مستعمراتی بروید.

توصیه‌های بیشتر در رابطه با سفر به بولیوی:

- درک زیبایی‌های بولیوی چندان آسان نیست اما قطعاً ارزش تلاشش را دارد.

- از جنگل بولیوی دیدن کنید و در رابطه با تولید کوکائین چیزهایی را به دانسته‌هایتان اضافه کنید. کوکائین: داستانی است که از جنگل‌های بولیوی آغاز شده است.

بولیوی

 

اتیوپی

چرا: کلیساهای سنگی باستانی که در زیرزمین کنده‌ شده‌اند، مناظر کوهستانی قابل‌توجه، قلعه‌ها، بشقاب‌های بی‌نهایت بزرگ و پر از غذاهای محلی خوشمزه. به نظرتان احتیاج به توضیحات بیشتری دارد؟

اتیوپی شما را به روش‌های مختلفی شگفت‌زده می‌کند. مخصوصاً با عمق تاریخ و فرهنگش که به بیش از 2000 سال و به تمدن اکسومیت و تصویب مسیحیت در 330 سال پس از میلاد مسیح ( دومین ملت مسیحی جهان) برمی‌گردد. می‌توان از طریق دنبال کردن مراسم مذهبی‌شان ارتباط مستقیمی بین گذشته و حال اتیوپی برقرار کرد.

اتیوپی

 توصیه‌های بیشتر در رابطه با سفر به اتیوپی:

 -درک و فهم کشور اتیوپی می‌تواند سخت باشد مخصوصاً باوجود کلیشه‌های غالب این کشور.

- تاریخ اتیوپی عمیق و طولانی است، اما هنوز هم از طریق کلیساها، کشیش‌ها و مردم آن زنده نگه داشته شده است. احتمالاً هیچ مکانی جز کلیساهای سنگی Lalibela مثال خوبی برای این تاریخ عمیق و طولانی نیستند.

- غذاهای اتیوپی دلیل کافی برای سفر به اتیوپی هستند.

اتیوپی

اگر شجاع هستید و در حین سفر به آرایشگاه نیاز داشتید سری به قصاب موی اتیوپی بزنید. این آرایشگاه جایی است که تجربه جالبی را برایتان رقم میزند.

 

بنگلادش

چرا: از مسیرهای معمول توریستی خارج شوید و خود را در دریایی از انسان‌ها غرق کنید. قطعاً امروزه توریست‌های بیشتری نسبت به گذشته از بنگلادش دیدن می‌کنند، اما به نسبت، باز هم در سال‌های گذشته تعداد بسیار محدودی توریست از این کشور دیدن کرده‌اند.

بنگلادش بسیار بد بو و شلوغ است. ولی کشوری است که عملاً بیشترین تنوع در مناظر دیدنی و تجارب متفاوت را به شما پیشنهاد می‌دهد. مانند: مساجد ثبت شده در یونسکو که پیش از دوره مغول ساخته‌شده‌اند، از دوچرخه‌سواری در زمین‌های چای تا دنبال کردن رد پای ببرها در جنگل‌های Mangrove و مناطق دارای اقلیت‌های نژادی و قومی.

بنگلادش

اما این تعاملات انسانی در بنگلادش است که گردش در این کشور را به یک تجربه منحصربه‌فرد و سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند.

بنگلادش

توصیه‌های بیشتر در رابطه با سفر به بنگلادش:

- شهرهای بنگلادش شلوغ و دیوانه کننده است اما داستان در حومه شهر و روستاها متفاوت است.

 

بزرگراه و کوهستان پامیر

چرا: برای لذت بردن از سفر ماجراجویانه‌ی جاده‌ای در منطقه کوهستانی! این منطقه نه‌ تنها برای زیبایی مناظرش برجسته است بلکه به خاطر مردم رنگارنگ و مهمان‌نواز و دل‌نشین پامیری که در آنجا زندگی می‌کنند هم درخشندگی خاص خود را دارد. بزرگراه پامیر تقریباً از جنوب قرقیزستان شروع می‌شود و راهش را به مسیر تاجیکستان می‌چرخاند، از میان چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی که فراتر از آنچه تا به‌ حال در سفرهایتان در سراسر جهان‌دیده‌اید می‌گذرد. اگر زمان کافی دارید، در مسیر خود به سمت تاجیکستان چند روزی را در کوه‌های Alay در جنوب قرقیزستان توقف کنید.

بزرگراه و کوهستان پامیر

 هنگامی‌که شما وارد سازمان گردشگری تاجیکستان در این محدوده می‌شوید دلتان می‌خواهد بیشتر زمانتان را در آنجا و در کنار خانواده‌های پامیری بگذرانید و غذا بخورید، که این‌یکی از لذت‌های بزرگ سفرتان خواهد بود.

بزرگراه و کوهستان پامیر

 

هائیتی

چرا: زیرا هائیتی شگفت‌انگیز، پیچیده و جذاب است. مطمئناً این کشور دارای سواحل ماسه سفید زیبایی است. اما، این هنرمندان، نوازندگان، آبشارها، قلعه‌های نظامی بالای تپه‌ای، شبکه‌های غار و Vodou رازآلود و سحرانگیز هستند که بیشترین تأثیر را بر روی شما می‌گذارند و در ذهن شما ماندگار می‌شوند. اگرچه هائیتی تنها یک و نیم ساعت هوایی از میامی فاصله دارد و جزایر مشترکی به‌عنوان مکان گردشگری جمهوری دومینیکان دارند، اما سالانه تعداد زیادی گردشگر به هائیتی می‌آیند.

هائیتی

توصیه‌های بیشتر در رابطه با سفر به هائیتی:

- تلاش کنید تا معنای تمام چیزهایی که به هائیتی مربوط است را درک کنید. همچون، تاریخ، فرهنگ، هنر، مردم، مناظر، فقر و مذهب.

- بزرگ‌ترین غافلگیری این سفر آشپزی و غذاهای این کشور است.

هائیتی

 

آلبانی

چرا: چه شما خواهان سفر ساحلی باشید چه بخواهید خود را در کوه‌های شگفت‌انگیز غوطه‌ور کنید، کشور آلبانی دارای مناظر و تجربیات باورنکردنی برای هردو گروه مسافران است. شما می‌توانید هر دو نوع سفر را باهم ترکیب کرده و در یک سفر تجربه کنید.

آلبانی

برای ده‌ها سال این کشور اروپای جنوبی به سایر نقاط جهان بسته بود. اما نه بیشتر. اگر شما از سختی و آهستگی سفر کردن و در هوای آزاد بودن لذت می‌برید، آلبانی در میان روستاهای Theth و Valbona کوه‌پیمایی چالش‌برانگیز و مناظر شگفت‌انگیزی را در میان کوه‌های Accursed(نفرین‌شده) (به‌عنوان آلپ آلبانی شناخته می‌شود ) ارائه می‌دهد. Mt Talijanka و قله‌های گرانیتی کوه‌های Karanfil در مرز با Montenegro پانورامای باورنکردنی‌ای را به نمایش می‌گذارند.

آلبانی

هنگامی‌که از دیدن کوه‌ها لبریز شدید به سمت ساحل دریای آدریاتیک آلبانی برای لذت بردن از آب‌های آبی و ساحل نسبتاً خلوت در Sarande و Vlora یا در نزدیکی آن‌ها بروید.  Butrint مکان ثبت‌شده در یونسکو با ویرانه‌های رومی و یونانی، لایه‌های تمدن هزاران ساله‌ی این منطقه را به ما یادآور می‌شوند.

 

کلمبیا

چرا: برای لذت بردن از سه‌شاخه رشته‌کوه‌های: اند Andean mountain، Nevadas ,Sierra و همچنین اقیانوس آرام و دریای کارائیب، جنگل‌های بارانی، خرابه‌های بومی، مزارع قهوه و شهرهای استعماری در طول مسیر. تا کمی قبل، کلمبیا به‌ عنوان کشور مواد مخدر، شورشیان FARC،  پابلو اسکوبار Pablo Escobar و خشونت شناخته می‌شد. اما این کشور در سال‌های گذشته به ثبات رسیده است و مناطق بیشتری را برای بازدید مسافران باز کرده است. اندازه و تنوع تجارب در کلمبیا فراتر از آن است که تاکنون تصور کرده‌اید.

کلمبیا

مردم کلمبیا شوخ و صمیمی هستند، همچنین مردم هر گوشه این کشور به‌طور قابل‌توجهی با یکدیگر متفاوت‌اند. حتی اگر یک ماه در حال بازدید از این کشور باشید بازهم لیست بزرگی از مکان‌های باقی‌مانده‌ای که آرزوی دیدنشان را دارید، خواهید داشت.

کلمبیا

 توصیه‌های بیشتر در رابطه با سفر به کلمبیا:

 -برنامه سفر دو، سه‌ هفته‌ای خود را به کلمبیا داشته باشید. برنامه‌ای ترکیبی شامل: بازدید از مناظر زیبا، شهرهای استعماری، مزارع قهوه، مراکز شهری و هنر خیابانی.

- کلمبیا طی سال‌های گذشته تغییرات بسیاری داشته است که باعث شده تصویر این کشور به‌عنوان کشور مواد و خشونت از بین برود.

 

ماداگاسکار

چرا: برای نزدیک شدن به لمورهای بازیگوش و سوسمارهای کوچک رنگارنگ، درحالی‌که تلاش می‌کنید تنوع باورنکردنی و منحصربه‌فرد طبیعت، مردم و تاریخ ماداگاسکار را درک کنید. اغلب مسافران سفر به آفریقا را به چشم رفتن به سافاری برای دیدن پنج حیوان بزرگ (شیر، پلنگ، فیل، کرگدن، بوفالو) در بخش‌های جنوب شرقی می‌بینند. اگرچه ماداگاسکار هیچ‌یک از این پنج حیوان بزرگ را ندارد اما چیزهای منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیزی دارد: تقریباً 80 تا 90 درصد از حیات‌وحش و جانوران این منطقه جزیی از جزایر بومی هستند، به این معنی که در هیچ کجای دنیا نمی‌توان آن‌ها را دید.

ماداگاسکار

110 گونه لمور فقط شروع ماجرا است. با انتخاب تورهای مسافرتی حفاظت از محیط‌زیست می‌توانید به لمورها و حیات‌وحش در معرض خطر ماداگاسکار کمک کنید.

علاوه بر این، لایه‌های تاریخ و فرهنگ ماداگاسکار نیز به‌طور شگفت‌انگیزی متنوع هستند. اولین ساکنان این منطقه حدود 2000 سال پیش از Austronesia آسترونزی(نزدیک مالزی-اندونزی) به این منطقه آمده‌اند. این امر نه‌ تنها بر زبان ماداگاسکاری که امروزه صحبت می‌شود تأثیر گذاشت بلکه بر گسترش مزرعه‌های برنج سرتاسر کشور که هنوز هم استفاده می‌شوند، تأثیرگذار بوده است. لایه‌های مهاجرت از آفریقا، خاورمیانه، شرق آسیا و اروپا با آنچه امروزه در مردم، فرهنگ و خوراکی‌های ماداگاسکار می‌بینید، ترکیب‌شده‌اند.

11 مکانی که فکرش را نمی‌کنید ولی باید حتماً ببینید.

در آخر می‌توانید برای استراحت به ساحل زیبای ماداگاسکار بروید و تمام آنچه در این سفر تجربه کرده‌اید را در ذهنتان پردازش کنید.

توصیه‌های بیشتر در رابطه با سفر به ماداگاسکار:

 - در ماداگاسکار، بازدید لمورها، روستاهای گردش خانوادگی و استراحت در کنار ساحل بهترین پیشنهاد‌ها هستند.

- غذاهای ماداگاسکار همچون فرهنگ و مردم آن متنوع است پس آنرا از دست ندهید.

 

منبع: uncorneredmarket

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.