بهترین شهرها برای چشیدن طعم غذاهای خیابانی

4.3
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چرا بهتر است کنار خیابان غذا بخورید؟
25 شهریور 1397 12:00
5

یکی از جذابترین کارها طی سفر به شهرها و کشورهای دیگر، آشنایی با آداب و رسوم مردم بومی آن ناحیه است. قدم زدن در میان مردمی با سنت‌ها و تفکرات دیگر حسی توصیف نشدنی دارد. در این میان چشیدن طعم غذاهای محلی نیز از جالب‌ترین تجارب است. چند سالی‌ست که خوردن غذاهای خیابانی هم به تفریحات مورد علاقه‌ی گردشگران تبدیل شده است. وقتی صحبت از غذاهای خیابانی و آشپزهای محلی می‌شود، ذهن‌ها به سرعت به سوی کشورهای آسیایی همچون تایلند می‌رود ولی در این مطلب شهرها و کشورهایی معرفی می‌شوند که کسی تصور نمی‌کند غذاهای خیابانی در آنها پرطرفدار باشد. اگر شما هم طرفدار غذاهای ناب خیابانی هستید تا انتهای این مطلب همراه لست سکند باشید.

بوداپست

بوداپست پایتخت مجارستان است و این کشور در اروپای مرکزی قرار دارد. بسیاری از گردشگرانی که بوداپست را برای سفر انتخاب می‌کنند، اطلاعی در رابطه با غذاهای خیابانی لذیذ این دیار ندارند، به همین خاطر در طول سفرشان با دیدن خوراکی‌های خوش آب و رنگ در خیابان‌ها شگفت‌زده می‌شوند.  بسیاری از مسافران این شهر نام سوپ گویاش یا گولاش را شنیده‌اند و می‌دانند که سیب‌زمینی در بوداپست به صورتی ویژه طبخ می‌شود اما باید بگوییم که خوراکی‌های ناب بواپست بیش از این دو مورد هستند.

به طور کلی باید بدانید که مجارستان مکان خوبی برای شکم‌گردی‌ست اما پایتخت آن در این زمینه از سایر شهرها پیشی گرفته است. در حقیقت این شهر برای دوست‌داران دسر یک بهشت به تمام معنا خواهد بود. یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های خیابانی در بوداپست (Kürtőskalács) نام دارد که به اسم کیک دودکشی نیز شناخته می‌شود. اصالت این کیک به مجارستان برمی‌گردد اما آن را در جمهوری چک، رومانی و برخی کشورهای همسایه نیز خواهید یافت. پس اگر نانی شبیه به دودکش را دیدید که داخلش با کرمی زردرنگ پر شده بود، حتما آن را امتحان کنید. البته آشپزان خوش‌ذوق این دسر را با شکلات، کره و ... نیز پر می‌کنند.

غذای خیابانی بوداپست

غذای خیابانی بوداپست

دوربان

شهر دوربان در آفریقای جنوبی قرار دارد و یکی از بزرگترین شهرهای این سرزمین است. گردشگران کم‌تجربه نمی‌دانند که آفریقا با وجود مشکلاتی که در زمینه‌ی قحطی و غذا داشته است، می‌تواند مقصد فوق‌العاده‌ای برای شکم‌گردی‌های خیابانی باشد. غذاهای محلی موجود در دوربان بسیار خوشمزه و منحصربه‌فرد هستند زیرا اهالی این سرزمین هنوز فرهنگ کهنشان را حفظ کرده‌اند و برای طبخ خوراکی ها هم از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند.

دوربان مکانی بسیار مناسب برای گیاهخواران است زیرا انواع غذاهای گیاهی در آن یافت می‌شود. بانی چاو Bunny) chow) که اغلب با نام بانی از آن یاد می‌کنند یکی از خوش طعم‌ترین خوراکی‌های خیابانی موجود در آفریقای جنوبی‌ست که بهترینشان را در دوربان خواهید یافت. بانی در حقیقت نوعی سوپ است که با کاری طعم‌دار شده و داخل نان سرو می‌شود، گاهی در بانی گوشت نیز می‌ریزند.

غذای خیابانی

غذای خیابانی

نیواورلئان

نیواورلئان بزرگترین شهر ایالت لوئیزیاناست. اگر در این شهر در جستجوی یافتن یک خوراکی ناب هستید، باید بدانید که غذاها هرقدر ریشه‌ی کهن‌تری داشته باشند خوشمزه‌تر هستند. برای مثال یکی از غذاهای معروف این شهر که در خیابان‌ها یا رستوران‌های کوچک کنار پمپ‌های بنزین به‌چشم می‌خورد، تنها از مقداری لوبیای قرمز پخته و کمی برنج تشکیل می‌شود اما طعمی باورنکردنی دارند. البته جالب است بدانید که آشپزان فعال در نیواورلئان بر سر بهتر پختن این غذا باهم رقابت دارند به همین دلیل است که خوراک‌های لوبیا تا این اندازه پرطرفدار هستند.

اگر علاقه‌ای به چشیدن طعم غذاهای محلی ندارید یا مزه‌ی لوبیا را نمی‌پسندید توصیه می‌کنیم که به کامیون‌های مخصوص فروش غذا مراجعه کنید؛ و نودل‌های ناب ویتنامی را سفارش بدهید.

غذای خیابانی

غذای خیابانی

پاریس

پاریس را با نام شهر نور یا شهر عشق می‌شناسیم ولی در واقع پاریس شهر غذاهای خیابانی هم هست. وقتی درباره‌ی پاریس فکر می‌کنید به احتمال زیاد رستوران‌های شیک و گران‌قیمت یا کافه‌های لوکس به ذهنتان می‌رسند. این نوع فکر اشتباه است زیرا بسیاری از غذاهای لذیذ فرانسوی در خیابان‌های پاریس به فروش می‌رسند.

کرپ یکی از خوراکی‌های معروف در فرانسه است که نوعی پنکیک به حساب می‌آید. به جرات می‌توان گفت که بهترین کرپ‌های پاریس در خیابان‌ها فروخته می‌شوند. خیابانی با نام (Rue du Montparnasse) در پاریس وجود دارد که در آن کرپ‌های باکیفیت و نابی عرضه می‌شوند. در این خیابان خبری از رستوران‌های گران و کلاسیک نیست اما غذاهای فوق‌العاده‌ای را می‌توانید از این مکان خریداری کنید. بد نیست بدانید که فلافل هم از دیگر غذاهای معروف خیابانی در فرانسه به حساب می‌آید که از همین خیابان می‌توانید فلافل را نیز خریداری کنید.

غذای خیابانی

غذای خیابانی

والتا

والتا پایتخت جمهوری مالت است. این کشور در جنوب اروپا و در میان دریای مدیترانه قرار دارد. در سراسر مالت غذاهای محلی بسیار خوبی به‌فروش می‌رسند اما والتا به دلیل پایتخت بودن نامش در این فهرست جای گرفته است. از آنجایی که مالت در میان مدیترانه قرار دارد، بهشتی برای طرفداران غذاهای دریایی‌ست. از دیرباز ماهیگیری یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های مردم بومی این دیار بوده و با زندگی مردم عجین شده است.

اگر به مالت بروید اغلب محلیان به شما غذای لامپوکی (Lampuki) را پیشنهاد می‌کنند که از قدیمی‌ترین خوراکی‌های این سرزمین به حساب می‌آید. با وجود این که لامپوکی در اغلب رستوران‌ها سرو می‌شود اما بهترین آنها را می‌توانید در خیابان‌ها بیابید. آلجوتا (Aljotta) نیز از دیگر غذاهای محبوب در این سرزمین است که نوعی سوپ ماهی به حساب می‌آید و پیشنهاد می‌شود در سفر به مالت تجربه‌ی طعم آن را از دست ندهید.

حتی اگر طرفدار غذاهای دریایی نیستید مالت می‌تواند مقصد خوبی برای شما باشد زیرا خوراکی‌هایی چون پاستیز (pastizz) در آن به بهترین شکل ممکن طبخ می‌شود و بسیار پرطرفدار است.

غذای خیابانی

غذای خیابانی

سیدنی

سیدنی و استرالیا ما را به یاد کانگورو و طبیعت زیبا می‌اندازد اما حقیقت این است که در سیدنی غذاهای دریایی متنوعی طبخ می‌شود. در سیدنی بازارهای ماهی‌فروشی متعددی وجود دارد که مکان‌های خوبی برای تهیه‌ی مواد اولیه‌ی تازه و باکیفیت هستند. همچنین امکان خرید غذاهای بین‌المللی از رستوران‌ها نیز مهیاست.

غذاها در استرالیا از تنوع زیادی برخوردارند و انواع خوراکی‌های چینی، هندی، آسیایی و... به آسانی در دسترستان قرار می‌گیرند. باباغنوچ و نودل در بین غذاهای خیابانی سیدنی محبوبتر هستند و توصیه می‌شود در سفرهایتان به این دیار طعم این خوراکی‌ها را از دست ندهید.

غذای خیابانی

غذای خیابانی

داکار

داکار پایتخت کشور سنگال است و بزرگترین شهر این سرزمین به‌شمار می‌آید. شاید یافتن غذاهایی با دیزاین‌های شیک در داکار کار دشواری به نظر برسد اما بی‌شک غذاهای خیابانی موجود در داکار بی‌نظیر هستند. خیابان‌های داکار هر روز صبح پر می‌شوند با عطر خوش غذاهای خوش رنگ و لذیذ.

تخم مرغ از آن جمله موادی‌ست که در بسیاری از غذاهای خیابانی داکار نقشی اساسی دارد اما آشپزان حرفه‌ای این شهر طوری آنها  را طبخ می‌کنند که مزه‌شان همیشه به یادتان خواهد ماند. بومیان داکار در بسیاری مواقع در کنار هم و در یک بشقاب بزرگ با یکدیگر غذا می‌خورند بنابراین از دیدن صحنه‌ی غذاخوردن چند نفر در یک ظرف شوکه نشوید.

غذای خیابانی

غذای خیابانی

منبع: matadornetwork.com

زهرا میرزایی