بهترین غذاهای یونانی که می توانید در هرجایی از آنها لذت ببرید

4.5
از 12 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کسانی که به شکمگردی علاقه دارند، این مطلب را از دست ندهند! +تصاویر
24 مرداد 1398 08:00
2

آشپزی یونانی به خاطر سادگی در طبخ در میان بهترین و سالم‌ترین آشپزی‌های جهان قرار دارد. در بیشتر غذاهای سنتی آن‌ها، با تأکید بر پخت بجای سرخ کردن، از سس‌ها کمتر استفاده‌ شده و بیشتر گیاهان فصلی معطر در غذا بکار برده می‌شود. یونانی‌ها در غذاهای خود در کنار سبزیجات از روغن‌های اشباع‌ نشده مانند روغن‌ زیتون و شکرهای فراوری نشده مانند عسل استفاده می‌کنند که باعث شده این کشور مدیترانه‌ای در صدر بهترین‌ها از نظر اصول پخت غذا قرار گیرد.

در واقع یکی از جزایر یونان به نام ایکاریا، زیر میکروسکوپ قرار گرفته است، زیرا با داشتن جمعیت 8500 نفری، از هر سه شهروند یکی از آن‌ها بالای 90 سال عمر می‌کند. درحالی‌که عوامل دیگری نیز می‌تواند در این مسئله دخیل باشد، اما رژیم غذایی فاکتوری اصلی در این میان است. در اینجا لیست 19 غذای مورد علاقه یونانی‌ها ذکر شده است. با ما همراه باشید، شاید شما هم تصمیم گرفتید این غذاها را به رژیم غذایی‌تان اضافه کرده و زندگی سالم‌تری را تجربه کنید.

 

تاراماسالاتا

این غذای تند و لذیذ که در صدر پیش غذاها قرار دارد شامل تکه نان یا سیب‌زمینی‌های خوابانده شده در آب‌ لیمو و روغن‌ زیتون است. یکی از اصلی‌ترین مواد این غذا ماهی است. از آنجایی‌ که رنگ اصلی این غذا خاکستری-زرد است، برخی سوپرمارکت‌ها برای برانگیختن اشتها به آن رنگ غذایی صورتی اضافه می‌کنند.

تاراماسالاتا

 

جیگانته

در روزگارانی ‌که سوپ لوبیای خشک‌ شده غذای بسیاری از مردمان گرسنه یونانی در تصرف آلمان در جنگ جهانی دوم بود، کسی فکر نمی‌کرد که خوراکی شبیه به آن، به یکی از پرطرفدارترین غذاهای یونانی تبدیل شود. این غذا شامل لوبیاهای پخته‌ شده‌ی بزرگ است که وجود گشنیز باعث ایجاد مزه خاصی در آن شده است. نام دیگر این غذا پلاکی است که همین لوبیاها را در سس گوجه می‌پزند.

جیگانته

 

چوریاتیکی

از میهمان‌خانه‌های کوچک تا رستوران‌های مجلل، می‌توان سالاد چوریاتیکی را در هر منوی یونانی یافت. شاید در هر منطقه افراد یک ماده جدید را به آن اضافه کنند اما مواد اولیه همچنان ثابت است که شامل  گوجه، پیاز و خیار خرد شده، زیتون، پنیر فتا و روغن‌ زیتون و پونه کوهی می‌شود. برای خوردن یک غذای سالم در وعده شام، یک ظرف پر از این سالاد را سفارش دهید.

چوریاتیکی

 

کوتوسوپا

این سوپ مقوی به خاطر خواص درمانی‌اش شناخته‌ شده است و درست کردنش بسیار آسان است. فرایند پخت شامل پختن یک مرغ در یک قابلمه همراه با سبزیجات و برنج و سپس خارج کردن مرغ از قابلمه و جدا کردن استخوان‌ها و پوست آن است. اما نکته اصلی در اضافه کردن سس تخم‌ مرغ و آب‌لیمو است. در این قسمت دو زرده‌ی تخم‌مرغ را در کاسه‌ای مخلوط می‌کنند. سپس کمی به آن آب‌لیمو اضافه کرده و آن را آرام به قابلمه حاوی مرغ و آب آن اضافه می‌کنند تاکمی بجوشد.

نتیجه سوپی خامه‌ای و مقوی است که حاوی چربی، پروتئین و ویتامین c می‌باشد. رشته‌ی سوپی فراموش نشود!

کوتوسوپا

 

 

پای ها

پای یا پیتا شیرینی اصلی در یونان است. در اصل هر شیرینی‌پزی در آتن این نوع شیرینی را در انواع شیرین و ترشش می‌پزد. انواع مختلفی از پای وجود دارد، مانند پای پنیر، پای اسفناج، پای گوشت، پای مرغ، پای همراه با سبزیجات کوهی و ترکیبی از این‌ها. هریک از این‌ها را با خمیری نرم می‌پوشانند. اما دو نوع از این پای‌ها با بقیه فرق دارند، تیروپیتا کورو  که با قسمت خشک نان درست می‌شود و استریفتی که شامل پای پنیری و حلزونی شکل است که در روغن سرخ می‌شود.

پای ها

 

فاوا

این غذا که به خاطر پروتئین بالا و مقدار چربی کم توسط متخصصین تغذیه به‌عنوان یک غذای عالی شناخته می‌شود، حاوی لوبیا و باقالای خشک‌ شده و زرد رنگ است که به شکل پوره درآمده است. در یونان این غذا مربوط به جزیره سانتورینی است، جایی که آن را با پیاز، روغن‌زیتون و آب‌لیموی تازه تهیه می‌کنند.

فاوا

 

کفتدز

این کوفته‌قلقلی‌های گوشت یکی از غذاهای محبوب کودکان است. کفتدز از ترکیب گوشت گوساله یا بره و پیازهای خلال شده با نان کهنه مرطوب شده همراه باکمی نعناع و زرده تخم‌مرغ تهیه می‌شود. این مخلوط را به‌ منظور سفت و خنک شدن، یک روز در یخچال می‌گذارند، سپس آن را به شکل توپک درآورده و در آرد خوابانده و در روغن‌زیتون سرخ می‌کنند.

کفتدز

 

سوتسوکاکیا

وقتی یونانی‌ها پس از جنگ یونان با ترکیه از سواحل دریای اژه به کشور بازگشتند، بسیاری از دستور پخته‌های غذاهای ترکی را نیز با خود آوردند. سوتسوکاکیای محبوب، یکی از این غذاهاست. این غذا نیز به روش کفتدز تهیه می‌شود. هرچند سوتسوکاکیا را بجای خواباندن در آرد و سرخ کردن در روغن‌زیتون، در سس زیره سبز می‌پزند. این غذا معمولاً به یاد منشا پخت آن در ازمیر، در کنار برنج خورده می‌شود.

سوتسوکاکیا

 

موسوکا

این غذا که یکی از غذاهای بین‌المللی یونان است، نشان‌دهنده سبک آشپزی کشور است که طرز تهیه دشواری نیز دارد. گوشت چرخ‌کرده، تکه‌های سیب‌زمینی و بادمجان را قبل از آنکه لایه‌لایه روی‌هم بچینند ابتدا سرخ می‌کنند و سپس روی آن‌ها سس بشامل می‌ریزند. سپس باید در فر پخته شود. یکی از نقاط قوت این غذا این است که باید آن را به‌صورت نیمه ولرم خورد، که شاید یکی از دلایل شهرت این غذا هم همین است.

موسوکا

 

پاستیتسیو

تنها پاستاهایی که کاملاً در آشپزی یونانی پذیرفته‌ شده‌اند شامل اسپاگتی، ماکارونی دراز و آرزو (ریسونی) می‌باشد. آرزو را با گوشت روی گاز می‌پزند اما اسپاگتی تقریباً به‌ عنوان یک غذای بولونیایی تلقی می‌شود که معمولاً در کنار دارچین و سایر ادویه‌ها خورده می‌شود. پاستیتسیو یک غذای کاملاً یونانی است. ماکارونی‌های دراز را جوشانده و روی آن گوشت چرخ‌کرده و سس پنیر ریخته و برای پخت نهایی داخل فر می‌گذارند. شکل این غذا شبیه به موساکاست، اما هوای گیر افتاده میان ماکارونی‌ها آن را تردتر و سبک‌تر می‌کند.

پاستیتسیو

 

کولوریا

می‌توانید این حلقه‌های خمیری پخته‌ شده و کنجدی را از دکه‌های خیابانی در هر شهری از یونان خریداری کنید. این نوع پیراشکی که ریشه آن به جامعه کلیمیان تسالونیکی بازمی‌گردد، درواقع ورژن جنوبی چوب‌شور اروپای مرکزی است. این پیراشکی به‌عنوان غذای مدرسه کودکان در تمامی سنین مصرف شده و تولیدکنندگان زیادی بر سر تولید آن با یکدیگر رقابت دارند.

کولوریا

 

بوگاتسا

یکی دیگر از دستور غذاهای تسالونیکی در یونان بوگاتساست که حاوی خمیر فیلو است که به دور کاستارد با آرد سمولینای شیرین پیچیده می‌شود. این غذا معمولاً به‌عنوان یک کلوچه بزرگ پخته‌ شده و سپس به تکه‌های کوچک‌تر برش می‌خورد و با شکر آیسینگ و پودر دارچین تزیین شده و در کنار قهوه سرو می‌شود.

بوگاتسا

 

سوولاکی

سوولاکی که اغلب با گیروس که نوعی کباب است اشتباه گرفته می‌شود، با تکه‌های گوشت، مرغ یا بره‌ی سیخ شده و گریل شده تهیه می‌شود که می‌توان در بالکان و خاورمیانه آن را یافت. این غذا به‌عنوان غذای فوری برای مسافران تهیه می‌شود. تکه‌های مرغ را روی گریل می‌پزند و با نان و سالاد و سس میل می‌کنند. یک چیزی شبیه به جوجه کباب خودمان!

سوولاکی

 

کِلفتیکو

گوشت بره را پس از پیچیدن داخل یک کاغذ نازک به‌آرامی با سبزیجات می‌پزند. ریشه این غذا به دورانی بازمی‌گردد که در آن نانوایی دهکده مسول پخت غذای مردم در داخل فر بود. زنان خانه‌دار صبح‌های شنبه غذای خود را برای پخت به نانوایی می‌بردند تا برای نهار آماده شود. باوجود آشپزخانه‌های امروزی، این غذا همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. کاغذی که دور گوشت می‌پیچند، باعث پخته شدن گوشت با بخار عصاره خود می‌شود.

کِلفتیکو

 

ملوماکارونا

برای یونانی‌ها کوکی‌های تخم‌مرغی شکل که در عسل خوابانده شده و روی آن پودر گردو پاشیده‌اند، مانند نماد درخت کریسمس برای مسیحیان است. به اعتقاد آن‌ها، نپختن این شیرینی توسط زنان خانه‌دار در هفته‌های نزدیک به کریسمس بدیمنی می‌آورد. در روزهای تعطیلات کریسمس به خانه‌ی هر یونانی که بروید این شیرینی را خواهید دید. اگر یک‌بار این شیرینی را بخورید، دلتان می‌خواهد که سال بعدی نیز برای امتحان کردن آن به یونان بازگردید.

ملوماکارونا

 

جمیستا

گوجه‌های گوشتی پوست‌کلفت، کدو و فلفل دلمه از جمله مواد این غذا هستند. یونانی‌ها این غذا را داخل فر می‌پزند. محتویات داخل آن شامل برنج، پیاز و سبزیجات معطر است. این غذا را هم می‌توان به‌صورت گرم میل کرد هم سرد. در روزهای گرم سال باید باقیمانده غذا را داخل یخچال گذاشت. چیزی شبیه به دلمه‌ی فلفل، بادمجان و گوجه‌ی خودمان.

جمیستا

 

دولماداکیا

مواد پیچیده شده در برگ‌های انگور، از ایران تا سارایوو دارای یک دستور پخت است. کلمه دلمه در اصل کلمه‌ای ترکی است به معنی پیچیده شده، اما بیشتر از طریق رستوران‌های یونانی به سایر کشورهای جهان معرفی‌ شده است. مواد داخلی این غذا برخلاف جمیستا شامل گوشت چرخ‌کرده است که به‌صورت داغ با سس آگولومونو سرو می‌شود (سس آب‌لیمو و تخم‌مرغ و گوشتابه). اگر داخل این دلمه را بجای گوشت با برنج پر کنند به آن یالاتزی می‌گویند که آن‌هم یک کلمه ترکی است.

دولماداکیا

 

لوکومادز

می‌توانید بوی کاراملی این کلوچه را که از سرخ کردن گلوله‌های خمیری خوابانده شده در عسل و پودر دارچین تهیه می‌شود، در شیرینی‌پزی‌ها حس کنید. افراد خبره این کلوچه را مستقیماً از داخل ماهیتابه برمی‌دارند و می‌خورند. بنابراین هر جا که این کلوچه‌ها را دیدید بایستید و کمی از آن را بخرید.

لوکومادز

 

شیرین‌کننده‌های قاشقی

در زمان‌های گذشته به خاطر نبود تجارت و یا روند آهسته‌ی آن، بیشتر تولیدات میوه در یونان را نمی‌توانستند صادر کنند. بنابراین یونانی‌ها برای نگهداری این میوه‌ها آن‌ها را به شکل مربا می‌پختند. تنها در این‌گونه موارد یونانی‌ها بجای عسل از شکر استفاده می‌کنند. این میوه‌ها به‌قدری شیرین هستند که بیشتر مردم تنها مقدار کمی از آن را با نوک قاشق می‌خورند. برای کم کردن شکر مربا، آن را با ماست امتحان کنید.

شیرین‌کننده‌های قاشقی

 

منبع: CNN

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.