Close

راما، پلی که به دست میمون ها ساخته شده

4.6
از 13 رای
راما، پلی که به دست میمون ها ساخته شده
  • 25 خرداد 1396 10:00
  • 0
  • 86.8K

در حماسه ی بزرگ رامایانا که هزاران سال پیش نوشته شده، نویسنده ی آن (والمیکی) از پلی روی اقیانوس صحبت می کند که هند و سریلانکا را به هم متصل ساخته است. این مجموعه شعر حماسی که نزدیک به 24000 بیت دارد، داستان زندگی شاهزاده راما و تلاش او برای نجات همسر ربوده شده ی خود سیتا به دست پادشاه شیطان صفت سریلانکا یعنی راوانا را روایت می کند.

داستان از این قرار است که راما (ولیعهد) مجبور به چشم پوشی از حق خود برای تاج و تخت و تبعید به مدت 14 سال شد. در طول اقامت او در جنگل، همسر او سیتا توسط پادشاه دیوصفتی به نام راوانا ربوده شده و به سریلانکا برده شد. راما ارتشی از میمون ها تشکیل داده و آنها را به سریلانکا برد، جایی که جنگی طولانی به وقوع پیوست. در پایان، راوانا شکست خورد و راما به همراه همسرش به خانه بازگشت تا در آنجا تاجگذاری کند.

لینک گوگل مپ

در این داستان، زمانی که ارتش راما به اقیانوسی می رسند که سریلانکا روی آن واقع شده، میمون ها با نوشتن نام راما به روی سنگ ها و انداختن آنها در آب، پلی معلق بر روی دریا می سازند. طبق آنچه افسانه ها می گویند، سنگ ها به ته آب فرو نمی رفتند چرا که نام راما را روی خود داشتند. ارتش راما در ادامه برای گذر از دریا به سمت سریلانکا از این پل استفاده کرد.

امروز اگر شما نگاهی به تصاویر ماهواره ای این منطقه بیندازید، متوجه نشانه هایی کمرنگ از حضور نواری باریک می شوید که دو کشور را به هم متصل کرده است. این نوار که با نام پل راما یا پل آدم شناخته می شود، امتدادی طولانی و پر پیچ و تاب است که جزیره ی رامسوارام Rameswaram در هند (کمی دورتر از خط ساحلی جنوب شرقی تامیل نادو) را به جزیره ی مانار Mannar در سریلانکا (نزدیک خط ساحلی شمال غربی) متصل می کند. طول این پل 50 کیلومتر بوده و بیشتر آن امروز زیر آب قرار دارد اما قرن ها پیش، به صورت اتصالی واضح بین هند و سریلانکا مطرح بوده است. این گذرگاه تا قرن پانزدهم وجود داشته و امکان عبور از آن به صورت پیاده مطرح بوده (سوابق این امر در معبد رامسوارام موجود است)، تا اینکه این گذرگاه در طوفانی زیر آب می رود.

وجود این پل در کشور هند و سریلانکا قرن ها مورد پذیرش بوده که این موضوع را می توان در حماسه ی باستانی رامایانا نیز مشاهده نمود. تا آنجا که افراد به یاد می آورند دریای جدا کننده ی دو کشور با نام Sethusamudram یا همان «دریای پل» شناخته می شده است. جغرافیدان پارسی قرن نهم به نام ابن خردادبه  در کتاب جاده ها و پادشاهی ها به این پل اشاره کرده و آن را Set Bandhai به معنی پل دریا نامیده است. عنوان «پل آدم» ابداعی بریتانیایی و جدید مربوط به قرن نوزدهم است و اشاره به یک افسانه ی ابراهیمی دارد که در آن آدم برای رفتن از هند به سریلانکا از پلی استفاده می کند.

راما، پلی که به دست میمون ها ساخته شده

بسیاری از هندوهای متعصب وجود این پل را اثباتی خدشه ناپذیر از وجود رامایانا می دانند. برخی دانشمندان و نظریه پردازان تقلبی و متکلمان بر این باورند که این پل در حقیقت توسط راما و ارتش میمون های او ساخته شده است. سال 2002  وقتی عکسی از ناسا مبنی بر ناپدید شدن این گذرگاه منتشر شد، این افراد دست به کار شده و تلاش کردند تا پل را به صورت سازه ای دست ساز بشر نشان دهند.

هرچند زمین شناسان بارها و بارها سعی کرده اند که ارزش این اسطوره را کم کنند، اما همچنان طیف گسترده ای از نظرات مختلف در مورد منشا و ماهیت این ساختار وجود دارد. بیش از نیم دوجین نظریه ی مختلف در این زمینه وجود دارند تا بتوانند به توضیح این مسئله بپردازند. یکی از این نظریه ها، این پل را به رسوبات ماسه ای و فرایندهای طبیعی مرتبط می داند که منجر به تشکیل زنجیره ای از جزایر حصار مانند شده اند؛ این در حالی است که نظریه ای دیگر بر این باور است که این پل خط ساحلی قدیمی بوده که دلالت بر این دارد که هند و سریلانکا زمانی به هم متصل بوده اند. مطالعات مختلف، این پل را به مثابه ی زنجیره ای از صخره های مرجانی، خط الراس های ایجاد شده ناشی از نازک شدن پوسته زمین و جزایر حائل می دانند.

مسائل کمی آب و تاب بیشتری پیدا کرد زمانی که دولت هند پیشنهادی مبنی بر لایروبی پل راما را برای ایجاد مسیر کشتی رانی در تنگه ی کم عمق بین هند و سریلانکلا ارائه نمود.  در حال حاضر، کشتی هایی که بخواهند بین سواحل شرقی و غربی هند حرکت کنند ناگزیرند سریلانکا را دور بزنند. یک کانال عمیق بین تنگه ی پالک و خلیج مانار می تواند این سفر را 400 کیلومتر کوتاه تر کرده و در زمان و هزینه صرفه جویی کند. اما سازمان های هندو راستی و افراطی در مقابل این پروژه جبهه گیری کرده و بر این باورند که این پل یادبودی مذهبی است که نباید تخریب گردد.

این پروژه همینک معلق است، اما دلایل آن خیلی پیچیده تر از آنچه بحث شد می باشند. طرفداران محیط زیست می گویند که لایروبی کانال می تواند منجر به تخریب صخره های مرجانی و آسیب رساندن به ذخایر ماهیگیری در منطقه شده و تعادل بوم شناختی منطقه را مختل کند. علاوه بر اینها این ساحل ماسه ای سرزمین های این منطقه را به صورت طبیعی در برابر امواج سونامی شرقی-غربی حفاظت می کند. امروز دولت هند در حال بررسی گزینه ی جدیدی است که در آن پل راما تخریب نشود.

راما، پلی که به دست میمون ها ساخته شده

راما، پلی که به دست میمون ها ساخته شده

راما، پلی که به دست میمون ها ساخته شده

منبع: amusingplanet

 

نظرات کاربران (0 نظر)
دید در شب 11 آبان 1396 ساعت 20:25

امان از جهل و نادانی که دامنگیر بعضی ها در فضای مجازی شده! دوستان کارتان به جایی رسیده که در مورد افسانه های دیگر ممل دارید بحث می کنید که دروغه یا راست! بعضی از دوستان شناخت دقیقی از هند ندارند و فکر میکنند هندوستان در افریقا و یا آمریکاست و دارند در موردش بحث می کنند ... چرا همه ی باورهای بشری را دارید به سخره می گیرید؟ یکی حضرت آدم و دیگری نوح و آنیکی ماجرای شق القمر! لطفا به عقاید دیگران احترام بگذارید هر چند به نظرتان امری محال و یا بچگانه و یا دور از ذهن شما باشد ... مردم با این باورها تا کنون زندگی کردند و زندگیشان با هیچ مشکلی تا امروز پیش رفته . اما با دور ریختن همه باورها فکر نکنم با خیال راحت بشه زندگی کرد ... لطفا در مورد چیزهایی که علم به آنها ندارید زیاد بحث نکنید! لازم نیست که در مورد همه چیز نظر بدهیم!؟

حسن 2 آبان 1396 ساعت 00:43

خوشم اومد هم از متن و هم از کسانی که اینقدر بیکار و متعصبانه از باورهای خود دفاع می کنند و طرف مقابل را تکفیر بابا داعشی ها!هههههه

میثم 6 مهر 1396 ساعت 19:38

الان کم توهم تو زندگیت وجود داره.
این که همه ادما از یک زن و مرد که از بهشت رونده شدن بوجود اومدن. یا اینکه همه از نسل نوح هستیم یا وجود جن و پری و هزار تا خرافه عربی که جزو جدایی ناپذیر از زندگی ما شده.
در ایران باستان افسانه وجود داشت اما شما که افسانه هاتونو باور هم کردین و بهشون میبالین

کیوان 5 شهریور 1396 ساعت 07:45

بسیار جالب بود

وجدان 1 مرداد 1396 ساعت 18:24

پس هندی فقط تو فیلماشون توهم نمیزنند
بریم خدا رو شکر کنیم برای لطف به ما و هدایتش و نجات از شر کفریات و توهمات جاهلی(چه در ایران باستان و چه در هند باستان) چون توهمات ایران باستان هم واقعا خنده دار و مشمئز کننده بوده.

امیر 31 تیر 1396 ساعت 19:34

آقا "والمیکی" این پل رو میشناخت با اون فکر معیوبش یه چرندی برای طرز ساخته شدنش انداخت!
دلیلی نداره که وقتی رامایانا بوده پل ساخته شده باشه!
حتما پل بوده و رامایانا ازش ساخته شده!

آسو 25 تیر 1396 ساعت 16:34

برای همین شق القمر دلیل علمی بیار هر چند میدونم نداری
ماه یه لحظه تکون بخوره از مدارش یا طوریش بشه زندگی روی کره زمین غیر ممکن میشه، در ضمن تاریخ نجوم میگه هیچ اختلالی در کار ماه هیچوقت وجود نداشته پس دلیلت چیه که میگه پذیرفته است دنیا فقط تو و همفکرات نیستن

رضا 17 تیر 1396 ساعت 12:22

در زمان گذشته طلسم و جادو اساس کار انسانها بوده است چون به وسیله ان می توانستند کارهای خارق العاده ای انجام دهند که باورش برای ما انسانهای امروزی محال است
و اینکه توانسته باشند چنین پلی را ساخته باشند بعید نیست !
پس تخت جمشید هم باید از محالات باشد چون ساخت ستونهای سنگی به این بزرگی غیر قابل تصور است !
در کل راست و دروغش با خود اونهاست ولی رد کردن ان هم نمیشود !

مهدی 16 تیر 1396 ساعت 06:16

سلام بنظرم حقیقت داره ولی کمی شاخ برگ دادن قبلا صطح اب پایینتر بوده و میشده با چیدن سنگ مسیری باز کرد و زمان ایجاد افسانه عکس هوایی که وجود نداشته!که بر اساسش داستان سرایی کنند . وحالا با گرم شدن یخچالها و افزایش صطح اب دریا پل زیر اب رفته .
یا شاید همش حقیقته هیچی بهیید نیست.
ممنون

عمار 15 تیر 1396 ساعت 16:45

این قضیه یک پدیده طبیعیه . هندیها هم که تو خرافات رطبه اول جهانند .
در ضمن خرافات با معجزات مقایسه نمیشه .چون شکاف ماه هنوز موجوده که طبق نظر دانشمندای نجوم و فیزیک تقریبا مال 1400 سال پیشه .

علی 13 تیر 1396 ساعت 11:46

با احترام همین افسانه برای هندوها معجزه تلقی میشه

lhfuhf 1 تیر 1396 ساعت 07:27

اگه به روشنی و تیرگی رنگ آبی دقت کنید معلومه که چیزی شبیه رشته کوهه. به نظرم یک پدیده کاملا طبیعیه. زیر اقیانوس رشته کوه و قله و دره زیاده. حالا این یکی تا سطح آب اومده

KiARaSH 29 خرداد 1396 ساعت 16:00

جسارت نشه ولی اینطور صحبت کردن راجع به باورهای دینی و افسانه ای ملتی، آن هم ملتی که نزدیک ترین خویشاند باستانی ما ایرانیان اند، نه تنها صورت خوشی ندارد بلکه به خودی زدن و از روی بی اطلاعی است. بروید کتاب درخت کهن و هزار افسان کجاست نوشته استاد بهرام بیضایی را بخوانید، یه نگاهی هم بیندازید به تاریخ، ببینید ما هرچه داریم از میراث بسیار کهن تری است که هندی‌وایرانی نامیده میشود. اگر هم با اسطوره و افسانه مشکل دارید، از دین خودتان شروع کنید. ببینید چقدر اتفاق‌های چون شق القمر دارد. بنده که همه این داستان‌ها را دوست دارم و با صمیمیت باورشان دارم. درکی که ما از جهان داریم برگرفته از باورهای ماست. اسطوره و افسانه هم آنقدرهایی که فکر می‌کنیم دور از حقایق نیست.

shaishen 29 خرداد 1396 ساعت 12:40

حتما جزیره ای بوده که رفته زیر اب
هندی ها هم توهم زدن
نظریه هاشونم مثل فیلماشون خالی بندیه

خانم الف 27 خرداد 1396 ساعت 13:28

جالب بود.... بالاخره آخرش کی راست میگفت؟

× در حال پاسخ به: