از کلیسای وانک، مشهورترین جاذبه اصفهان، چه می دانید؟

4.6
از 16 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
زیباترین کلیسای ایران، پناهگاه خیره‌کننده‌ی ارامنه! +تصاویر
22 آبان 1398 08:00
5

یکی از استان‌های ایران که در زمینه های زیادی نام آور بوده و هست، اصفهان است. این شهر مملو از زیبایی‌های بیشماری است که هر کدام از آنها در بطن خود تاریخی نهفته دارند. در قلب این شهر جاذبه‌ای آرام گرفته است که در عین زیبایی، مامنی برای عده‌ای شد و آنان را از استبداد زمانه‌ی خود در امان نگه داشت. در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم تا شما را به کلیسای وانک ببریم، پس همراهمان باشید!

کلیسای وانک

همین ابتدا باید بگوییم که اگر شما به اصفهان رفته باشید و قدم در محله جلفای اصفهان نگذاشته باشید، یکی از محالات روزگار است! زمانی که پا در این محله می گذارید ،گویی زمان شما را به گذشته‌ای نه چندان دور برده است. قبل از پایان قرن 17 میلادی، اصفهان تنها 6 کلیسا داشت، اما در منطقه جلفا به تنهایی 24 کلیسا وجود داشت! البته متاسفانه تنها 13 تا از آن‌ها تا به امروز دوام آورده و باقی مانده‌اند.

کلیسای وانک

در میان تمامی این کلیساها، کلیسای وانک الماس درخشان جلفا است! این زیبایی شما را به درون دنیای خود می کشاند. کلیسای جامع وانک (آمنا پرکیچ) متعلق به زمان شاه عباس دوم است. این کلیسا مرکزی برای تربیت کشیش‌ها و خلیفه‌ها بوده و راهبان بسیاری را پرورش داده و به عالی‌ترین مقام‌های مذهبی رسانیده است. امروزه این کليسا برای ارمنیان جایگاه ویژه و اهمیت بسیاری دارد. اما چرا؟

کلیسای وانک

در هنگام بازگشت شاه عباس به ایران، او در شهرها و روستاهایی که سر راهش به ایران قرار داشتند، اهالی ارامنه را با خود همراه کرد و تمامی منازل و سایر متعلقات آن‌ها را از بین برد تا از سرعت سپاهیان عثمانی در تعقیب کردن آن‌ها بکاهد. وی به همراه سپاهیانش، ارامنه را تا منطقه‌ جلفا در اصفهان همراهی کرد. و این چنین شد که بعد از اسکان ارامنه در منطقه کلیسای وانک، این کلیسا نخستین بنای مذهبی ساخته شده در آن زمان بود.

کلیسای وانک

کلیسای وانک که مجموعه‌ای شامل دیر، کلیسای اصلی و صحن، ناقوس خانه، کتابخانه، موزه، برج ساعت، اتاق‌های مخصوص اقامت اسقف و همچنین تالارهای اجتماعات و چاپخانه است، مساحتی بالغ بر 8731 متر مربع دارد. از این مساحت، ۳۸۵۷ متر مربع آن مربوط به ساختمان‌ها و بقیه متعلق به فضای سبز و باغ وانک است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما در سفرتان به اصفهان، به محله‌ی جلفا رفته و از کلیسای وانک بازدید کنید و تجربیاتتان را نیز با ما به اشتراک بگذارید.

کلیسای وانککلیسای وانککلیسای وانککلیسای وانک