هفتاد ملا، قبرستان بی نظیر سیستان و بلوچستان

4.7
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اینجا در جنوب ایران، حتی مردگان نیز در امان هستند! +تصاویر
23 دی 1398 08:00
0

 در شهر میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان جاذبه ای منحصر بفرد قرار دارد که دیدن آن را به شما توصیه می کنیم در پیشنهاد امروز ایرانگردی جاذبه ای خاص و فراموش نشدنی را خواهید شناخت، جاذبه ای به نام قبرستان هفتاد ملا! همراهمان بمانید.

قبرستان هفتاد ملا

این گورستان، قبرستانی منحصربفرد است که مردگان آن هرگز نور و گرمای خورشید را نه لمس کرده و نه دیده‌اند. این مکان تاریخی در ۱۰ کیلومتری روستای نمونه قرار دارد. قبرستان هفتاد ملا  بیش از ۵۰۰ متر مربع وسعت دارد و به شکل کمانی در بخش شرقی روستای روپس از توابع میرجاوه در سینه کوه واقع شده است.

قبرستان هفتاد ملا

این جاذبه تاریخی ارزشمند همانند سایر آثار باستانی موجود در روستای تمین، در دل صخره‌ها به وجود آمده و مردم باستانی حفره‌ای بزرگ را در دل یک صخره، ایجاد کرده‌اند و قبرها را داخل آن حفره‌ی صخره‌ای بنا کرده‌اند. به این ترتیب قبرها همیشه در سایه قرار دارند و از گزند باد و باران نیز در امان هستند، حتی نور خورشید نیز هیچ وقت بر این قبرها نمی تابد. سبک معماری این قبرستان، از سبک معماری آرامگاه‌های دوره هخامنشی الهام گرفته شده و حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد.

قبرستان هفتاد ملا

قبر مردگان بی نظیر این گورستان به شکل مستطیل بوده و دو طرف آن به وسیله خشت خام بالا آورده شده و مثل صندوقچه، اجساد را داخل آن قرار داده ، سپس قبرها را  را به صورت مسطح بنا کرده اند. بر روی هر کدام از قبور، هشت سوراخ وجود دارد که هوا از آنها عبور می کند. برای تزیین روی دیوار‌های قبور گورستان، از رنگ قرمز که نوعی خاک در این منطقه است، استفاده شده است. اقوام مردگان به وسیله این خاک تزییناتی را روی قبور به وجود آورده‌اند. این قبرستان را یکی از عجیب‌ترین قبرستان‌های ایران می‌دانند.

قبرستان هفتاد ملا

قبرستان هفتاد ملا

قبرستان هفتاد ملا