5 شاهکار معماری جهان که در سال جدید میلادی بنا خواهند شد   ‎

4.4
از 5 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شاهکارهایی که در سال جدید میلادی فرصت دیدنشان را دارید! +تصاویر
15 بهمن 1397 10:00
0

معماران برجسته‌ی جهان، ما را در جریان پروژه‌های جدیدشان در سال 2019 قرار می‌دهند. حتی اگر اقتصاد جهانی رشد آهسته‌ای داشته باشد، باز هم پروژه‌‌های ساخت و ساز، همچنان بلندپروازانه ادامه دارد. موزه‌های جدید، آسمان‌خراش‌های مسکونی، مدارس و برج‌های اداری در سراسر جهان در حال رشد هستند. تمامی ساختمان‌هایی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم، در سال جاری تکمیل می‌شوند اما باید منتظر بمانیم، ببینیم آیا واقعا شبیه چیزی که گفته‌اند می‌شوند یا خیر. با لست‌سکند همراه باشید تا به چند شاهکار معماری در سال 2019 سر بزنیم.

 

The Shed در نیویورک، توسط دیلر اسکفیدیو (Diller Scofidio) و رنفرو (Renfro)

The Shed در نیویورک

این ساختمان هشت طبقه‌ای در مرکز هادسون یاردس قرار دارد و انتظارات زیادی از آن می‌رود. این ساختمان دارای یک سالن تئاتر، فضای بازی، فضایی برای برگزاری نمایشگاه و همچنین دو طبقه گالری است. بخش مهم این ساختمان، پوسته‌ی بیرونی آن است که قرار است به تلسکوپی تبدیل شود تا در امتداد خط ریلی عظیم سمت خیابان ساختمان قرار بگیرید و آن بخش ساختمان را پوشش ‌دهد.

الیزابت دیلر در مورد دلیل هیجان‌انگیز بودن این ساختمان می‌گوید؛ «این ساختمان در نوع خود، هنری برای آینده خلق می‌کند. در این ساختمان نوعی هنر تجربی تبلور پیدا می‌کند و نظم معماری آن نیز قابل پیش بینی نیست. بسیاری از ساختمان‌های چند منظوره، به صورت خودکار نسبت به همه‌ی هنرها و اتفاقاتی که در درون آنها می‌افتد بیطرف هستند، اما این ساختمان که نوعی از ساختمان‌های چند منظوره محسوب می‌شود، دقیقا مانند یک کشتی برای هنر عمل می‌کند. اینجا تمامی هنرمندان و مربیان می‌توانند با هم تعامل داشته باشند.»

 

برج مالی مرکزی در مانیل، توسط جنسلر (Gensler)

برج مالی مرکزی در مانیل

این برج، سومین آسمان خراش (برنامه اصلی ساختن 4 آسمان خراش است) شرکت عظیم جنسلر در منطقه Fort Bonifacio Global City خواهد بود. برج زیرساخت پیچیده و بخش‌های مختلفی دارد از جمله: طبقه‌‌ای برای خرده فروشان، فضای خدماتی، فضای اداری و 44 سویئت که در 44 طبقه‌ی این برج پخش شده‌اند.

اما چرا این ساختمان در این لیست قرار گرفته است: ساشا زلجیس (Sasha Zeljic) یکی از مدیران اجرایی و عملیاتی در شرکت جنسلر می‌گوید که این برج‌های مالی، مرکز مهمی را در شهر چندقطبی مانیل ایجاد خواهند کرد که به خوبی مکانیزم‌های مدرن رشد اقتصادی را برنامه‌ریزی می‌کند و همچنین این برج‌ها عامل مهمی در رشد پایدار این منطقه خواهند بود.

 

مهد کودکی در پکن، توسط معماران MAD

مهد کودکی در پکن

ما یانسانگ (Ma Yansong) که چهار سال پیش با طراحی یک سفینه‌ی فضایی عجیب برای خانه‌ی اپرای هاربین، شعله‌ی هیجان در اپرا را روشن کرد، حالا ساختمان پیچیده‌ی دیگری طراحی کرده است. اما جالب این است که اینجا فقط برای بچه‌هاست: ساختمانی جدید در فضایی که مربوط به سال 1725 است با یک سقف شناور که منطقه‌ی تاریخی را نیز پوشش می‌دهد. 

چرا این ساختمان هیجان انگیز است: یانسانگ به خاطر پروژه‌های عظیم فرهنگی و لوکس خود در جهان مشهور است (در میان تمامی پروژه‌های او، جورج لوکاس (George Lucas) نیز وی را به عنوان معمار موزه‌ی جدید و عظیم خود در لس آنجلس انتخاب کرد)، بنابراین، این مهد کودک نام او را با خود به همراه دارد و این برای این مهدکودک کافی‌ست تا نشان دهد چقدر هیجان انگیز خواهد بود و نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که در میان معماری مدرن، در این بنا به مسائل تاریخی نیز توجه شده است.

 

111 W. St. 57 در نیویورک، توسط معماران SHoP

111 W. St. 57 در نیویورک

ساختمانی باریک و مسکونی با 1400 فوت ارتفاع که مشرف به سنترال پارک است و تنها 46 واحد دارد. این ساختمان توسط SHoP طراحی شده است. ساختمان دارای بلوک‌های سفالی است و معماری ساختمان به شیوه‌‌ای است که از جهت‌های غربی و شرقی آن به صورت همزمان می‌توان منظره‌ی پارک را دید. در واقع، به لطف دیوار شیشه‌ای عظیم این ساختمان، منظره‌ی سنترال پارک به طور کامل از بین نرفته است. 

چرا هیجان انگیز است؟: مشتریان این بلوک‌ها می‌گویند که این سازه، یک ساختمان غیرعادی است و یکی از بلندترین برج‌های مسکونی جهان هم هست. یکی از بنیانگذاران شرکت به نام Gregg Pasquarelli می‌گوید: «این یک ساختمان مدرن است و در واقع بسیار شبیه به چیزی است که در تمامی نقاط نیویورک دیده می‌شود. تنها تفاوتش این است که معماری‌اش خیلی عجیب‌تر از بقیه است. بسیاری از مردم اعتقاد دارند که هرگز این ساختمان ساخته نخواهد شد. اما این ساختمان به زودی یکی از مهمترین و برجسته‌ترین ساختمان شهر خواهد شد.»

 

موزه جدید غرب استرالیا، توسط OMA

موزه جدید غرب استرالیا

این پروژه، ترکیبی از معماری مدرن و مرمت ساختمان‌های قرن نوزدهم است. این ساختمان‌ها دارای فضایی نمایشگاهی هستند و در ناحیه‌‌ای به نام «the City Room» واقع شده‌اند. موزه‌ی جدید غرب استرالیا در فضای باز در حال اجرا است که ساختمان‌های تاریخی در حال مرمت آن را احاطه کرده‌اند و بخشی از پروژه نیز معماری مدرن غرب را به نمایش می‌گذارد. به طور کلی این موزه شامل بیش از 65 هزار فوت مربع فضای نمایش خواهد بود.

چرا هیجان انگیز است؟: دیوید جیانوتن یکی از مدیران شرکت می‌گوید که این اولین پروژه‌ی‌ فرهنگی ما در استرالیا است. این پروژه در پرت، یکی از شهرهای مهم و زیبای استرالیا که به سرعت در حال رشد است، اجرا می‌شود. پرت متاسفانه هیچ مرکز تجاری در خود ندارد. این موزه بعد از دو سال می‌تواند تبدیل به قلب شهر شود. ما با انجام این پروژه می‌خواهیم تعدادی از نهادها و سازمان‌ها را در کنار هم جمع کنیم و همچنین فضای خارجی ساختمان را به محلی زیبا برای پیاده‌روی و تجمع مردم عادی تبدیل کنیم.

آیا به نظر شما این ساختمان‌ها می‌توانند در سال جدید ساخته شوند؟ اصلا امکان ساخت چنین شاهکارهای معماری، فراهم هست؟ نظر شما چیست؟ آیا ما هم در کشورمان از این دست شاهکارهای معماری مدرن داریم؟ پیش از این در مورد مسجد مدرن ایرانی در لست‌سکند صحبت کرده بودیم، آیا به نظرتان آن مسجد با این بناها قابل قیاس است؟

منبع: www.bloomberg.com

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی