خانه قدیری، بنای به جامانده از دو حکمران در رشت!

4.6
از 39 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بنای عجیبی با دو مالک قدرتمند، در دل سبزترین نقطه ایران! +تصاویر
26 آذر 1398 08:00
2

استان گیلان همیشه مورد استقبال گردشگران به خصوص گردشگرانی که عاشق طبیعت هستند، بوده است. پیشنهاد امروز ما در بخش ایرانگردی لست سکند سفر به این استان و بخصوص شهر رشت است. در ضلع شرقی سبزه میدان رشت، جاذبه‌ای زیبا قرار گرفته است که دیدن آن را به همه شما توصیه می کنیم، پس با ما همراه باشید تا ماجرای جالب خانه قدیری رشت را باهم مرور کنیم.

خانه قدیری رشت

خانه قدیری رشت از بناهای تاریخی استان گیلان محسوب می‌شود که به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی نسبت داه شده است. این بنا توسط محمدولی خان تنکابنی سپهدار که در آن زمان حکمران گیلان بوده است، بنا نهاده شد و از سال ۱۳۶۹ خورشیدی تا ۱۳۸۱ به عنوان اداره کل میراث استان گیلان مورد استفاده بوده است.

خانه قدیری رشت

این بنا در زمینی بالغ بر 827 متر مربع قرار گرفته  و مساحت زیر بنای آن 570 متر مربع بوده و در دو طبقه بنا شده است. سبک معماری بکار رفته در بنا مشابه الگوهای معماری قاجاری و ابتدای پهلوی است که در آن فضاها به ترتیب اهمیت، پیرامون یک فضای اصلی یا شاه‌نشین قرار گرفته‌اند.

خانه قدیری رشت

خانه قدیری رشت دارای اسکلت و سازه چوبی است و پوشش خارجی آن، سفالی و در و پنجره آن از چوب روسی ساخته شده‌ است. این بنا در سال ۱۳۶۷ خورشیدی دچار آتش سوزی شد و بام آن فرو ریخت و در و پنجره‌ها، تزیینات آیینه کاری و گچ بری آن نیز در این آتش سوزی آسیب جدی دید و در همان سال با هزینه مالک و نظارت میراث فرهنگی استان گیلان مورد مرمت قرار گرفت. این بنا در دوره‌های مختلف، مالکان مختلفی داشته و حالا نیز میراث فرهنگی مالکیت این بنا را برعهده گرفته است.

خانه قدیری رشت