مرداب هسل چالوس، رویایی که به حقیقت مبدل شده است!

4.6
از 12 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جذابیت تکرار نشدنی مردابی با نامی عجیب در خاک ایران زمین! +تصاویر
06 بهمن 1398 08:16
0

شمال ایران همیشه جایی برای شگفت‌زده کردن بازدیدکنندگان خود دارد. در این نقطه از ایران به علت آب و هوای معتدل و مرطوب آن، مرداب‌ها و تالاب‌های بیشماری در قسمت‌های مختلف جنگل‌ها دیده می‌شوند که طبیعت بی‌نظیری در اطراف خود ایجاد کرده‌اند. یکی از این مرداب‌های زیبا، مرداب هسل در چالوس است که علاوه بر جاذبه خود مرداب، مسیر دسترسی به مرداب نیز بی‌نهایت زیباست. امروز در ایرانگردی لست‌سکند به سراغ این مرداب زیبا رفته‌ایم، با ما همراه باشید.

موقعیت مرداب هسل چالوس

با توجه به اینکه مرداب هسل در نزدیکی چالوس و مرزن‌آباد واقع شده، به لحاظ دسترسی بسیار راحت است. مرداب در 10 کیلومتری جنوب غرب چالوس و 15 کیلومتری شمال غرب مرزن‌آباد واقع شده و روستاهای نزدیکی آن سینوا و طلاجو هستند. این روستاها برای اقامت مناسب هستند، البته اگر هوا مناسب باشد می‌توانید به فکر کمپ در چادر باشید.

مرداب هسل چالوس

عکس از: سینا ایرانشاهی

مرداب هسل در میان جنگل‌های زیبای مشل (مشعل، فین، یا محمدآباد) واقع شده و مسیر دسترسی به آن پایکوب است. جنگل مشل از جنوب به جنگل‌های سوته‌لار و کردشت و از شمال به گاوسرای قدیمی مشعل و از شرق به مشعل‌لات منتهی می‌گردد. مسیر دسترسی به مرداب از میان درختان سر به فلک کشیده گذر می‌کند که در حدود 45 دقیقه پیاده‌روی نیاز است. البته با توجه به نوع مسیر، این پیاده‌روی خیلی سنگین نیست، بنابراین نگران نباشید. فقط حتما کفش مناسب به پا داشته باشید.

مرداب هسل چالوس

هسل یعنی چه؟

معنی هسل را باید از مردم محلی جویا شوید. در یکی از گویش‌های محلی مازندران به نام گویش تبری کلارستاقی، هَسَل به معنی آبگیر فصلی بوده است. البته در برخی منابع هسل را آب راکد معنی کرده‌اند اما با توجه به نوع مرداب، معنی اول به هسل نزدیک‌تر است. مردم بومی منطقه به این مرداب به علت نورانی بودنش مشعل یا مشل هم می‌گویند.

مرداب هسل چالوس

عکس از: سینا ایرانشاهی

جاذبه‌های مرداب هسل

اطراف مرداب هسل و مسیر دسترسی به مرداب را درختان سبز و تنومندی پوشانده‌اند که فضای مرداب را وهم‌آلود و زیبا کرده‌اند. درختان این جنگل شامل درختان ممرز، خرمالو، راش و آلو است. این درختان در فصل بهار و پاییز، رنگ‌های مختلفی به خود می‌گیرند که دیدن این رنگ‌ها در این فضا حس بی‌نظیری در هرکس ایجاد خواهد کرد. پوشش حیوانی منطقه نیز می‌تواند جذاب باشد و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید برخی از آنها از جمله سنجاب، جوجه تیغی و آهو را ببینید.
مرداب هسل چالوس

عکس از: سینا ایرانشاهی

مرداب هسل چالوس

عکس از: سمیه ترکمان

 علاوه بر زیبایی‌های طبیعی منطقه، آب مرداب در هر فصل به  رنگی در می‌آید که هر فصل شما را شگفت‌زده می‌کند. بر روی آب مرداب جلبک‌هایی به ضخامت نیم سانتی‌متر وجود دارند که با شروع هر فصل رنگ آب مرداب به علت وجود این جلبک‌ها تغییر می‌کند. مرداب در فصل بهار و تابستان به رنگ برگ‌ها و درختان منطقه در می‌اید و سبز می‌شود، در فصل پاییز اما آب به رنگ قرمز و نارنجی در میان هزاران رنگ جنگل می‌درخشد و در زمستان مرداب به رنگ صورتی در می‌آید.

مرداب هسل چالوس

عکس از: سمیه ترکمان

مرداب هسل چالوس

مرداب هسل چالوس

بهترین فصل بازدید از مرداب هسل

همانطور که گفته شد، مرداب هسل در هر فصل به رنگی متفاوت در می‌آید، بنابراین دیدن آن در هر فصل جذابیت خاص خود را دارد. در بهار سبزی درختان و مرداب یکدست می‌شود و در پاییز مرداب و اطرافش به هزار رنگ در می‌آید و در فصل زمستان تنها مرداب است که در میان جنگل رنگ دارد. اما با توجه به بارندگی‌های فصل زمستان، بهتر است در این زمان با احتیاط بیشتری به این منطقه سفر کنید.

مرداب هسل چالوس

سخن نهایی

آب مرداب هسل در گذشته در حدود 15 متر و گاها بیشتر عمق داشته که امروز بسیار از عمق آن کاسته شده است. همچنین این منطقه در گذشته‌های نه چندان دور زیستگاه دوزیستانی مانند لاک‌پشت، وزغ و زالوها بوده که امروزه به دلیل جاده‌ای که در کنار مرداب کشیده شده، از بین رفته‌اند. بنابراین بیش از این با طبیعت زیبا بی‌رحم نباشیم و زباله‌هایمان را در طبیعت رها نکنیم. طبیعت متعلق به همه است و رها کردن زباله در جنگل و روشن کردن آتش نه تنها باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و حیوانی منطقه می‌گردد، بلکه احتمال ایجاد خطر نیز وجود دارد. اگر شما هم سفری به این منطقه زیبا داشته‌اید، تجربه‌تان را با ما در میان بگذارید.

 

توجه:  اکثر تصاویر خبرهای بخش «پیشنهاد ایرانگردی» سایت لست‌سکند از میان تصاویر کاربران سایت که برای جاذبه مورد نظر نقد و بررسی نوشته‌اند، انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است نام یا آی دی کاربر زیر عکس درج می‌گردد. 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی