هرفته، قلعه تاریخی صفویان در مهریز

4.7
از 6 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
قلعه‌ی گلین ایران، یادگار منحصر بفرد صفویان! +تصاویر
08 دی 1397 07:00
0

روستای هرفته از توابع بخش مركزی شهرستان مهریز، در شمال شرقی مهریز و جنوب شرقی یزد واقع شده است و اقلیمی گرم و خشک دارد. این روستا از شمال غربی به کوه لاقلعه محدود شده است. قلعه هرفته خارج از روستای هرفته قرار گرفته و تقریبا 200 متر با روستا فاصله دارد و در کنار گورستان فعلی آن قرار دارد.

هرفته، قلعه تاریخی صفویان در مهریز

قلعه تاریخی هرفته که به قلعه خوش طرح نیز معروف است، قدمتش به دوره صفوی می‌رسد. قلعه گلینی كه نمود بیرونی آن تركیبی از چهار برج، سر در ورودی مرتفع و حصار پیرامونی است و با تزئینات زیبا و هندسي، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند.

قلعه هرفته

در داخل قلعه نیز فضاهای مسكونی به شكل اتاق‌هایی با پوشش گهواره‌ای و فضاهای خدماتی و جانبی با انواع پوشش‌های گردپوش، محورهای عرضی قلعه را شكل داده و از طریق محورهای ارتباطی مجاور خود به محور اصلی قلعه مرتبط می‏شود. این قلعه از گل و خشت ساخته شده و در حال حاضر برج و باروی نیمه مخروبه‌ی آن نیز به جا مانده است.

قلعه هرفته

این بنا و بافت قدیمی روستا، موجب جذب گردشگران زیادی شده و در طول سال پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. در روستای هرفته میراث تاریخی زیادی به چشم می خورد، یکی از آن‌ها حمامی تاریخی است که قدمت آن نیز همانند قلعه تاریخی هرفته به دوره‌ی صفویه می‌رسد. این حمام با آجر و ملات گل و آهک ساخته شده و دارای 3 بخش جدا از هم است: بخش‌های مردانه، زنانه و تون. حمام مردانه دارای سردر کوچک با قوس شاخ بزی و تزئینات آجری راسته خفته است. پس از سردر حمام، هشتی با سقف گنبدی شکل قرار گرفته که دورتا دور آن سکوهایی برای نشستن تعبیه شده است و حوض هشت ضلعی‌ای نیز در وسط آن قرار دارد. حمام زنانه دارای ابعاد کوچک‌تری است و بخش بین آن مستطیلی است. طرح گرمخانه‌ی آن هم مستطیلی شکل با سقفی گنبدی است.

قلعه هرفته مهریز

قلعه هرفته مهریز

قلعه هرفته

قلعه‌ی هرفته که به ثبت ملی هم رسیده است و روستای تاریخی آن و همچنین کشفیات باستان‌شناختی این محوطه، نشان از اهمیت و ارزش تاریخی ـ فرهنگی آن دارد که می‌طلبد بیش از این مورد توجه مسئولان و بخصوص گردشگران قرار گیرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر در این فصل که زمان مناسبی برای سفر به یزد است، به این نقطه رفتید، حتما از روستای مهریز و قلعه‌ی هرفته دیدن کنید. اصلا آیا پیش از این از این قلعه‌ی تاریخی گلین بازدید کرده‌اید؟