خانه تاریخی رسولیان، دانشگاهی قاجاری در یزد

4.8
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
خانه ای صد ساله که آرامگاه پدر معماری سنتی ایران شد! +تصاویر
18 اردیبهشت 1398 08:00
0

یزد از نظر قدمت، دومین شهر دنیا و اولین شهر ایران به حساب می آید. این شهر یکی از زیباترین مجموعه‌های بافت سنتی در کشور را دارد و سفر به آن، به نوعی سفر به تاریخ سنتی ایران محسوب می شود. در این شهر پر از جاذبه، خانه‌ای وجود دارد که از دوران قاجار به یادگار مانده است. این خانه تاریخی به همت مرحوم «حاج میرزا کاظم رسولیان» و به دست استاد توانمندی به نام «محمد حسن محمد رحیم» در شهر یزد ساخته شده است. تاریخ ساخت این بنا به سال ۱۲۸۳ هجری شمسی برمی‌گردد که با آخرین سال‌های حکومت سلسله قاجاریه مصادف بود. اما این خانه چه ویژگی خاصی دارد؟

خانه رسولیان یزد

خانه تاریخی رسولیان در محله‌ای به نام «سهل بن علی»، کوچه «شهید صدوقی» و در بافت قدیمی شهر یزد قرار دارد. این خانه ابتدا کاربری مسکونی داشت، ولی در سال ۱۳۶۸ به صورت وقف در اختیار دانشگاه یزد قرار گرفت و پس از اینکه بازسازی‌هایی در آن انجام گرفت، تبدیل به بخشی از دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه یزد شد و هم‌اکنون نیز یک محیط علمی و آموزشی به شمار می‌رود.

خانه رسولیان یزد

خانه تاریخی رسولیان از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. قسمت بیرونی خانه شامل حوضخانه، تالار، زیرزمین، بادگیر و اتاق ارسی می‌شود. بخش اندرونی خانه تاریخی رسولیان هم که درواقع فضای خصوصی خانه به حساب می‌آید، از اتاق‌های سه دری، پنج دری، بادگیر، تالار، کلاه فرنگی، ارسی و حیاط مشجر تشکیل شده است. در میان بخش اندرونی و بیرونی نیز، حمام خانه به چشم می‌خورد.

خانه رسولیان یزد

همانطور که در بالا هم گفته شد، خانه تاریخی رسولیان هم‌اکنون در اختیار دانشگاه یزد است و به‌عنوان دانشکده معماری از آن استفاده می‌شود اما یکی از مواردی که در این خانه توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، یک آرامگاه است. این آرامگاه مربوط به مرحوم استاد محمد کریم پیرنیا است که به‌عنوان پدر معماری سنتی ایران شناخته می‌شوند.

خانه رسولیان یزد

خانه رسولیان یزد

خانه رسولیان یزد

خانه رسولیان یزد

یزد خانه‌های دیدنی و زیبای بسیاری دارد که خانه تاریخی رسولیان، یکی از آن‌هاست. آیا این خانه را از نزدیک دیده‌اید؟