عمارت فاضل عراقی، خانه موقوفه بیمارستان تهران

4.8
از 16 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
عمارت بزرگی که بیمارستان زنان پایتخت شد! +تصاویر
26 مرداد 1398 08:00
1

تهران پایتخت ایران و جزء یکی از کلان شهرهای مهم ایران است، شهری که در هر کدام از کوچه‌های خود داستانی دارد. قلب این شهر پر از رمز و رازهایی است که که هر کدام بسیار شنیدنی هستند. پر از خانه‌هایی که قدمت آنها بسیار زیاد است و تاریخی را در دل خود مخفی نگه‌داشته است. امروز قصد داریم به یکی از این خانه‌های پرماجرا سر بزنیم.

عمارت فاضل عراقی

در غرب میدان فردوسی، در کوچه‌ی پارس، خانه‌ای وقف شده است که متعلق به مستشار و رئیس سابق دیوان عالی کشور، فاضل عراقی بوده است. در مورد تاریخ ساخت این خانه منحصر بفرد اطلاعات زیادی در دسترس نمی‌باشد ولی براساس اسناد موجود، این خانه در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی ساخته شده است.

عمارت فاضل عراقی

این عمارت اعیانی توسط فاضل عراقی وقف شده تا به عنوان بیمارستان مورد استفاده قرار بگیرد و در سال 1334 خورشیدی با 35 تخت به بیمارستان زنان اختصاص یافت و در حال حاضر به نام بیمارستان دادگستری فعالیت می‌کند.

عمارت فاضل عراقی

تزئینات این عمارت در تهران نمونه ندارد، در نما کتیبه‌ها و نقوش هخامنشی و کیانی را خواهید دید که در کنار سربازهای ایران باستان، با اقتدار خاصی جلوه گر هستند، به محض ورودتان به عمارت، متوجه تزئینات سقف خواهید شد و در راستای آن به یک اتاق بزرگ کاشی‌کاری می‌رسید که دور تا دور صورت پادشاهان و پهلوانان اسطوره‌ای و تاریخی ایران روی کاشی‌ها نقش شده است. امیدواریم در تهران‌گردی‌هایتان، سری به این عمارت خیره‌کننده بزنید.

عمارت فاضل عراقی