ماجرای عجیب کاخ 3400 ساله‌ی عراقی، که بر اثر خشکسالی نمایان شد

4.5
از 30 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
ماجرای کاخ عجیبی در همسایگی ایران که بر اثر خشکسالی سر از زمین بیرون آورده است! +‌تصاویر
30 تیر 1398 07:00
0

شکی نیست که تغییرات آب و هوایی تاثیرات بدی روی محیط گذاشته‌‎ است، اما از طرفی عواقب دیگری هم داشته است که به خاطر آن‌ها محققین و دانشمندان توانسته‌اند کشف‌های جدید تاریخی داشته باشند! بر طبق گزارش سی‌ان‌ان (CNN)  بر طی یک خشکسالی که در سد موصل رخ داد و آب رودخانه دجله پایین آمد، اتفاقی افتاد که باورش برای باستان‌شناسان سخت بود! در طی این تغییرات آب و هوایی، یک کاخ 3400 ساله از زیر زمین بیرون آمد که در طول این همه سال در زیر سد دفن شده بود! یک تیم باستان‌شناسی آلمانی در حال کار روی این پروژه و حفاری در این کاخ باستانی هستند و در حال تلاشند تا قسمت‌های بیشتری از این کاخ دفن شده را رونمایی کنند.

داستان کاخ 3،400 ساله‌ای که بر اثر خشکسالی در عراق رونمایی شده است!

جالب است بدانید پیدا شدن این کاخ، مهمترین کشف باستان‌شناسان در دهه اخیر بوده است. در واقع وجود این کاخ در زیر سد برای اولین بار در سال 2010 کشف شد. اما به خاطر بالا‌ آمدن سطح آب و تهدیدات پی در پی داعش شرایطی فراهم شد که ادامه‌ دادن حفاری در این منطقه سخت به نظر می‌رسید و به همین دلیل عملیات خاصی برای حفاری در آن انجام نشد. اما بعد از این چند سال، امسال آب رودخانه به اندازه کافی خشک شد و باستان شناسان توانستند که کار حفاری را شروع کنند.

این سازه باستانی با نام کاخ کمون شناخته می‌شود و دیوارهایش از آجر خشتی درست شده‌اند و به گزارش محققین، ضخامت دیوارهای این کاخ حدود 1.8 متر بوده است و ارتفاعشان نیز به 2 متر می‌رسیده است. این محققین مساحت کل کاخ را حدود 1860 متر مربع تخمین زده‌اند.

این کاخ جذاب تازه کشف‌ شده، به نظر می‌رسد که یکی از کاخ‌های امپراطوری میتانی بوده است. امپراتوری میتانی در بین قرن 14 تا 15 قبل از میلاد مسیح بر بخش هایی از سوریه و شمال بین‌النهرین حکومت می‌کرده است. جالب است بدانید بر طبق کتیبه‌های باستانی که در مصر امروزی یافت شده است، مشخص شده که شاه‌های میتانی به همان اندازه فراعنه مصر و شاه‌های هاتی و بابلی محترم بوده‌اند و به همان اندازه جایگاه والایی داشته‌اند، اما واقعیت این است که تا امروز، اطلاعات چندانی در مورد امپراتوری میتانی وجود ندارد و میتانی یکی از امپراطوری‌های باستانی شرق است که کمتر در مورد آن مطالعات انجام شده است و حتی تا کنون پایتخت میتانی نیز مشخص نشده است. تنها اطلاعاتی که باستان‌شناسان در در مورد این امپراطوری دارند، اطلاعاتی است که از مطالعه در شهر باستانی تل‌براک در سوریه که اتفاقا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است و در 4 هزاره قبل از میلاد مسیح در آن طراحی‌های شهری انجام شده است، کسب کرده‌اند. البته محققین یک سری اطلاعات نیز از شهرهای باستانی نوزی در عراق و آلالاخ در ترکیه کسب کرده‌اند و امیدوارند که با مجموع این اطلاعات بتوانند این امپراتوری گم‌شده را بیشتر بشناسند.

داستان کاخ 3،400 ساله‌ای که بر اثر خشکسالی در عراق رونمایی شده است!

در مورد کاخ کشف‌ شده در عراق، جالب است بدانید که باستان‌شناسان توانستند نمای این کاخ را با توجه به تحقیقاتشان متصور شوند، اما اطلاعات جالب‌تری هم پیدا کرده‌اند که از جمله آن‌ها می توان به اتاق‌های گچکاری شده این کاخ و نقاشی های دیواری آن‌ها با رنگ‌های قرمز و آبی اشاره کرد. در واقع به گفته باستان‌شناسان، از دو هزار سال قبل از میلاد مسیح، نقاشی‌های دیواری روی کاخ‌ها انجام می‌شده، اما هیچ وقت این محققین نتوانسته بودند نمونه کامل و محافظت شده آن را در یک کاخ پیدا کنند.

با همه این صحبت‌ها، می بینید که گاهی اوقات تغییرات آب و هوایی شدید به باستان‌شناسان برای کشف‌های جدید کمک می‌کند. اما اگر بخواهیم به صورت کلی‌تر و جامع‌تر به این مسئله نگاه کنیم، می‌بینم که تغییرات آب و هوایی خیلی وقت‌ها هم باعث صدمه‌زدن به یک سری از آثار تاریخی شده است و با برآیند آن‌ها می‌توان متوجه شد که عواقب بد تغییرات آب و هوایی به نسبت عواقب خوبش بسیار بیشتر است و ما انسان‌ها مسئول تمام عواقب آن هستیم!

داستان کاخ 3،400 ساله‌ای که بر اثر خشکسالی در عراق رونمایی شده است!

 

منبع: allthatsinteresting

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.