تپه‌ های کولغان قشم، نیایشگاه ناهید

4.4
از 10 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
نیایشگاه ناهید در میان قلب تپنده‌ی جنوب ایران! +تصاویر
07 بهمن 1397 08:00
0

تپه‌های کولغان قشم که بر بالای دره‌ای به نام کولغان واقع شده‌اند، یکی از چشم‌اندازهای بسیار زیبای این جزیره‌ی جنوبی ایران را پدید آورده‌اند. البته این جاذبه در میان جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بیشمار قشم، گم شده است و متاسفانه کمتر به آن توجه شده است. اما این تپه‌ها چه ویژگی خاصی دارند که آن‌ها را از سایر تپه‌های مشابه، متمایز می‌کند؟ با ما همراه باشید تا معرفی کوتاهی از این جاذبه‌ی طبیعی جزیره‌ی قشم داشته باشیم و رازی را که در پس آن نهفته است، کشف کنیم.

تپه‌های کولغان در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم قرار دارند. در بالای یکی از تپه‌ها، آثار معماری و آبراه‌های سالمی با دیواره‌های سنگی به طول بیش از صد متر باقی مانده است. همچنین در اینجا، اتاق‌هایی وجود دارد که نشانه‌ای از این است که گویا روزگاری در این محل، بازار پررونقی وجود داشته است. در کنار این ویرانه‌ها، سه حوض حفر شده در داخل سنگ وجود دارد كه بزرگ‌ترین آن‌ها ۱۲ متر طول و ۴ متر عرض دارد. درخت كُنار تنومند و زیبایی نیز در جوار آن قرارگرفته است. تپه‌ های كولغان مشرف بر دریا و سد خاكی «بالاتل» هستند.

Koulaghan-Hill-QRGardi.jpg

در بخشی دیگر از تپه‌های کولغان، آثاری از یک قبرستان با قبرهایی در دو ردیف و با فاصله‌ی دو متر از یکدیگر دیده می‌شود. در دره‌ی كولغان، آثاری از سدی به نام سد بالاتل نیز بر جای مانده است. این سد ۱۰۰۰ متر طول و ۵۰۰ متر عرض داشته است و آب باران دره‌‌های مجاور را ذخیره می‌كرده است. این سد كه از آثار دوره‌‌ی ساسانیان است،‌ چشم‌اندازی بسیار زیبا دارد. ساختمان سد با قطعه‌سنگ‌های بزرگ و ملاط گچ ساخته شده است. و اما چه رمز و رازی در پس تپه‌های کولغان نهفته است؟

تپه‌ های کولغان قشم

تپه‌ های کولغان قشم

مردم محلی اعتقاد دارند که اینجا مکان نیایشگاه ناهید بوده است. ناهید از نام «آناهید» گرفته شده است. این اسم در پارسی میانه به ناهید و در پارسی باستانی به آناهیتا مشهور است. ناهید یا آناهیتا در فرهنگ ایران باستان، به معنای خدای آب‌ها است. پس می‌توان گفت که این مکان، محل مقدسی برای مردم بوده‌ است. آیا تا به حال تپه‌های کولغان قشم را از نزدیک دیده‌اید؟ آیا می‌دانستید که این تپه‌ها، روزگاری بسیار مقدس بوده‌اند؟

تپه‌ های کولغان قشم

تپه‌ های کولغان قشم

تپه‌ های کولغان قشم

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی