بند لشکر، پلی برای دو حکومت در شوشتر!

4.4
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
از دهمین جاذبه تاریخی ایران چه می دانید؟ +تصاویر
20 شهریور 1398 08:00
1

سفر به خوزستان، همیشه هیجان‌انگیز است، سفری که با ناشناخته‌های زیادی همراه است! امروز بار سفر بسته‌ایم و به یکی از شهرهای کهن ایران سفر می‌کنیم، شهری که شهرت جهانی دارد و به پایتخت سازه‌های آبی جهان معروف است. این شهر تا ابتدای دوره پهلوی مرکز استان خوزستان بوده است. شوشتر، شهری که تاریخ و تمدنی کهن دارد و مردمش به گویش شوشتری سخن می‌گویند. اما اینبار قصد داریم شما را با یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته شده‌ی این شهر آشنا کنیم، پس همراهمان باشید.

پل بند لشکر شوشتر

در این شهر جاذبه‌های تاریخی بیشماری را می‌توانید نظاره‌گر باشید، در میان این همه جاذبه، لست سکند قصد دارد شما را با پلی آشنا کند که در زمان خود مهمترین پل این شهر محسوب می‌شده و در زمامداری دو حکومت جدا مورد توجه قرار داشته است. پل بند لشکر، که پیشینه ساخت آن همانند بناهای تاریخی دیگر در شوشتر، به دوره‌ی ساسانیان می‌رسد. این سازه از مجموعه نظام آبی تاریخی معروف شوشتر به حساب می‌آید. یکی از دروازه‌های 6 گانه تاریخی شوشتر به اسم دروازه لشکر در کنار این پل بند بوده و هنوز آثاری از حصار شوشتر در کنار آن قابل مشاهده است. در زیر این پل تهر رقط جریان دارد.

بند لشکر شوشتر

مصالح به كار رفته در بند لشکر، ماسه سنگ و ملات ساروج می‌باشد. طول پل ۱۲۴ متر و میانگین ارتفاع آن بیش از هشت متر است. از آنجا که این پل در دوره‌ی صفوی تعمیر شده است، شكل آن متعلق به دوره صفوی است اما اساس اصلی پل مربوط به دوره ساسانی است. در زمان حشمت‌الدوله در عصر قاجار، پنج دهانه پل ویران شد كه مخارج بازسازی آن برآورد شده بود ولی چون تعمیر نشد مردم با الوار آنرا تعمیر كردند كه بر اثر فشار آب ویران شد. به راستی که شوشتر، پر از شگفتی است!

پل بند لشکر شوشتر

بند لشکر شوشتر

بند لشکر شوشتر

پل بند لشکر شوشتر

بند لشکر شوشتر