آخرین بازماندگان میانماری که سرتاسر بدنشان را خالکوبی کرده‌اند

4.5
از 10 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این زنان میانماری کل بدنشان را خالکوبی می‌کنند! +تصاویر
12 تیر 1397 16:00
0

اگر به شما گفته می‌شد که با خالکوبی تمام بدن و صورت خود به سلامتی، ثروت، موفقیت و احترام می‌رسید، حاضر بودید این کار را انجام دهید؟ کاترین کوپر عکاسی است که در زمینه سفر و گردشگری و ثبت وقایع و رویدادهای انسانی فعالیت می‌کند. یکی از زیباترین و اثرگذارترین گزارش‌های او، تهیه گزارش و عکاسی از زنانی در میانمار بود که تمام صورت خود را خالکوبی کرده اند و سوال بالا را در خلال این سفر و صحبت با این زنان از آن‌ها پرسیده بود و به داستان زندگیشان گوش داده بود. باهم شرح این سفر و عکس‌هایی که گرفته را در مطلب امروز می خوانیم.

کاترین کوپر در خلال سفری که به ایالت چین (Chin) میانمار داشت، تصمیم گرفت تا برای مصاحبه و عکاسی از زنان میانماری که در همین قرن ۲۱ تصمیم گرفتند تمام بدن و صورت خود را خالکوبی کنند به این کشور سفر کرده و با آنها صحبت کند. تصاویری که در ادامه می‌بینید حاصل سفر این عکاس به میانمار است.

توریست‌های زیادی سالانه برای دیدن و عکاسی از این زنان میانماری با گرفتن قایقی از ماروک یو (Mrauk-U) در ایالت رآخین (Rakhine) یا مناطق شمال ایالت چین وارد میانمار می‌شوند. من واقعا دوست داشتم اطلاعات زیادی راجع به این زنان جمع کنم و وقت زیادی را به کشف دلیل این که چرا این زنان قبول کرده‌اند تا خالکوبی تمام بدن و به خصوص صورتشان را انجام دهند، بدانم. برای من جالب بود که این زنان را از نزدیک ببینم و داستان‌هایشان را بشنوم، بنابراین به کمک یک راهنمای محلی و کرایه قایقی به این روستا سفر کردم.

هنر خالکوبی تمام بدن و صورت در میانمار امروزه دیگر انجام نمی‌شود و زنانی که روی تمام بدن و صورت آن‌ها خالکوبی دیده می شود اکثرا پیرزنانی هستند که مشغول کارهای سنتی در مزارع و پارچه بافی هستند و این خالکوبی‌ها را در سنین نوجوانی انجام داده‌اند. این خالکوبی‌ها طرح‌های سنتی و مفهومی به شکل خطوط هستند که طی یک فرآیند چند روزه روی تمام صورت آن‌ها انجام می شد. آن‌ها عقیده داشتند که هرچه این خالکوبی‌ها دردناک‌تر و بیشتر باشد، باعث می‌شود در تمام روستا، زنانی زیباتر و قوی‌تر باشند.

زنی که در تصویر می‌بینید «Ma Pu Yo» نام دارد و در سن ۵۷ سالگی هنوز هم بسیار زیبا است. او زنی بسیار محترم و مهمان نواز بود که از من در خانه‌اش پذیرایی کرد. او به شکل هنرمندانه‌ای موهایش را می‌بافد و گره می‌زند که نشان می‌دهد چقدر به عادت‌های خود پایبند است.

 

زنان خالکوبی شده در میانمار

زنی که در تصویر بعد می‌بینید «Ma Kan» نام دارد. خانه این زن بیرون از شهر و در منطقه‌ای دور افتاده است که فقط با قایق می‌شود به آنجا رفت. از راهنمایی که من را با قایق به این روستا آورد خواستم تا داستان رندگی زن را از زبان خودش بپرسد و برایم ترجمه کند تا من هم آن را بنویسم. این زن میانماری ۱۵ نوه دارد و بعضی از آنها در کنارش بودند.

زنان خالکوبی شده در میانمار

در طول سفر من به میانمار و عکاسی از این زنان، موقعیت‌های خاصی بود که می‌توانستم از این زنان به تنهایی عکاسی کنم، اما نکته‌ای که عکس زیر را بسیار خاص کرده است این بود که من در سفر خود به میانمار به ملاقات دو زن رفتم که تا به حال هیچ کس را به جز افراد بومی ندیده بودند و با هیچ توریست خارجی ملاقاتی نداشتند و در تصویر زیر هم کودکان با اشتیاق نزدیک ما می‌آمدند. وقتی به این محل رفتم یک مبلغ مذهبی هم همراهم بود، و خیلی از افراد روستایی برای دیدن ما جمع شدند.

زنان خالکوبی شده در میانمار

یکی دیگر از زنان که من در طول سفر به میانمار با او آشنا شدم، زنی به نام «Ma Poo» بود. او ۵۹ سال داشت و در این سن  همچنان با شور و انرژی کشاورزی می‌کرد، برخلاف اکثر زنان روستا، شوهر او هنوز زنده بود و هر روز باهم به مزرعه می‌رفتند. نکته جالبی که درباره این زنان وجود دارد این است که بعد از گذشت مدتی زندگی و صحبت با آن‌ها اصلا حس نمی‌کنید به خاطر خالکوبی تمام بدن و صورتشان با ما متفاوت هستند و رفته رفته این تفاوت برای ما کمرنگ می شود. اکثر زنانی که تمام بدن و صورتشان را خالکوبی کرده‌اند بین ۵۰ تا ۸۰ سال دارند.

زنان خالکوبی شده در میانمار

به نظرم یکی از زیباترین زنانی که در طول سفرم با او آشنا شدم و شانس شنیدن داستانش را داشتم زن ۶۷ ساله‌ای به نام «Ma Zee» بود. اگر به عکس دقت کنید فکر می‌کنید که آرایش کرده است اما او عادت به جویدن دانه‌های قرمز درختی که بومی همان منطقه است دارد. این دانه‌های خوراکی در جنوب و جنوب شرق آسیا بسیار محبوب هستند و با جویدن آن لب شما قرمز می‌شود.

زنان خالکوبی شده در میانمار

زنی که در تصویر است، «Sim Home» نام دارد و آخرین زنی است که من در طول سفر و مصاحبه با زنانی که حاضر به خالکوبی تمام بدن و صورت خود شدند، آشنا شدم. او زنی زیبا بود که چشمان آبی فوق العاده‌ای داشت و خیلی گرم و صمیمی داستان زندگی خودش را برای من تعریف کرد. این زن مادر راهنمای من بود و شانس این را داشتم که با تمام خانواده او ملاقات کنم

زنان خالکوبی شده در میانمار

اکثر زنانی که حاضر به خالکوبی تمام بدن و صورت خود شده‌اند و این درد فوق العاده زیاد را تحمل کرده‌اند، عقیده دارند که این خالکوبی‌ها عزت نفس و زیبایی آن‌ها را افزایش داده است. اکثر این زنان در نهایت ازدواج موفقی داشتند و الان نوه و نتیجه‌های زیادی دارند و از زندگی خود راضی هستند. آن‌ها خالکوبی تمام بدن و صورت خود را برای افزایش زیبایی و قدرت نسبت به سایر زنان روستا انجام داده‌اند و به آن افتخار می‌کنند. امروزه هیچ زن جوانی در میانمار حاضر به خالکوبی تمام بدن و صورت خود برای زیبایی و قدرت بیشتر نیست. احتمالا زنانی که با آنان مصاحبه کردم و شانس دیدنشان را داشتم، آخرین نسل از این زنان با صورت و بدنی خالکوبی شده در میانمار باشند و آشنایی با این زنان برای من افتخار بزرگی بود.

زنان خالکوبی شده در میانمار

 

 منبع: matadornetwork

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.