سرای معین التجار، تاریخ تجارت اهواز!

4.2
از 5 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آتشی که نتوانست جان تجار جنوبی را بگیرد! +تصاویر
16 شهریور 1398 08:00
1

معین التجار، یکی از بناهای ارزشمند اهواز است که عمارت تاجر معروف بوشهری، حاج محمد تقی معین التجار است و در دوره قاجاریه با همکاری محمد حسن خان سعدوالدوله در ساحل رودخانه کارون احداث شد. این تاجر معروف بوشهری برای شکل‌گیری بندر ناصریه وارد شهر اهواز می‌شود و در ساحل رود کارون دفتر کار خود را تاسیس می‌کند. در کنار آن حمام، بازار، باغ و مسجدی را نیز بنا می‌کند. اما هدف اصلی بنای چنین عمارتی چه بود؟

سرای معین التجار

معین التجار با احداث این بنا و کشیدن یک خط آهن از کنار رودخانه تا محل مسجد حاج رئیس، کالاهایی که از خرمشهر به وسیله کشتی به بندرگاه اهواز وارد می‌شد را توسط واگن‌های اسب‌کش تا سرای تجاری خود انتقال می‌داد و بعد از آن با استفاده از خط آهن شرکت نفت تا محل اهواز قدیم حمل کرده و در آنجا پس از تخلیه به وسیله کشتی به محلی به نام شیلی که نزدیک شوشتر بود می‌رساند.

سرای معین التجار

تقریبا 21 کشتی تجاری محوله‌های خود را در معین‌ التجار تخلیه می‌کردند. تا چند سال قبل، سرا به صورت غرفه - غرفه و یا به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه در سال ۱۳۷۴ بر اثر آتش سوزی، بخش اعظم آن از بین رفت و بیشتر ستون‌ها و سقف دچار آسیب دیدگی شدید قرار گرفت. بناست که بزودی سرای معین التجار تحت عنوان بازارچه موقت صنایع دستی در اختیار صنعت ‌گران خوزستانی قرار گیرد.

سرای معین التجار

این بنا فعلا قابل بازدید نیست ولی امیدواریم به محض اینکه امکانش برای گردشگران فراهم شد، بتوانید از اینجا دیدن کنید.

سرای معین التجار

سرای معین التجار

سرای معین التجار

سرای معین التجار

سرای معین التجار