خانه ملاباشی، یکی از زیباترین خانه های اصفهان

4.5
از 54 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
خانه ملاباشی، یکی از زیباترین‌های اصفهان +تصاویر
05 خرداد 1398 08:00
12

خانه معتمدی یا خانه ملا باشی یکی از زیباترین خانه‌های مربوط به دوران‌های مختلف تاریخی است که تزئینات و معماری بسیار چشمگیر ایرانی دارد. خانه‌ای که هرچند به خاطر معماری‌اش مشهور بوده اما داستان‌های تاریخی بسیاری در پشت صحنه‌ی آن وجود دارد. این عمارت تاریخی، پس از سال‌ها توسط آقای دکتر معتمدی خریداری شده و هم اکنون برای بازدید عموم باز شده است. اما پیشینه‌ی این خانه‌ی زیبا به کجا برمی‌گردد؟

ملاباشی زیباترین خانه اصفهان

خانه معتمدی طی مستندات بدست آمده مشخص شده است که تاریخ ساخت آن مربوط به دوره‌های صفویه، زندیه و قاجاریه است. به همین دلیل آثار معماری از هر یک از این دوران ها و حکومت ها در این خانه و عمارت تاریخی یافت می‌شود. درباره‌ی زمانی که ملا باشی وارد اصفهان می‌شود و این خانه را برای اقامت برمی‌گزیند داستان‌های بسیاری در تاریخ وجود دارد که ذکر تمامی آن‌ها در این فرصت نمی‌گنجد. خانه ملا باشی در خیابان ملک اصفهان واقع شده است.

ملاباشی زیباترین خانه اصفهان

این عمارت در واقع نمونه‌ای جذاب از معماری خانه‌های ایرانی است، خانه به معنی اینکه واقعا در آن زندگی می‌کرده‌اند و به زندگی مردم عادی زمان خود نزدیک بوده‌اند. خانه به دو بخش کلی تقسیم می‌شود: فضاهای زندگی و فضاهای خدماتی، در فضای زندگی همه چیز گرم و صمیمی، پر انرژی، گشوده و با نورگیری بالا است و در فضاهای خدماتی اتاق‌هایی برای استراحت و کارهای اندرونی است که در آن فضا بسته‌تر، جدی تر و سردتر است.

ملاباشی زیباترین خانه اصفهان

خانه ملا باشی بیش از ۱۰ اتاق دارد و هم اکنون که تبدیل به اقامتگاه شده، به هر کدام از آن‌ها، نام یکی از ماه‌های ایرانی را داده‌اند. هر یک از این اتاق‌ها ویژگی خاص خود را دارد. شاه نشین این خانه، زیباترین بخش این خانه است که انگیزه مالک برای بازسازی عنوان شده و خوشبختانه آسیب چندانی از مرور زمان ندیده است. دیوارهای آینه کاری، نقاشی روی گچ، گچ کاری و نوری که از ارسی‌های ۹ دری به اتاق می‌بارد، هر بازدید کننده ای را مسحور می کند. دور تا دور این اتاق، اشیای عتیقه دیده می شود. تزئینات کار شده بر روی سقف و لوسترها به زیبایی این بخش از خانه کمک کرده‌اند. 

ملاباشی زیباترین خانه اصفهان

ملاباشی زیباترین خانه اصفهان

ملاباشی زیباترین خانه اصفهان

ملاباشی زیباترین خانه اصفهان

ملاباشی زیباترین خانه اصفهان

 آیا شما هم موافق هستید که این خانه، یکی از زیباترین خانه‌های ایران محسوب می‌شود؟ شما چه خانه‌های تاریخی دیگری را می‌شناسید که زیبایی منحصربفردی دارند؟