تفتان، آتشفشان نیمه خفته خاش

4.4
از 58 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کوهی در خاش که جان چهل تن را گرفت! +تصاویر
07 اردیبهشت 1398 08:00
0

بشر امروزی به خوبی در راه خلق تجربه‌ها از کوه‌ها استفاده می‌کند، کوه‌ها از ویژگی‌های بارزی برخوردارند که امکان انجام ورزش‌های زمستانی مانند اسکی تنها یکی از این جذابیت‌هایشان محسوب می‌شود. پوشش گیاهی بسیار غنی و متنوع، یخچال‌های تامین کننده‌ی آب شرب و کشاورزی و همچنین اکوسیستم خاص جانوری جایگاه بسیار مهمی برای کوه‌ها ایجاد می‌کند. کوه تفتان یکی از کوه‌های زیبا و بلند ایران است که از این قاعده جدا نمی باشد. اما این کوه چه ویژگی منحصر بفردی دارد؟

کوه تفتان

تفتان تنها کوه آتشفشانی فعال در ایران است که در منطقه‌ی جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که با ارتفاع ۴۰۴۲ متر از سطح دریا در میان بلندترین کوه‌های کشور ایران جای می‌گیرد. رشته کوه تفتان 4 قله و 3 دهانه‌ی آتشفشانی دارد. تفتان تکه‌ای از یک منطقه‌ی آتشفشانی است که تا پاکستان شمالی ادامه دارد و متعلق به گره آتشفشان کوه آتش‌فشانی خاموش سلطان در پاکستان است.

کوه تفتان

کوه‌ تفتان قله‌های زیادی داردکه «چهل تن» نام قله‌ی آتشفشانی آن است. تقریبا در همه حال از این قله که در ۱۰۰ کیلومتری زاهدان واقع شده غبارهای آتشفشانی ناشی از گوگرد خارج می‌شود. در زبان بلوچی «تَپت» به معنای گرما است. نام تفتان ریشه در کلمه‌ی تپتان دارد که خود جمع کلمه‌ی تپت است.

کوه تفتان

طبق باور محلی‌ها، چهل نفر از راشدین مذهبی در قله‌ی اصلی گم شده‌اند بنابراین آن را چهل تن می‌نامند. در مجموع طول رشته کوه تفتان بالغ بر ۱۲ کیلومتر است. در ارتفاعات تفتان ۳ دریاچه مشهور به «دریا سر» قابل مشاهده است که دو دریاچه در بخش شمالی تفتان قرار دارند و آب آن‌ها کم عمق و شیرین است و دریاچه‌ی دیگر نسبتا بزرگ و آب شور است.

کوه تفتان

کوه تفتان

کوه تفتان

کوه تفتان

آیا از وجود این کوه آتشفشانی نیمه خفته‌ خبر داشتید؟ به نظرتان آیا احتمال دارد که این کوه، روزی دوباره فعال شود؟