ارگ نوشیجان، یکی از قدیمی ترین بناهای جهان در ملایر

4.5
از 19 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
قدیمی‌ترین بنای جهان، محلی برای حکمرانی زنی ایرانی! +تصاویر
21 بهمن 1397 08:00
0

ارگ نوشیجان یکی از قدیمی­‌ترین بناهای جهان محسوب می­‌شود. این ارگ در شهرستان ملایر و در روستای شوشاب واقع شده است. بررسی­‌های باستان شناسی نشان داده است که این تپه‌ی باستانی دارای سه طبقه‌ی تاریخی است که طبقه‌ی اول متعلق به دوران مادها، طبقه‌ی دوم مربوط به دوران هخامنشیان و طبقه‌ی سوم مربوط به حکومت ساسانیان بوده است. اما چه چیزی این ارگ را منحصر بفرد کرده است؟

ارگ نوشیجان

این بنا در ۲۰ کیلومتری شمال غرب ملایر بر روی صخره­‌ای طبیعی و مشرف به جلگه‌­ای به نام شورکات قرار گرفته است. نوشیجان در لغت به معنای جایگاه نوش یا جایگاه انوش است که نوش یا انوش ظاهرا نام زنی بوده که بر منطقه حکومت می­‌کرده است.

ارگ نوشیجان

مهم­ترین و اساسی‌­ترین لایه‌ی باستانی این تپه متعلق به دوره‌­ی سکونت اقوام ماد در این تپه بوده است که مربوط به قرن هشتم تا نیمه‌ی اول قرن ششم پیش از میلاد تخمین زده می‌شود.

حالا، پس از معرفی این بنای کهن، آثار به جای مانده از معماری مادها در نوشیجان را باهم مرور می‌کنیم:

بنای قدیمی جبهه‌ی غربی که موسوم به اولین آتشکده است: این آتشکده به عنوان قدیمی‌­ترین نیایشگاه خشتی دنیا از دوران مادها به جای مانده است.

 تالار ستون‌دار که به آپادانا مشهور است: این محوطه دارای ۱۲ ستون با پایه‌ی سنگی و جنس چوب بوده که امروزه ستون‌­ها از بین رفته‌اند اما پایه­‌های ستون­‌ها همچنان پابرجا هستند. این محوطه پنجره هم داشته و به نظر می­‌رسد معماری تالار صدستون تخت جمشید از این تالار اقتباس گرفته شده است.

ارگ نوشیجان

معبد مرکزی یا دومین آتشگاه که در مرکز محموعه قرار داشته است: ساختمان این آتشکده ۸ ضلعی بوده و به وسیله­‌ی در کوچکی، از اتاق کنار آتشکده با پلکان به طبقه‌ی دوم راه دارد.

ارگ نوشیجان

اتاق­‌ها و انبارهای مجموعه دارای سقف تخم مرغی شکل بوده و دو سوراخ برای تهویه در آن‌ها وجود دارد. این اتاق­‌ها برای نگهداری آذوقه برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در مجموعه یا ارگ نوشیجان، تونلی در آپادانا و در وسط قسمت شرقی تالار زیر ساختمان­‌ها وجود داشته که کاربری این تونل به درستی مشخص نیست. همچنین در قسمت خارجی قلعه، حصار مرتفع و خشتی‌ای وجود داشته که برای سرکوبی دشمن دور تا دور قلعه کشیده شده بوده است.

ارگ نوشیجان

در نوشیجان نمونه‌هایی از نخستین پول‌های بشری نیز پیدا شده که نام این پول‌ها سیگلو بوده است. این پول‌ها از جنس نقره بوده و به دوران مادها تعلق دارد. همچنین این پول­‌ها به شکل حلقه­‌های توخالی یا حلقه‌­های مارپیچ از فلز نقره ساخته شده‌اند.

ارگ نوشیجان

در انتها، بهتر است بدانید که تپه‌ی نوشیجان در سال ۱۳۴۳ کشف و در سال ۱۳۴۶ ثبت ملی شد. آیا می‌دانستید که این تپه یکی از کهن‌ترین بناهای بشری است؟ اصلا تا به حال این بنای ارزشمند را از نزدیک دیده‌اید؟ اگر نه، آیا قصد دارید تا برای سفر به ملایر و بازدید از این تپه، برنامه‌ریزی کنید؟

ارگ نوشیجان

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی