رصد خانه مراغه، اولین رصد خانه ایران

4.5
از 22 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
خانه ستارگان ایران 800 ساله شده است! +تصاویر
28 خرداد 1398 08:00
5

800 سال پیش در آذربایجان شرقی و در شهر مراغه، زمانی که هنوز خبری از تلسکوپ و دوربین‌های پیشرفته و فوق پیشرفته نبود، در سرزمین ما توسط فیسلوف نام آشنا خواجه نصیرالدین طوسی و به دستور هلاکو، رصد خانه‌ای ساخته شد که سال ها به عنوان پیشرفته‌ترین رصد خانه جهان نام آور بود.

رصد خانه مراغه

همانطور که گفته شد، رصد خانه مراغه از يادگارهای خواجه نصیرالدین طوسی؛ فیلسوف، ریاضیدان و منجم بزرگ دوره ایلخانی است كه به دست او و همراهی عده ای از دانشمندان بنا شده است. این بنا در زمانی که مراغه توسط هلاکو خان مغول به عنوان پایتخت انتخاب شده بود روی تپه ای در غرب مراغه ساخته شد. ساخت این بنا نزدیک به 15 سال زمان برد.

رصد خانه مراغه

در آن زمان، خواجه نصیرالدین طوسی برای اینکه بتواند دانشمندانی که بخاطر حمله مغول فرار کرده بودند را دوباره بازگرداند و نیز برای پیشرفت بیشتر علم در ساخت رصدخانه و ابزارهای رصد، از دانش و هنر دانشمندان و استادان زمان خود استفاده کرد.

رصد خانه مراغه

 این رصدخانه تا سال 703 هجری کاملا سالم بوده اما پس از زلزله‌های سخت و بی توجهی حاکمان، رو به ویرانی رفت و درحال حاضر تنها آثاری از بناهای متعلقه آن باقی مانده است. رصدخانه مراغه تا زمان سلطان محمد خدابنده همچنان به فعالیت خود ادامه داده است و تاریخ ویرانی آن بطور کامل و دقیق هنوز مشخص نیست.

باهم، به تماشای تصاویر زیبایی از این رصدخانه‌ی تاریخی می‌نشینیم. امیدواریم که شما هم روزی از این رصدخانه بازدید کنید و حالا، باتوجه به دانستن پیشینه‌ی آن، از دیدن آن، لذت بیشتری ببرید.

رصد خانه مراغه

رصد خانه مراغه

رصد خانه مراغه

رصد خانه مراغه

رصد خانه مراغه

رصد خانه مراغه

رصد خانه مراغه