دریاچه مخرگه، آینه طبیعی ایران در شهر بابک کرمان

4.6
از 15 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
وسیع‌ترین آینه‌ی طبیعی ایران در کجا قرار دارد؟ +تصاویر
18 خرداد 1398 08:00
0

 اگر اهل سفر و گردشگری باشید احتمالا تا به حال در مورد بزرگترین آینه جهان در بولیوی چیزهایی شنیده، یا خوانده‌اید. دریاچه نمکی که مرز بین آسمان و زمین را از بین برده و منظره شگفت‌انگیزی ایجاد کرده است و سالانه هزاران گردشگر برای دیدن این عارضه طبیعی به این منطقه سفر می‌کنند. امروز می‌خواهیم شما را بدون سفر طولانی به بولیوی به یک آینه طبیعی دیگر ببریم. دریاچه مخرگه در شهر بابک، آینه طبیعی که یکی از جلوه‌های طبیعت زیبای ایران است. با لست سکند همراه باشید تا در مورد دریاچه مخرگه بیشتر بدانیم.

دریاچه مخرگه

دریاچه مخرگه

در میان استان کرمان و در نزدیکی شهر بابک، یکی از زیباترین عارضه‌های طبیعی ایران واقع شده است. دریاچه مخرگه که به علت شفافیت و انعکاس بی‌عیب آسمان بر روی سطح آن، لقب بزرگترین آینه طبیعی ایران را به خود اختصاص داده است. افرادی که به این دریاچه رفته‌اند آن را آینه‌ی طبیعی بولیوی در ایران نام نهاده‌اند.

دریاچه مخرگه

دریاچه مخرگه در واقع یک دریاچه نمک است که به دریاچه چاه زنگار هم مشهور است. این دریاچه که 25 کیلومتر مربع وسعت دارد، جزو دریاچه‌های عمیق ایران محسوب نمی‌شود و در عمیق‌ترین نقطه فقط سی سانتی‌متر عمق دارد. آب دریاچه از مسیل‌ها و رودخانه‌ها که موقع بارش باران جریان دارند، تهیه می‌شود.

دریاچه مخرگه

یکی از رودخانه‌های فصلی که به این دریاچه منتهی می‌گردد، رودخانه آب شیرین حبیب الله خانی است. جالب است بدانید آبی که وارد این دریاچه می‌شود، آب شیرین است اما به علت تبخیر بالا و نمکزار بودن بستر دریاچه به آب شور تبدیل می‌شود.

دریاچه مخرگه

دریاچه مخرگه به علت اینکه بستری نمکی دارد و به دلیل مسطح بودن آن، خاصیت انعکاسی پیدا می‌کند. البته برای اینکه این ویژگی منحصر به فرد دریاچه حفظ شود باید به آهستگی قدم برداشت و از ورود خوردها جلوگیری شود.

معنای مخرگه

دریاچه مخرگه

مخرگه از واژه مخ به معنای خرما گرفته شده است. مردم بومی از گذشتگان خود شنیده‌اند که در گذشته این منطقه محل کاشت نخل خرما بوده، به همین دلیل اینجا را مخرگه نامیده‌اند. شاید در ظاهر این موضوع عجیب به نظر برسد، اما بقایای باقی مانده گواهی این مورد است که اینجا روزگاری محل کشت خرما بوده است.

در گذشته این مکان دارای سه رشته قنات بوده که هنوز آثار این قنات‌ها پابرجاست. همچنین آثار یک قلعه قدیمی هم وجود دارد که این‌ها نشانه‌ی رونق منطقه در گذشته بوده است. 

فصل مناسب سفر

دریاچه مخرگه

دریاچه مخرگه مهمترین عارضه طبیعی منطقه است. این دریاچه که در سه کیلومتری جنوب شرقی مخرگه واقع شده است، وسعت زیادی ندارد. دریاچه از سمت شمال غرب به دشت سه چاه و ریگ سفید و در انتها از سمت کویر مروست از محدوده شهرستان خارج می‌شود و در جهت جنوب شرقی به کویر نمک سیرجان مرتبط می‌گردد.

دریاچه مخرگه

مخرگه دریاچه‌ای فصلی است و همانطور که گفته شد از رودخانه‌های فصلی آبگیری می‌شود. با بارندگی‌های فصل پاییز و به ویژه آبان ماه دریاچه پر می‌شود و تا مردادماه سال بعد دریاچه همچنان پابرجا باقی می‌ماند. از مرداد و تا آبگیری بعدی دریاچه به نمکزاری وسیع تبدیل می‌شود.

سخن نهایی

دریاچه مخرگه، آینه طبیعی ایران

دریاچه مخرگه یکی از بهترین مقاصد عکاسان و طبیعتگردان است و تاجایی که چشم کار می‌کند آسمان، روی زمین دیده می‌شود. اما با توجه به اینکه این منطقه هنوز ثبت ملی نشده هر آن ممکن است مورد سوء استفاده‌ی افراد سودجو واقع شود. چرا که بستر رودخانه دارای نمک زیادی است و می‌تواند مورد بهره برداری افراد سودجو قرار گیرد یا کندوکاوهای غیرضروری باعث آسیب به آن شود. با توجه به اینکه این منطقه پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران خارجی و داخلی دارد، می‌توان با سرمایه‌گذاری در آن و تبلیغات مناسب راه را برای ورود گردشگران باز کرد. نظر شما چیست؟ آیا می‌دانستید که آینه طبیعی در ایران وجود دارد؟

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی