غار شاپور، تلفیقی از تاریخ و طبیعت

4.5
از 365 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این غار در ایران، سالهاست نگهبانی غول‌پیکر دارد! +تصاویر
11 دی 1397 07:00
0

وقتی حرف از استان فارس به میان می‌آید، تصویری ترکیب شده از تاریخ، فرهنگ و ادب به ذهن خطور می‌کند. در این بین، غار عجیبی هم در این استان وجود دارد، که آن هم یادگاری از تاریخ پر رمز و راز عصر ساسانی را به دوش می‌کشد. یادگاری که با هیبت کم‌نظیرش، این غار را به یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخی – طبیعی استان فارس تبدیل کرده است.

غار شاپور، تلفیقی از تاریخ و طبیعت

غار شاپور، در شش کیلومتری شهر باستانی بیشاپور و در چهارده کیلومتری شهر کازرون از توابع استان فارس قرار دارد. بر دهانه‌ی این غار، تنها مجسمه‌ی سنگی به جا مانده از دوران باستانی تاریخ ایران قرار دارد که در طول این همه سال، همچنان استوار و پابرجا مانده است و گویی از غار، محافظت می‌کند. غار شاپور، پیش از ظهور ساسانیان، مکانی مذهبی بوده و اهالی منطقه برای برپا کردن آیین‌ها و مراسمشان در آنجا گرد هم می‌آمدند. این موضوع از آثار به دست آمده از درون غار، کشف شده است.

غار شاپور، تلفیقی از تاریخ و طبیعت

و اما ماجرای مجسمه‌ی نگهبان چیست؟ این مجسمه، پیکره‌ای به بلندی 7 متر و با پهنای 2 متر است که تاجی بر سر داشته و موهای موج‌دارش نیز از زیر تاج بیرون زده است. این مجسمه، پیکره‌ی کسی نیست جز شاپور اول، مردی از تبار سلسله‌ی ساسانیان که گویی بر دهانه‌ی غار ایستاده و نظاره‌گر سرزمینی است که در مقابل و زیر پایش قرار گرفته است و از آن محافظت می‌کند. طول دهانه‌ی این غار حدود 30 متر و ارتفاعش حدود 15 متر است.

غار شاپور، تلفیقی از تاریخ و طبیعت

اگر می‌خواهید به دیدن این غار و مجسمه‌ی عظیم و عجیبش بروید باید از بیشاپور تا روستای کشکولی را با ماشین طی کرده و از آنجا به بعد از مسیری که مشخص شده کمی از کوه بالا بروید تا به دهانه‌ی غار برسید. پس از آن، به تراس چهارم غار بروید که وسیع‌ترین تراس غار محسوب می‌شود و با 12 پله به عمق غار می‌رسد. در دهانه‌ی تراس چهارم، مجسمه‌ی شاپور که در زمان خودش به هنرمندی تمام ساخته شده، خودنمایی می‌کند. خوب است بدانید که این مجسمه در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است.

غار شاپور، تلفیقی از تاریخ و طبیعت

کسانی که به این غار رفته‌اند می‌گویند با دیدن مجسمه، حسی توام با ترس و احترام در وجودشان زنده می‌شود، انگار که باید برای رفتن به داخل غار، از شاپور اول اجازه بگیرند.

غار شاپور، تلفیقی از تاریخ و طبیعت

دو غار دیگر هم در اطراف این غار وجود دارد اما دهانه‌ی غار شاپور از همه‌ی آن‌ها بزرگ‌تر است. غار شاپور از 4 گذرگاه بزرگ، 5 گذرگاه کوچک، 4 مسیر فرعی و 3 تالار تشکیل شده است. مراقب باشید که بدون راهنما وارد غار نشوید، چراکه بعد از دو حوض اولی که با مجسمه‌ی عظیم شاه حدود 80 متری فاصله دارد، فضا بسیار تاریک و نمناک می‌شود. جالب است بدانید که در قسمت‌های مختلف غار هم، دمای هوا، میزان رطوبت و رسوبات آهکی متفاوت است و کنده‌کاری‌هایی هم وجود دارد.

غار شاپور، تلفیقی از تاریخ و طبیعت

آیا از وجود چنین غاری در استان فارس خبر داشتید یا فقط این استان را با بنای عظیم تخت جمشید و پاسارگاد می‌شناختید؟ بد نیست بدانید که فصل زمستان، زمان خوبی برای سفر به استان فارس است، پس فرصت را غنیمت بشمارید!

نسیم اسلامپور
نسیم اسلامپور