شیب دراز، ساحلی امن برای لاک پشت های پوزه عقابی

4.6
از 14 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اینجا زادگاه نادرترین گونه‌های لاک‌پشت در ایران است! +تصاویر
17 بهمن 1397 08:00
0

روستای شیب دراز در 50 کیلومتری شهر قشم واقع شده است. این روستا در ساحل، رو به روی جزیره هنگام قرار دارد و برخلاف دیگر بخش‌های جنوبی قشم که اکثرا سواحل صخره‌ای دارند، سواحل این روستا ماسه‌ای است. ساحل ماسه‌ای و هم‌جواری با جزیره‌ی هنگام باعث شده که این روستا زیستگاه انواع موجودات دریایی و دیگر جانداران باشد.

روستای شیب دراز

روستای شیب دراز آبزیان بسیاری دارد که در هر فصل به ساحل شیب دراز مهاجرت می‌کنند. در تابستان‌ها آبزیانی مانند خرچنگ، هامور، سفره ماهی، گدیر، سنگ سر، تلال و لاک پشت و در فصل زمستان آبزیانی مانند صافی، ماهی کباب، کرفه، سفره ماهی از نوع گادم و کوسه در آب‌های آن به وفور یافت می‌شود.

روستای شیب دراز

اما روستای شیب دراز شهرت خود را مدیون نوعی لاکپشت به نام لاک پشت پوزه عقابی است. لاک پشت پوزه عقابی یکی از پنج گونه‌ی لاک پشت‌های دریایی ایرانی در حال انقراض است. پوزه‌ی این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلی‌اش یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک‌پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.برداشتن تخم لاک‌پشت‌ها و فروش این تخم‌ها از دلایل انقراض لاک پشت پوزه عقابی بوده است. اما سگ‌ها و روباه‌ها به عنوان اصلی‌ترین دشمنان لاک پشت‌ها شناسایی شدند.

روستای شیب دراز

روستای شیب دراز

اوایل سال 1381 سازمان محیط زیست ایران متوجه دلیل انقراض لاک پشت‌های پوزه عقابی شد. جوانان روستا از همین سال شروع به محافظت از لاک پشت‌های پوزه عقابی کردند. این جوانان نام خود را «ناتوران خمیس» (به معنی محافظان لاک پشت) گذاشتند و با کمک سازمان محیط زیست به جمع آوری تخم لاک پشت و دفن مجدد آنها در محلی تحت کنترل و قابل حفاظت مشغول شدند. جالب است بدانید که بعد از تولد، لاک پشت‌ها در دریا رها می‌شدند. لاک پشت‌های پوزه عقابی از اوایل اسفندماه تا اواخر اردیبهشت برای تخم‌گذاری به ساحل شیب دراز می‌آیند و بچه‌های این لاک پشت‌ها نیز از اوایل خرداد تا اواسط تیرماه سر از تخم بیرون می‌آورند.

روستای شیب دراز

حالا لاک پشت‌های پوزه عقابی در کنار نام شیب دراز قرار گرفته‌اند و هر یک شهرت خود را مدیون دیگری است. در حال حاضر آموزش کودکان از مهم‌ترین اقدامات سازمان محیط زیست برای کمک به حفاظت از محیط زیست روستا است.

روستای شیب دراز

روستای شیب دراز

امروزه ساکنان روستای شیب دراز یا در صیادی فعالند یا در زمینه‌ی گردشگری مشغول‌ هستند. آنها به کمک شناورهای موتوری، گردشگران را به بازدید از آکواریوم طبیعی و دلفین‌ها می‌برند و همچنین به تولید صنایع دستی اقدام می‌کنند که صنایع دستی روستا با لاک پشت پوزه عقابی درهم آمیخته شده است.

روستای شیب دراز

آیا تا به حال به این روستا سر زده‌اید؟ اصلا لاک‌پشت‌های پوزه عقابی را از نزدیک دیده‌اید؟ اگر پیش از این به این روستا سفر کرده‌اید، آیا آن را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟ زمستان فصل خوبی برای سفر به شیب دراز است و تعطیلات خوبی هم در راه است که می‌توانید از آن، نهایت استفاده را ببرید، این طور نیست؟

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی