اسپاخو، تنها میراث بازمانده ساسانیان در بجنورد!

5
از 9 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
معبد عجیب ساسانیان که در دل شرق کشور جاخوش کرده است! +تصاویر
23 تیر 1399 08:00
1

 معرفی معبد اسپاخو

معبد اسپاخو از پابرجاترین بناهای باستانی دوره های قبل از اسلام در خراسان است که از نظر تاریخی اهمیت ویژه ای دارد. با توجه به آنکه معبد اسپاخو را کلیسا نیز می شناسند اما وجود آتشدان و حفره‌هایی در سقف برای خروج دود و... این احتمال را که این معبد توسط زرتشتیان ساخته شده باشد را قوی تر می‌کند.

اسپاخو، تنها میراث ساسانیان در بجنورد

در اطراف این معبد روستای اسپاخو قرار دارد و بر روی تپه‌ های آن قبرستانی وجود دارد که از نظر وضع دفن و مقبره سازی با طرز تدفین مسلمانان مغایر است. این قبرها به صورت خانوادگی حفر شده اند که به گفته کارشناسان نشان دهنده آن است که اقوام خاصی از زرتشتیان در این منطقه وسیع زندگی می‌کردند و این بنای عظیم مربوط به آنها می‌باشد.

اسپاخو، تنها میراث ساسانیان در بجنورد

 

معماری معبد اسپاخو

معبد اسپاخو با لاشه سنگ و ملات ساروج بنا نهاده شده است و دارای پلانی مستطیل شکل است و سقف آن با طاق و گنبد پوشیده شده است. ورودی اصلی بنا در ضلع شرقی به شکل ایوانی بلند با قوس گهواره‌ای است که گنبدخانه در غرب آن قرار دارد. در دیواره‌های شمالی و جنوبی بنا نیز ورودی‌هایی با طاق کلیدی تعبیه گردیده است که از ویژگی‌های معماری ساسانی می‌باشد.

اسپاخو، تنها میراث ساسانیان در بجنورد

معماری معبد نماینگر نماد معماری خراسان در عهد ساسانی است، ترکیب گنبد و ایوان، سابقه کهنی در معماری بناهای دوران تاریخی دارد، البته در نظریه‌ای دیگر معماری این بنا الگو گرفته از پای فیل مشهور به پافیلی است که از پابرجاترین نوع معماری محسوب می‌شود. نقشه معبد اسپاخو ترکیب شده از یک ایوان با پلان چهار گوش، تالار و یک اتاق چهارگوش در قسمت شرقی است که ایوان آن به وسیله دهلیز به اتاق قسمت شرق ایوان مرتبط است، پوشش سقف اتاق به صورت گنبدی از نوع پوشش های نیمکره ای و قابل مقایسه با گنبد چهار طاق های ساسانی است.

اسپاخو، تنها میراث ساسانیان در بجنورد

از ويژگی‌های دارای اهميت در معماری‎ ‎بنای اسپاخو، شكل ورودی‌های آن است، ورودی‌ها از دو بخش طاق و پايه‎ ‎تشكيل شده‌اند كه طاق به‌ شكل يك نيم‌دايره روی دو جرز پايه قرار گرفته و قطر‎ ‎نيم‌دايره طاق از عرض ورودی در بخش پايه بيشتر است. به اين نوع شكل تركيب‎ ‎طاق و پايه را طاق‌های جاكليدی ‌شكل می‌نامند .استفاده از سنگ های نتراشیده، تیرهای کوچک چوبی از درخت ارس، ساروج و شیوه طاق سازی و قوس های طاق ها از مشخصات این بنا است.

اسپاخو، تنها میراث ساسانیان در بجنورد

امیدواریم اطلاعات داده شده در مورد این معبد، برایتان مفید بوده باشد. شما چه چیزهای دیگری در مورد این معبد می‌دانید؟ اصلا تا به حال آن را از نزدیک دیده‌اید؟

اسپاخو، تنها میراث ساسانیان در بجنورد