خانه سوکیاس، دانشگاه هنر اصفهان

4.2
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
یادگار صفویه در دستان دانشگاه نصف جهان! +تصاویر
20 مرداد 1398 08:00
0

در محله‎ی تبريزی‌های اصفهان، خانه‎‌ای زيبا از جاذبه‎های بسيار جالب از دوران صفويه به یادگار مانده است که در حدود ۲۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و در اصل كوشك بين دو باغچه بوده كه در قديم، ساخت آن‎ها متداول بود.

خانه سوکیاس

خانه سوکیاس شامل دو خانه می‌باشد. این بنا از نظر تاریخی و هنری ارزش بسیاری دارد که به خاطر تزئینات خارق‌العاده‎اش، آن را منحصربفرد کرده است، بطوری که در سال ۱۳۷۶ توسط دانشگاه هنر اصفهان خریداری و مورد مرمت قرار گرفت و یکسال پس از پایان یافتن عملیات مرمت، بخش جنوبی آن در سال ۱۳۷۷، جهت فضاهای آموزشی گروه مرمت مورد استفاده واقع گردید.

خانه سوکیاس

همانطور که در بالا اشاره شد، خانه سوکیاس از دو خانه تشکیل شده است: خانه شماره 1 ما بین خانه سوکیاس 2 و خانه داوید قرار دارد. قدمت این خانه به دوران صفویه باز می‎گردد. این بنا در دو طبقه ساخته شده و زیر بنایی معادل ۹۲۰ متر مربع دارد که در دو بخش شمالی و جنوبی واقع شده و مساحتی در حدود ۳۱۰۰ متر مربع دارد. ورودی اصلی در كوچه‎ی تبريزی‌ها، دارای سردر مقرنس ساده و زيبائی است و کنار آن، اتاق‌هایی نیز ساخته شده است. ساختمان اصلی تزئينات نقاشی و طلاكاری و معماری بسيار زیبایی دارد.

خانه سوکیاس

در وسط ساختمان اصلی، تالاری دو طبقه وجود دارد که در وسط این تالار، حوض سنگی ۸ گوش کوچکی قرار گرفته است. در داخل رواق‌ها و طاقچه‎های پائين، نقاشی‌های مینیاتوری از دوران صفوی طراحی شده که به شیوه‎ی رضا عباسی و بسیار هنرمندانه ترسیم شده‎اند. در کتیبه که در طبقه اول تالار قرار دارد، نقوش تشعیری که شامل درختان، پرندگان و حیوانات با زمینه طلائی می‎باشد طراحی شده است. امیدواربم چنین آثار گرانبهایی را بیشتر ارج نهیم.

خانه سوکیاس،دانشگاه هنر اصفهان

خانه سوکیاس

خانه سوکیاس