بهترین مکان های دیدنی دوشنبه پایتخت تاجیکستان

4.1
از 42 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ارزان‌ترین و زیباترین مقصد خارجی این روزها! +تصاویر
30 مرداد 1397 09:00
0

حتما تا حدودی با کشور تاجیکستان آشنایی دارید، سرزمینی کهن که مهد تمدن‌های مهم بسیاری از جمله آمودریا بوده است. این کشور در شمال افغانستان قرار دارد و کوهستان‌های متعددی را در خود جای کرده است. دوشنبه یکی از مقاصد نسبتا ارزان قیمت برای ایرانیان به حساب می‌آید و سفر به آن نیز کار دشواری نیست و زیبایی‌های منحصربه‌فردی را نیز در خود جای داده است.

شاید سفر به شهر دوشنبه و سایر شهرهای کوچکتر و کم اهمیت‌تر تاجیکستان تجربه‌ی لوکسی نباشد اما مردمی میهمان‌نواز، بافرهنگ و مهربان در تاجیکستان ساکن هستند که سفر را برایتان شیرین می‌کنند. کوهستان‌های زیبا و مردم دوست‌داشتنی این دیار سبب شده‌اند تا گردشگران به سفر به این کشور علاقه‌مند شوند. در گذشته با هم نگاهی داشتیم بر برخی از دانستنی‌های مفید درباره‌ی تاجیکستان و امروز نیز در این مطلب مهمترین دیدنی‌های شهر دوشنبه، پایتخت زیبای این سرزمین را معرفی خواهیم کرد.

1-پارک رودکی

یکی از جذابترین دیدنی‌های دوشنبه پارک رودکی است. این پارک به افتخار رودکی، شاعر معروف پارسی‌گوی چنین نامی دارد. بد نیست بدانید که نام این شاعر در حقیقت ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم بود. او در نزد مردم همه‌ی کشورهای فارسی زبان محبوب است.

پارک زیبای رودکی در میدان اصلی شهر دوشنبه قرار دارد و مجسمه‌ی تمام قدی از رودکی را نیز در خود جای داده است. اگر در این پارک زیبا و سرسبز قدم بزنید علاوه بر درختان سربه‌فلک کشیده و مجسمه‌ی این شاعر توانا، پرچم تاجیکستان را نیز خواهید دید. میله‌ی بلند پرچم موجود در این پارک باعث شده تا از دور دست‌ها پرچم دیده شود و شکوه خاصی به پارک ببخشد. وجود فضای زیبا و حوضچه و فواره‌های این پارک سبب شدند تا اینجا به مقصد محبوبی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

آدرس: تاجیکستان، دوشنبه،  خیابان رودکی

پارک رودکی

پارک رودکی دوشنبه پایتخت تاجیکستان

2-موزه‌ی قوم‌شناسی تاجیکستان

تا نام تاجیکستان و شهر دوشنبه به میان می‌آید اغلب به سرعت ذهن‌ها به سوی فرهنگ اقوام این دیار می‌رود. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که تاجیکستان را به خاطر آشنایی با مردم این دیار و تمدن کهن‌شان انتخاب کردید، حتما از موزه‌ی قوم‌شناسی شهر دوشنبه دیدن کنید. در این موزه می‌توانید با پوشاک و آداب و رسوم تاجیکستانی‌ها آشنا شوید.

آدرس: تاجیکستان، دوشنبه، خیابان رودکی، موزه‌ی قوم‌شناسی.

موزه‌ی قوم‌شناسی تاجیکستان

موزه‌ی قوم‌شناسی تاجیکستان

3-باغ وحش دوشنبه

باغ وحش دوشنبه نیز در فهرست بهترین مکان‌های دیدنی تاجیکستان به چشم می‌خورد. این باغ وحش در سال 1960 افتتاح شد و هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد. حدود 600 حیوان در باغ وحش زیبای دوشنبه نگهداری می‌شوند. روباه، راکون، گرگ، خرس سیاه و قهوه‌ای از مهمترین حیوانات این باغ وحش هستند. اینجا مکان خوبی برای آشنایی با جانوران بومی تاجیکستان است.

آدرس: تاجیکستان، دوشنبه، خیابان اسماعیل سامانی

باغ وحش دوشنبه

باغ وحش دوشنبه پایتخت تاجیکستان

4-آبشار گوسگارف

دیدنی‌های دوشنبه تنها به بازدید از موزه‌ها و تماشای حیوانات ختم نمی‌شود بلکه طبیعت این دیار نیز بسیار جذاب است. آبشار گوسگارف پدیده‌ای شاهکار است که در قلب تاجیکستان جای گرفته و هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند. البته ناگفته نماند که این آبشار در روستایی نزدیک به شهر به نام (Varzob Valley) واقع شده و داخل شهر دوشنبه نیست. ارتفاع گوسگارف به 30 متر می‌رسد و جلوه منطقه را دوچندان کرده است. اگر در تابستان به دوشنبه می‌روید این آبشار یکی از بهترین مقاصد سفر برای شما خواهد بود.

آدرس: تاجیکستان، دوشنبه، روستای Varzob Valley

آبشار گوسگارف در پایتخت تاجیکستان

آبشار گوسگارف در پایتخت تاجیکستان

5-یادبود صدرالدین عینی

صدر الدین عینی از بزرگترین نویسندگان دنیاست که آثار زیادی به زبان فارسی و تاجیکی از وی باقی مانده است. این مرد بزرگ، نقش مهمی در ادبیات تاجیکستان ایفا کرد و در حقیقت اولین رئیس آکادمی علوم این کشور به حساب می‌آمد. در شهر دوشنبه تندیس زیبایی از وی وجود دارد که برای گردشگران خارجی بسیار جالب است. این یادبود سبب می‌شود تا توریست‌ها بیشتر با فرهنگ و ادبیات این مرز و بوم آشنا شوند. بد نیست بدانید که خیابانی که این تندیس در آن قرار دارد نیز به افتخار این هنرمند والامقام، عینی نام گرفته است بنابراین یافتن یادبود وی کار دشواری نخواهد بود.

آدرس: تاجیکستان، دوشنبه، خیابان عینی

یادبود صدرالدین عینی پایتخت تاجیکستان

یادبود صدرالدین عینی پایتخت تاجیکستان

6-موزه‌ی باستان‌شناسی تاجیکستان

یکی دیگر از موزه‌های جذاب موجود در تاجیکستان و شهر زیبای دوشنبه موزه‌ی باستان‌شناسی است. در این مکان می‌توانید انواع اشیای بازمانده از پیروان ادیان مختلف چون بودائیان و مسلمانان را مشاهده کنید. تماشای جمجمه‌های باقی مانده از اجساد گذشتگان و ظروفی که متعلق به قرن‌ها پیش هستند بسیار جالب است و توصیه می‌کنیم بازدید از این موزه را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

موزه‌ی باستان‌شناسی تاجیکستان در سال 1934 آغاز به کار کرد و در حال حاضر 530 شی در آن نگهداری می‎شود. از ویژگی‌های مهم این موزه بخش آموزش آن است، در این قسمت دانش آموزان و پژوهشگران می‌توانند به تحقیقات باستان‌شناسی بپردازند و در این حوزه فعالیت کنند. اگر بازدید از این موزه را در برنامه خود قرار داده‌اید، بدانید که ساعت کار مجموعه باستان‌شناسی تاجیکستان 9:00 تا 17:00 است.

آدرس: تاجیکستان، دوشنبه، خیابان آکادمی رجبوف

موزه‌ی باستان‌شناسی تاجیکستان پایتخت تاجیکستان

موزه‌ی باستان‌شناسی تاجیکستان پایتخت تاجیکستان

7-بازار شاه منصور

بازار شاه منصور با نام بازار سبز (Green Bazaar) نیز شناخته می‌شود. این مکان قلب تپنده‌ی شهر به حساب می‌آید و همیشه پرازدحام است. اینجا مکان بسیار خوبی برای آشنایی با مردم بومی و فرهنگ و آداب آنها به شمار می‌آید.  انواع خوراکی‌های محلی و پوشاک را می‌توانید از بازار شاه منصور خریداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم ادویه و سبزیجات محلی این بازار را از دست ندهید و بدانید که اینجا یکی از بهترین مکان‌های شهر برای خرید سوغات است.

ساعت کار رسمی بازار شاه منصور 9:00 تا 19:00 است اما گاهی دیرتر تعطیل می‌شود.

آدرس: تاجیکستان، دوشنبه، خیابان Nissor Muhammed

بهترین مکان های دیدنی دوشنبه پایتخت تاجیکستان

بهترین مکان های دیدنی دوشنبه پایتخت تاجیکستان

8-کتابخانه‌ی ملی

شاید تصور کنید که بازدید از کتابخانه‌ی ملی کشوری خارجی مفید و عاقلانه نیست اما کتابخانه‌ی ملی تاجیکستان از این قاعده مستثنی است. کتاب‌های فارسی و تاجیکی زیادی در این مجموعه وجود دارند که می‌توانند برای ایرانیان جالب باشند. این مجموعه در سال 2011 افتتاح شد و بزرگترین کتابخانه در آسیای مرکزی‌ست. کتابخانه‌ی ملی تاجیکستان درست در کنار پارک رودکی قرار دارد و با کمی پیاده‌روی امکان بازدید از این دو جاذبه‌ی ارزشمند برایتان میسر می‌شود.

آدرس: تاجیکستان، دوشنبه، خیابان رودکی، جنب پارک رودکی، کتابخانه‌ی ملی تاجیکستان

بهترین مکان های دیدنی دوشنبه پایتخت تاجیکستان

بهترین مکان های دیدنی دوشنبه پایتخت تاجیکستان

9-باغ گیاهشناسی دوشنبه

باغ گیاهشناسی شهر دوشنبه نیز در منطقه‌ی اسماعیل سامانی قرار گرفته است. این مکان دیدنی گیاهان متعددی را در خود دارد و مساحتش به حدود 30 هکتار می‌رسد. برای ورود به این باغ بهتر است از درِ شرقی استفاده کنید زیرا از همان بدو ورود متوجه زیبایی‌ها و جذابیت‌های این باغ خواهید شد. در اینجا امکان تماشای بیش از هزار نوع گیاه برایتان فراهم شده است و گلخانه‌های متعددی نیز وجود دارد تا بازدیدکننده‌ها بتوانند از نزدیک شاهد رشد گیاهان باشند.

اگر آخر هفته‌ها یا تعطیلات را برای گردش و بازدید از باغ گیاهشناسی دوشنبه انتخاب کنید احتمال این که با نمایشگاه‌های گوناگونی مواجه شوید زیاد است، اغلب در این زمان‌ها بومیان صنایع دستی خود را برای نمایش و فروش به این مکان می‌آورند.

آدرس: تاجیکستان، دوشنبه، اسماعیل سامانی، باغ گیاهشناسی دوشنبه

بهترین مکان های دیدنی دوشنبه پایتخت تاجیکستان

بهترین مکان های دیدنی دوشنبه پایتخت تاجیکستان

10-ویکتوری پارک

ویکتوری پارک (victory park) یا همان پارک پیروزی نیز از دیگر جاذبه‌های شهر دوشنبه به حساب می‌آید. این پارک روی تپه‌ای زیبا واقع شده است به همین خاطر دید خوبی به شهر دارد و می‌تواند مکان خوبی برای گردش‌های خانوادگی باشد. همانطور که از نام پارک ویکتوری نیز مشخص است این مکان را به افتخار شهیدانی که جانشان را در طی جنگ جهانی دوم از دست دادند، ساختند. ویژگی جذاب این پارک آشنایی با تاریخ مردم تاجیک در طول جنگ جهانی و در عین حال لذت بردن از طبیعت است. اگر در شهر دوشنبه در جستجوی پارکی زیبا و وسیع هستید، ویکتوری پارک یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست.

آدرس: تاجیکستان، دوشنبه، تقاطع خیابان‌های عینی و سعدی شیرازی، ویکتوری پارک

بهترین مکان های دیدنی دوشنبه پایتخت تاجیکستان

بهترین مکان های دیدنی دوشنبه پایتخت تاجیکستان

منبع: lonelyplanet.com

زهرا میرزایی