تخت فولاد، قدیمی ترین قبرستان ایران در اصفهان

4.5
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
قبرستانی در دل ایران که در آنجا فرشتگان عذاب منتظرتان هستند! +تصاویر
27 فروردین 1398 08:00
7

گورستان قدیمی تخت فولاد با مساحت تقریبی ۷۵ هکتار در حاشیه‌ی جنوبی رودخانه‌ی زاینده‌رود اصفهان واقع شده است و یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های ایران به حساب می آید. روایتی وجود دارد که بیان می‌کند قبر یکی از پیامبران کلیمی به نام یوشع نبی در این قبرستان وجود دارد. اما چه نکته‌ای در این قبرستان وجود دارد که آن را عجیب کرده است و چرا نام آن تخت فولاد است؟

تخت فولاد

علت نامگذاری این گورستان به تخت فولاد، روایت‎های گوناگونی دارد که برای برخی سندهای محکمی در دست نیست از جمله آن‌که در اوایل قرن پنجم، در ری پسر پولاد، از اتباع بُوَیهیان (آل بویه)، بنای نافرمانی گذاشت که باعث شد تولیت اصفهان را به او بدهند و روایت است که تخت فولاد منسوب به پدر او بوده که تخته سنگی ساخته بود و بر روی آن می‌نشست. محل این سنگ و قبر فولاد در غرب غسال‌خانه‌ای قرار داشت که در سال ۱۳۶۶ شمسی به منظور ایجاد میدان میوه ویران شد.

تخت فولاد

در کتاب «نصف جهان فی تعريف الاصفهان» آمده است که در لسان الارض، قبری موجود است که به قبر «يوشع نبی» شهرت دارد. در واقع وجود اين قبر نيز در ناحيه لسان الارض قدمت اين منطقه را به پيش از اسلام باز می‌گرداند. تا قبل از صفویان این منطقه مکانی برای اجتماع دراویش بوده و خانقاهی هم در آن احداث کرده بودند که به نام آرامگاه بابا رکن‌الدین شناخته می‌شد. در زمان صفویه در کنار این قبرستان، کاروانسرایی احداث شد که آخرین منزلگاه کاروان‌هایی بوده که از جنوب وارد اصفهان می‌شده‌اند. از این کاروانسرا هنوز هم آثاری وجود دارد.

تخت فولاد

در دوران صفویه این قبرستان یک قبرستان اختصاصی تلقی می‌شده و تنها بزرگان مملکتی در آن به خاک سپرده می‌شدند. در سال ۱۳۶۳ دفن اموات، به غیر از شهدای جنگ ایران و عراق، در این قبرستان متوقف و به قبرستان جدید شهر به نام باغ رضوان منتقل شد.

تخت فولاد

تخت فولاد

تخت فولاد

و این بود ماجرای قبرستان تخت فولاد که البته هنوز هم روایات متفاوتی در مورد آن وجود دارد. روایاتی که گاهی نمی‌توان باورشان نکرد!