روستای فشتکه خمام، نخستین روستای ملی حصیر ایران

4.4
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
روستایی بافته شده در حصیر
26 آبان 1397 12:00
0

400 بافنده‌ی حصیر در روستای فشتکه‌ی خمام که در استان گیلان و در راه اصلی جاده رشت-انزلی واقع شده است، فعالیت می‌کنند که وجودشان سبب شد تا این روستا مقام نخست را در زمینه‌ی بافت حصیر در سراسر کشور به‌دست بیاورد و به عنوان اولین روستای ملی حصیر ایران برگزیده شود. این خبر را سلمان شاه محمدی، معاون صنایع دستی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد.

آقای شاه محمدی بیان کرد که: هر سال بیشتر از سه میلیون قطعه حصیر به ارزش 300 هزار دلار از استان گیلان به کشورهایی چون آلمان، فرانسه، آمریکا و امارات متحده‌ی عربی صادر می‌گردد و در صددیم تا زمینه‌ی صادرات حصیر از فشتکه به کشورهای دیگری را هم مهیا کنیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اشاره کرد که حصیرهای گیلان از گیاهی به نام لی تهیه می‌شوند و در جشنواره‌ای که اخیرا برگزار شد بافندگان روستای فشتکه خمام درست جلوی چشم بازدیدکنندگان حصیر می‌بافتند. همچنین بازی‌های محلی نیز در این جشنواره برپا شد و غذاهای محلی گوناگونی هم به بازدیدکنندگان معرفی گشت.

این روستا را بافته شده در حصیر می‌دانند و بهترین حصیرهای بافته شده نیز متعلق به این روستا است. آیا تا به حال نام این روستا را شنیده بودید؟ آیا تا به حال به این منطقه سفر کرده‌اید؟ چقدر موافق هستید که این آثار و این اصالت باید حفظ شود و ماندگار بماند؟ منتظر دریافت نظرات شما خوبان هستیم.

روستای فشتکه خمام

روستای فشتکه خمام

روستای فشتکه خمام

روستای فشتکه خمام

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

زهرا میرزایی