خاص‌ترین خورشت سنتی کشور پرتغال بدون اجاق گاز پخته میشود!

4.6
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این مائده آسمانی را، زمین برای اهالی پرتغال میپزد! +تصاویر
18 آذر 1398 10:00
3

در مجمع‌الجزایر مه‌آلود آزور (Azores) غذایی محلی با طبخی خاص آماده می‌شود. سوزیدو داس فورناس (cozido das Furnas) خورشت گوشتی است که در دل زمین دفن می‌شود و با استفاده از حرارت طبیعی زمین طبخ می‌شود. با ما در لست سکند همراه باشید تا بیشتر با این خورشت سنتی کشور پرتغال آشنا شویم.

خاص‌ترین خورشت پرتغالی، که آشپزش زمین است!

سائو میگوئل (São Miguel) بزرگ‌ترین جزیره از مجمع‌الجزایر آزور در کشور پرتغال است که جاذبه‌ای بسیار خاص و منحصربه‌فرد دارد. احتمالاً تابه‌حال در مورد این جاذبه چیزی نشنیده‌اید و تقریباً در هیچ مقصد گردشگری دیگری نیز با آن روبه‌رو نخواهید شد. اگر کنجکاوید بدانید درباره چه صحبت می‌کنیم، پاسخ، خورشت پخته‌ شده با آتش‌فشان است، بله درباره خورشتی صحبت می‌کنیم که با حرارت آتش‌فشان پخته‌ شده است.

خاص‌ترین خورشت پرتغالی، که آشپزش زمین است!

این جزیره سرسبز که از انرژی زمین‌گرمایی استفاده می‌کند، به دلیل غذای سنتی خود با نام سوزیدو داس فورناس شناخته می‌شود. این غذای سنتی از طریق دفن گوشت و سبزیجات مختلف در زمین‌های آتشفشانی پخته می‌شود. با وجود اینکه این روش پخت طبیعی بسیار کارایی بالایی دارد، ولی خب طبیعت محدودیت‌هایی نیز به همراه دارد که باعث می‌شود استفاده از آن مستلزم صبر بسیار زیادی باشد، ازجمله اینکه، در این روش اهالی سائو میگوئل قدرت کم یا زیاد کردن میزان حرارت و گرما را ندارند.

خاص‌ترین خورشت پرتغالی، که آشپزش زمین است!

 برای پخت، آشپز ابتدا مواد لازم را آماده می‌کند و سپس آن را در قابلمه‌ای مخصوص قرار می‌دهد، این مواد شامل؛ چندین تکه برش گوشت، سوسیس‌هایی با روده گوسفند و سبزیجاتی شامل سیب‌زمینی، کلم و هویج است. در کنار این مواد اولیه مایع دیگری اضافه نمی‌کنند و محتویات قابلمه هنگامی‌که کنار بخار گرم آتشفشانی قرار می‌گیرد، پخته می‌شود.

خاص‌ترین خورشت پرتغالی، که آشپزش زمین است!

حدوداً ساعت 4 صبح قابلمه‌ای که محتویات آن از قبل آماده‌ شده است را در حفره‌ای به عمق 1 متر و در نزدیکی چشمه آبگرم دریاچه فورناس (Furnas Lake) قرار می‌دهند. خورشت سنتی پرتغال بعد از 6 تا 7 ساعت در دمای حدوداً 100 درجه سانتی‌گراد می‌پزد و آماده سرو می‌شود.

خاص‌ترین خورشت پرتغالی، که آشپزش زمین است!

اهالی سائو میگوئل غذای سنتی خود را (سوزیدو داس فورناس) چیزی بیش از یک غذای خوشمزه و زمان‌بر می‌دانند، آن‌ها این غذا را جزئی از فرهنگ و میراث خود قلمداد می‌کنند. قدمت این خورشت حدوداً 80 تا 90 سال است و روش پخت آن توسط خانواده‌های ساکن این منطقه به‌صورت سینه‌به‌سینه به نسل‌های مختلف انتقال پیدا کرده است.

خاص‌ترین خورشت پرتغالی، که آشپزش زمین است!

قبلاً سوزیدو داس فورناس بیشتر به‌عنوان غذای جشن‌ها و بخصوص جشن شب کریسمس استفاده می‌شده است، ولی امروزه و با گسترش صنعت گردشگری در این منطقه، اهالی سائو میگوئل غذای محلی و منحصربه‌فرد خود را هر روزه برای عرضه به بازدیدکنندگان و گردشگران آماده می‌کنند.

شما غذای سنتی و خاص دیگری را که به‌عنوان یک جاذبه گردشگری معرفی شود، می‌شناسید؟

منبع: bbc.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی