حقایق جالبی در مورد غذای هندی که باید پیش از امتحان کردنش بدانید!

3.9
از 10 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
حقایق جالبی در مورد غذاهای هندی که احتمالا نمی دانستید! +تصاویر
13 دی 1398 08:00
2

جالب است بدانید بیشتر مواد اولیه‌ای که در غذاهای هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بومی کشور هند نیستند! غذاهای هندی معمولاً به دلیل استفاده از ادویه، بخصوص ادویه کاری و همچنین گوجه‌فرنگی (برای اولین بار توسط انگلیسی‌ها به هند برده شد) و بافتِ خاصِ نانشان معروف‌اند. اگر دوست دارید بیشتر با مواد اولیه آشپزی هندی آشنا شوید، با ما در لست سکند همراه باشید.

حقایقی جالب از غذاهای هندی!

در حال حاضر سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، گل‌کلم، هویج و نخودفرنگی، جزء اصلی‌ترین مواد اولیه تهیه غذاهای هندی محسوب می‌شوند، ولی قدمت ورود آن‌ها به هند چندان زیاد نیست. طبق گزارش‌های تاریخی در اواخر قرن هجدهم میلادی، هلندی‌ها سیب‌زمینی را برای تغذیه اروپایی‌ها در هند، وارد شبه‌جزیره هند کردند. اکنون سیب‌زمینی جز اصلی‌ترین مواد آشپزی در این کشور است که به‌صورت؛ کبابی، سرخ‌شده و آب‌پز، جداگانه و در کنار سایر غذاها سرو می‌شود.

حقایقی جالب از غذاهای هندی!

همچنین آچایا (Achaya) که از مورخان مواد غذایی در هند محسوب می‌شود، بیان می‌کند: «احتمالاً فلفل به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین چاشنی‌های غذاهای هندی، از طریق جهانگردی پرتغالی به نام واسکو دو گاما (Vasco da Gama) از مکزیک به هند آورده شده است.» اگر اهل غذای هندی باشید احتمالاً میدانید که گوجه‌فرنگی نیز در اکثر غذاهای هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این گیاه با طی کردن مسیری مدور از آمریکای جنوبی تا اروپای جنوبی، از طریق انگلیسی‌ها به هند برده شد. ولی الآن سسی با نام سس هندی که ماده اولیه‌اش گوجه‌فرنگی است در جهان بسیار شناخته‌ شده است.

حقایقی جالب از غذاهای هندی!

البته در نقاط مختلف هند ممکن است غذاهایی طبخ شود که نشان‌دهنده فرهنگ خاص آن منطقه باشد، ولی در عصر حاضر این غذاهای سنتی – محلی نیز از ورود بعضی مواد اولیه وارداتی مصون نمانده‌اند؛ مثلاً در جنوب هند برای تهیه سوپ علاوه بر برنج همراه با عصاره رسام (سوپ رقیق)، از ترکیباتی محلی مثل زیره و دانه‌های گشنیز استفاده می‌شود. در روش جدیدتر طبخ این غذا، به آن فلفل و سیب‌زمینیِ سرخ‌شده‌ی تند نیز اضافه‌ شده است.

حقایقی جالب از غذاهای هندی!

بعضی از غذاهای هندی نیز در مراسم‌های مذهبی یا مراسم‌های خاص طبخ می‌شوند، مثلاً آدیراسام (adhirasam) نوعی پیراشکی هندی است که بافت خارجی تردی دارد و بافت درونی آن نرم و شیرین است. این میان وعده ترد و خوشمزه از برنج و آرد عدس سفید تهیه می‌شود. آدیراسام در اغلب خانه‌ها، معابد و رستوران‌های سنتی هند حضور دارد و به‌عنوان غذایی سنتی جزء وعده‌های غذایی شرادا (shraadha) نیز به شمار می‌رود.

حقایقی جالب از غذاهای هندی!

برخی کارشناسان معتقد هستند که مراسم‌های سنتی باعث شده‌اند معدود غذاهای سنتی که خاص این مراسم‌ها هستند هویت خود را حفظ کنند و از طرفی هر غذایی که در خانه طبخ می‌شود به حالت سنتی خود نزدیک‌تر است، زیرا رستوران‌ها معمولاً سعی کرده‌اند با کمی ابتکار و ترکیبِ مواد اولیه سنتی و جدید، غذاهای سنتی را همراه با تغییر طبخ کنند.

حقایقی جالب از غذاهای هندی!

درنهایت بهتر است بدانیم دلیل این تنوع غذایی و تغییراتی که طی زمان داشته‌اند، حضور هندوستان در مسیر تجارت جهانی بوده است که باعث شده است غذاهایی از سراسر جهان به این کشور ورود پیدا کنند و غذاهای محلی هند نیز تحت تأثیر مواد اولیه این غذاها قرار بگیرند و برای ابداع طعمی جدید دستخوش تغییراتی بعضاً اساسی بشوند.

شما غذاهای سنتی هند را امتحان کرده‌اید؟ آیا پخت این غذاها در رستوران های هندی سراسر ایران هم به همان کیفیت است؟

 

منبع: bbc.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی