10 نکته ی کاربردی در سفر به مغولستان

4.5
از 90 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مردمان این سرزمین، دیگر بزرگترین غارتگران دنیا نیستند!
21 شهریور 1397 10:00
2

سفر به مغولستان برای کسانی مناسب است که به طبیعت و ماجراجویی علاقه‌مند هستند و دوست دارند که با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان دیگر سرزمین‌ها آشنا شوند. مغولستان مناطقی دارد که کمتر کسی به آنها پای گذاشته است و گردشگران خارجی زیادی از وجود آن مناطق باخبر نیستند. با این توضیحات خوب است که پیش از سفر به مغولستان درباره‌ی این سرزمین بیشتر بدانید تا سفری رویایی‌تر و جالب‌تر داشته باشید.

 1-همه چیز را امتحان کنید

مغولستان تاریخچه، فرهنگ و محیط زیست جذابی دارد اما در این میان صحبت کردن با بومیان به خودی خود تجربه‌ای فوق‌العاده و منحصربه‌فرد است. با کمی جست‌وجو متوجه خواهید شد که این کشور فرصت‌های متعددی را برای کسب تجربه‌های جدید در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر هیچ تصوری از ویژگی‌های خاص مغولستان و فرصت‌های پیش‌رویتان ندارید، فهرست زیر را مرور کنید.

  • نوشیدن شیر تازه‌ی گاو در مزرعه
  • تماشای اسب‌های وحشی
  • خوابیدن در کلبه‌های چوبی
  • صحبت کردن با عشایر
  • آشنایی با سرزمین چنگیز خان مغول

و...

مردم مغولستان

2-آوازهای مغولی را از دست ندهید

گوش دادن به آوازهای مغولی حس جالبی دارد. یکی از معروفترین آوازهای آنان (throat singing) است که توصیه می‌شود به هیچ وجه آن را از دست ندهید؛ این آواز بخشی از فرهنگ مغول‌هاست. آوازها در حالی خوانده می‌شوند که نوای خوش سازهای محلی نیز در پس‌زمینه‌ جلوه‌گری می‌کند. به ‌راستی موسیقی‌های مغولی ناب و خوش‌آهنگ هستند. جالب است بدانید که برخی از گردشگران تنها برای شنیدن موسیقی‌های محلی مغول‌ها به مغولستان می‌روند، بنابراین به هیچ عنوان این آوازها را از دست ندهید.

آواز مغولی

3- سفر به همه ی شهرها آسان نیست

اولان‌باتور پایتخت و بزرگترین شهر مغولستان است و امکانات نسبتا خوبی برای گردشگران دارد ولی باید بدانید که همه‌ی شهرها و مناطق مغولستان همانند پایتخت نیستند. بارها و بارها در این سرزمین توریست‌هایی پیدا شده‌اند که به دلیل عدم آشنایی با محیط و مکان‌ها مجبور شدند که ساعت‌هایی متوالی در کویر پیاده‌روی کنند. پیاده‎روی در دشت‌های بی آب و علف کار آسانی نیست و توریست‌هایی که اینگونه به دردسر افتادند چیزی جز خشکی پوست و قرمز شدن چشم و کلفت شدن صدا نصیبشان نشده است. همچنین ممکن است که روستاها و مناطق دورافتاده‌ی این کشور امنیت مناسبی هم نداشته باشند. به طور کلی توصیه می‌شود که از تورها و راهنمایان معتبر برای گشت و گذار در مغولستان استفاده کنید.

مغولستان

4- مغولستان گاهی بسیار گرم می شود

آب و هوای کشور مغولستان به نحوی‌ست که گاهی هوا بسیار سوزان و غیرقابل تحمل می‌شود؛ در این مواقع باید مراقب گرمازدگی و کم شدن آب بدنتان باشید. گرمازدگی در مغولستان امری معمولی به حساب می‌آید، لازم نیست نگران شوید، همین که به صورت منظم و روزانه آب بنوشید، کافی خواهد بود. بد نیست بدانید که ممکن است در سفرتان به این سرزمین مقدار زیادی گرد و خاک وارد دهانتان بشود اما این موضوع مشکلی به وجود نمی‌آورد.

شاید شنیده باشید که لقب کشور مغولستان "سرزمین آسمان‌های آبی"‌ است. این صفت به خاطر 250 روزی‌ست که همه‌جای این کشور آسمانی آفتابی دارد.

گرمای مغولستان

5-غذاهای محلی را از دست ندهید

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم مغولستان کشوری با آب و هوای گرم و سوزان است و به همین خاطر غذاهای کنسرو شده در آن زیاد مصرف می‌شود و در خوراکی‌ها زیاد از گوشت استفاده می‌کنند. نوع طبخ غذاها و مواد مصرفی آنها جالب است و پیشنهاد می‌شود در سفرهایتان به مغولستان حتما طعم غذاهای محلی را نیز بچشید.

غذای مغولی

6-با سرویس های بهداشتی لوکس خداحافظی کنید

اگر به مغولستان رهسپار می‌شوید باید با سیستم‌های پیچیده و لوکس فاضلاب خداحافظی کنید. سرویس‌های بهداشتی در شهرهای کوچکتر این سرزمین هنوز در فضای باز هستند و سرویس‌های بهداشتی فرنگی نیز وجود ندارد. حتی شاید با حمام‌هایی روبه‌رو شوید که در فضای باز ساخته‌ شده‌اند و وضعیت بهداشتی خوبی ندارند. همچنین پیشنهاد می‌شود که همه‌جا با خود دستمال توالت همراه ببرید زیرا در اغلب سرویس‌های بهداشتی موجود در فضای باز، دستمال وجود ندارد.

سرویس بهداشتی در مغولستان

7-در انتخاب تور مناسب دقت کنید

شهر اولان‌باتور سالانه پذیرای گردشگران زیادی‌ست و خرید تورهای گردش در آن نیز کار سختی نیست اما دشواری از آنجایی آغاز می‌شود که قصد گشت‌وگذار در شهرهایی به غیر از پایتخت را داشته باشید. برای یافتن تورهای تفریحی در شهرهای دیگر مغولستان باید چالش‌های مختلفی را پشت سر بگذارید و در انتخاب همه‌چیز دقت کنید زیرا قیمت ثابتی برای تورها وجود ندارد. همچنین باید بدانید که مسیرهای بین راهی در مغولستان پیچیده نیستند اما اگر از راهنمایان خبره استفاده کنید سفر بهتری خواهید داشت.

تور گردش در مغولستان

8-در انتخاب همسفرهایتان دقت کنید

در سفر به مغولستان بهتر است که تنها نباشید و به صورت گروهی اقدام کنید؛ در همین راستا به احتمال زیاد با افرادی مواجه خواهید شد که آنها نیز در صدد یافتن همسفر هستند. در این گونه موارد توصیه می‌شود که با دقت عمل کنید و افرادی را برگزینید که بودجه آنها شبیه به شماست و به این نکته توجه داشته باشید که قرار است چند روزی را با آنها سر کنید و همه‌جا همسفرانتان را ببینید.

سفر به مغولستان

9-بیمارانی که به گرد گیاهان حساسیت دارند، مراقب باشند

در مغولستان دشت‌های زیادی وجود دارد که به دلیل سرسبزیشان گردشگران را به سوی خود فرا می‌خوانند. گفتنی‌ست که گاهی با وجود گرمای هوا، این دشت‌ها به سبزه‌زارهایی دیدنی و بی‌نظیر تبدیل می‌شوند. شما هم در سفر به مغولستان ممکن است گذرتان به این دشت‌های سرسبز بیافتد. در همین راستا باید بدانید که همواره در این مکان‌ها باد می‌وزد و همین موضوع گرد گل‌ها و گردو غبار را جابه‌جا می‌کند بنابراین اگر دچار حساسیت هستید، از قبل تدبیری در این زمینه بیندیشید.

طبیعت مغولستان

10- کتاب را فراموش نکنید

در سفر به مغولستان بسیاری از اوقات شما، در طبیعت و مکان‌هایی به دور از بناهای لوکس، مدرن و جذاب می‌گذرد به همین خاطر توصیه می‌شود که با خود کتاب به همراه ببرید تا در دامان طبیعت مطالعه کنید همچنین می‌توانید دفتری با خود داشته باشید و یادداشت‌های روزانه‌تان را در آن بنویسید. گذراندن اوقاتی دل‌انگیز در جایی پر از آرامش و نوشیدن چند جرعه دم‌نوش خوش طعم و خواندن کتاب دلخواه از رویاهایی‌ست که در مغولستان امکان تحقق دارد. حتی می‌توانید کتاب‌هایی را انتخاب کنید که اطلاعاتی درباره‌ی زندگینامه‌ی چنگیزخان و بزرگان این سرزمین داشته باشند.

کتاب

منبع: dominicanabroad.com

 

زهرا میرزایی