ویتنام در این چیزها شهرت جهانی دارد

4.5
از 30 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کودک جنگ‌زده آسیای شرقی شهرت جهانی دارد!
20 آبان 1397 10:00
3

کشور ویتنام را چقدر می‌شناسید؟ آیا فقط نامش را شنیده‌اید و می‌‌دانید که در شرق آسیا است؟ کشور ویتنام همسایه تایلند است اما گردشگری آن نسبت به تایلند سهم کمتری در اقتصاد ویتنام دارد. ویتنام در یک قرن گذشته دوران سختی را به دلیل جنگ پشت سر گذاشت اما بعد از جنگ با تمام توان به سمت پیشرفت قدم برداشت. رفته رفته آمار گردشگران ورودی ویتنام در حال افزایش است و این کشور بهتر از گذشته شناخته می‌شود. آنچه باعث می‌شود تا یک کشور برای گردشگران خارجی جذاب باشد وجود تنوع در جاذبه‌های گردشگری، غذاهای خوشمزه، فرهنگ اصیل و مردم آن کشور است. در ادامه مطلب، ۱۰ نمونه از مواردی که همواره با نام ویتنام گره خورده است را معرفی می‌کنیم.

۱. سوپ فا (Pho)

سوپ فا از محبوب‌ترین غذاهای ویتنامی است که در کشورهای دیگر هم به همان طریق پخته می‌شود. پختن فا کار سختی نیست، مواد اولیه مورد نیاز آن گوشت، رشته و سبزیجات است. با این که دستور پخت فا خیلی ساده است اما طعم دلچسبی دارد و مهم‌تر این که تاریخچه کهنی در ویتنام دارد. حالا هر رستوران شرق آسیایی در کشورهای مختلف در منوی خود سوپ فا را دارد.

ویتنام در این چیزها شهرت جهانی دارد

سوپ فا (Pho)

۲. لباس آئو دای (Áo Dài)

شاید لباس آئو دای یا نمو‌نه‌های مشابه آن را قبلاً دیده باشید اما از این که ویتنامی است خبر نداشتید. آئو دای یکی از لباس‌های زنانه سنتی زیبا با شهرت جهانی است که با پارچه‌های ابریشمی یا اخیراً با دیگر انواع پارچه دوخته می‌شود. قدمت این لباس به قرن ۱۸ میلادی در ویتنام بازمی‌گردد و بیشتر طبقه اشراف بودند که این مدل لباس سنتی را می‌پوشیدند. حضور فرانسوی‌ها در ویتنام باعث شد که آئو دای به خارج از مرزها شناسانده شود و کمی هم در آن تغییرات ایجاد شود. مدل مشابهی از آئو دای برای مردان هم وجود دارد.

لباس آئو دای (Áo Dài)

لباس آئو دای (Áo Dài)

۳. ساندویچ بان می (Bánh Mì)

بعد از این که فرانسوی‌ها نان باگت را با خود به ویتنام آوردند، ویتنامی‌ها هم با اضافه کردن چیزهایی به آن یک ساندویچ لذیذ و ساده درست کردند. بان می در شکل‌های مختلفی درست می‌شود اما در همه آنها گوشت، سبزیجاتی مثل کاهو‌، ریحان، پیاز و سس‌‌های شرق آسیایی دیده می‌شود. به دلیل این که تهیه آن کار سختی نیست توانست به سرعت به یک ساندویچ محبوب تبدیل شود و حالا هم در خیابان‌های ویتنام پرطرفدار است.

ساندویچ بان می (Bánh Mì)

ساندویچ بان می (Bánh Mì)

۴. غذای بان چا (Bún Chả)

نام بان چا زمانی به شهرت جهانی رسید که رئیس جمهور آمریکا، اوباما در سفری که به ویتنام داشت، در یک غذاخوری به همراه آنتونی بوردین بان چا خورد. طرز تهیه بان چا شبیه سوپ فا است که معرفی شد اما در بان چا گوشت بیشتری ریخته می‌شود و در آن از سرکه، شکر و سس ماهی استفاده می‌شود. بقیه چیزهایی که می‌توانید به آن اضافه کنید سلیقه‌ای است. امکان دارد به آن ورمیشل، فلفل، لیمو یا سبزیجات هم اضافه شود. تنها نکته این است که آب بان چا نباید خورده شود.

 غذای بان چا (Bún Chả)

 غذای بان چا (Bún Chả)

۵. غار سون دونگ

غار سون دونگ (Sơn Đoòng) غاری است در «پارک ملی فونگ نها که بانگ» در استان کوانگ‌بن که در نزدیکی مرز ویتنام با لائوس قرار دارد و رود زیرزمینی پرشتاب و بزرگی از درون آن می‌گذرد. این غار به اندازه‌ای بزرگ است که تخمین زده می‌شود بزرگترین غار دنیا باشد. سال‌ها قبل مردم محلی به دلیل صدایی که در اطراف آن شنیده می‌شد به غار نزدیک نمی‌شدند اما سرانجام این غار، در سال ۱۹۹۱ کشف شد و بعدها گروه‌های اکتشاف خارجی وارد آن شدند. در سال ۲۰۰۹ بود که خبر وجود چنین غاری پخش و در سال ۲۰۱۲ امکان بازدید گردشگران از آن فراهم شد.

ورود به غار کار آسانی نیست و همه باید در یک صف حرکت کنند. هزینه دریافت مجوز ورود به غار ۵ هزار دلار است و تا دو سال هم باید در نوبت بمانید. وارد شدن به غار با توجه به وسعتی که دارد بسیار خطرناک است و از نظر جسمی هم باید آمادگی کافی داشته باشید. البته شبکه بزرگی از چندین غار دیگر هم در منطقه نزدیک آن وجود دارد که گزینه‌های جایگزین مناسب‌‌‌تری برای ماجراجویی هستند.

غار سون دونگ

غار سون دونگ

۶. خلیج ها لونگ (Ha Long)

کشور ویتنام به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد پر از منظره‌های ناب طبیعی است. ویتنام یک کشور طولی روی نقشه است و در یک طرف آن به طور کامل خط ساحلی قرار دارد. در شمال ویتنام مزارع برنج و در جنوب آن سواحل ماسه‌ای از زیباترین مناظر ویتنام هستند. علی‌رغم این که ویتنام تعداد زیادی جاذبه طبیعی دارد اما خلیجی به نام ها لونگ بیش از بقیه توریست‌ها را جذب می‌کند. در این خلیج شگفت‌انگیز بیش از ۱۶۰۰ جزیره آهکی وجود دارد که همگی پوشیده از گونه‌های گیاهی و درختان هستند.

خلیج ها لونگ (Ha Long)

خلیج ها لونگ (Ha Long)

۷. سس ماهی

سس ماهی همانطور که از نامش پیدا است یک چاشنی ساخته شده از ماهی به همراه نمک است. فرایند تخمیر سس ماهی برای به دست آمدن بهترین طعم و کیفیت هرچه طولانی‌تر باشد بهتر است و امکان دارد تا ۲ سال هم طول بکشد. در کشورهای ویتنام و همسایگانش، سس ماهی یک چاشنی اساسی است که بدون آن غذا خوردن سخت و غیرممکن می‌شود. ویتنامی‌ها از سس ماهی برای هر غذایی استفاده می‌کنند. انواع طعم‌دار دیگری از سس ماهی وجود دارد که بیشترشان حاوی فلفل تند یا لیمو هستند.

سس ماهی واقعی بدون هرگونه ماده افزودنی دیگر مثل نگهدارنده‌ها و به طور کلی با روش‌های سنتی تهیه می‌شود، با این حال چندین برند بزرگ در دنیا وجود دارند که سس ماهی را با ترکیبات مصنوعی و با افزودنی‌های اضافی در دنیا عرضه می‌کنند.

سس ماهی

سس ماهی

8. خیمه شب بازی در آب

نمایش عروسکی خاصی در ویتنام اجرا می‌شود که ریشه آن به منطقه رودخانه قرمز در شمال ویتنام و قدمت آن به قرن ۱۱ میلادی می‌رسد. ویتنامی‌ها می‌گویند ریشه این نمایش به زمانی باز‌میگردد که مزارع برنج را پر از آب می‌کردند و کشاورزان برای سرگرمی این خیمه‌شب بازی را ابداع کردند. حالا عروسک‌ها زیباتر شده‌اند و نمایش‌ها در یک استخر کم عمق اجرا می‌شود. عروسک‌گردان‌ها پشت یک پرده و با چوب‌های کنترل کننده از جنس بامبو عروسک‌ها را هدایت می‌کنند. داستانی‌هایی که در نمایش اجرا می‌شود داستان‌هایی اساطیری و افسانه‌ای هستند که همراه با موسیقی سنتی ویتنامی اجرا می‌شوند.

خیمه شب بازی در آب

خیمه شب بازی در آب

9. قهوه ویتنامی

ویتنام دومین تولید کننده بزرگ قهوه در دنیا است، پس دور از انتظار نیست که این کشور سبک منحصر به فرد خود را برای طرز تهیه قهوه داشته باشد. قهوه ویتنامی شبیه انواع تغلیظ شده آن است اما برای تهیه آن از ظرف خاصی استفاده می‌شود. قهوه را در این فیلتر فلزی می‌ریزند و آب جوش را هم به آن اضافه می‌کنند تا قهوه به دست آمده قطره قطره به لیوان زیرین بریزد. شکر، شیر یا یخ هم به باتوجه به سلیقه‌ی هرکس به آن اضافه خواهد شد.

قهوه ویتنامی

قهوه ویتنامی

منبع: theculturetrip.com