غذایی از ایران در میان غذاهای محلی مهجور مانده جهان!

4.4
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
غذایی از ایران، در بین غذاهایی از سراسر جهان که به آنها اهمیت کمتری داده شده است! +تصاویر
22 شهریور 1398 09:00
3

برای گردشگرانی که به خاطر غذا سفر می‌کنند، مقصدها مشخص هستند: نیویورک، ژاپن، ایتالیا و ویتنام تنها بخشی از این کشورها هستند. در این کشورها می‌توان شاهد طیف گسترده‌ای از انواع تاکوها و سوپ‌های تند بود، اما همیشه صحبت کردن درباره این غذاها کمی کسالت‌آور است، پس یک گردشگر کنجکاو باید افق دید خود را درباره غذاها گسترش دهد و از مکان‌هایی بازدید کند که غذاهایی خوشمزه اما نه‌ چندان مشهور دارد.

نقاطی در جهان یافت می‌شوند که هنوز از دیده‌ها پنهان هستند یا شاید درک اشتباهی از سنت غذایی آن‌ها وجود دارد و در لیست بهترین‌ها قرار ندارند. مردم این مکان‌ها را بهتر از سرآشپزان می‌شناسند، کسانی که ردیابی مکان‌هایی که غذاهایشان حتی در سایه شهرهایی مثل پاریس می‌درخشد را تبدیل به وظیفه‌ای برای خود کرده‌اند.

در اینجا فهرستی از کشورهایی وجود دارد که هر دوست‌دار غذا باید آن‌ها را در برنامه خود بگنجاند.

 

  1. سواحل جنوب شرقی کره جنوبی

شما عاشق غذاهای باربکیویی کره خواهید شد، غذاهایی مانند گوشت گوساله آبدار و صورتی. در سواحل جنوب شرقی این کشور می‌توانید شاهد غذاهای دریایی متنوعی هم باشید که همچنان نمکی بوده و بوی دریا را می‌دهند.

به گفته سرآشپز یونگ گون کیم در محله چینی‌های نیویورک: «من از بوسان کره آمده‌ام، جایی که به خاطر غذاهای دریایی‌اش مشهور می‌باشد. غذاهای دریایی، بخش زیادی از غذاهای سنتی ما را تشکیل می‌دهند، مانند بچه اختاپوس‌های زنده، صدف نمک‌سود شده با ادویه و خیار دریایی. این غذاها از نظر کشورهای دیگر سمی هستند اما برای ما بسیار مهم‌اند. برای درک بهتر آشپزی کره‌ای بهتر است که این غذاها را امتحان کنید.»

برخی از غذاهای محلی در سراسر جهان که طبق نظر سرآشپزان اهمیت کمتری به آن‌ها داده‌شده است

 

  1. میانمار

غذاهای ویتنام و تایلند در جنوب آسیا به‌ خوبی شناخته‌ شده است. میانمار شاید در این میان چندان شناخته‌ شده نباشد اما آشپزی خلاقانه آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

به گفته مایک مورلاس، سرآشپز رستوران ساندا در شیکاگو: «آشپزی برمه‌ای تحت تأثیر همسایگانش نظیر هند، چین و تایلند است. من جذب آشپزی این منطقه شده‌ام، جایی که ادویه‌های مختلف قبل از پودر شدن ابتدا تفت‌ داده می‌شوند که این کار باعث طعم فوق‌العاده آن‌ها می‌شود. در این کشور همچنان از زغال و منقل بجای گاز استفاده می‌شود، که باعث کاراملی شدن غذاها و طعم عمیق‌تر آن‌ها می‌شود. این تنها یک شیوه آشپزی نیست، بلکه غذاها به‌ خودی‌ خود طعم عجیبی می‌گیرند. آشپزی برمه‌ای شامل انواع مختلف سالاد، مواد اصلی مانند برنج یا نودل یا خمیر ماهی و برگ‌های چای است. یکی از محبوب‌ترین غذاهای برمه‌ای از نظر من سالاد برگ چای است. این سالاد با برگ‌های ترد چای و لوبیاهای ترد و سیر، بی‌نظیر می‌شود. برگ‌های چای در آشپزی برمه اهمیت خاصی دارد.»

روحانیون می‌گویند یکی از موادی که در برمه حتماً باید امتحان شود، بِسان یا همان نخود زرد است. توفوی برمه‌ای از بسان درست می‌شود که در آن از سویا استفاده نمی‌شود و ربطی به توفوی چینی ندارد. آن را معمولاً به‌ صورت تازه در سالاد یا سرخ‌ کرده در خاگینه استفاده می‌کنند.

برخی از غذاهای محلی در سراسر جهان که طبق نظر سرآشپزان اهمیت کمتری به آن‌ها داده‌شده است

 

  1. اوهایو

نیویورک و لس‌آنجلس از مهم‌ترین مقاصد آمریکا برای خوردن غذا هستند اما نباید از اوهایو غافل شد. اندرو هولمز درباره تنوع و مزیت‌های غذایی این شهر می‌گوید: «این ایالت میانه غربی نوعی فرهنگ انتخابی را در اختیار ما گذاشته که منجر به تهیه غذاهای هیجان‌آور و متنوع می‌شود. این شهر با داشتن روستاهای بسیار در اطرافش محل مناسبی برای امتحان کردن انواع تاکو و سوسیس‌ها است. در این رستوران‌ها باید حتماً یک‌ چیز را امتحان کنید: سوسیس‌های خانگی.»

برخی از غذاهای محلی در سراسر جهان که طبق نظر سرآشپزان اهمیت کمتری به آن‌ها داده‌شده است

 

  1. کارولینای شمالی

جنوب آمریکا در نهایت به شهرتی که لایق آن بود رسید، حتی قبل از قسمت‌های دیگر. چارلستون در کارولینای جنوبی که رایان مک کاسکی سرآشپز، آن را هیجان‌آور و پرانرژی می‌نامد، لحظاتی را برای شما تداعی می‌کند که گویی هرگز به پایان نمی‌رسد. نقاط مختلف شهر گردشگران را مانند مغناطیس به خود جذب می‌کند.

هرچند بیل گرین سرآشپز در رستوران پپروین فکر می‌کند که حالا زمانش رسیده که کارولینای شمالی از زیر سایه چارلستون بیرون بیاید.

او می‌گوید: «مخلوط کردن مواد محلی با تأثیرات جهانی مانند استفاده از غذاهای دریایی کارولینا و طعم‌های به‌یادماندنی، بخش بزرگی از فرهنگ غذایی در این شهر را تشکیل می‌دهد. در این رستوران‌ها پنیرها و نوشیدنی‌های مخصوصی سرو می‌شود و تمام سلیقه غذایی شما را به چالش می‌کشند.»

گرین توصیه می‌کند که از شهرهای کوچکی مانند هیکوری دیدن کنیم که در آنجا رستوران‌هایی مانند کافه رول و هایلند اونیو به‌درستی آشپزی کارولینا را به تصویر می‌کشند.

برخی از غذاهای محلی در سراسر جهان که طبق نظر سرآشپزان اهمیت کمتری به آن‌ها داده‌شده است

 

  1. سنگال

متأسفانه بسیاری از غربی‌ها اطلاعات زیادی درباره آشپزی آفریقایی ندارند، البته به‌جز غذاهای اتیوپی. هرچند آشپزی این کشور سرشار از مواد تازه‌ای مانند سیر، بادام، گوشت بره و عدس است.

به گفته کریستن تیبولت، سرآشپز اصلی در شرکت نیبال: «سنگال دارای فرهنگ غذایی غنی است که ترکیبی از غذاهای فرانسوی و آفریقایی دارد. یاسا پولت با برنج (فونیو) زردچوبه‌ای یکی از غذاهای محبوب من است. این غذا شامل لیموی گریل شده، بال مرغ با سس تارت، پیاز کاراملی شده، زیتون سبز و خردل است. من از فونیو که یک غلات کامل مانند کینواست برای پخت غذاهای سنگالی خود در خانه استفاده می‌کنم. این غلات یکی از مواد آفریقایی است که راز آن به‌خوبی حفظ‌ شده است. طعم آجیلی مانند آن در ترکیب با بسیاری از پروتئین‌ها بی‌نظیر می‌شود.»

برخی از غذاهای محلی در سراسر جهان که طبق نظر سرآشپزان اهمیت کمتری به آن‌ها داده‌شده است

 

  1. مناطق روستایی لوئیزیانا

نیواورلئان یکی از شهرهای اصلی برای صرف غذاست اما غذای کاجون ریشه عمیقی در سراسر ایالت دارد. به گفته آلون شایای سرآشپز: «این منطقه که در لوئیزیانا واقع‌ شده یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن غذاهای خوشمزه است. درحالی‌که اکثر مردم برای امتحان کردن غذاها به نیواورلئان می‌آیند، اما هیچ جا طعم واقعی غذاهای کوجان را ندارد.»

او ادامه داد: «برای خرید سوسیس‌های سرخ‌شده و دودی، پنیری و نمک‌سود شده باید به مغازه کارتچنر بروید و آن‌ها را با خردل و سس در مقابل فروشگاه در ماشین میل کنید.»

او همچنین توصیه می‌کند که شام را در رستوران پریجین میل کنید، مرغ و سوسیس با سالاد سیب‌زمینی. خوردن غذاهای دریایی لوئیزیانا را از دست ندهید. او می‌گوید: «به سمت ابویل رانندگی کنید و برای امتحان کردن بهترین خرچنگ سرخ‌شده، تاس کباب صدف و پودینگ نان با سس مخصوص به رستوران شاکس بروید.»

برخی از غذاهای محلی در سراسر جهان که طبق نظر سرآشپزان اهمیت کمتری به آن‌ها داده‌شده است

 

 

  1. یوجین، اورگان

اورگان بیشتر به خاطر پورت لند شناخته می‌شود، شهر کافی‌شاپ‌های بی‌انتها. اما اگر به دنبال غذاهای محلی و مواد تازه هستید، اورگان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

به گفته راکی ماسلی، سرآشپز مارچ: «شهر یوجین از نظر مواد اولیه آشپزی جواهری پنهان است. ما ترکیب بی‌نظیری از آب‌وهوا، خاک حاصلخیز و نزدیکی به دریا را داریم. نوع آشپزی‌ای که در این ناحیه رشد کرده واقعاً از کل جهان جداست. مواد محلی ما مانند سالمون چینوک، خرچنگ و قارچ‌های مختلف باعث می‌شود که من و سایر سرآشپزها ترغیب به پختن غذاهای فصلی و محلی شویم. هر فصل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد، فرقی نمی‌کند چه فصلی از سال به اینجا بیایید، اینجا همیشه چیزی برای جشن گرفتن و لذت بردن از دره ویلامت جنوبی وجود دارد.»

برخی از غذاهای محلی در سراسر جهان که طبق نظر سرآشپزان اهمیت کمتری به آن‌ها داده‌شده است

 

  1. ساحل اقیانوسی مکزیک و ایالات شمالی

شکی نیست که آشپزی مکزیکی در میان بهترین دستور پخت‌های جهان قرار دارد. اما برای درک دقیق و عمق فرهنگ آشپزی این کشور باید نگاهی به تاکوهای پر شده با گوشت قرمز بیاندازید. بسیاری از سرآشپزهای این کشور از منطقه‌ای صحبت می‌کنند که توجه کمی به آشپزی آن شده است.

 به گفته میگوئل بالتازار، سرآشپز هتل تامسون: «زی هواتانجو که در ساحل اقیانوسی مکزیک قرار دارد به خاطر تاریخ غنی ماهیگیری و محصول بی‌پایان محلی خود شناخته می‌شود. مخصوصاً نوعی انبه محلی و شکلات هابانرو.»

در ساحل شهرهایی وجود دارند که می‌توانید ماهی خود را انتخاب کنید، آشپز آن را در مقابل چشمانتان آماده می‌کند. یا می‌توانید به رستوران‌های محلی بروید و غذاهای فصلی با دستور پخت هایی را امتحان کنید که از نسلی به نسل بعد منتقل‌شده است. در بخش شمالی مکزیک برای آرد تورتیلا بجای ذرت از گندم استفاده می‌کنند. این انحراف کوچک باعث تغییرات بسیاری در آشپزی این منطقه شده است.

ماری سو میلیکان به‌عنوان سرآشپز کمکی در بوردر گریل می‌گوید: «من اخیراً از هیموسیلو در ایالت شمالی سونورا در مکزیک دیدن کردم و محو آشپزی آن‌ها شدم. آن‌ها بهترین گندم را پرورش می‌دهند و از آن نازک‌ترین، تردترین و بزرگ‌ترین ترتیلای موجود را تهیه می‌کنند. داخل آن‌ها را سریعاً با مواد خوشمزه مانند لوبیا و گوشت و مرغ پر می‌کنند و داخل یک بوریتوی کوچک می‌پیچند.» مریدا نیز بخش دیگری از مکزیک است که ماری سال‌ها پیش از آن دیدن کرده است اما هنوز طعم غذاهای دریایی که در خیابان سرو می‌شوند را به یاد دارد.

مریدا به خاطر دارا بودن غذاهای یوکاتان، همچون جواهری پنهان است. ماری خوردن بوتاناس را که مزه‌ای مانند تاپاس در اسپانیا دارد را پیشنهاد می‌کند. بوتاناس در انگلیسی به معنای اسنک است. می‌توانید برای امتحان کردن انواع غذاها و نوشیدنی‌ها، یک ظرف مخلوط شامل بیشتر غذاهای محبوب آنجا را سفارش دهید.

برخی از غذاهای محلی در سراسر جهان که طبق نظر سرآشپزان اهمیت کمتری به آن‌ها داده‌شده است

 

  1. آیداهو

بیشتر مردم فکر می‌کنند که آیداهو منطقه‌ای گرم و خشک است که توسط کوهستان‌های صحرایی احاطه‌ شده که نمی‌تواند محصول غذایی خاصی تولید کند. پس بیشتر ترجیح می‌دهند به واشنگتن سفر کنند. به گفته ریچارد لانگستون، صاحب رستوران ریچارد: «همه بافکر کردن به آیداهو به یاد سیب‌زمینی می‌افتند، اما ما بزرگ‌ترین اجتماع باسک در آمریکا هستیم.»

در همسایگی واشنگتن بودن تمام اعتبارهای لازم برای داشتن بهترین غذاهای دریایی را دارد.

به گفته فیل وینچستر، سرآشپز هتل لیملایت: «ما در آیداهو ماهی‌های زیادی داریم، مانند قزل‌آلا وسالمون. مزرعه بیشتر مواد غذایی در همین ایالت است، همچنین بهترین گوشت کشور در این ایالت تولید می‌شود. مزارع اسنک ریور به خاطر داشتن علف‌های باکیفیت جهت تغذیه گوسفندان بسیار شناخته‌ شده هستند.»

برخی از غذاهای محلی در سراسر جهان که طبق نظر سرآشپزان اهمیت کمتری به آن‌ها داده‌شده است

 

  1. ایران

حالا نوبت خاورمیانه رسیده است. در این منطقه دستور غذاهای باستانی رواج دارد، که در کنار ادویه‌ها و مواد غذایی بی‌نظیر مانند پسته رنگ و بویی خاص به خود می‌گیرند.

به گفته نلی بولج سرآشپز: «آشپزی ایرانی واقعاً در آمریکا ناچیز شمرده‌ شده است. آمریکایی‌ها در مقایسه با آشپزی یونانی و هندی چیزهای کمی درباره آشپزی ایرانی می‌دانند. به‌عنوان طرفدار غذاهای مدیترانه‌ای، مأموریت یافته‌ام که در کنار آن‌ها، غذاهایی مانند فلافل را به جهان معرفی کنم. برنج در کنار میوه‌های خشک‌شده و آجیل واقعاً خوشمزه است. پسته، بادام، هویج و زعفران در کنار برنج با کباب مرغ که جوجه نامیده می‌شود، طعم بی‌نظیری دارد، در کنار آن نیز ماست و خیار تازه و سبزی معطر سرو می‌شود. آش رشته هم یکی دیگر از غذاهای عجیب ایرانی‌هاست! بی‌نظیر نیست؟»

برخی از غذاهای محلی در سراسر جهان که طبق نظر سرآشپزان اهمیت کمتری به آن‌ها داده‌شده است

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.