یین و ینگ در غذاهای چینی

4.5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
یین و ینگ در غذاهای چینی + تصاویر
18 مرداد 1396 12:00
0

یکی از اصول کلیدی تفکر چینی، دوگانگی یین و ینگ است. این اصل بر پایه ی فلسفه ی تائوئیستی بوده و در تمامی ارکان فرهنگ چینی از طب سنتی و هنرهای رزمی گرفته تا غذا نفوذ کرده است. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا معنای تعادل طعم ها، مواد اولیه و روش های طبخ مورد استفاده در غذاهای چینی را درک کنید.

فلسفه ی یین-ینگ چیست؟

ایده ی یین و ینگ بر این باور است که هر چیزی در دنیا از دو نیروی متضاد و در عین حال مکمل تشکیل شده است. هر چیزی که یین تلقی شود، لزوما دارای یک ینگ متناظر است به عنوان مثال می توان به روز و شب یا سرما و گرما اشاره کرد.

آن دسته از چیزهایی که انرژی ینگ زیادی با خود به همراه دارند گرم، قوی، مردانه و روشن هستند، در حالیکه یین با موارد زنانه، خنک، نرم و تیره مرتبط است. هرچند، مهم است که بدانیم هر دوی این نیروهای یین و ینگ در همه چیز حاضر هستند. وقتی می گوییم چیزی یین یا ینگ است، منظور ما نسبی است چرا که هیچ چیز به طور خالص یین و یا ینگ نیست.

یین و ینگ در غذاهای چینی

چه غذاهایی یین و چه غذاهایی ینگ هستند؟

غذاهای با طبع سرد، یین و غذاهای با طبع گرم عموما ینگ تلقی می شوند، این در حالی است که تعدادی از مواد غذایی از تعادلی هماهنگ بین یین و ینگ تشکیل شده اند. چینی ها بر این باورند که تعادل یین و ینگ در بدن باید حفظ شود که این موضوع از مصرف غذاهای مناسب حاصل می شود.

یین و ینگ در غذاهای چینی

غذاهای ینگ معمولا شیرین، تند و تیز هستند، و دارای رنگ های گرم مانند قرمز و نارنجی می باشند. این غذاها معمولا خشک بوده و از زمین حاصل می شوند. از جمله مثال های این غذاها می توان به سیب زمینی، پاپایا، فلفل چیلی و گوشت بره اشاره کرد.

در مقابل، غذاهای یین تلخ یا نمکی بوده و معمولا آبدارترند و به رنگ سبز یا رنگ هایی با تن سرد هستند. غذاهایی که در آب پرورش داده می شوند، یین تلقی می شود که از آن جمله می توان به خیار، توفو، لوتوس و سس سویا اشاره کرد.

علاوه بر این، روش های مختلف طبخ نیز دارای معانی مرتبط با یین و ینگ است؛ به عنوان مثال سرخ کردن ینگ و جوشاندن و بخارپز کردن یین می باشند.

یین و ینگ در غذاهای چینی

چرا رعایت تعادل بین نیروهای یین و ینگ در رژیم غذایی مهم است؟

بنا بر طب سنتی چینی، سلامت معنوی، جسمی و احساسی هر فردی در گرو تعادل بین یین و ینگ بدن است. کمبود یا اضافه بودن یین و ینگ می تواند تعادل بدن شما را بر هم زده و باعث بیماری های جسمی و روحی شود.

به همین دلیل، مهم است که رژیمی متعادل را دنبال کنید و غذاهای مناسب را در زمان مناسبی از سال مصرف کنید. به عنوان مثال سرما خوردگی به معنای اضافه شدن یین است و می تواند با احیای ینگ بدن دوباره به تعادل برگردد. علاوه بر اینها، چینی ها معمولا برای فرو نشاندن ینگ تابستانی، غذاهای تر و تازه و آبدار مصرف می کنند و زمستان ها نیز غذاهای ینگ به گرم شدن بدنشان کمک می کند.

یین و ینگ در غذاهای چینی

چگونه فلسفه یین-ینگ در مورد غذاهای چینی به کار می رود؟

یک غذای چینی حول محور تعادل شکل می گیرد. مواد مختلف در کنار هم قرار می گیرند تا تعادلی در طعم ها (شیرین، ترش، تند، تلخ و نمکی)، بافت و شیوه های طبخ ایجاد شود. وجود ترکیب خوبی از سبزیجات، گوشت و نشاسته (برنج یا نودل) الزامی است. غذاهایی مانند مرغ تند سوخاری معمولا در کنار یک کاسه کانجی یا سوپ سرو می شوند. یک سرآشپز چینی حتی به تعادل رنگ ها در غذا نیز توجه می کنند. به عنوان مثال، گوشت خرد شده در کنار سبزیجاتی با رنگ متضاد مانند فلفل یا پیازچه قرار می گیرد.

یین و ینگ در غذاهای چینی

علاوه بر این، چینی ها معمولا به صورت دسته جمعی غذا می خورند و غذاهای خود را به اشتراک می گذارند که همین موضوع باعث می شود که خوردن غذاهای متنوع آسان تر گردد چرا که هر غذا متنوع بوده و در عین حال تعادل دارد. به همین دلیل است که غذاهای چینی یکی از بهترین و سلامت ترین غذاهای دنیا شناخته می شود.

 

منبع: theculturetrip