زندان دیو، منطقه ای هولناک در دل آذربایجان غربی

4.5
از 144 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
زندانی هولناک در غرب کشور که به زندان دیو معروف است! +تصاویر واقعی
15 بهمن 1397 08:00
29

 در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان در آذربایجان غربی، کوهی واقع شده است که شکل و شمایل عجیبی داشته و به زندان دیو یا زندان سلیمان معروف است. اما ماجرای این کوه و دلیل نام‌گذاری‌اش چیست؟ با لست‌سکند همراه باشید تا پرده از راز این زندان مخوف و عجیب برداریم.

زندان دیو یا زندان سلیمان

ارتفاع کوهی که به زندان دیو معروف است در حدود 87 تا 108 متر است. اما این کوه، یک کوه معمولی نیست. این کوه، میان‌تهی است و درون آن گودال بزرگی قرار دارد که طول آن 80 متر و قطر دهانه‌ی آن تقریبا به 65 متر می‌رسد! مردم بومی منطقه معتقدند که این گودال، زندان مخصوص حضرت سلیمان بوده و دیوهایی را که از او نافرمانی می‌کرده‌اند را درون این گودال عمیق و عجیب می‌انداخته است.

زندان دیو

جالب است بدانید که می‌گویند این کوه در زمان مانایی‌ها، نیایشگاه بوده است و این را می‌توان از باقیمانده‌ی آثار بنای سنگی که در اطراف دهانه و در بالای کوه واقع شده بوده، متوجه شد. عده‌ای هم معتقدند که این آثار، باقیمانده‌ی بنایی است که حضرت سلیمان جهت محافظت از زندان دیو ساخته بوده است. داستان‌ها و ماجراهای زیادی در مورد زندان دیو یا زندان سلیمان در میان اهالی منطقه رد و بدل می‌شود که این کوه را مخوف‌تر از آنی که هست جلوه می‌دهد.

زندان سلیمان

و اما این کوه چطور به این شکل و شمایل درآمده است و اصلا چطور به‌وجود آمده است؟ این کوه، کوهی آتشفشانی است. اهالی منطقه در گذشته با دیدن فوران دودهایی از دهانه‌ی کوه، تصور می‌کردند که این خشم دیو درون سیاه‌چاله است که به صورت دودهای سیاه و سفید از بالای زندان بیرون می‌جهد اما آنچه واضح و مبرهن است این است که این دودها، فقط و فقط به دلیل فعل و انفعالات دهانه‌ی آتشفشانی کوه بوده است.

زندان دیو

اما برخلاف همه‌ی کوه‌های آتشفشانی که حفره‌ای در قله‌ی خود دارند که از آن‌ها دود بلند می‌شود و یا سنگ‌های سازنده‌ی آن‌ها از نوع سنگ‌های آذرین است، این کوه میان‌تهی بوده و جنس آن نیز از سنگ‌های رسوبی است. رسوبی که توسط چشمه‌ای کوچک ایجاد شده و تا این اندازه مهیب و عظیم، قد کشیده است. این چشمه‌ی کوچک در ابتدا باعث ایجاد دریاچه‌ی تخت سلیمان شده. آب این دریاچه پر از املاح و گوگرد بوده است و به مرور زمان، طی هزاران سال و با ته‌نشین شدن این املاح، زندان دیو به وجود آمده است.

زندان سلیمان

افرادی که توانسته‌اند خودشان را به بالای کوه برسانند، نگاه کردن به درون حفره را یکی از عجیب‌ترین و هولناک‌ترین تجربیاتشان دانسته‌اند. اگر شما هم تجهیزات لازم را داشته و دل و جرات بالا رفتن از این کوه عجیب را دارید، در هنگام نگاه انداختن به درون حفره، باید خیلی مراقب باشید تا به درون کوه نیفتید، چون هیچ راهی برای رسیدن به دهانه‌ی حفره در داخل وجود نداشته و خطر مرگ را به همراه دارد.

زندان دیو یا زندان سلیمان

آیا از وجود زندان دیو در آذربایجان غربی خبر داشتید؟ آیا مایل هستید که در سفر به این منطقه، از این پدیده‌ی عجیب و مهیب دیدن کنید؟ آیا از اهالی این منطقه هستید و نکات جالب‌تری در مورد این زندان می‌دانید؟ منتظر دریافت نظرات شما همراهان هستیم.

زندان سلیمان

زندان دیو

زندان سلیمان

زندان دیو

زندان سلیمان

زندان دیو یا زندان سلیمان

زندان دیو یا زندان سلیمان

زندان دیو

نسیم اسلامپور
نسیم اسلامپور