فصل 2 قسمت 7؛ سفر به سرزمین عروسکها از خوزستان تا گیلان

5
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سفر به سرزمین عروسک‌هایی از سراسر ایران
13 شهریور 1400 08:00
0

e9253e43-34a5-4a7c-b2b3-517fda58f2b5.jpg

به هفتمین قسمت از فصل دوم رادیو ماجرا خوش آمدید. باری دیگر با پادکست رادیو ماجرا همراه تمامی ماجراجویان عزیز هستیم تا برای دقایقی شما را به روایت‌های کمتر شنیده شده از سفر و گردشگری دعوت کنیم. اما قبل از شنیدن پادکست این قسمت، پیش خود تعریفی از سفر داشته باشید و بگویید هنگام شنیدن واژه سفر و گردشگری به یاد چه چیزهایی میفتید؟ 

اگر در دایره تعاریفتان به غیر از تفریح و خوش گذرانی به یاد آشنایی با فرهنگ‌های جدید هم افتادید، پادکست «سفر به سرزمین عروسک‌ها» را از دست ندهید؛ چرا که در این قسمت از رادیو ماجرا به ابعادی از گردشگری پرداخته‌ایم که با وجود اهمیت بالای خود، کمتر از آن‌ها صحبت می‌شود و جایگاه ایده‌آلش را در میان مردم پیدا نکرده است. موضوعی که تلفیقی از میراث ناملموس عروسک‌های محلی ایرانی و اهمیت توسعه گردشگری در جوامع روستایی و غیر شهری است.

بسیاری از ما شهرنشینان آنقدر غرق در زندگی پر مشغله شده‌ایم که فراموش کرده‌ایم عشایر، روستایی‌ها، چادرنشینان و... نیز در شکل گیری این کشور همانند بقیه ما نقش دارند. زندگی در یک روستا مثل یک شهر سختی، لذت و چالش‌های مختص به خود را دارد که یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که روستانشینان با آن مواجه هستند، محدود بودن روش‌های درآمدزایی است.

عروسک‌هایی که جان دارند!

از این رو خانم افسانه احسانی، یکی از راویان این قسمت از رادیو ماجرا با کارآفرینی و ایجاد جریانی در جهت احیای ساخت عروسک‌های محلی، علاوه بر پررنگ کردن این میراث معنوی و ناملموس در توسعه اشتغال‌زایی مناطق روستایی نیز نقش داشته است. عروسک‌هایی که به جای کارخانه و دستگاه‌های بی‌جان، توسط انسان‌هایی ساخته می‌شوند که با صبر و سلیقه‌شان آموخته‌های زندگی‌ خود را در قالب چند تکه پارچه و دگمه شکل می‌دهند، عروسک‌هایی که ظاهر و باطنی کاملا متفاوت از هم دارند و چیزی فراتر از یک اسباب بازی هستند. برای آگاهی بیشتر از این جریان 13 ساله، در پادکست «سفر به سرزمین عروسک‌ها از خوزستان تا گیلان» همراه لست سکند و خانم احسانی باشید.

 

برای دانلود این پادکست و سایر قسمت‌ها، می‌توانید به تلگرام رادیو ماجرا بپیوندید  

 

پادکست چیست ؟

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.