سوغات گرجستان چیست؟ معرفی کامل به همراه عکس

4.7
از 7 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سوغاتی‌های خاطره انگیز گرجستان را میشناسید؟
24 شهریور 1400 08:00
4

اگر از آن دسته افرادی باشید که در سفرها برای خودتان حتما یک یادگاری از آن سفر می‌خرید، مهم است بدانید سوغات هر مقصدی چیست که شما را به یاد سفرتان بیندازد. در گذشته سوغاتی‌ها را برای اقوام نزدیک می‌خریدند امّا حالا که دیگر نقش خرید سوغاتی برای دیگران از آن حالت رسم و رسومی افتاده، خودتان را فراموش نکنید. در این مطلب می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که سوغات گرجستان چیست و چیزهایی که نشانه‌ای از این شهر به حساب می‌آیند. برای تقسیم‌بندی بهتر سوغات گرجستان در ادامه آنها را در دو دسته کلی تزیینی و خوراکی قرار داده‌ایم همنین می‌توانید عکس سوغات گرجستان هم ببینید.

سوغات گرجستان

سوغات تزیینی و پوشاک

سوغاتی‌های تزئینی و پوشاک مزیتشان این است که ماندگارترند. تزئینی‌ها را می‌توانید گوشه‌ای از خانه بگذارید و با هر بار دیدنش خاطرات سفرتان را مرور کنید و پوشیدنی‌ها را با هر بار استفاده، حال و هوای آن سفر و فرهنگ مقصد را به یاد آورید. حالا با سوغات گرجستان که از جنس تزئینات و پوشاک هستند آشنا می‌شویم.

کانتسی

 کانتسی از آن سوغاتی‌های ویژه گرجستان است که گاهی در کنار خنجر حتّی نماد فرهنگ گرجستان هم شناخته می‌شود. کانتسی از شاخ حیواناتی مثل گاو، بز کوهی و گوزن شاخ دار درست می‌شود و به عنوان نماد دوستی هم شناخته می‌شود.

کانتسی
کانتسی از سوغات گرجستان
سوغات گرجستان
کانتسی

نقره‌جات گرجی

 گرجستان به نقره‌جاتش هم مشهور است و آنهایی که می‌خواهند سوغات ویژه‌تری با خود از گرجستان ببرند، زیورآلات نقره را انتخاب می‌کنند. بعضی از آنها با حروف گرجی تزیین شده‌اند.

نقره گرجستان
زیورآلات گرجی از سوغات گرجستان

 

رومیزی‌های سنتی گرجی

این رومیزی‌ها که رنگ اصلی آنها آبی است، یکی دیگر از سوغات گرجستان هستند که قدمتشان به 300 سال پیش برمی‌گردد و به تازگی آنها را احیاء کرده‌اند. رومیزی‌های با نقوش حیوانی و گیاهی که ریشه در سمبولیسم گرجستان دارد. گفته شده که در اصل این رومیزی‌های منقش از ایران و هند به گرجستان آمده است.

سوغات سنتی گرجستان
رومیزی و سفره‌های سنتی گرجی با طرح‌های مختلف

میناکاری

یادگاری‌های کوچکی که با هنر کاشیکاری تزیین شده‌اند یکی از آن یادگاری‌هایی است که خیلی‌ها را به یاد گرجستان و تفلیس میندازد. این یادگاری‌های کاشی مانند می‌توانند یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها به عنوان سوغات گرجستان باشند.

میناکاری گرجستان
هنر میناکاری‌

کلاه‌های پشمی پاپاخی

 کلاه‌های پشمی گرجی‌ها که به پاپاخی معروف است، جزئی از لباسشان محسوب می‌شود. البته پاپاخی را در کشورهای دیگری مثل روسیه و در واقع منطقه قفقاز که هوا بسیار سرد است، می‌توان دید. شاید بتوان گفت نمونه‌های ایرانی آن هم کلاه پشمی ترکمن‌هاست. پاپاخی از پشم گوسفند یا بز کوهی درست می‌شود و سر را در برابر اشعه خورشید هم حفظ می‌کند. بعضی افراد برای یادگاری، پاپاخی را به عنوان سوغاتی گرجستان انتخاب می‌کنند.

کلاه‌های پشمی گرجستان
کلاه پاپاخی از لباس‌های سنتی گرجستان

خنجرهای گرجی

این خنجرها که تزئینات زیبایی هم دارد، جزئی از لباس گرجی‌ها محسوب می‌شود که در گذشته‌های دور به عنوان سلاح ثانویه هم از آن استفاده می‌کردند. این خنجرهای دست‌ساز به دلیل تزئینات زیبایی که دارند، معمولا توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

خنجرهای گرجستان
خنجرهای گرجی

سوغات خوراکی

در کنار تزئینات و پوشاکی که می‌توانید به عنوان سوغاتی های گرجستان به یادگار داشته باشید، از خوراکی‌ها هم غافل نشوید. حتّی اگر نتوانید آنها را با خودتان به خانه بیاورید، سعی کنید در سفر امتحانشان کنید تا با سبک خوراکی‌های کشورهای دیگر هم آشنا شوید. در اینجا تعدادی از این خوراکی‌ها را که به عنوان سوغات گرجستان هم می‌توان آورد، معرفی می‌کنیم.

چورچخلا

 چورچخلای گرجستان نوعی شیرینی شبیه به شمع است که از آرد و مغزهایی مثل گردو و فندق تهیه می‌شود. برای تهیه چورچخلا، موارد آن را به نخ می‌کشند و داخل آب انگور قرار می‌دهند. سپس آن را آویزان می‌کنند تا خشک شود.

خوراکی های گرجستان
خوراکی چورچخلا

پنیر گرجی

 از قدیم‌الایام تهیه انواع پنیر در گرجستان رایج بوده و همین باعث شده به پنیرهای متنوعش معروف شود. بنابراین اگر به  گرجستان سفر کردید، فراموش نکنید پنیرهای محلی آن را امتحان کنید.

پنیر گرجستان
پنیر گرجی

مرباهای گرجی

 مرباهای گرجی یکی دیگر از سوغات خوراکی گرجستان است که پیشنهاد می‌شود در سفرتان به گرجستان تهیه کنید. از میان مرباهای خاص و متفاوت گرجی می‌توان به مرباهای گردو، فیجوا، گیلاس سفید و مخروط کاج اشاره کرد که شاید شنیدن نامشان هم برایتان عجیب باشد.

مربای گرجستان
مرباهای گرجی

ادویه‌های گرجی

 گذشته از اینکه کلا شرق برای اروپاییان و آمریکایی‌ها به ادویه‌جاتش معروف است، از این میان گرجستان شهرت ویژه‌ای دارد و ادویه‌های مخصوصی هم برای خودش دارد، مثل ادویه خملی سونلی (گرجی: ხმელი სუნელი ، به معنای "ادویه خشک") که از ادویه‌جات سنتی گرجستان است. به طور معمول ترکیبی از دانه گشنیز آسیاب شده، دانه کرفس، ریحان خشک، شوید، جعفری، شنبلیله آبی، مرزه تابستانی، برگ بو، نعناع و گل همیشه بهار است.

ادویه‌های گرجستان
ادویه خملی سونلی از ادویه‌جات سنتی گرجستان

سخن آخر

حالا که دانستیم سوغاتی گرجستان چیست و چه انواعی دارد، در سفرمان به این کشور که فاصله چندانی هم با ایران ندارد، بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم. البته که سوغات گرجستان فقط به این موارد محدود نمی‌شود و ممکن است وارد هر شهرش شوید، محصولات بومی دیگری هم بیابید امّا این مواردی که در این متن به آنها اشاره شد، تقریبا معروفترین سوغاتی های گرجستان محسوب می‌شوند.

اگر به گرجستان سفر کنید دوست دارید کدام یک از این سوغاتی‌ها را تهیه کنید؟

 

تألیف: است سکند

 منابع: Georgianjournal، خبرگزاری‌های باشگاه خبرنگاران جوان و افکار نیوز

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.