حمل و نقل عمومی در آلمان؛ از تاکسی تا هواپیما

4.6
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چطور در آلمان با حمل و نقل عمومی رفت و آمد کنیم؟
21 مهر 1401 10:00
3

هر کشوری، سیستم حمل و نقل عمومی خودش را دارد و برای اینکه بتوانید از آن استفاده کنید، بهتر است ابتدا شناختی نسبت به آن سیستم پیدا کنید. در این متن می‌خواهیم سیستم حمل و نقل عمومی آلمان را به شما معرفی کنیم که اگر به این کشور سفر کردید، به‌راحتی با اتوبوس و مترو جابه‌جا شوید.

معمولاً گردشگرانی که بدون استفاده از تورهای آلمان به این کشور آمده‌اند، برای حمل و نقل در آلمان با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند. گفتنی است که هر گردشگری تلاش می‌کند با کمترین هزینه، بهترین استفاده را از سفر خود ببرد. یکی از هزینه‌هایی که در سفرها به ویژه سفر به کشورهای اروپایی برای گردشگران چشمگیر و مهم به‌شمار می‌رود، هزینه نقل و انتقال داخل شهرها یا بین شهرهاست. تردد در داخل شهر‌ها یا بین شهرهای کشور آلمان معمولاً با استفاده از اتوبوس، قطار، تاکسی، کشتی و هواپیما صورت می‌گیرد. در این مطلب از بلاگ لست سکند، تلاش می‌کنیم روش استفاده و همین طور مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع وسیله در حمل و نقل عمومی آلمان را معرفی کنیم. در این حالت گردشگرانی که بدون استفاده از تورهای گردشگری وارد کشور آلمان می‌شوند با کمترین هزینه و با استفاده از بهترین روش رفت و آمد در آلمان، داخل شهرهای آن یا بین شهرها و احتمالا بین کشورهای اروپایی رفت و آمد می‌کنند.

04.jpg

1. هواپیمـا در آلمان

هواپیما از لوکس‌ترین و گران‌ترین وسایل نقلیه جابجایی مسافر در دنیا است که معمولاً برای طی کردن مسافت طولانی بین شهرها یا تردد بین دوکشور استفاده می‌شود. با اینکه امروزه خطوط هواپیمایی بسیار زیاد و پروازهای متعددی وجود دارند، بلیط هواپیما نسبت به سایر وسایل حمل و نقل در آلمان گران‌تر است. بیشتر مواقع گردشگرانی از این روش استفاده می‌کنند که مجبور باشند یا از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده باشند. می‌توانیم به دلایل بالا، کمتر شدن زمان مسافرت را هم اضافه کنیم.

اگر برای رفت و آمد در آلمان ناچار شدید به‌اجبار از خطوط هواپیمایی استفاده کنید، می‌توانید برای ارزان‌تر شدن هزینه سفر، بلیط خود را از مؤسساتی تهیه کنید که بلیط‌های دقایق آخر پروازها را می‌فروشند. معمولاً اگر بلیط هواپیما را از داخل فرودگاه هم تهیه کنید، کمی ارزان‌تر می‌شود. اگر به هر دلیلی از ماه‌ها پیش تصمیم گرفتید با پرواز از نقطه‌ای به نقطه دیگر بروید، بهتر است همان لحظه بلیط خود را خریداری کنید. مطمئن باشید که در آن هنگام قیمت بلیط بسیار ارزان‌تر از قیمت واقعی آن در روز حرکت خواهد بود.

lastsecond.ir-germany.jpg
هواپیمایی لوفتهانزا

2. کشتی‌های آلمان

استفاده از کشتی، بیشتر جنبه تفریحی و گردشی دارد که با توجه به تعداد روزهایی که در مسیر هستید و خدماتی که به شما ارائه می‌شود، قیمت بلیطش متفاوت است. قایق‌های تفریحی داخل رودخانه‌های بزرگ شهرهای اروپایی هم گزینه دیگری است که گردشگران از آن‌ها استفاده می‌کنند. مدت زمان حرکت این قایق‌ها در رودخانه‌ها و خدماتی که به مسافران ارائه می‌دهند، تعیین‌کننده نرخ بلیط ورودی آن‌هاست.

3. تاکسی های آلمان

یکی از وسایل نقلیه لوکس در حمل و نقل عمومی آلمان برای تردد مسافران در داخل محدوده شهرها، تاکسی است. از تاکسی‌ها به‌ندرت برای جابه‌جایی مسافر بین دو شهر استفاده می‌کنند. گردشگرانی که کمبود وقت دارند یا به هر دلیلی قادر به استفاده از وسایل نقلیه ارزان‌تر نیستند، از تاکسی‌ها بهره می‌برند. تاکسی‌ها با توجه به شرکتی که تحت پوشش آن قرار دارند، رنگ و آرم مخصوص به خود را دارند و ممکن است کمی در قیمت‌گذاری متفاوت باشند. در مجموع به‌خاطر هزینه بسیار بالای تاکسی، کمتر کسی از آن استفاده می‌کند.

نحوه دسترسی به تاکسی

  • مراجعه مستقیم: گردشگر می‌تواند با حضور در ایستگاه‌های توقف تاکسی در داخل شهر یا در مجاورت ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها و اسکله‌ها از تاکسی مستقیماً استفاده کند.
  • درخواست تلفنی: گردشگران می‌توانند با استفاده از تلفن یا اینترنت، درخواست خود را برای گرفتن تاکسی از شرکت‌های مربوط ثبت کنند.

نکاتی که باید هر مسافر تاکسی در آلمان بداند                 

  • تعداد مسافران داخل تاکسی محدود است و حداکثر چهار نفر (یک نفر صندلی جلو و 3 نفر صندلی عقب) می‌توانند سوار شوند. البته در ایام همه‌گیری ویروس کرونا، صندلی جلو حذف شد و فقط سه نفر می‌توانستند هم‌زمان از تاکسی استفاده کنند. اگر تعداد نفرات بیشتر باشد می‌توان از تاکسی‌های بزرگ‌تر و ویژه استفاده کنید.
  • بار مسافر نباید از حجم صندوق عقب تاکسی تجاوز کند. اگر بار اضافی دارید باید از تاکسی‌های بزرگ‌تر و ویژه استفاده کنید.
  • کرایه تاکسی عبارت است از: مبلغی ثابت بابت ورودیه برای یک الی چهار نفر، کرایه مسافت طی شده به‌ازای کیلومتر یا ساعت سفر، کرایه بار غیر متعارفی که در صندوق عقب قرار بدهید و کرایه توقف طولانی بیش از چند دقیقه در یک نقطه. قیمت‌های مصوب هر استان متفاوت هستند؛ اما در مجموع کل کشور از یک روش پیروی می‌کنند. کرایه‌ها همواره توسط دستگاه تاکسی‌متر محاسبه و در مقصد اعلام می‌شود.
  • انعام دادن به راننده تاکسی اجباری نیست؛ اما چون اکثر رانندگان مالک تاکسی نیستند و از طرفی استفاده از این وسیله در زمره سفر لوکس و گران به‌شمار می‌آید، لذا بیشتر مسافران معمولاً مبلغی را به‌عنوان انعام به مجموع کرایه اضافه می‌کنند.
  • تاکسی به‌عنوان محیط عمومی به شمار می‌رود، بنابراین سیگار کشیدن و به‌طور کلی استعمال دخانیات در طول سفر ممنوع است.
  • تعداد زیادی از رانندگان تاکسی در شهرهای بزرگ کشور آلمان از اتباع کشورهای پاکستان، ترکیه، بنگلادش، افغانستان و ایرانی هستند که احتمالاً این امر می‌تواند باعث دلگرمی گردشگران ایرانی باشد.

انواع تاکسی 

با توجه به تعداد مسافران، میزان بار مسافر و نوع استفاده آن‌ها، اتومبیل‌های گوناگونی به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شوند، مانند:

  • تاکسی عادی (کوچک): برای جابه‌جایی یک تا حداکثر چهار نفر مسافر با حجم محدود بار (بسته به ظرفیت صندوق عقب.)

  • تاکسی بزرگ (7 نفره)برای جابه‌جایی حداکثر 7 نفر مسافر با حجم محدود بار (به ظرفیت داخل ماشین.) بابت نفرات بیشتر از ظرفیت، ورودیه بیشتری می‌گیرند.

  • تاکسی ون بزرگبرای جابه‌جایی حداکثر 11 نفر مسافر با حجم محدود بار (به ظرفیت داخل ماشین.)

lastsecond.ir- taxi-germany.webp
تاکسی در آلمان

اتومبیل اشتراکی

ارزان‌ترین روش سفر با اتومبیل بین شهرهای آلمان ،استفاده از اتومبیل به صورت اشتراکی است. اصطلاحاً این سیستم حمل و نقل در آلمان را میت فار (Mitfahr) می‌نامند. کسانی از این سیستم بهره می‌برند که قصد دارند با اتومبیل‌شان از شهری به شهر دیگر بروند و مایل‌اند یک یا چند مسافر با خود جابه‌جا کنند. همچنین مسافرانی که دوست دارند با پرداخت هزینه کمتر با اتومبیل شخصی دیگران سفر کنند، از این سیستم استفاده می‌کنند. چه رانندگان و چه مسافران برای انجام این کار، باید به دفاتر میت فار مراجعه یا از طریق اینترنت ثبت نام کنند. در نهایت در موعد مقرر و در مکانی معین، مسافران و راننده‌ها همدیگر را می‌بینند و سفرشان را آغاز می‌کنند.

مؤسسه مذکور، هزینه بنزین یک اتومبیل برای رفتن از شهری به شهر دیگر را به انضمام هزینه بیمه مسافر و همچنین درصد کارمزد خود محاسبه و تقسیم بر تعداد افراد داخل ماشین (مسافران و راننده اتومبیل) می‌کند. مؤسسه عدد به‌دست آمده را به‌عنوان کرایه از هر نفر می‌گیرد و به مالک خودرو پرداخت می‌کند. در بیشتر مواقع این روش ارزان‌ترین روش مسافرت بین دو شهر در کشور آلمان است.

اتوبوس گردشگری در آلمان

برخی از شهرهای بزرگ کشور آلمان برای رفاه حال گردشگران، اتوبوس‌های دوطبقه یا یک طبقه مسقف یا بدون سقف را به‌عنوان اتوبوس گردشگری اختصاص داده‌اند. مسافران می‌توانند از طریق اینترنت، جا رزرو کنند و در ساعت مشخص با پرداخت هزینه‌ای اندک، تمام نقاط دیدنی شهر را ببینند. معمولاً مسافران می‌توانند با استفاده از هدفون، توضیحات راهنمای گردشگری در طول مسیر را به زبان‌های مختلف مانند آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و...، گوش کنند.

بلیط این‌گونه اتوبوس‌ها به صورت روزانه است و تعدادی اتوبوس به‌طور منظم در مسیری مشخص در رفت و آمد هستند. گردشگران می‌توانند هر چند بار که بخواهند در ایستگاه‌های ویژه در طول مسیر پیاده یا سوار شوند. توضیحات راهنما به گونه‌ای تنظیم شده که وقتی اتوبوس به نقطه مشخصی رسید، توضیحات فشرده به‌صورت خودکار پیرامون جاذبه‌های آن محیط به زبان‌های گوناگون پخش می‌شود.

دوچرخه و اسکوتر برقی در آلمان

در نقاط مختلف شهرهای آلمان، تعداد زیادی دوچرخه ساده یا اسکوتر برقی به‌صورت اجاره‌ای قرار داده‌اند. این وسایل برای جلوگیری از ایجاد آلودگی، تسهیل امر تردد در داخل شهرها و...، در نظر گرفته شده‌اند. گردشگران می‌توانند برای طی کردن مسیرهای نزدیک و استفاده از هوای آزاد از این وسایل استفاده کنند. برای یافتن چنین ابزاری در سطح شهر، می‌توانید با نصب نرم‌افزاری روی تلفن همراه خود و عضویت در آن، هر زمان که لازم باشد با یک جستجوی کوچک، محل استقرار این وسیله حمل و نقل در آلمان را در اطراف خود پیدا کنید.

در مراحل بعد با استفاده از کارت بانکی، دستگاه را فعال کنید و به هر نقطه‌ای که می‌خواهید بروید. در نهایت با غیرفعال کردن سیستم، وسیله اجاره شده را در هر مکانی رها کنید. هزینه کرایه برحسب زمانی که از آن استفاده کرده‌اید از حساب بانکی کسر می‌شود. متأسفانه گردشگران ایرانی به‌دلیل نداشتن کارت اعتباری بانکی مانند ویزا کارت و مانند آن‌ها نمی‌توانند از این دستگاه‌ها استفاده کنند، مگر با روش‌های ممکن دیگر.

1 - اسکوتر برقی.jpg

 اسکوتر برقی (عکس از بیژن پیوندی)

قطار و اتوبوس آلمان

سیستم حمل و نقل عمومی آلمان یکی از گسترده‌ترین، مدرن‌ترین و باصرفه‌ترین وسایل حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری را در اختیار دارد. با توجه به تنوع خدماتی که ارائه می‌شود و گسترده بودن آن‌ها، لازم است نسبت به معرفی جزئیاتشان تا حد امکان اقدام کنیم. مسئولیت حمل و نقل عمومی آلمان در سطح کشور به عهده «Deutsche Bahn» است که مخفف آن «DB» نامیده می‌شود. اما مسئولیت تردد داخل شهرها و شهرهای داخلی هر استان به یک یا چند شرکت حمل و نقل مسافر سپرده شده است که تمامی آن‌ها زیر نظر «Deutsche Bahn» فعالیت می‌کنند.

قوانین و مقررات تنظیمی در ارتباط با سفر در تمام کشور آلمان یکسان است؛ اما به منظور جلوگیری از تداخل کارها و کنترل بیشتر، هر استانی شرایط خاص خود را اعمال می‌کند. به همین جهت بلیط هر یک از شرکت‌ها در محدوده فعالیتش معتبر است و برای دیگر شرکت‌ها معتبر نخواهد بود.

انواع اتوبوس‌ها

برای جابه‌جایی مسافران در سطح شهر، در برخی خطوط از دو نوع اتوبوس استفاده می‌کنند. جالب توجه است که تقریباً تمامی مقررات قطارها در اتوبوس آلمان هم یکسان است. برای آگاهی مسافران، تابلوی راهنمایی از آخرین اطلاعات درباره ورود (Ankunft) و خروج (Abfahrt) اتوبوس‌های روزانه و شبانه هر ایستگاه، در همان ایستگاه نصب شده است.

  • اتوبوس روزانه: این نوع اتوبوس آلمان مانند قطار‌ها مسئولیت جابه‌جایی مسافران را در برخی خطوط به عهده دارد. در طول روز یعنی از 05:00 صبح تا 23:30 تردد آن‌ها با توجه به ازدحام مسافر بسیار سریع است و با توجه به مسیرها بین 5 تا 30 دقیقه است.
  • اتوبوس شبانه: ساعت تردد این اتوبوس‌ها از ساعت 23:30 تا صبح است که اکثر خطوط اتوبوس و قطارها را پوشش می‌دهند. در طول شب تردد اتوبوس آلمان با توجه به کمبود مسافر بین 60 تا 90 دقیقه است.

انواع قطار‌های منطقه‌ای آلمان

قطارهای داخل شهر و بین شهری هر منطقه و استان با مناطق دیگر متفاوتند و تابع مقررات داخلی منطقه خود هستند. از آنجا که چهارچوب همگی آن‌ها در سطح کشور، مشابه همدیگر هستند، بنابراین به‌طور مثال قطارهای مورد استفاده در شهر اسن (Essen) از استان نورد راین وستفالن (NRW) به شما معرفی می‌شوند.

قطارهای داخل شهری، مترو آلمان (Citybahn / Straßenbahn)

این قطارها با تعداد واگن‌های کم، تردد مسافران را در داخل شهر به عهده دارند. مترو آلمان غالباً روی سطح زمین حرکت می‌کند، اما در برخی از خطوط به‌ناچار از تونل‌های زیرزمینی برای عبور و مرور استفاده می‌کنند. در کشور آلمان به قطارهایی که از زیر زمین عبور می‌کنند اصطلاحاً (U-Bahn) و به قطارهایی که روی زمین حرکت می‌کنند قطار خیابانی یا اصطلاحاً (Straßenbahn) گفته می‌گویند. توجه داشته باشید که فقط در شهر ووپرتال قطار شهری به‌صورت هوایی است و به صورت آویزان تردد می‌کند. به این قطار‌ها (Schwebebahn) می‌گویند.

lTd5YpeetxIurmJb7rI6PwBdXuL8FMwIiekKYloa.jpg
لحظه ورود قطار آویزان به داخل ایستگاه، شهر ووپرتال آلمان (عکس از بیژن پیوندی)
3 - داخل قطار آویزان شهر ووپرتال کشور آلمان.jpg
داخل قطار آویزان شهر ووپرتال کشور آلمان (عکس از بیژن پیوندی)

قطارهای بین شهری آلمان      

در شهر اسن و منطقه نورد راین وستفالن از چند نمونه قطار برای تردد مسافران بین شهرها استفاده می‌شود:

  • قطار شهری (Stadtschnellbahn) که به اختصار آن را (S-Bahn) می‌نامند، برای تردد بین شهرها استفاده می‌شود. سرعت این قطار نسبت به سایر قطارهای بین شهری کمتر است، چون مسافت بین ایستگاه‌های آن نسبت به مسافت ایستگاه‌های دیگر قطارها کوتاه‌تر و تعداد ایستگاه‌ها بیشتر است.
  • قطارهای سریع‌السیر شهری شامل دو نوع قطار به نام‌های Regionalbahn و Regional-Express هستند که به اختصار آن‌ها را به ترتیب (RB) و (RE) می‌نامند. این قطارها به‌دلیل توقف نکردن در برخی ایستگاه‌های کوچک بین راه، مسافران را با سرعت بیشتری از قطار (S-Bahn) به مقصد می‌رسانند.

قطارهای (S-Bahn)، (RB) و (RE) فقط برای جابه‌جایی مسافر بین شهرها هستند و بلیط آن‌ها بسته به نوع قطار متفاوت است. این قطارها هرگز از مسیرهای داخل شهر عبور نمی‌کنند؛ اما غیر از ایستگاه مرکزی هر شهر، ممکن است در برخی از ایستگاه‌های بزرگ همان شهر هم توقف کنند.

قطارهای کشوری آلمان

برای تردد بین شهرهای کشور آلمان از دو نوع قطار استفاده می‌شود که تحت مدیریت شرکت قطار آلمان Deutsche Bahn با علامت اختصاری (DB) هستند. این قطار‌ها به رنگ سفید هستند و شکلی کاملاً متفاوت با قطارهای شهری دارند. قطارهای DB به‌طور منظم بین شهرهای کشور در رفت‌وآمد هستند و به‌دلیل سرعت بالا در ایستگاه‌های کمتری توقف می‌کنند.

  • قطار بین شهری (Intercity) که به اختصار آن را (IC) می‌نامند. این قطار، هم واگن درجه 1، هم واگن 2 و هم رستوران دارد و مجهز به امکانات ویژه مانند اینترنت برای مسافران است. برای جابه‌جایی مسافر بین شهرهایی با فاصله‌های بیشتر از یکدیگر هم استفاده می‌شود و سرعتش هم بالاست.
  • قطار سریع‌السیر بین شهری (Intercity Express) که به اختصار آن را (ICE) می‌نامند. این قطار معمولاً متشکل از 2 قطار متصل به هم است که از داخل به همدیگر راه دارند. تمامی امکانات قطار (IC) را هم دارند و چون در ایستگاه‌های کمتری توقف می‌کنند، بنابراین سرعت بیشتری از قطار بین‌شهری (IC) دارند.
  • قطار سریع‌السیر (ICE-Sprinter) که سرعت بیشتری نسبت به قطارهای (IC) و (ICE) دارد و تعداد ایستگاه‌هایی که در آن‌ها توقف می‌کند، بسیار کم است. این قطار برای مسافت‌های طولانی‌تر استفاده می‌شود.
  • قطار سریع‌السیر اروپایی (EC Eurocity) از گروه قطارهای فوق سریع‌السیر است، با این تفاوت که می‌تواند به کشورهای همسایه هم تردد کند. 
RyyoTQrodcUAAbz8esKLW3NaffssMRIn3ZqVv3fp.jpg
داخل قطار سریع السیر اروپائی  تالیس کشور فرانسه (عکس از بیژن پیوندی)

نکاتی که باید هر مسافر قطار کشوری بداند

  • اگر مسافر، بلیط اینترنتی خریداری کرده، باید هنگام کنترل بلیط توسط مأمورین قطار، کارت شناسایی خود را ارائه دهد. گردشگران باید پاسپورتشان را هم همراه داشته باشند.
  • گردشگران می‌توانند با پرداخت مبلغی اضافی، صندلی خود را در داخل قطار مشخص و رزرو کنند. در این حالت به‌صورت اتوماتیک نام مسافر و ایستگاه مبداء و مقصد آن در بالای صندلی با چراغ درج می‌گردد.
  • در طول مسیر مشخص شده، هیچ مسافری حق ندارد از صندلی‌های رزرو شده توسط دیگران استفاده کند.
  • اگر مسافر در مقصدی که تعیین کرده پیاده نشود‌، در امتداد مسیر حکم مسافر بدون بلیط است و بایستی جریمه پرداخت کند. مگر بتواند ثابت کند که جا مانده است، در این صورت در اولین ایستگاه بعدی بایستی از قطار پیاده شود.

انواع بلیط‌ها

بلیط‌های قطار و اتوبوس‌های داخلی و بین‌شهری آلمان با توجه به مسافت یا زمان استفاده شخص از وسیله نقلیه و...، به شش گروه اصلی به‌ترتیب ( K ,D ,C ,B ,A و گروه ویژه) تقسیم شده است. در مجاورت دستگاه‌های فروش بلیط یا ایستگاه‌های بزرگ قطار، تابلویی نصب شده تا مسافران با استفاده از این تابلو از همان محل تا به نقطه‌ای که می‌خواهند بروند بتوانند نوع بلیط خود را انتخاب و خریداری کنند.

به‌دلیل آن که هنگام خرید بلیط از دستگاه‌های فروش بلیط باید مقصد خود را مشخص کنید، بنابراین دستگاه به‌صورت اتوماتیک نوع بلیط مورد نیاز شما را مشخص می‌کند. بلیط‌های خریداری شده، فقط از زمان اولین سوار شدن (ساعت ابطال بلیط) تا زمان تعیین شده معتبر است. قیمت بلیط، هر شش ماه یکبار مشخص و به شیوه‌های مختلف به آگاهی عموم می‌رسد. برای آگاهی از قیمت بلیط‌ها به‌طور نمونه، قیمت بلیط در شش ماهه اول سال 2022 میلادی استان نورد راین وستفالن (NRW) شهرستان اِسن (Essen) متعلق به انجمن حمل و نقل راین رور (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) که به اختصار (VRR) گویند را عیناً به تفکیک گروه‌ها در ادامه می‌بینید:

5 -تابلو نمایش نوع بلیط.jpg
تابلو نمایش نوع بلیط مورد نیاز مسافر نصب شده در مکانهای مختلف

گروه K (Kurzstecke)

این بلیط برای حمل و نقل در آلمان و برای مسیرهای خیلی کوتاه است. کسانی که از این بلیط استفاده می‌کنند، بلیطشان از نقطه‌ای که سوار می‌شوند فقط تا سه ایستگاه اعتبار دارد. از نظر زمانی، این بلیط از لحظه سوار شدن یا ابطال آن فقط به مدت 20 دقیقه اعتبار خواهد داشت یا مسافر حداکثر تا 5/1 کیلومتر می‌تواند از این بلیط استفاده کند. برنامه حرکت قطارها به گونه‌ای است که مسافر با خیالی آسوده مسیر سه ایستگاه را با آن طی می‌‍‌کند. مسافران هر بار که از قطار یا اتوبوس استفاده می‌کنند، باید یک جهت بلیط را وارد دستگاه و باطل کنند. دستگاه با درج تاریخ، ساعت و نام ایستگاه در گوشه بلیط، آن را باطل می‌کند.

بزرگسالان برای یکبار استفاده

1.80 یورو

بزرگسالان برای چهار بار استفاده

6.30 یورو

کودکان  برای یکبار استفاده

1.70  یورو

کودکان برای چهار بار استفاده

6.20 یورو

 

نمونه بلیط چهارطرفه خیلی کوتاه.jpg
نمونه بلیط چهارطرفه خیلی کوتاه (عکس از بیژن پیوندی)

 گروه A  

این گروه، سه زیر مجموعه با عنوان‌های A1 و A2 وA3 دارد.

گروه‌های A1 و A2: این بلیط برای حمل و نقل در آلمان و برای مسیرهای نسبتاً کوتاه است و اعتبار آن نسبت به مکانی که از آن استفاده می‌کنید، حداکثر برای مدت 90 دقیقه است. چون هنگام خرید بلیط باید مقصد را مشخص کنید، بنابراین نوع بلیط شما به‌صورت خودکار مشخص می‌شود. اگر بلیط را در نقطه‌ای دیگر خریداری کردید، می‌توانید با استفاده از تابلوهای راهنمای نصب شده در ایستگاه‌ها یا رعایت 90 دقیقه اعتبار بلیط با خاطری آسوده در مسیر تردد کنید.

بزرگسالان برای یکبار استفاده

2.90 یورو

بزرگسالان برای چهار بار استفاده

11 یورو

کودکان  برای یکبار استفاده

1.70 یورو

کودکان برای چهار بار استفاده

6.20 یورو

تبدیل این بلیط به بلیط گروه بالاتر:

 

بزرگسالان برای یکبار استفاده

3.70 یورو

بزرگسالان برای چهار بار استفاده

13.40 یورو

بلیط برای ورود دوچرخه به قطار یا اتوبوس

3.70  یورو

بلیط اعتباری 4 ساعته

اگر بخواهید، می‌توانید بلیط‌های گروه‌های A1 و A2 را با اعتبار 4 ساعته و به مبلغ 4.304 یورو تهیه کنید. اما زمان سوار شدن از ساعت 09:00 صبح به بعد خواهد بود و مسافران می‌توانند به مدت 4 ساعت متوالی از آن استفاده کنند.  

نمونه بلیط چهارطرفه نسبتاً کوتاه
نمونه بلیط چهارطرفه نسبتاً کوتاه (عکس از بیژن پیوندی)

گروه A3: این بلیط برای حمل و نقل در آلمان و برای مسیرهای کوتاه داخل شهر است و اعتبار آن برای مکانی که از بلیط استفاده می‌کنید (ابطال می‌کنید)، حداکثر برای مدت 90 دقیقه است. ضمن اینکه حداکثر تا پایان محدوده مرکزی شهر می‌توانید با آن تردد کنید.

 

بزرگسالان برای یکبار استفاده

3 یورو

بزرگسالان برای چهار بار استفاده

11 یورو

کودکان  برای یکبار استفاده

1.70 یورو

کودکان برای چهار بار استفاده

6.20 یورو

تبدیل این بلیط به بلیط گروه بالاتر:

 

بزرگسالان برای یکبار استفاده

3.70 یورو

بزرگسالان برای چهار بار استفاده

13.40 یورو

بلیط برای ورود دوچرخه به قطار یا اتوبوس

3.70  یورو

 

8 -بلیط یکطرفه کوتاه.jpg
نمونه بلیط یکطرفه کوتاه خریداری شده داخل اتوبوس (عکس از بیژن پیوندی)

گروه B

این بلیط به‌منظور حمل و نقل در آلمان و برای مسیرهای بلند و خارج از محدوده مرکز شهر است و اعتبار آن برای مکانی که از بلیط استفاده می‌کنید، حداکثر برای مدت 120 دقیقه خواهد بود. حداکثر تا پایان محدوده شهرها یا شهرک‌های مجاور می‌توانید از این بلیط استفاده کنید. البته مناطقی که نیاز به بلیط گروه B دارند در جدول قیمت درج شدند. 

بزرگسالان برای یکبار استفاده

6.10 یورو

بزرگسالان برای چهار بار استفاده

23.10 یورو

کودکان  برای یکبار استفاده

1.70 یورو

کودکان برای چهار بار استفاده

6.20 یورو

 

تبدیل این بلیط به بلیط گروه بالاتر:

بزرگسالان برای یکبار استفاده

3.70 یورو

بزرگسالان برای چهار بار استفاده

13.40 یورو

بلیط برای ورود دوچرخه به قطار یا اتوبوس

3.70  یورو

 

بلیط یکطرفه بلند.jpg
نمونه بلیط یکطرفه بلند (عکس از بیژن پیوندی)

گروه C

این بلیط حمل و نقل در آلمان، برای مسیرهای خیلی بلند خارج شهر است و اعتبار آن با توجه به مکانی که از بلیط استفاده می‌کنید،ح داکثر برای مدت 180 دقیقه خواهد بود. حداکثر تا پایان محدوده شهرهای نسبتاً دور می‌توانید از بلیط استفاده کنید. دارندگان این بلیط فقط باید از ایستگاه‌های مرکزی یا بزرگ شهر سوار قطار مخصوص بین شهرها شوند. البته مناطقی که نیاز به بلیط گروه C دارند در جدول قیمت درج شده‌اند. 

بزرگسالان برای یکبار استفاده

13 یورو

بزرگسالان برای چهار بار استفاده

48.20 یورو

کودکان  برای یکبار استفاده

1.70 یورو

کودکان برای چهار بار استفاده

6.20 یورو

 

تبدیل این بلیط به بلیط گروه بالاتر: 

بزرگسالان برای یکبار استفاده

3.70 یورو

بزرگسالان برای چهار بار استفاده

13.40 یورو

بلیط برای ورود دوچرخه به قطار یا اتوبوس

3.70  یورو

گروه D

این بلیط برای حمل و نقل در آلمان و برای مسیرهای طولانی خارج شهر است و اعتبار آن با توجه به مکانی که از بلیط استفاده می‌کنید، حداکثر برای مدت 300 دقیقه است. حداکثر تا پایان محدوده فعالیت انجمن حمل و نقل (VRR) می‌توانید از آن استفاده کنید. این محدوده با خط سبز رنگ در نقشه‌ها مشخص شده است. دارندگان این بلیط فقط باید از ایستگاه‌های مرکزی یا بزرگ شهر سوار قطار مخصوص بین شهرها شوند، البته مناطقی که نیاز به بلیط گروه D دارند در جدول قیمت درج شده‌اند. 

بزرگسالان برای یکبار استفاده

15.70 یورو

بزرگسالان برای چهار بار استفاده

57.50 یورو

کودکان  برای یکبار استفاده

1.70 یورو

کودکان برای چهار بار استفاده

6.20 یورو

تبدیل این بلیط به بلیط گروه بالاتر:

بزرگسالان برای یکبار استفاده

3.70 یورو

بزرگسالان برای چهار بار استفاده

13.40 یورو

بلیط برای ورود دوچرخه به قطار یا اتوبوس

3.70  یورو

 

بلیط های با صرفه   

برای کاهش نرخ تردد‌ها و آرامش بیشتر مسافران، انجمن‌های حمل و نقل در آلمان اقدام به فروش بلیط‌های چند نفره 24 و 48 ساعته کرده‌اند که با توجه به امکان استفاده مکرر از بلیط در طول ساعات اعتبار بلیط، قیمت کمتری هم پرداخت می‌شود. چنین بلیطی برای گردشگران بسیار باصرفه‌تر است.  

گروه‌ها

یک نفره 24 ساعته    دو نفره 24 ساعته سه نفره 24 ساعته 4 نفره 24 ساعته 5 نفره 24 ساعته

گروه‌های A1 - A3

7.30 یورو

10.90 یورو

14.50 یورو

18.10 یورو

21.70 یورو

گروه B

15 یورو

19.10 یورو

23.20 یورو

27.30 یورو

31.40 یورو

گروه C

25.80 یورو

30.60 یورو

.35.40 یورو

40.20 یورو

45 یورو

گروه D

30.50 یورو

35.90 یورو

41.30 یورو

46.70 یورو

52.10 یورو

 

گروه‌ها

یک نفره 48 ساعته    دو نفره 48 ساعته سه نفره 48 ساعته 4 نفره 48 ساعته 5 نفره 48 ساعته

گروه‌های A1 - A3

13.90 یورو

20.70 یورو

27.50 یورو

34.30 یورو

41.10 یورو

گروه B

28.50 یورو

36.30 یورو

44.10 یورو

51.90 یورو

59.70 یورو

گروه C

49 یورو

58.10 یورو

67.20 یورو

76.30 یورو

85.40 یورو

گروه D

58 یورو

66.20 یورو

78.40 یورو

88.60 یورو

98.80 یورو

گروه ویژه

بلیط‌های ویژه دیگری برای شهروندان آلمانی وجود دارد که امکان استفاده از آن‌ها برای گردشگران وجود ندارد، بنابراین فقط نام آن‌ها را برای اطلاعتان می‌آوریم. بلیط‌‍‌های هفتگی، ماهیانه، سالانه، سالمندان، دانش‌آموزان و دانشجویان از جمله این بلیط‌ها هستند. برای کسانی که بلیط‌های ماهیانه و دانشجویی دارند، امتیازات ویژه‌ای برقرار شده است؛ مانند این که هر دانشجو مجاز است در ایام تعطیل یا تردد شبانه، یک نفر همراه به‌طور رایگان با خود ببرد.

جریمه بلیط

مسافرانی که بدون خریدن بلیط، سوار قطار شوند یا بلیط خریداری شده خود را قبل یا هنگام ورود به قطار باطل نکنند، توسط مأمورین کنترل، جریمه می‌شوند. همچنین در صورتی که بلیط‌های ویژه مانند کارت دانشجویی، بلیط ماهیانه و...، دارید و کارت شناسایی معتبر همراه نداشته باشید از طریق مأمورین کنترل، جریمه می‌شوید. در حال حاضر میزان مبلغ جریمه 60 یورو است. اگر یورو را به نرخ امروز (هر یورو 450000 ریال) محاسبه کنیم، تقریباً برابر با 2.700.000 ریال می‌شود. 

نحوه خرید بلیط

بلیط‌های وسایل نقلیه عمومی آلمان را می‌توانید از طریق شبکه اینترنتی (DB) یا از دفاتر خدمات فروش مستقر در ایستگاه‌های مرکزی قطار هر شهر تهیه کنید. ساده‌ترین روش تهیه بلیط برای پنج گروه اول، خرید از دستگاه‌های فروش بلیط است که در بیشتر ایستگاه‌های قطار شهری نصب شده‌اند. چنانچه با اتوبوس آلمان در داخل شهر تردد می‌کنید، در صورت نیاز می‌توانید بلیط خود را در داخل اتوبوس به صورت نقدی خریداری کنید. گفتنی است بلیط‌های مسیر‌های بسیار طولانی کشوری و خارج از کشور را می‌‍‌توانید از طریق اینترنت یا با مراجعه به دفاتر فروش تهیه کنید.

11 - دستگاه فروش بلیط اتوماتیک در داخل شهر.jpg
 دستگاه اتوماتیک فروش بلیط در ایستگاه های مرکزی و بزرگ (عکس از بیژن پیوندی)
10 - دستگاه خرید بلیط در ایستگاه های بزرگ.jpg
دستگاه اتوماتیک فروش بلیط در ایستگاه‌های داخل شهر (عکس از بیژن پیوندی)

نحوه ابطال بلیط

  • بلیط‌های گروه (K و A1 و A2 وA3) را بایستی هنگام ورود به اتوبوس آلمان یا قطار باطل کنید. همراه داشتن بلیط بدون آن که ابطال شده باشد هیچ مصونیتی برای مسافر ایجاد نمی‌کند و مانند مسافر بدون بلیط با او برخورد خواهد شد.
  • بلیط‌های مدت‌دار مانند بلیط 24 ساعته، فقط یکبار آن هم زمان اولین استفاده باید در داخل قطار یا اتوبوس باطل شود. در نوبت‌های بعدی به مدت 24 ساعت از لحظه باطل کردن بلیط که از وسیله نقلیه استفاده می‌کنید، باید لاشه بلیط ابطال شده همراهتان باشد. در صورت همراه نداشتن آن، مانند یک فرد بدون بلیط مشمول جریمه خواهید شد.
  • بلیط‌های گروه ویژه نیازی به ابطال ندارد، اما مسافر بایستی همواره آن را بانضمام کارت شناسایی همراه خود داشته باشد.
  • بلیط گروه های (D و C و B) را باید در داخل ایستگاه، قبل از سوارشدن به قطار باطل کنید، چون در قطارهای بین شهری نمی‌توان بلیط را باطل کرد.

تابلو‌های راهنما  

  • تابلو راهنما داخل شهر: برای آگاهی مسافران از ساعات ورود و خروج قطار و اتوبوس آلمان، شرکت‌های حمل و نقل در آلمان هر 6 ماه یکبار داخل تمامی ایستگاه‌های مسیر تردد، برنامه به‌روز شده ورود (Ankunft) و خروج (Abfahrt) قطار و اتوبوس‌هایی که از آن محل می‌گذرند را نشان می‌دهند. علاوه بر این، مکانی که ایستاده‌اید، شماره خط‌هایی که اتوبوس از آنجا عبور می‌کند، اسامی تمامی ایستگاه‌های مسیر، ساعت ورود و خروج و همچنین نقشه حرکت را هم نصب می‌کنند. در حالت عادی ورود و خروج اتوبوس برابر با برنامه تدوین شده و به‌طور دقیق انجام می‌شود.
12 -برنامه عبور قطار  داخل شهر.jpg
 برنامه ورود و خروج قطارهای داخل شهر (عکس از بیژن پیوندی)
13 - برنامه عبور اتوبوس روزانه.jpg
 برنامه ورود و خروج اتوبوس‌های روزانه داخل شهر (عکس از بیژن پیوندی)
14 - برنامه عبور  اتوبوس های شب.jpg
برنامه ورود و خروج اتوبوس‌های شبانه داخل شهر (عکس از بیژن پیوندی)
  • تابلو راهنمای خارج شهر: در تمامی ایستگاه‌های مرکزی هر شهر یا ایستگاه‌های بزرگی که قطار‌های بین شهرها توقف دارند، هر شش ماه یکبار سه نوع تابلو بسیار بزرگ به تعداد زیاد نصب می‌کنند، تا مسافران بتوانند از تمامی اطلاعات مربوط حرکت خود آگاه کردند.

1. تابلو‌های ورودی (Ankunft)

این تابلو که به‌صورت یک جدول سفید رنگ است، ورود تمامی قطارهایی را که در مدت 24 ساعت از شهرهای دیگر یا خارج از کشور به این ایستگاه وارد می‌شوند به تفکیک نشان می‌دهد. مواردی که در این تابلو اطلاع‌رسانی شده به ترتیب از چپ به راست عبارت است از: ساعت ورود، نام قطار، ایستگاه‌های عبوری با ذکر ساعت عبور و شماره سکوی پیاده شدن مسافر است. ممکن است به‌دلیل بروز اختلال در حرکت قطار‌ها، ساعت ورود و سکوی پیاده شدن مسافر آن تغییر پیدا کند که توسط تابلو‌های الکترونیکی یا با بلندگو اطلاع‌رسانی می‌شوند.

15.jpg
نمونه‌ای از تابلو ورود قطارهای مسافربری مربوط به 6 ماه اول سال 2022 میلادی (عکس از بیژن پیوندی)

2. تابلو‌های خروجی (Abfahet)

این تابلو که به‌صورت یک جدول زرد رنگ است، خروج همه قطارهایی را که در مدت 24 ساعت از این ایستگاه به شهرهای دیگر یا خارج از کشور می‌روند به‌تفکیک نشان می‌دهد. مواردی که در این تابلو اطلاع‌رسانی می‌شود به ترتیب از چپ به راست عبارتند از: ساعت خروج، نام قطار، ایستگاه‌هایی که توقف می‌کند با درج ساعت رسیدن، شماره سکوی سوارشدن. در این تابلوها هم ممکن است به‌دلیل بروز اختلال در حرکت قطار‌ها، ساعت خروج و شماره سکوی سوار شدن آن تغییر پیدا کند که توسط تابلو‌های الکترونیکی یا با بلندگو اطلاع رسانی خواهد شد.

 نمونه ای از تابلو خروج قطارهای مسافربری مربوط به ششماهه اول سال 2022 میلادی
 نمونه‌ای از تابلو خروج قطارهای مسافربری مربوط به 6 ماه اول سال 2022 میلادی (عکس از بیژن پیوندی)
تابلو مترو
نمونه‌ای از تابلو الکترونیکی خروج قطارهای مسافربری نصب شده در ایستگاه‌های بزرگ (عکس از بیژن پیوندی)
KwmXFcqUzIM25voAF76nDys2OAdu4H4MyRNp2ASK.jpg
نمونه‌ای از تابلو الکترونیکی خروج قطارهای مسافربری نصب شده در بالای سکوی سوار شدن (عکس از بیژن پیوندی)

راهنمای محل توقف قطار و یافتن واگن

از آنجا که قطارهای کشوری و برون مرزی بسیار بزرگ هستند، برای رفاه مسافران و جلوگیری از ازدحام آن‌ها در یک نقطه از ایستگاه یا داخل راهروهای قطار، سهولتِ یافتن واگن توسط مسافران و تسریع در امر سوار و پیاده شدن، ترتیبی داده شده تا همواره قطارها در نقطه مشخصی توقف کنند. در نتیجه محل استقرار واگن‌ها کاملاً مشخص و ثابت است. مسافران با استفاده از تابلوهای راهنمای توقف قطار و تطبیق آن با اطلاعات مندرج در بلیط خود، پس از یافتن سکوی سوار شدن، نقطه‌ای را پیدا می‌کنند که واگن مندرج در بلیط، توقف می‌کند و در همان محدوده منتظر رسیدن قطار مانده یا سوار می‌شوند.

  • تابلو راهنما برای قطارهای ورودی: مواردی که در این تابلو اطلاع‌رسانی می‌شود به ترتیب از چپ به راست عبارتند از: ساعت ورود، نام و شماره قطار، ایستگاه‌هایی که از آن‌ها عبور کرده، نمایش تصویر قطار روی سکوی توقف که مشخص می‌کند هر واگن در کدام نقطه سکو قرار می‌گیرد. و در نهایت فلش جهت حرکت قطار. سکوها به 7 منطقه تقسیم و با (A ،B ،C ،D ،E ،F  و G) نام‌گذاری شده است.
  • تابلو راهنما برای قطارهای خروجی: مواردی که در این تابلو اطلاع‌رسانی می‌شود به ترتیب از چپ به راست عبارتند از: ساعت خروج، نام و شماره قطار، ایستگاه‌هایی که از آن‌ها عبور می‌کند، نمایش تصویر قطار روی سکوی سوارشدن که مشخص می‌کند هر واگن در کدام نقطه سکو قرار می‌گیرد و در نهایت فلش جهت حرکت قطار. سکوها به 7 منطقه تقسیم و با (A ،B ،C ،D ،E ،F و G) نام‌گذاری شده است.
محل توقف واگن ها
نمونه‌ای از تابلو راهنمای محل دقیق توقف واگن‌های قطار نصب شده در سکوی ایستگاه‌های بزرگ (عکس از بیژن پیوندی)

پذیرایی قطار

در قطارهای مسافربری مانند قطارهای بین شهری (Intercity) یا (IC)، سریع‌السیر بین شهری (Intercity Express ) یا (ICE)، سریع‌السیر(ICE-Sprinter) و...، به‌دلیل دوری مسافت، یک واگن به رستوران اختصاص داده شده، تا مسافران بتوانند از نوشیدنی گرم و سرد و خوراک‌های آن در قبال پرداخت وجه استفاده کنند. اما قطارهایی که مسیر طولانی‌تری دارند و از واگن درجه یک بهره‌مند هستند، مانند قطار سریع‌السیر اروپایی (EC Eurocity) و تالیس و...، معمولاً به‌صورت رایگان پذیرایی می‌شوند.

sjiNcsxqKc1qzHy8oChZ7pO7Wyouiu0L7dmPxM27.jpg
نمونه نهار فرانسوی در قطار تالیس مسیر کلن به پاریس (عکس از بیژن پیوندی)
21.jpg
نمونه عصرانه فرانسوی در قطار تالیس مسیر کلن به پاریس (عکس از بیژن پیوندی)
22.jpg
قطار هوائی ویژه داخل فرودگاه دوسلدورف آلمان (عکس از بیژن پیوندی)

 سخن آخر

همان طور که در این مطلب توضیح دادیم، حمل و نقل در آلمان از نظم و انضباط درخور توجهی برخوردار است و مسافران می‌توانند با هر یک از وسایل نقلیه نام برده شده، خود را به مقصد مورد نظر برسانند. با اینکه حمل و نقل عمومی در آلمان در دسترس و متنوع است، اطلاع از ویژگی‌ها، شرایط و قوانین هرکدام از آن‌ها می‌تواند سفری آرام و بدون دغدغه را به همراه داشته باشد. در این راهنمای حمل و نقل در آلمان قصد داشتیم اطلاعات مفیدی را در مورد نحوه اخذ بلیط و همچنین قوانین این وسایل نقلیه در اختیار گردشگرانی قرار دهیم که قصد دارند بدون استفاده از تور به این کشور زیبا سفر کنند. 

 

تألیف: بیژن پیوندی