جاهای دیدنی هند در شهرهای مختلفش + قیمت و ساعت بازدید

5
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
شهرهای هند چه جاهایی برای دیدن دارند؟
10 مهر 1401 08:00
0

هند از آن دسته کشورهایی است که بی‌شک نامش در لیست هر سفر دوستی پیدا می‌شود. عجایب این شبه قاره بی‌پایان است، تاریخی پر فراز و نشیب دارد، گوناگونی فرهنگ در آن موج می‌زند و شکوه طبیعت زیبایش هوش از سر همه گردشگران می‌پراند. نوشتن لیستی از جاهای دیدنی هند بسیار دشوار است، زیرا هر چقدر هم که بنویسیم باز هم بسیاری از جاذبه های هند از قلم خواهد افتاد. علاوه بر آن، شکوه برخی از مکان های دیدنی هند به حدی است که با هیچ قلمی وصف نمی‌شود و تا با چشمان‌ خودتان آن‌ها را نبینید، وجودشان را باور نخواهید کرد. به همین دلیل است که تور هند بسیار پرطرفدار است.

در این مطلب از لست سکند قصد داریم بهترین جاذبه های هند را که در توریستی‌ترین شهرهای این کشور قرار دارند، معرفی کنیم و به جزئیاتی مثل هزینه بلیط و ساعت بازدید آن‌ها بپردازیم. شناخت دیدنی های هند و کسب اطلاعات در مورد آن‌ها به شما کمک می‌کند که قبل از سفر به این کشور آن‌هایی را که بیش از همه با سلایق شما سازگار هستند انتخاب کنید و تجربیات سفر شما لذت‌بخش‌تر شود.

بهترین جاهای دیدنی دهلی

بهتر است قبل از هر چیز به سراغ جاهای دیدنی هند در پایتخت این کشور برویم. آمار سفر گردشگران به این شهر سالانه به بیش از 15 میلیون نفر می‌رسد و این حد از محبوبیت دهلی، به دلیل اهمیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن است. تقریبا در هر نقطه از این شهر یک بنای قدیمی یا موزه را مشاهده خواهید کرد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. البته لیست کامل جاذبه‌های دهلی را جداگانه در لینک زیر می‌توانید ببینید.

لیست جاهای دیدنی دهلی

قلعه سرخ دهلی (The red fort)

قلعه زیبای سرخ رنگ دهلی که یکی از مهم‌ترین نمادهای شهر است، در اواسط قرن هفدهم توسط شاه جهان ساخته شد و تا اواسط قرن هجدهم یک مقر مهم برای گورکانیان بود. طبق برخی از شواهد تاریخی ساخت این قلعه نزدیک به یازده سال طول کشید. یکی از اهداف اصلی ساخت قلعه سرخ دهلی تصمیم شاه جهان برای تغییر پایتخت از آگرا به دهلی بود. دلیل نامگذاری این قلعه به قلعه سرخ، استفاده از ماسه سنگ‌های قرمز در مصالح آن است. علاوه بر اهمیت تاریخی، معماری بی‌نظیر این بنای سرخ رنگ اصلی‌ترین دلیل محبوبیت آن نزد گردشگران است.

قلعه سرخ مساحتی نزدیک به دو کیلومتر مربع دارد که ترکیب بی‌نظیری از باغ، بناهای سنگی، دروازه‌های شکوهمند و چندین برجک است. اگر کسی قصد آشنایی با معماری گورکانی‌اسلامی را داشته باشد، بازدید از این مکان یکی از بهترین گزینه‌ها است. این قلعه در زمان گذشته شکوه بیشتری داشته است و رفته رفته با ضعیف‌تر شدن گورکانیان، برخی از عجیب‌ترین جلوه‌های خود را از دست داد. برای مثال در زمان امپراطور فرخسیار، سقف نقره‌ای این قلعه با سقف مسی جایگزین شد تا کمبودهای خزانه جبران شود. با این حال قلعه سرخ هنوز هم یکی از بهترین جاهای دیدنی هند است.

  • ساعت بازدید از قلعه سرخ: 9:30 تا 16:00 (دوشنبه‌ها تعطیل است)
  • قیمت بلیط قلعه سرخ: 500 روپیه برای گردشگران خارجی (هزینه ورود دوربین 25 روپیه)
  • آدرس قلعه سرخ: خیابان چاندنی چوک، خیابان نتاجی سابهاش ( نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، «چاندنی چوک» است)

موقعیت قلعه سرخ دهلی روی نقشه

3.jpg
قلعه سرخ دهلی، از بهترین جاذبه های هند
قلعه سرخ 2.jpg
نمایی از درون قلعه سرخ دهلی

مسجد جامع دهلی (Jama masjid)

مسجد جامع دهلی علاوه بر اینکه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هند است، به عنوان بزرگ‌ترین مسجد این کشور نیز شناخته می‌شود. تاریخ ساخت این مسجد به قرن هفدهم بازمی‌گردد. زمانی که شاه جهان دهلی را به عنوان پایتخت معرفی کرد، این مسجد را به عنوان عبادتگاه اصلی شهر بنا کرد. مساحت این بنا گنجایش بیش از 25 هزار نفر را دارد که در نوع خود بی‌نظیر است. این مسجد درست مانند قلعه سرخ دهلی، در آن دسته از جاهای دیدنی هند قرار می‌گیرد که معماری گورکانی را به بهترین شکل ممکن نمایش می‌دهد.

هنگام بازدید از این مکان، اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند، مناره‌ها و گنبدهای مسجد است که از کیلومتر‌ها آن‌طرف‌تر هم دیده می‌شوند. گردشگران از طریق سه در ورودی بزرگ می‌توانند داخل شوند، این درها در بخش‌های شمالی، جنوبی و شرقی واقع شده‌اند که خانواده سلطنتی در گذشته از سمت شرق وارد می‌شدند. بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه در ساعات صبح است، زیرا در این زمان علاوه بر عکاسی در نور مناسب، از شلوغی و ازدحام جمعیت در امان خواهید بود.

  • ساعت بازدید از مسجد جامع دهلی: 7:00 تا 12:00 و 13:30 تا 18:30
  • قیمت بلیط مسجد جامع دهلی: 300 روپیه
  • آدرس مسجد جامع دهلی: خیابان چاندنی چوک، جنوب غربی قلعه سرخ، مسجد جامع دهلی

موقعیت مسجد جامع دهلی روی نقشه

jama_masjid_old_delhi_2280_jpg_original.jpg
مسجد جامع دهلی
2020_7img04_Jul_2020_PTI04-07-2020_000168B-840x1024.jpg
معماری داخلی مسجد جامع دهلی

معبد آکشاردام (Temple Akshardam)

معبد آکشاردام بزرگ‌ترین معبد هندو در جهان است که یکی از مهم‌ترین موارد در لیست دیدنی های هند نیز جا دارد. این معبد قدمت تاریخی مهمی ندارد و حدود دو دهه از تاریخ شکل‌گیری آن می‌گذرد. آکشاردام به زبان هندی به معنای منزلگاه ملکوتی خدایان است. حدود 8000 نفر از سراسر جهان داوطلبانه در ساخت این معبد باشکوه شرکت کردند. به جز مصالحی که برای ستون‌ها و پی استفاده شده است، تمام این بنا با استفاده از سنگ‌های گرانیت و مرمری که از سراسر جهان آمده‌اند، برپا شده که اشکال برجسته و کنده‌کاری‌های آن شما را به ساعت‌ها تماشا وا می‌دارد. اصلی‌ترین جاذبه آکشاردام معبد مرکزی آن است.

چندین سالن نمایش هم در این معبد وجود دارند که در آن‌ها در مورد تاریخ و فرهنگ باستانی هندوستان اطلاعات بسیاری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در سراسر معبد، انواع مختلفی از مجسمه‌های خدایان و اساطیر هندی را نیز مشاهده خواهید کرد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازدید، قایق سواری 12 دقیقه‌ای است که با آن سفری به اعماق تاریخ و فرنگ هند خواهید داشت. علاوه بر تمام این‌ها یک نمایش آبنمای موزیکال نیز بلافاصله پس از غروب آفتاب در این مکان برگزار می‌شود.

  • ساعت بازدید از معبد آکشاردام: 10:00 تا 18:30
  • قیمت بلیط معبد آکشاردام: افراد بالای 12 سال، 220 روپیه و افرادی بالای 60 سال، 170 روپیه و افراد 4 تا 11 سال، 120 روپیه
  • آدرس معبد آکشاردام: جاده نویدا لینک، خیابان آکشاردام

موقعیت معبد آکشاردام روی نقشه

آرکاشام 2.jpg
معبد آکشاردام
آرکاشام 3.jpg
نورپردازی زیبای آکشاردام در شب
درون آرکاشام.jpg
درون معبد آکشاردام

آرامگاه همایون (Humayon tomb)

همان‌طور که از نامش پیداست، مقبره همایون آخرین منزلگاه یک پادشاه گورکانی به نام همایون است. این آرامگاه اولین باغ‌مقبره در هندوستان است که در نیمه دوم قرن شانزدهم ساخته شد. زمانی که امپراطور گورکانی فوت کرد، همسر اصلی و ملکه‌ دربارش که بگابگوم نام داشت سفارش ساخت این مقبره را داد و برای طراحی و پایه‌ریزی آن از معماران ایرانی کمک گرفتند. در نهایت این شاهکار را در زمینی به مساحت 27 هکتار بنا کردند. آرامگاه همایون در زمان خود از معدود بناهایی بود که در ساخت آن از ماسه سنگ قرمز استفاده شده بود. دکوراسیون داخلی این آرامگاه متأسفانه به زیبایی گذشته خود نیست، زیرا در گذشته از فرش‌های ارزشمند، اسلحه و وسایل امپراطور همایون و اشیاء تزیینی بسیاری برخوردار بوده است و در طول قرن‌ها بیشتر این آثار غارت شدند.

خوب است بدانید در آرامگاه همایون تنها همایون دفن نشده است، بلکه 150 قبر دیگر نیز وجود دارد که بسیاری از آن‌ها ارزش تاریخی دارند. ترکیب سبک معماری ایرانی و هندی در این مقبره بعدها به یک الگو برای ساخت تاج محل تبدیل شد.

  • ساعت بازدید از آرامگاه همایون: 6:00 تا 18:00 (ساعت بازدید دقیقی ندارد و معمولا از طلوع تا غروب باز است)
  • قیمت بلیط آرامگاه همایون: 500 روپیه (هزینه ورود دوربین فیلم‌برداری 25 روپیه)
  • آدرس آرامگاه همایون: نظام‌الدین شرقی، درگاه نظام‌الدین، جاده ماتورا

موقعیت آرامگاه همایون روی نقشه

مقبره همایون 1.jpg
مقبره همایون 
5edb560159e5b60f6089b61c.w800.jpg
درون آرامگاه همایون

قطب منار (Qatab minar)

قطب منار مهم‌ترین شاخصه شهر دهلی است که مانند گنبد قابوس از بلند‌ترین ساختمان‌های آجری جهان به شمار می‌رود که یادگاری از پیروزی اولین فرمانروای مسلمان دهلی بر آخرین فرمانروای پادشاهی هندوها است. ارتفاع این منار به بیش از 72 متر می‌رسد که اصلی‌ترین مصالح به کار رفته در آن ماسه سنگ سرخ است و معماری آن ترکیبی از سبک اسلامی، هندی و افغانی است. منار قطب یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی هند حساب می‌شود؛ به طوری که برخی از آمار بازدید سالانه 4 میلیون گردشگر از آن را نشان می‌دهد.

فارغ از جذابیت ظاهری، تاریخ ساخت این منار نیز به بیش از 800 سال پیش بازمی‌گردد، اما در آن زمان تنها طبقات اولیه بنا ساخته شد و پس از آن رفته رفته تا طبقه پنجم پیش رفت و تعداد پله‌های آن به 397 عدد رسید. هر یک از طبقات قطب منار دکوراسیون خاص خودش را دارد. لازم به ذکر است به دلیل قدیمی بودن این ساختمان و ازدحامی که حدود 30 سال پیش در آن رخ داد، اجازه ورود به هیچ گردشگری داده نمی‌شود.

  • ساعت بازدید از قطب منار: 7:00 تا 17:00
  • قیمت بلیط قطب منار: 500 روپیه
  • آدرس قطب منار: ناحیه تاریخی مهراولی، منطقه ست سارای

موقعیت قطب منار روی نقشه

قطب منار 2.jpg
ارتفاع قطب منار
قطب منار.jpg
نقش‌های قطب منار

 باغ‌ لدهی (Lodhi gardens)

بسیاری از جاذبه های گردشگری هند شگفتی‌های تاریخی، معماری، طبیعی و ملی را به صورت یکجا در خود جای داده‌اند که نمونه بارز آن باغ‌ لدهی در دهلی است. این باغ میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است و راز زیباییش در سبک طراحی، مقبره‌ها، دریاچه، پل ستون‌دار و سرسبزی خیره کننده‌ای که دارد، نهفته است. مساحت این باغ حدود 360 هکتار است و معمولا فضای آرامی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی هند، کمی پیاده‌روی، عکاسی و پیک نیک در طبیعت را نیز تجربه کنید حتما باغ لدهی را در لیست گردشگری خود قرار دهید.

تاریخچه باغ لدهی ردپایی در قرن چهادهم و پانزدهم دارد، اما توسعه و ساخت عمارت‌های گوناگون در آن توسط انگلیسی‌ها در سال 1936 انجام شد. همسر یکی از استعمارگران انگلیسی، به نام لیدی ویلینگسون این مکان را طراحی کرد که پس از مدتی به پارک ویلینگسون شهرت یافت. اما زمانی که هندوستان از استعمار انگلستان استقلال طلبید، نام این مکان به باغ لدهی تغییر کرد.

  • ساعت بازدید از باغ‌های لدهی: ماه‌های آوریل تا سپتامبر 5:00 تا 20:00 و ماه‌های اکتبر تا مارس 6:00 تا 20:00
  • قیمت بلیط باغ‌های لدهی: رایگان
  • آدرس باغ‌های لدهی: خیابان سری آروبیندو، خیابان رودی (ایستگاه‌های متروی جورباغ فاصله کمی با این مرکز دارد)

موقعیت باغ‌های لدهی در دهلی روی نقشه

باغ لودی.jpg
باغ‌های لدهی
باغ لودی 2.jpg
دریاچه باغ‌های لدهی

بهترین جاهای دیدنی جیپور

جیپور نیز یکی از سه شهر پر طرفدار برای گردشگران هند است که به شهر صورتی معروف است. زمانی که ملکه ویکتوریا از هند بازدید کرد، مهاراجا رام سینگ از رنگ صورتی برای تزیین شهر استفاده کرد زیرا این رنگ نمادی از آرامش و مهمان‌نوازی بود به همین دلیل جیپور بعد‌ها به شهر صورتی شهرت یافت. جاهای دیدنی هند در جیپور علاوه بر شکوه و شهرت، ظرافتی بی‌مانند دارند. معروف‌ترین جاهای دیدنی هند در جبپور را در ادامه معرفی کرده‌ایم. جیپور از جمله شهرهای مثل طلایی است که در سفر به هند از آن بازدید می‌کنید.

جدیدترین قیمت تور هند

 دژ آمبر (Amber fort)

دژ آمبر یا آمر یک قلعه مستحکم است که قرن‌ها قبل از گسترش شهر اصلی، در یازده کیلومتری شمال شرقی آن ساخته شد. نام منطقه آمبر از الهه باروری به نام آمبا ماتا برداشته شد. هندی‌ها این دژ را به سبک معماری راجپوت و گورکانی ساختند. موقعیت این دژ روی یک تپه است که درست در روبه‌روی دریاچه مائوتا قرار دارد. تاریخ ساخت این قلعه به اواخر قرن ششم و قرن هفتم باز می‌گردد. مصالح به کار رفته در بنایش مانند بسیاری از جاهای دیدنی هند، ماسه سنگ قرمز و مرمر است. این قلعه یک تونل مخفی به طول دو کیلومتر دارد که به یک دژ دیگر وصل می‌شود؛ امروزه بخش‌های مختلفی از این تونل برای بازدید عموم آماده شده است. همچنین این دژ قسمت‌های مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها صحن جداگانه‌ای دارند.

شاید بیشتر گردشگران با دیدگاهی که از یک دژ دارند، یک فضای نظامی قدیمی که دارای دیوارهای بسیار محکم و بدون زیبایی را در ذهن خود ترسیم کنند اما دژ آمبر چنین نیست. در جای جای این دژ ظرافت و عناصر زیبایی شناختی معماران موج می‌زند. خصوصاً اگر به بخش کاخ دژ آمبر بروید. نقش و نگارهایی را در دیوار خواهید دید که در اوج ظرافت و دقت طراحی و اجرا شده‌اند. از فعالیت‌های پرطرفدار گردشگران در این منطقه می‌توانیم به فیل‌سواری، تماشای باغ، موزه، چشم انداز، نمایش عروسک و ... اشاره کنیم.

  • ساعت بازدید از دژ آمبر: 8:00 تا 18:00
  • قیمت بلیط دژ آمبر: 200 روپیه (دانش آموزان خارجی، 100 روپیه)
  • آدرس دژ آمبر: شهر آمر در شمال شرق جیپور، بخش شمال غربی دریاچه مائوتا

موقعیت دژ آمیر در جیپور روی نقشه

دژ آمبر.jpg
نمایی از بیرون دژ آمیر
Amber-Fort-3.jpg
معماری درون دژ آمیر

کاخ شهر جیپور (City palace)

کاخ شهر در بخش شمال شرقی مرکز شهر جیپور بنا شده است که شامل چندین ساختمان و حیات می‌شود. تاریخ ساخت این کاخ به نیمه اول قرن هجدهم بازمی‌گردد. معماری کاخ شهر به طور کلی از سبک‌های معماری اروپایی، گورکانی و راجپوت ایده‌ برداشته است و مصالح اصلی آن ماسه سنگ قرمز و صورتی است. این قلعه زمانی ساخته شد که ساوای جای سینگ دوم (مؤسس شهر جیپور) به دلیل کمبود آب در آمر، جیپور را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد.

درون این کاخ از چندین باغ، نمایشگاه، موزه و معبد در شکل و اندازه‌های مختلف تشکیل شده است. قسمت ورودی کاخ شهر جیپور یک دروازه بزرگ است و محیط آن سه بخش دارد که دو بخشش برای ورود مردم عادی و یک بخشش برای ورود اشراف بوده است. نقش و نگارهای دیوارها و سقف‌های این کاخ بسیار متنوع و ظریف هستند؛ در طراحی سقف برخی از قسمت‌های این مکان طلا به کار رفته است. همچنین یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کاخ، کلکسیونی از وسایل نقلیه سلطنتی است که بسیاری از افراد را به خود جذب می‌کند.

  • ساعت بازدید از کاخ شهر جیپور: 10:00 تا 18:00 (خرید بلیط تا ساعت 17:00)
  • قیمت بلیط کاخ شهر جیپور: بسته به بخش‌های بازدید از 300 تا 3000 روپیه متغییر است (کودکان 7 تا 12 سال شامل 40 الی 50 درصد تخفیف می‌شوند)
  • آدرس کاخ شهر جیپور: شمال شرق جیپور، بازار گانگوری، خیابان تولسی

موقعیت کاخ شهر جیپور روی نقشه

کاخ شهر.jpg
معماری بیرونی کاخ شهر جیپور
کاخ شهر جیپور.jpg
برخی از نقوش زیبای کاخ شهر جیپور

 جال محل (Jal mahal)

با وجود تمام عجایب معماری که در جیپور وجود دارد، بنای یک کاخ در وسط یک دریاچه چندان هم دور از انتظار نیست. جال محل، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر صورتی و جاهای دیدنی هند است. این مکان در آخرین سال قرن هجدهم میلادی بنا شده است که برای دسترسی به آن یک قایق سواری به یاد ماندنی را تجربه خواهید کرد. جال محل زمانی یک تفریحگاه برای اشراف‌زادگان هندی بوده که امروزه یک موقعیت ناب برای گردشگران علاقه‌مند به عکاسی است. جدا از موقعیت جالب جال محل، این بنا شگفتی‌های باورنکردنی بسیاری دارد.

جال محل از پنج طبقه تشکیل شده است که تنها یک طبقه آن بیرون از آب است، زیرا خشکسالی‌های منطقه، افراد محلی را وادار به ساخت یک سد کرد و پس از آن بسیاری از بخش‌های این ساختمان در آب غرق شدند. در حال حاضر ورود گردشگران به این مکان بسیار محدود است و در شرایط خاص امکانپذیر است. به همین دلیل بازدید از آن از سواحل دریاچه کمتر از یک ساعت زمان می‌برد.

  • ساعت بازدید از جال محل: 24 ساعته
  • قیمت بلیط جال محل: رایگان (ورود به این بنا امکان‌پذیر نیست)
  • آدرس جال محل: شمال شرقی جیپور، ابتدای جاده آمبر

موقعیت جال محل در جیپور روی نقشه

jal-mahal-jaipur-tour.jpg
جال محل، کاخ شناور در آب
waterpalace1.jpg
درون جال محل

‌هوا محل (Hawa mahal)

هوا محل نیز بنایی مشهور در جیپور هند است که با جال محل تقریبا هم دوران است. دیوار بیرونی این ساختمان مشهور حدود 953 پنجره دارد که با دیدن آن‌ها قبل از هر چیز به یاد کندوی زنبور عسل خواهید افتاد، زیرا شبکه‌های بسیاری در پنجره‌های آن وجود دارند که برای ساختشان نهایت دقت، نظم و ظرافت به کار رفته است. این کاخ از پنج طبقه تشکیل شده است؛ به همین دلیل به عنوان بلندترین بنای بدون پی در جان شناخته می‌شود. طراحی ساختمان از شکل تخت کریشنا پیروی می‌کند، زیرا سارای پراتاپ سینگ (فرمانروای هندی و سازنده هوا محل) پیرو کریشنا، خدای آیین هندو، بوده است؛ عقاید بسیار دیگری نیز در شکل و معماری ساختمان تأثیر گذار بوده‌اند.

در آن دوران زنان اشرافی نباید توسط عوام دیده می‌شدند، به همین دلیل یکی از اهداف ساخت این کاخ این بود که زنان دربار از طریق پنجره‌های مشبک این ساختمان بتوانند به راحتی از چشم‌اندازهای بیرون لذت ببرند، در حالی که مردم نتوانند آن‌ها را ببینند. یکی از مهم‌ترین نکات معماری هوامحل این است در ساخت طبقات بالای آن به جای پله، از سطح شیب‌دار استفاده شده است تا رفت و آمد کجاوه بانوان دربار راحت‌تر شود. بهترین زمان برای بازدید از این مکان ساعات صبح است، زیرا در آن هنگام نور طلایی خورشید صبحگاهی، زیبایی فضای داخلی را دو چندان می‌کند.

  • ساعت بازدید از هوا محل: 9:00 تا 16:30
  • قیمت بلیط هوا محل: 400 روپیه
  • آدرس هوا محل: شمال شرقی جیپور، خیابان هوا محل (نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، بادی چوپار است)

موقعیت هوا محل در جیپور روی نقشه

هوا محل.jpg
عکسی قدیمی از هوا محل
download.jpg
پنجره‌های بی شمار هوا محل
aa5baffcbb502d6464dddfece12bf265.jpg
نمای داخلی هوا محل

جانتار مانتار (Jantar mantar)

مهاراجا جای سینگ علاوه بر شهرت در فرمانروایی و شهرسازی، یک منجم پر آوازه نیز بود. به همین دلیل از طرف محمد شاه ماموریت گرفت که یک رصد خانه بسازد تا با استفاده از آن جدول تاریخ قرارگیری سیارات در موقعیتشان را اصلاح کند. پس از هفت سال، منجم معروف جیپور توانست مراحل ساخت رصدخانه جانتار مانتار را به پایان برساند که این زمان مصادف با نیمه اول قرن هجدهم بود. پس از حدود دو قرن در سال 1945، جانتار مانتار به عنوان میراث ملی هند شناخته شد. جالب است بدانید که این مکان تاریخی بزرگ‌ترین رصدخانه سنگی در جهان است که مرمر یکی از مهم‌ترین مصالح آن است. وسایلی که در این رصدخانه وجود دارد از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین ابزار ستاره شناسی در زمان خود بودند.

نبوغ رصدخانه سازی ماهاراجا جای سینگ فقط به جانتار مانتار ختم نشد؛ بلکه  به غیر از این رصدخانه در جای جای هندوستان 5 مرکز ستاره شناسی دیگر نیز بنا کرد که تمام آن‌ها از جاذبه های هند هستند. فراموش نکنید که بهترین زمان روز برای بازدید از رصدخانه جانتار مانتار، ساعات ظهر است. زیرا در این زمان آفتاب به صورت عمودی می‌تابد و در این شرایط درک نحوه عملکرد ابزار رصدخانه‌ها ساده‌تر می‌شود.

  • ساعت بازدید از رصدخانه جانتار مانتار: 9:00 تا 16:30
  • قیمت بلیط رصدخانه جانتار مانتار: 200 روپیه
  • آدرس رصدخانه جانتارمانتار: جیپور، شهر صورتی، بازار گانگوری

موقعیت جانتار مانتار در جیپورروی نقشه

رصدخانه جانتار مانتار.jpg
رصدخانه جانتار مانتار
2005-10-25_jaipur_30b_red.jpg
رصدخانه جانتار مانتار

قلعه جایگار (Juigarh fort)

قلعه جایگار یک حصار شکوهمند در تپه‌های هند است که ارتفاع آن حدود 150 متر از سطح دریا است. تاریخ ساخت این قلعه نیز مانند بسیاری از جاهای دیدنی هند به نیمه اول قرن هجدهم بازمی‌گردد. به غیر از ارزش تاریخی و شکوه معماری، یکی از دلایل اصلی شهرت این قلعه وجود بزرگ‌ترین توپ جنگی چرخدار در جهان است که جایوانا نام دارد. این قلعه از ماسه سنگ ساخته شده و وسعت آن به سه کیلومتر مربع می‌رسد. نام دیگر این مکان، قلعه پیروزی است و در طول تاریخ نوعی انبار مهمات و سلاح به شمار می‌رفته است. در این قلعه یک باغ چشم‌نواز وجود دارد که طراحی آن به سبک باغ‌های ایرانی است و به چهار قسمت تقسیم می‌شود. پنجره‌های مشبک این قلعه باعث شده که افراد درون قلعه به طور کامل بتوانند بیرون را ببینند اما کسی نتواند از بیرون داخل آن‌را تماشا کند.

ایرانیانی که برای بار اول از این قلعه دیدن می‌کنند، احتمالاً قبل از هر چیز به یاد قلعه الموت خواهند افتاد. تپه‌ای که جایگار در آن ساخته شده است، درست مانند الموت به جایگاه عقاب‌ها شهرت دارد علاوه بر آن تسخیر ناپذیری جایگار نیز جای بحث بسیاری دارد. در زیر زمین این قلعه یک مسیر ارتباط با قلعه آمبر برقرار شده است که در زمان حمله و اضطرار افراد به آسانی بین این دو جا به جا شوند. 

  • ساعت بازدید از قلعه جایگار: 10:00 تا 17:00
  • قیمت بلیط قلعه جایگار: 150 روپیه
  • آدرس قلعه جایگار: 10 کیلومتری شمال شرق جیپور، جاده جاگرا

موقعیت قلعه جایگار در جیپور روی نقشه

جایگراه  2.jpg
قلعه جایگار
جایگراه.jpg
قلعه جایگار

بهترین جاهای دیدنی آگرا

قطعا با شنیدن نام آگرا قبل از هرچیز  نام تاج محل به ذهن می‌آید اما باید بدانید که اگر شکوه برخی از جاهای دیدنی هند در آگرا کمتر از عظمت تاج محل نباشد، کمتر از آن نیست. تاریخ پر فراز و نشیب این شهر تأثیر بسیاری بر جاذبه‌های گردشگری آن داشته است. به خاطر داشته باشید که دیدنی های هند در آگرا بسیار بیشتر از چیزی است که در این لیست آورده‌ایم. نکته‌ای که لازم است در سفر به هند به آن توجه کنید این است که به عقاید آنها احترام بگذارید و به کدهای اخلاقی این کشور پایبند باشید.

در هند چه کارهایی نباید انجام داد؟

تاج محل (Taj mahal)

امکان ندارد کسی از جاهای دیدنی هند سخن بگوید و حرف از تاج محل به میان نیاورد. همه می‌دانیم که در بین دیدنی های هند، همه مردم دنیا در مورد تاج محل اطلاعات زیادی دارند، زیرا این بنای عظیم یکی از عجایب هفتگانه در جهان نیز است و سالانه بیش از 8 میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند. زمانی که برای اولین بار تاج محل را از نزدیک می‌بینید، عظمتش شما را بهت زده می‌کند و هر چه به آن نزدیک‌تر می‌شوید، جزئیات دقیق و نظم معماری آن بیشتر و بیشتر به چشم می‌خورد. این بنا ترکیبی بی‌نظیر از معماری ایرانی، اسلامی و هندی است. برخی از متخصصان باور دارند که برای ساخت تاج محل بیش از هزار فیل و 22 هزار انسان دست به کار شدند و بیست سال از زندگی خود را وقف آن کردند. عجیب‌تر از تمام این‌ها، داستان و تاریخ ساخت این شاهکار مرمری است.

پنجمین شاه گورکانیان تاج محل را در اواسط قرن هفدهم ساخت. سومین همسر او شاه‌دخت ایرانی بود که ممتاز محل نام داشت و مهرش بیش از سایر زنان به دل شاه جهان نشسته بود. ممتاز محل در سفر جنگی همسرش با شورشیان، او را همراهی کرد و به هنگام زایمان فرزندشان در این جنگ جان خود را از دست داد. او قبل از مرگ، 4 قول از شاه گرفت که یکی از آن‌ها ساخت تاج محل بود. شاه پس از مرگ همسر آن‌قدر محزون بود که موهای سرش سفید شد. بعدها شاه جهان توسط فرزندش زندانی و به بیماری دچار شد. طبق افسانه‌ها، او در تمام سال‌های خانه نشینی، از پنجره‌ای که روبروی بسترش بود، به تاج محل می‌نگریست.

  • ساعت بازدید از تاج محل: از نیم ساعت قبل از طلوع خورشید تا نیم ساعت قبل از غروب خورشید (روزهای جمعه تعطیل است و فقط مسلمانان برای نماز می‌توانند وارد شوند).
  • قیمت بلیط تاج محل: 1100 الی 1300 روپیه (هزینه بازدید از داخل جداگانه است)
  • آدرس تاج محل: شرق آگرا، ساحل جنوبی رود یامونا، خیابان دهارماپوری

موقعیت تاج محل در آگرا روی نقشه

IMG_20220609_060534.jpg
تاج محل (عکس از امیر سودبخش)
درون تاج محل.jpg
درون تاج محل 

قلعه آگرا (Agra fort)

دژ آگرا نیز یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی هند است که تا نیمه اول قرن هفدهم (قبل از انتقال پایتخت از آگرا به دهلی) محل اسکان شاهان گورکانی بوده است، اما ساخت آن شامل اهداف نظامی نیز می‌شود. این قلعه تقریبا در 2.5 کیلومتری شمال غربی تاج محل قرار گرفته است. تاریخ ساخت دژ به نیمه دوم قرن شانزدهم بازمی‌گردد. در دنیای تاریخ، استحکام و ارتفاع 21 متری دیوارهای این دژ، حتی شجاع‌ترین فرماندهان و سربازان را از فتح آن ناامید می‌کرد. وسعت این دژ به بیش از 380 هزار متر مربع می‌رسد. بزرگ‌ترین اقامتگاه داخل قلعه کاخ جهانگیر یا جهانگیر محل نام دارد. همچنین شاه جهان مسجد موتی را در قلعه آگرا از خود به جا گذاشت که بنای سفید و مرمری آن بسیار چشم‌نواز است. قلعه آگرا اسرار بسیاری دارد.

این قلعه اقامتگاه‌های زیرزمینی و مخفی بسیاری دارد. همچنین گفته می‌شود شبکه‌ای از تونل‌ها قلعه را به نقاط و راه‌های حیاتی مختلفی وصل می‌کند. برای مثال طبق اکتشافات مورخان، یکی از تونل‌های مهم این قلعه، محل رفت و آمد به سواحل رودخانه بود. تا در شرایط محاصره و اضطرار، آب مورد نیاز از آن تأمین شود. همچنین گفته می‌شود که دیوارهای اقامتگاه‌های سلطنتی قلعه آگرا کانال‌هایی داشتند که با استفاده از آب رودخانه، فضای درونی را خنک می‌کردند.

  • زمان بازدید از قلعه آگرا: از طلوع تا غروب خورشید
  • قیمت بلیط قلعه آگرا: 650 ورپیه
  • آدرس قلعه آگرا: سواحل غربی رود یامونا، جاده تاج، منطقه راکابگنج

موقعیت قلعه آگرا روی نقشه

image_processing20200103-4-1b9834o.jpg
قلعه آگرا از جاذبه های گردشگری هند
image_processing20191219-4-11k55a1.jpg
معماری درون قلعه آگرا

باغ مهتاب (Mehtab Bagh)

باغ مهتاب یکی از آخرین باغ‌هایی است که توسط گورکانیان در آگرا ساخته شد. این باغ دقیقا در شمال تاج محل قرار گرفته و منظره بسیار زیبایی از قلعه آگرا و تاج محل را به نمایش می‌گذارد. در چهار گوشه این باغ برج‌های عظیمی قرار دارند که از ماسه سنگ ساخته شده‌اند. عده‌ای می‌گویند که شاه جهان این باغ را برای علایق شخصی خود ساخته است که از طریق آن بتواند در یک فضای سبز زیبا منظره تاج‌محل را تماشا کند. در شب‌های مهتابی، بازتاب تصویر تاج محل در آب‌های این پارک، چشم اندازی وصف نشدنی است. شاید به همین دلیل است که نام مهتاب را بر این باغ گذاشته‌اند. بیشتر افرادی که به دنبال یک عکس یادگاری خاص از تاج محل هستند این باغ را یکی از بهترین چشم‌اندازها می‌دانند. 

  • ساعت بازدید از باغ مهتاب: 6:00 تا 18:00
  • قیمت بلیط باغ مهتاب: 300 روپیه
  • آدرس باغ مهتاب: شرق آگرا، بخش شمالی رود یامونا، ناگلا دوجیت

موقعیت باغ مهتاب در آگرا

71NlffcG4wL._AC_SL1500_ (2).jpg
باغ مهتاب از جاذبه های هند
mahtab bagh.jpg
منظره تاج محل از باغ مهتاب

فاتحپور سیکری (Fatihpur sikiri)

فاتح پور سیکری نیز یکی دیگر از شاهکارهای گورکانی در جاهای دیدنی هند است که در قرن ششم پایتخت این سلسله بود. اما بعد از مدتی آن‌ها این مکان را ترک کردند، زیرا در همسایگی راجپوتینا بود و با کم‌آبی مواجه شد. پس از آن‌که گورکانی‌ها به آگرا نقل مکان کردند، این بخش برای مدت‌ها شهر ارواح بود تا اینکه بعدها با تبدیل شدنش به یکی از مکان های دیدنی هند، رفت و آمد در آن افزایش یافت. ترجمه نام این جاذبه به معنی شهر پیروزی است که به افتخار یک شخص مقدس به نام سلیم چیشتی بنا کرد. آرامگاه سلیم نیز در آن منطقه قرار دارد و نمونه‌ای بسیار زیبا از معماری گورکانی است. یادبودهای این مکان از اصلی‌ترین جاذبه‌های آن است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فاتحپور سیکری، بنای بزرگی به نام بلند دروازه در آن است. ارتفاع این دروازه از زمین‌های اطرافش به حدود 54 متر می‌رسد و یادبود پیروزی اکبرشاه گورکانی بر گجرات است و بر روی آن کتیبه‌های گوناگونی به خط فارسی نوشته شده است. همچنین بسیاری دیگر از دیدنی های هند، مثل کاخ جودا بای، مسجد جامع و کاخ پانچ محل نیز در فاتحپور سیکری قرار دارد.

  • زمان بازدید از فاتحپور سیکری: از طلوع تا غروب خورشید
  • قیمت بلیط از فاتحپور سیکری: 610 روپیه
  • آدرس فاتحپور سیکری: سی کیلومتری شرق آگرا، جاده آگرا

موقعیت فاتحپور سیکری روی نقشه

فاتحپور.jpg
نمایی از بنای فاتحپور سیکری
فاتحپور 2.jpg
چند مقبره قدیمی در فاتحپور سیکری

مقبره اکبرشاه (Akbars tomb)

مقبره اکبرشاه گورکانی نیز یکی از شاهکارهای معماری این سلسله و بهترین جاهای دیدنی هند است که در اوایل قرن هفدهم ساخته شد. این پادشاه خود برای ساخت مقبره با شکوهش دست به کار شد، زیرا طبق رسوم تارتاری، مقبره افراد در زمان زندگی‌شان ساخته می‌شد؛ اما ساخت این بنا توسط فرزندش به پایان رسید. دروازه جنوبی این مقبره بزرگ‌ترین راه ورودی آن است که مثل تاج محل از 4 مناره بزرگ برخوردار است و در فضایی به بزرگی 48 هکتار قرار دارد. معماری این بنا نیز ترکیبی از سبک‌های راجپوتی، گورکانی و اسلامی است. لازم به ذکر است هیچ اثری از اکبرشاه در این مکان وجود ندارد، زیرا حدود 80 سال بعد از دفن او دشمنان سلسله‌اش به این مکان حمله کردند، بقایای او را سوزاندند و به بنا آسیب رساندند. همچنین جواهر، فرش و اشیاء ارزشمند بسیاری از این بنا به غارت رفت.

  • ساعت بازدید از قبره اکبرشاه: 60:00 تا 18:00
  • قیمت بلیط مقبره اکبرشاه: 310 روپیه
  • آدرس مقبره اکبر شاه: شمال غربی آگرا، سیکاندرا

موقعیت مقبره اکبرشاه در آگرا روی نقشه

Tomb_of_Akbar_the_Great - Copy.jpg
نمای بیرونی مقبره اکبرشاه
af9d905744ba558d046a2b8eb2ca33ce42461bdb - Copy.jpg
درون مقبره اکبرشاه از بهترین جاهای دیدنی هند 

مقبره اعتمادالدوله (Tomb of Itimad-ud-Daulah)

مقبره اعتمادالدوله حکم جواهری زیبا در لیست جاذبه های گردشگری هند دارد. این مقبره توسط نور جهان، یکی از قدرتمندترین زنان این کشور، ساخته شد؛ او ملکه چهارمین امپراطور گورکانی (جهانگیر) بود. پدر ملکه، اعتماد الدوله لقب داشت و نور جهان نیز این بنا را برای پدر و مادرش ساخت. برخلاف بسیاری از جاهای دیدنی هند که در آن دوران با ماسه سنگ قرمز ساخته می‌شدند، این ساختمان برای اولین بار با مرمر سفید ساخته شد که بسیاری آن‌ را پیشگام معماری هند برای ساخت تاج محل می‌دانند. شاید از نظر عظمت، مقبره اعتمادالدوله با تاج محل قابل قیاس نباشد، اما از نظر تقارن، ظرافت و دقت معماری این مکان حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. حداکثر مدت زمان بازدید از این جاذبه حدود نیم ساعت الی یک ساعت است.

  • ساعت بازدید از مقبره اعتمادالدوله: 6:00 تا 18:00
  • قیمت بلیط مقبره اعتماد الدوله: 210 روپیه
  • آدرس مقبره اعتمادالدوله: شمال شرقی آگرا، سواحل شرقی رود، خیابان اعتمادالدوله

موقعیت مقبره اعتمادالدوله در آگرا روی نقشه

baby-taj-of-agra.jpg
 بیرون معبد اعتماد الدوله
مقبره اعتماد الدوله درون.jpg
درون معبد اعتمادالدوله

جاهای دیدنی بمبئی

شاید در هیچ جای دیگری در هند ، به اندازه بمبئی نتوانیم تاریخ استعمار در این کشور را مرور کنیم. این موضوع حتی در ساختمان‌های این شهر نیز پیدا است؛ برخلاف شهرهای دیگر که معماری گورکانی در هند را به نمایش میگذارند بیشتر جاهای دیدنی هند در بمبئی معماری اروپایی دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب جاذبه‌های بمبئی این است که دیدنی‌های تاریخی و طبیعی در این شهر به شکل شگفت‌انگیزی با هم ترکیب شده‌اند.

غار فیل‌ها (Elephanta caves)

این جاذبه مجموعه‌ای از غارهاست که در جزیره فیل‌های جنوب بمبئی واقع شده و به شیوا (خدای هندی) مربوط است. در این غار چند مقبره نیز وجود دارد که تاریخ آن به قرن 5 و 6 باز می‌گردد. با تماشای مجسمه‌های این مکان بیشترین اطلاعات را درباره فلسفه بودا و آیین هندو به دست خواهید آورد. در طول تاریخ بسیاری از مجسمه‌ها و سازه‌های این غار نابود شده‌اند؛ یکی از بدترین آسیب‌هایی که به غار فیل‌ها وارد شد به دست استعمارگران پرتغالی صورت گرفت که از مجسمه‌های غار  فیل‌ها به عنوان اهداف تمرین تیراندازی استفاده کردند. با این حال این جاذبه به دلیل اهمیت باستان شناسی فراوانی که دارد، هنوز هم یکی از مکان های دیدنی هند است.

اصلی‌ترین مجسمه این مجموعه، مجسمه تریمورتی ساداشیوا است که در آئین هندو برایش اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. این مجسمه سه سر دارد و ارتفاع آن به 6 متر می‌رسد. به طور کلی وسعت این غارها 5600 متر است و بخش‌های مختلف آن شامل یک تالار اصلی، دو تالار فرعی و چند حیاط و مقبره می‌شوند. معماری به کار رفته برای ساخت این غار به سبک برهمایی است، این معماری شامل سنگبری‌های ماهرانه‌ای می‌شود که توسط هندوهای باستان به عمل آمده.

  • ساعت بازدید از غار فیل‌ها: 9:30 تا 17:30 (روزهای دوشنبه تعطیل است)
  • قیمت بلیط غار فیل‌ها: 550 روپیه (هزینه ورود دوربین فیلم‌برداری 25 روپیه)
  • آدرس غار فیل‌ها: جزیره فیل‌ها در جنوب شرقی بمبئی

موقعیت غار فیل‌ها در بمبئی روی نقشه

ashwin-kumar-flickr.jpg
ورودی غار فیل‌ها از جاهای دیدنی هند
7cf88e3a963e2f90649ccb140ba834f9-elephanta-island.jpg
مجسمه تریموتی ساداشیوا

دروازه هند بمبئی (Gateway of India)

دروازه هند بمبئی نیز یکی از خاص‌ترین دیدنی های هند است که در اواسط نیمه اول قرن گذشته ساخته شد. دلیل ساخت این بنا، گرامیداشت شاه جرج پنجم و همسرش ماری بود. ساخت دروازه حدود 4 سال طول کشید که بنایش شامل یک ضلع طولانی با ارتفاع 26 متر می‌شود. مصالح به کار رفته در این مکان را بازالت زرد و بتن تجزیه ناپذیر است. اصلی‌ترین معماری به کار فته در ساخت این دروازه، معماری هندی و ساراسنیک است ولی ردپایی از هنر معماری اسلامی نیز در آن وجود دارد. به لحاظ تاریخی، بسیاری از افراد دروازه هند را سنگ قبر تسلط انگلیسی‌ها به هندوستان می‌دانند، زیرا بسیاری از استعمارگران مهم انگلیسی، از طریق این بندر، هندوستان را برای همیشه ترک کردند. افرادی که قصد دیدن جزیره فیل‌ها را دارند، می‌توانند پس از بازدید از دروازه هند بمبئی از مسیر دریایی به آن‌جا بروند.

  • ساعت بازدید از دروازه هند بمبئی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط دروازه هند بمبئی: رایگان
  • آدرس دروازه هند بمبئی: جنوب شرقی بمبئی، خیابان رامچاندانی

موقعیت دروازه هند بمبئی روی نقشه

Gateway-Of-India_600-1-1280x720.jpg
دروازه هند بمبئی
gateway-india4_lg.jpg
نورپردازی دروازه هند در بمبئی

پایانه چاتراپاتی شیواجی (Chhatrapati-Shivaji Terminus)

پایانه چاتراپاتی شیواجی که در گذشته به پایانه ویکتوریا شهرت داشت یکی از بهترین جاهای دیدنی هند در غرب این کشور است که ساخت آن حدود 10 سال طول کشید. مستندات تاریخی حاکی از آن است که شکل‌گیری این بنا از سال 1878 آغاز شد. وسعت محلی که این پایانه در آن قرار دارد به  2.85 هکتار می‌رسد. در قرن نوزدهم و بیستم، بمبئی چنین سازه گران‌بهایی را به خود ندیده بود، زیرا ساخت این پایانه در آن زمان 260 هزار پوند استیرلینگ هزینه برداشت.

این پایانه یکی از کارآمدترین ایستگاه‌های راه‌آهن در جهان است به طوری که روزانه حدود 3 میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند؛ از طرفی در سال 2004 در لیست میراث جهانی قرار گرفت. چاتراپاتی شیواجی در گذشته اصلی‌ترین ایستگاه برای حمل و نقل تجاری در بمبئی بود. اگر می‌خواهید یک ترکیب بی‌نظیر از معماری هندی، انگلیسی و ایتالیایی را شاهد باشید، حتما از این مکان دیدن کنید. در حال حاضر آلودگی هوا و نمک دریا از تهدیدات جدی بر علیه بقای این ساختمان زیبا هستند.

  • ساعت بازدید از پایانه چاتراپاتی شیواجی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط پایانه چاتراپاتی شیواجی: رایگان
  • آدرس پایانه چاتراپاتی شیواجی: منطقه تجاری دژ بمبئی، خیابان دادابهای نائوروجی

موقعیت ایستگاه چاتراپاتی شیواجی روی نقشه

15542945723_2ba8cdd4e5_b.jpg

چاتراپاتی شیواجی، از جاهای دیدنی هند در بمبئی

mumbai-chhatrapati-shivaji-terminus-railway-station-mumbai_ae388dda-9c84-11e8-8838-278d266b5e3b.jpg
نمایی از درون چاتراپاتی شیواجی

جاهای دیدنی کشمیر

تا این قسمت از لیست جاهای دیدنی هند در شهر های مختلف، جاهای دیدنی تاریخی و شهری بیشترین درصد را به خود اختصاص دادن. اما زمانی که به کشمیر می‌رسیم، زیبا‌ترین جاذبه های طبیعی هند را مشاهده می‌کنیم. طبیعت کشمیر ترکیبی از دریاچه، کوهستان و سرسبزی است و مناظری را شامل می‌شود که در هیچ جای دنیا نمونه ندارد. در ادامه مهم‌ترین جاهای دیدنی هند در کشمیر را معرفی می‌کنیم. 

دریاچه دال (Dal Lake)

دریاچه دال در کشمیر یکی از تماشایی‌ترین جاذبه های هند در طبیعت است که علاوه بر اهمیت توریستی و تفریحی، اهمیت اقتصادی و تجاری نیز دارد. طول خط ساحلی این دریاچه حدود 16 کیلومتر است که مملو از باغ‌های گورکانی، قایق‌خانه، هتل و مراکز تفریحی است. بهترین مناظر این دریاچه را می‌توان از جاذبه‌هایی همچون باغ نشاط و باغ شالمیر تماشا کرد. بهترین زمان برای سفر به دریاچه دال، فصل تابستان است، زیرا در ماه‌های جولای و آگوست چشم‌اندازهایی از گل‌های دیدنی اطراف این دریاچه گردشگران را مسحور می‌کند. در زمستان دمای این منطقه به 11- درجه سانتی‌گراد می‌رسد و دریاچه یخ می‌زند. وسعت دال حدود 18 کیلومتر مربع است، اما اگر زمین‌های باتلاقی اطراف را نیز حساب کنیم، به 21 کیلومتر مربع نیز می‌رسد.

  • زمان بازدید از دریاچه دال: 9:00 تا 18:00
  • قیمت بلیط سواحل دریاچه دال: رایگان
  • آدرس دریاچه دال: شمال غربی سرینگر

موقعیت دریاچه دال روی نقشه

Srinager-Dal-Lake-1024x768.jpg
دریاچه دال، از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری هند
دریاچه دال در هند.jpg
دریاچه دال در هند

منطقه گلمرگ (Gulmarg)

منطقه طبیعی گلمرگ ثابت می‌کند که جاهای دیدنی هند تنوع بسیاری دارند. اگر به طبیعت برفی علاقه دارید، می‌توانید یکی از زیبا‌ترین نقاط برفی جهان را در هند تماشا کنید. منطقه گلمرگ با ارتفاع حدود 4 هزار متری، طولانی‌ترین خط تلکابین جهان را دارد. همچنین مرتفع‌ترین زمین گلف نیز در دهه اول قرن بیستم توسط انگلیسی‌ها در آن ساخته شد. گردشگرانی که به این نقطه از هند سفر می‌کنند، می‌توانند از تفریحات اسکی و کوه‌نوردی لذت ببرند. مناظر زمستانی این منطقه به حدی دلنشین است که به آن لقب بهشت برفی کشمیر را داده‌اند؛ به یاد داشته باشید که تمام زیبایی‌های گلمرگ به زمستان آن نیست، بلکه در فصل گرما، سرسبزی آن هوش از سر هر گردشگری می‌برد. پادشاهان گورکانی علاقه بسیاری به این منطقه داشتند. سلطان یوسف شاه، برای اولین بار در قرن شانزدهم نام گلمرگ را بر این نقطه مرتفع نهاد و پس از آن امپراطور جهانگیر گورکانی در 21 گونه گل مختلف را در گلمرگ جمع آوری کرد.

  • زمان بازدید از منطقه گلمرگ: به نقطه بازدید و شرایط جوی بستگی دارد. (برای مثال تلکابین همه روزه از ساعت 10:00 تا 17:00 کار می‌کند)
  • قیمت بلیط تلکابین منطقه گلمرگ: بستگی به بخشی که بازدید می‌کنید دارد. (برای مثال بازدید از ایستگاه اول تلکابین 700 روپیه، و بازدید از ایستگاه دوم تلکابین 900 روپیه است)
  • آدرس منطقه گلمرگ: غرب سرینگر، جاده سرینگر گلمرگ، جاده گلمرگ

موقعیت منطقه گلمرگ روی نقشه

PXL_20201129_074601632.PORTRAIT2-scaled.jpg
منظره‌ای زیبا از منطقه گلمرگ
maxresdefault.jpg
جاذبه های گردشگری هند در گلمرگ

دره بتاآب (Betaab Valley)

این دره در زمان گذشته به نام‌های دره هاگان یا هاگون شهرت داشت، اما پس از فیلم‌برداری فیلم بتاآب در آن، شهرت بسیاری یافت و نامش تغییر کرد. البته به غیر از بتاآب، فیلم‌های بالیوودی بسیاری این دره را به عنوان موقعیت اصلی یا ثانوی خود انتخاب کرده‌اند. به جرئت می‌توان گفت که در لیست جاهای دیدنی هند، این مورد بهترین گزینه برای عکاسی در طبیعت است زیرا مناظر آن مملو از کوه‌های برف‌پوش، دشت، چمنزار، جنگل و رود است. این دره از پهالگام هندوستان حدود 15 کیلومتر فاصله دارد و در قرن پانزدهم میلادی امپراطوری گورکانی بر آن تسلط داشت. بنابراین از برخی جهات ارزش تاریخی نیز دارد. از فعالیت‌های محبوب این دره می‌توانیم به اسب سواری، پیاده روی و عکاسی با لباس محلی اشاره کنیم. هزینه کرایه هر لباس محلی در این دره 60 روپیه است.

  • ساعت بازدید از دره بتاآب: 24 ساعته
  • قیمت بلیط دره بتاآب: هزینه ورود رایگان
  • آدرس دره بتاآب: شرق سریناگار، جاده چاندواری

موقعیت دره بتاآب روی نقشه

جاهای دیدنی گوا

زمانی که حرف از شهر گوای هندوستان می‌شود بسیاری از سفر دوستان به یاد سواحل این منطقه میفتند. سواحل تمیز گوا و شن‌های طلایی‌اش به تنهایی جزو بهترین دیدنی های هند قرار می‌گیرند. هزینه بازدید از سواحل گوا کم است و از آن جایی که زندگی شبانه در آن جریان دارد، محدودیت زمانی برای بازدید از آن‌ها را نخواهید داشت همچنین تفریحات آبی این سواحل نیز زبانزد عام و خاص است. با این حال تمام جاذبه‌های این شهر به سواحلش ختم نمی‌شود، بلکه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار متنوع دیگری نیز در آن قرار دارد که در ادامه هر یک را معرفی می‌کنیم.

آبشارهای دودساگار (Dudhsagar Falls)

آبشارهای دودساگار که به دریای شیر نیز معروف هستند، بلند‌ترین آبشارهای هندوستان را شامل می‌شود که 310 متر ارتفاع و 30 متر عرض دارد. سرچشمه این آبشار، رود ماندووی، اصلی‌ترین رود گوا است. شما با 60 کیلومتر رانندگی از شهر پانجیم به این آبشار می‌رسید. اما اگر بخواهید از طریق جنگل بروید، باید حدود 12 کیلومتر راه طی کنید. از ماه‌های ژوئن تا سپتامبر به دلیل باران شدید، قسمت‌هایی از جاده که به این جاده راه دارد بسته می‌شود و هیچ ماشین شخصی اجازه ورود نخواهد داشت و دولت این منطقه وسایل نقلیه مخصوصی را برای رسیدن به آبشار تعبیه کرده است. آبتنی از محبوب‌ترین تفریحات مردم در این آبشار است، البته به خاطر داشته باشید برای این کار حتما باید جلیقه نجات به تن کنید.

  • زمان بازدید از آبشاردودساگار: 9:00 تا 18:00
  • قیمت بلیط آبشار دودساگار: 400 روپیه
  • آدرس آبشار دودساگار: شرق گوا، منطقه سونالیم

موقعیت آبشار دودساگار در نقشه

dudhsagar-falls-goa.jpg
دودساگار، از جاهای دیدنی هند در طبیعت
Dudhsagar-Waterfalls-1.jpg
پایین آبشار دودساگار

 باسیلیسکا اف بوم جیزز (Basilica of Bom Jesus)

مسیحت در هندوستان قدمت دارد و کلیساهای این کشور نه تنها بخش مهمی از جاهای دیدنی هند را تشکیل می‌دهند، بلکه اهمیت تاریخی و معماری آن‌ها در تمام نقاط جهان بی‌نظیر است. باسیلیسکا بوم جیزز نیز یکی از مشهورترین کلیساهای کاتولیک در این کشور است که اطلاعات بسیار مفیدی از تاریخ مسیحیت در جهان و هند به ما می‌دهد. این کلیسا بیش از 400 سال قدمت دارد و برخلاف بیشتر جاهای دیدنی هند که معماری اسلامی، ایرانی، هندی و گورکانی دارند، به سبک معماری باروک ساخته شده است. با وجود قدیمی بودن این کلیسا، هنوز هم دیوارهای آن مستحکم هستند و چیزی از جذابیت‌ و شهرت آن کم نشده است.

درون این کلیسا سقفی بلند دارد و در دیوارها و کف آن سنگ مرمر کارشده است. یکی از جالب‌ترین قسمت‌های این کلیسا، جایی است که جسد سنت فرانسیس خاویر در آن نگداری می‌شود. این جسد سال‌هاست از چین به هند انتقال داده شده است و گفته می‌شود که مانند اجساد برخی از قدیسین، خاصیت تباهی ناپذیری دارد. این جسد هر 10 سال یکبار به نمایش عموم مردم گذاشته می‌شود که در این هنگام داوطلبان و توریست‌های بسیاری برای دیدنش به کلیسای باسیلیسکا بوم جیزز می‌آیند.

  • زمان بازدید از کلیسای باسیلیسکا بوم جیزز: 8:00 تا 20:30
  • قیمت بلیط کلیسای باسیلیسکا بوم جیزز: رایگان
  • آدرس کلیسای باسیلیسکا بوم جیزز: شمال شرقی منطقه بنگویینیم، جاده قدیم گوا

موقعیت کلیسای باسیلیسکا بوم جیزز روی نقشه

shutterstock_1073481062_20190822145857.jpg
کلیسای بوم ژیسوس، از دیدنی های هند
کلیسای سن خاویر هند.jpg
فضای درونی کلیسای بوم ژیسوس
فرانسیس خاویر در کلیسای هند.jpg
جسد سنت فرانسیس خاویر

دژ آگوادا (Aguada Fort)

یکی از مهم‌ترین نمادهای شهرهای تاریخی در گوا و جاهای دیدنی در هند، دژ آگوادا است. این قلعه به دست پرتغالی‌ها ساخته شد و تأثیرات بسیاری در تاریخ هند و کشورهای دیگر داشت. استعمارگران پرتغالی آگوادا را برای مقابله با رقبای هلندی خود ساختند. دیوار مرحله‌ای این قلعه، آن را به یک موقعیت تسخیر ناپذیر تبدیل کرده بود. از دیگربخش‌های مهم آگوادا می‌توانیم به فانوس دریایی 4 طبقه آن اشاره کنیم، فانوسی که نورش از دوردست‌ها راهنمای راه بود. زمانی که از سواحل بکر گوآ دیدن می‌کنید، می‌توانید به این قلعه تاریخی بروید و از نزدیک شاهد ترکیب بی‌نظیر چشم‌اندازهای آن با طبیعت ساحلی این شهر باشید، زیرا این دژ برای تسلط بیشتر به زمین‌های اطراف بر ارتفاع ساخته شده است و از طریق آن به بسیاری از نقاط اطراف تسلط خواهید داشت. علاوه بر چشم‌اندازهای بسیار زیبا، ادوات جنگی و تاریخی اروپایی‌ها را نیز خواهید دید.

  • ساعت بازدید از دژ آگوادا: 8:30 تا 17:30
  • قیمت بلیط دژ آگوادا: رایگان
  • آدرس دژ اگوادا: ساحل کاندولیم گوا، منطقه دژ گوا

موقعیت دژ آگوادا روی نقشه

aguada-fort-goa.jpg
دیوار دو مرحله‌ای قلعه آگوادا
shutterstock_1065727913_20190822150731.jpg
فانوس دریایی دژ آگوادا

سخن آخر

هر چقدر هم که در مورد جاهای دیدنی هند مطالعه کنید، باز هم جاهای بسیاری هستند که در مورد آن‌ها هیچ نمی‌دانید، اما این موضوع بیش از آن‌که جنبه‌های منفی داشته باشد، نشانه دیدنی بودن هند است. زیرا تنوعی که در جاذبه های گردشگری هند وجود دارد باعث می‌شود که با هر سلیقه‌ای که دارید از سفر به هند لذت ببرید. یکی از موضوعات مهمی که در سفر بسیار کارآمد است، برنامه‌ریزی در زمان و هزینه است. به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی کاربردی مانند ساعت بازدید و هزینه ورود به جاهای دیدنی هند را نیز اضافه کنیم. اگر تا کنون تجربه بازدید از هر یک از موارد این لیست را داشته اید می‌توانید دانسته‌های خود را از طریق قسمت نظرات با سایر کاربران لست سکند به اشتراک بگذارید. همچنین خواندن سفرنامه‌های هند به شما کمک می‌کند از تجربه سایر مسافران هم استفاده کنید.

لیست سفرنامه‌های هند

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.