جاهای دیدنی دبی؛ معرفی مکان ها و دیدنی های دبی + قیمت و آدرس

4.2
از 131 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جاهای دیدنی دبی؛ ۲۱ جاذبه و مکان دیدنی در دبی با قیمت
20 اسفند 1402 11:00
113

جاهای دیدنی دبی فراتر از آسمان‌خراش‌های بلند و ساختمان‌های مدرن است؛ تنوع دیدنی های دبی از تاریخی گرفته تا مدرن، اطمینان می‌دهد که هر بازدیدکننده‌ای تجربه‌ای خاطره‌انگیز از سفر به این شهر خواهد داشت. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند به سراغ معرفی جاذبه های گردشگری دبی رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی دبی که نباید از دست بدهید

در این مطلب، هریک از دیدنی های دبی را به‌طور مفصل بررسی و معرفی می‌کنیم. برخی از معروف‌ترین و بهترین جاهای دیدنی دبی که پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به دبی، آن‌ها را از دست ندهید، عبارت‌اند از: 

  • برج خلیفه
  • دبی مال
  • آب‌نمای دبی
  • قاب دبی
  • دهکده جهانی
  • باغ معجزه
  • سیاره سبز
  • گاردن گلو
  • سالن اپرای دبی
  • آکواریوم دبی

مشاهده لیست قیمت امروز تورهای دبی

dubai-marina-skyline-2c8f1708f2a1.jpg
عکس دبی

قیمت مکان های دیدنی دبی

قیمت مکان‌های دیدنی دبی متنوع است و از ورودی‌های رایگان تا مبالغی بیش از ۳۰۰ درهم را در بر می‌گیرد. قیمت بلیط برخی از مکان های دیدنی دبی عبارت است از:

  • برج خلیفه: حدود ۱۴۹ تا 533 درهم برای رفتن به طبقات
  • دبی مال: رایگان
  • آکواریوم دبی و باغ وحش زیر آب: حدود 199 درهم
  • موزه آینده دبی: حدود 145 درهم
  • دبی کریک: رایگان
  • دهکده جهانی دبی: حدود 30 درهم
  • اسکی دبی: با توجه به بسته انتخابی، حدود ۱۹۰ تا ۵۱۰ درهم
  • فریم دبی: حدود ۵۰ درهم
  • مسجد جمیرا: رایگان
  • گاردن گلو دبی: حدود 70 درهم

توجه داشته باشید که این قیمت‌ها تقریبی هستند و ممکن است با توجه به زمان سفر و تغییرات فصلی، تغییر کنند.

برج خلیفه (Burj Khalifa)

بهتر است قبل‌از هرچیز، از معروف‌ترین و مهم‌ترین نماد شهر دبی شروع کنیم. برج خلیفه دبی از تمام نقاط این شهر پیداست. حتی در فاصله 95 کیلومتری دبی هم می‌توانید آن را ببینید. می‌دانید که برج خلیفه، بلندترین ساختمان دنیاست و به‌ همین دلیل شهرتی جهانی دارد و از جاهای دیدنی دبی است. البته رکوردهای برج خلیفه، فقط به تعداد طبقاتش محدود نیست؛ بلکه سریع‌ترین آسانسور شیشه‌ای جهان هم در برج خلیفه است که در هر ثانیه 10 متر جابه‌جا می‌شود. اگر بخواهید سوار این آسانسور شوید، باید پس‌از انتخاب و خرید بلیط، مدتی در اتاق‌های انتظار بمانید. در این اتاق‌ها با میان‌وعده و قهوه از شما پذیرایی می‌شود. در طبقات این برج از آثار هنری گرفته تا چشم‌اندازهای بی‌مانند، به نمایش گذاشته می‌شود.

اگر قصد داشته باشید که در بلندترین رستوران جهان غذا بخورید، باید به طبقه 122 این برج بروید. البته در چنین رستوران‌هایی باید حواستان حسابی به بودجه‌ای که برای صرف غذا اختصاص داده‌اید، باشد. توصیه می‌کنیم که پیش‌از سفرتان سری به مطلب قیمت غذا در دبی بزنید تا با آگاهی بیشتری برای هزینه‌های سفر خود تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنید.

اگر قصد دارید از بالای برج، مناظر بی‌نظیر شهر را با تلسکوپ‌های مخصوص ببینید، می‌توانید از طبقات 124 و 148 دیدن کنید. بلندترین قسمت برج، طبقه 163 آن است؛ اما بازدید عموم مردم از آن امکان‌پذیر نیست. فراموش نکنید که بلیط‌های برج خلیفه تا 90 روز اعتبار دارند و در روزهای عادی بهتر است از دو هفته قبل‌از بازدید، بلیطتان را تهیه کنید. اگر قصد دارید در ایام تعطیل از برج خلیفه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی دبی دیدن کنید، بهتر است از یک ماه قبل برای خرید بلیط اقدام کنید. گفتنی است که بسته به ساعتی که از این جاذبه دیدن می‌کنید، قیمت بلیط‌ها متغیر است.

  • ساعت بازدید از برج خلیفه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط برج خلیفه: بلیط نوع یک (طبقات 124 و 125) 149 درهم امارات، بلیط نوع 2 (طبقات 124، 125 و 148) 378 تا 533 درهم امارات
  • آدرس برج خلیفه: مرکز شهر دبی، بلوار شیخ محمد بن رشید 1

موقعیت دقیق برج خلیفه روی نقشه

lastsecondبرج خلیفه.jpg
برج خلیفه، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی دبی
برج خلیفه 124.jpg
چشم‌انداز طبقه 124 برج خلیفه
lastsecondخلیفهه.jpg
نمایی از برج خلیفه در شب

دبی مال (Dubai Mall)

اگرچه مراکز خرید به‌خودی‌خود در لیست جاهای دیدنی دبی قرار نمی‌گیرند؛ اما از‌آنجایی‌که دبی مال بسیاری از دیدنی های دبی را در خود جای داده است، جزو مناطق دیدنی دبی محسوب می‌شود. قبل‌از هرچیز باید بدانید که دبی مال، بزرگ‌ترین مرکز خرید در جهان است که وسعتی حدود 50 زمین فوتبال دارد. معماری و طراحی بخش‌های مختلف دبی مال، بسیار جالب است و سوژه‌های عکاسی بسیاری در آن قرار دارند که از بین آن‌ها، می‌توانیم به آبشار دبی مال اشاره کنیم. قطر این آبشار دایره‌ای، حدود 30 متر است و ارتفاعش به 24 متر می‌رسد. دبی مال، بهشت کسانی است که عاشق شیرینی‌جات هستند؛ زیرا بزرگ‌ترین آبنبات‌فروشی جهان در آن قرار گرفته است.

با‌وجود‌اینکه موضوع اصلی این مطلب جاهای دیدنی دبی است، باید بدانید که اگر به‌دنبال لذت بردن از تفریحات رایگان دبی هستید، این مرکز خرید می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی شما باشد. تم پارک، اسکی و انواع بخش‌های تفریحی دیگر، از‌جمله قسمت‌های مختلف دبی مال هستند. از دلایل اینکه هرساله بیش از 75 میلیون گردشگر به دبی مال می‌آیند، همین امکانات گسترده و متنوع است.

در دبی مال، حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، می‌توانید ساعات زیادی را صرف مغازه‌گردی در این مرکز خرید کنید. دبی مال بیش از 1200 فروشگاه بزرگ را در خود جای داده است. علاوه‌بر آن، این مرکز بزرگ، انواع برندهای معروف لباس، لوازم الکترونیکی، لوازم‌خانگی، اسباب‌بازی‌فروشی و سوغاتی‌فروشی هم دارد. خوب است بدانید که در نزدیکی دبی مال، به یکی از بهترین رستوران‌های ایرانی در دبی دسترسی خواهید داشت که «دانیال» نام دارد.

  • ساعت بازدید از دبی مال: شنبه تا دوشنبه، از ساعت 10 صبح تا 12 شب و سه‌شنبه تا جمعه، از ساعت 10 صبح تا 11 شب
  • قیمت بلیط دبی مال: رایگان
  • آدرس دبی مال: مرکز شهر دبی، کنار برج خلیفه، خیابان شیخ زاید

موقعیت دقیق دبی مال روی نقشه

نمای بیرونی دبی مال.jpg
مجموعه دبی مال
GettyImages-538737347-5b3fa502c9e77c00547605ea.jpg
آبشار دبی مال
Dubai-Mall.jpg
فروشگاه‌های دبی مال، از جاهای دیدنی دبی

آب‌نمای دبی (The Dubai Fountain)

آب‌نمای نزدیک برج خلیفه نیز یکی از مشهورترین جاذبه های دبی است که مثل بسیاری از جاهای دیدنی این شهر، رکوردهای جهانی مختلفی را به خود اختصاص داده است. این آ‌ب‌نمای مشهور در دریاچه برج خلیفه قرار دارد و طولش تقریباً با طول دو زمین فوتبال برابر است. این مجموعه از جاهای دیدنی دبی، قادر است در هر ثانیه 22 هزار گالن آب را به آسمان پرتاب کند. فرقی نمی‌کند که داخل برج خلیفه هستید یا در کنار دریاچه‌اش قدم می‌زنید، در‌هر‌صورت می‌توانید از تماشای نمایش موزیکال آب‌نمای آن دیدن کنید.

همچنین یک مسیر پیاده‌روی در این دریاچه وجود دارد که گردشگران از طریق آن می‌توانند نمایش فواره دبی را از فاصله 9 متری تماشا کنند. تماشای این آب‌نما در شب، لطف مضاعفی دارد. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم اگر از مسافران تور دبی ۴ شب و ۵ روز هستید، شب‌‌ها زمان کافی برای تماشای این آب‌نمای زیبا در نظر بگیرید.

  • ساعت بازدید از آب‌نمای دبی: از ساعت 6 عصر تا 11 شب؛ برنامه هر 30 دقیقه یک بار اجرا می‌شود.
  • قیمت بلیط آب‌نمای دبی: 65 درهم امارات برای هر نفر؛ کودکان کمتر از 4 سال رایگان
  • آدرس آب‌نمای دبی: مرکز شهر دبی، بلوار شیخ محمد بن رشید 1، دریاچه برج خلیفه

موقعیت دقیق آب‌نمای دبی روی نقشه

148-2.jpg
نمایی از آب‌نمای دبی
dubai-fountain-platform-facebook.jpg
تماشای آب‌نمای دبی از نزدیک‌ترین فاصله

قاب دبی (Dubai Frame)

قاب دبی یا دبی فریم علاوه‌بر اینکه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی دبی است، یکی از پرطرف‌دارترین موقعیت‌های عکاسی این شهر نیز به شمار می‌رود. شاید عظمت این بنا به‌خوبی در عکس‌ها مشخص نباشد. به‌ همین دلیل در توصیف شکوه این جاذبه کافی است به ارتفاع 150 متری و عرض 95 متری‌اش اشاره کنیم. این جاذبه، نمایی متفاوت از گذشته و آینده را برای گردشگران به تصویر می‌کشد. جالب‌توجه است که شما با خرید بلیط، می‌توانید وارد قاب دبی شوید و از طبقات بالای آن، چشم‌انداز بی‌مانندی از شهر را تماشا کنید.

راهنمای کامل سفر به دبی

پیاده‌روی بر سقف شیشه‌ای این جاذبه نیز از فعالیت‌های محبوب بین گردشگران است. علاوه‌بر تمام این‌ها، در ساعات صبح می‌توانید صبحانه خود را در قاب دبی رزرو کنید و در یک بازه زمانی 45 دقیقه‌ای که به «45 دقیقه طلایی» معروف است، آن را میل کنید. برای بازدید از این جاذبه که از جاهای دیدنی دبی است، نکات مهمی را باید به یاد داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

تقریباً هیچ محدودیت خاصی برای بازدید گردشگران خارجی و بومی از قاب دبی وجود ندارد. با‌این‌حال، باید بدانید که ورود حیوانات خانگی به این جاذبه ممنوع است. خانواده‌هایی که کودک خردسال کمتر از سه سال دارند، به خرید بلیط برای کودکشان نیاز نخواهند داشت و خدمات رایگان به آن‌ها تعلق می‌گیرد. علاوه‌بر آن، افراد معلول نیز می‌توانند از امکاناتی مثل ویلچر و خدمات راهنمایان بهره‌مند شوند. طبق نظرات گردشگران، بهترین زمان برای بازدید از قاب دبی، حوالی ساعت 5 عصر است؛ زیرا در این بازه زمانی از روز، منظره غروب خورشید بسیار دل‌نشین است.

  • ساعت بازدید از قاب دبی: از ساعت 9 صبح تا 9 شب؛ بازدید از بیرون بنا در تمام ساعات روز امکان‌پذیر است.
  • قیمت بلیط قاب دبی: بزرگ‌سالان 50 درهم امارات و کودکان 3 تا 12 سال 20 درهم امارات
  • آدرس قاب دبی: الکفاف دبی، زعبیل

موقعیت دقیق قاب دبی روی نقشه

1__1cR7HkMXwXuNgIB8DIXdA.jpg
قاب دبی، یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری دبی 
ze2q4rhriodyez4axwxgd9g1wvs2_1558070998_4.jpg
مسیر شیشه‌ای در ساختمان قاب دبی

دهکده جهانی دبی (Global Village)

خلاصه بگوییم؛ اگر دهکده جهانی دبی را ببینید، انگار از تمام دنیا بازدید کرده‌اید. در این مجموعه، با فرهنگ و تاریخ بیش از 90 کشور از خاورمیانه، اروپا، آمریکا و آسیای دور آشنا می‌شوید. تجربه‌های نابی که در دهکده جهانی خواهید داشت، فقط به تماشای آثار تاریخی کشورها محدود نمی‌شود؛ بلکه در این مجموعه می‌توانید صنایع‌دستی کشورهای دیگر را بخرید و غذاهای محبوبشان را هم امتحان کنید. در میان جاهای دیدنی دبی، این مکان تنها جایی است که سالانه بیش از 1200 مراسم و فستیوال در آن اجرا می‌شود و از بین آن‌ها، کنسرت‌های رایگان طرف‌داران بسیاری دارد.

وسعت دهکده جهانی دبی بیش از 1.6 میلیون کیلومتر مربع است. ورودی هر کشور با در نظر گرفتن سبک معماری اصیل آن طراحی شده است و در بخش معرفی آن، مهم‌ترین نمادهای هر کشور معرفی می‌شود. از اهرام مصر گرفته تا دیوار چین، تاج‌محل و تخت‌جمشید، همگی را می‌توانید تنها در یک روز تماشا کنید.

دهکده جهانی، درست مانند دیگر جاذبه های دبی، رکوردهای بسیاری را ثبت کرده است. اولین رکورد این جاذبه، زمانی ثبت شد که آن را به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه گردشگری، تفریحی، فرهنگی، هنری و خانوادگی در جهان تأسیس کردند. فراموش نکنید که این جاذبه گردشگری دبی از ماه اکتبر تا فوریه باز است. پس اگر با تور دبی نوروز سفر می‌کنید، فرصت بازدید از دهکده جهانی دبی را نخواهید داشت و باید به سراغ دیگر جاهای دیدنی دبی بروید.

  • ساعت بازدید از دهکده جهانی دبی: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 4 بعدازظهر تا 12 شب، پنج شنبه و جمعه از ساعت 4 بعدازظهر تا 1 شب
  • قیمت بلیط دهکده جهانی دبی: 30 درهم امارات، برای افراد کمتر از 3 سال و بیشتر از 65 سال رایگان
  • آدرس دهکده جهانی دبی: جنوب دبی، خیابان شیخ محمد بن زاید

موقعیت دقیق دهکده جهانی دبی روی نقشه

8f1c894b-7219-4589-9ec4-63e5a4996e18-2449-dubai-global-village-dubai-08.jpg
بخشی از دهکده جهانی دبی
8aa260262e4a3ecf3d1235a468ea18dc.jpg
مجسمه اساطیر ایران در دهکده جهانی دبی
Global+Village.jpg
یکی از مسیرهای پر‌بازدید دهکده جهانی دبی

باغ معجزه دبی (Dubai Miracle Garden)

باغ معجزه دبی یا دبی میراکل گاردن از معروف‌ترین مکان های دیدنی دبی است که به‌طور معمول هر‌ سال از ماه نوامبر تا آوریل، تقریباً از آذر تا اردیبهشت، پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر جهان است. وسعت این جاذبه بهشتی 72 هزار متر مربع است و حدود 150 میلیون گل را در خود جای داده است. به‌ همین دلیل، عنوان بزرگ‌ترین باغ گل در جهان را از آن خود کرده است. وجود چنین سرزمینی در دل کویرهای دبی، چیزی جز معجزه نیست. این باغ هم از آن‌ دسته جاهای دیدنی دبی است که به‌دلیل عظمتش، نامش در گینس ثبت شده است. با‌این‌حال، هیچ‌یک از این مواردی که گفتیم، دلیل اصلی محبوبیت این جاذبه نزد توریست‌ها نیست؛ بلکه طراحی خاص و دل‌نشین آن، دلیل اصلی محبوبیتش برای توریست‌ها محسوب می‌شود.

هنرمندان دنیای گل‌وگیاه با جمع‌آوری و چینش منظم گونه‌های مختلف گیاهی، دنیایی رنگارنگ از گل را خلق کرده‌اند. در هر گوشه از باغ معجزه، خانه‌ها، حیوانات، اشیا، وسایل نقلیه و مسیرهایی را مشاهده می‌کنید که همگی از جنس گل هستند. به‌ همین دلیل این مکان به یکی از بهترین جاهای دیدنی دبی برای عکاسی تبدیل شده است.

یکی از پربازدیدترین بخش‌های باغ معجزه دبی، هواپیمای ایرباس بزرگی است که با گل ساخته شده است. این تزیینات غول‌پیکر هم در گینس ثبت شده‌اند. موقعیت این مجموعه در منطقه البارشا، یکی از مناطق معروف دبی است.

  • ساعت بازدید از باغ معجزه دبی: از ساعت 9 صبح تا 9 شب
  • قیمت بلیط معجزه دبی: بزرگ‌سالان، 95 درهم امارات و کودکان 3 تا 12 سال، 80 درهم امارات
  • آدرس باغ معجزه دبی: خیابان البارشای جنوبی، خیابان سوم

موقعیت دقیق باغ معجزه دبی روی نقشه

105308_Dubai_Miracle_Garden_Original.jpg
تزیینات گل به‌شکل هواپیما در باغ معجزه، از دیدنی های دبی
SW5KROTU-Dubai-Miracle-Garden-(10)-1200x800.jpg
طرح‌های خلاقانه در باغ معجزه، از جاهای دیدنی دبی

سیاره سبز دبی (The Green Planet)

شاید با دیدن عکس دبی، فکر کنید جاهای دیدنی دبی در زمینه طبیعت سبز، چیزی برای ارائه ندارد؛ اما باید بدانید که جاذبه‌هایی مثل سیاره سبز، این حدس را درباره دبی نقض می‌کند. سیاره سبز یا گرین پلنت دبی، جنگلی بارانی در دل کویر است که به محل زندگی بیش از سه هزار گونه گیاه، پرنده و سایر جانداران تبدیل شده و جزئیات حیات هر‌یک از آن‌ها را برای بازدیدکنندگان به‌ نمایش می‌گذارد. این مجموعه سرپوشیده برای تمام سنین جذاب است و نحوه عملکرد اکوسیستم را برای تمام افراد، به زبانی ساده شرح می‌دهد. در مرکزی‌ترین نقطه این مجموعه، یک درخت به ارتفاع 25 متر کاشته شده است که ترکیب آن با یک آبشار مصنوعی، منظره‌ای بسیار تماشایی را پدید آورده است.

سراسر سیاره سبز با یک سقف شیشه‌ای به ارتفاع حدود 50 متر پوشیده شده است. بیشتر گیاهانی که در این مکان هستند، به آمریکای جنوبی تعلق دارند. حیوانات این مجموعه به خزندگان و پستانداران محدود نیستند؛ بلکه گونه‌های مختلفی از آبزیان در آکواریومش زندگی می‌کنند. از فعالیت‌های محبوب کودکان در این مکان دیدنی دبی می‌توانیم به پل‌های معلق و بندبازی اشاره کنیم. اگر در سفر خود به دبی از هوای خشک کویری خسته شده‌اید، بهترین جا برای خلاصی از کویرزدگی، سیاره سبز است؛ زیرا در این مکان، رطوبت هوا بسیار بیشتر از رطوبت معمول در سایر نقاط دبی است.

  • ساعت بازدید از سیاره سبز دبی: یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 10 صبح تا 7 شب و پنجشنبه تا شنبه، از ساعت 10 صبح تا 8 شب
  • قیمت بلیط سیاره سبز دبی: خرید حضوری بلیط، 140 درهم و خرید آنلاین بلیط، 120 درهم امارات، کودکان کمتر از 3 سال رایگان و کودکان 3 تا 12 سال با تخفیف
  • آدرس سیاره سبز دبی: منطقه الوصل، خیابان المدینه

موقعیت دقیق سیاره سبز دبی روی نقشه

TXVB4S3LCAYYNLJMLEOWFL53ZQ.jpg
ساختمان سیاره سبز دبی
Green-Planet-Dubai-1.jpg
سیاره سبز دبی
dubai_the_green_planet_01_presentazione_jpg_1200_630_cover_85.jpg
طراحی‌های جالب در سیاره سبز، از جاهای دیدنی دبی 

خیابان السرکال (Alserkal Avenue)

خیابان السرکال، قبل‌از اینکه در لیست مراکز دیدنی دبی باشد، یک انبار صنعتی بود که در سال 2008 حدود 20 گالری هنری در آن راه‌اندازی شد. این مجموعه کم‌کم پیشرفت کرد تا اینکه در انواع زمینه‌های هنر مدرن، موسیقی، مراسم فرهنگی، هنر آشپزی و... فعالیت کرد. مساحت این مجموعه حدود 100 هزار متر مربع است و در هر قسمت از آن، آثار خاصی وجود دارد. به‌طور کلی از هر نقطه دنیا یک نقاشی، مجسمه یا سایر صنایع‌دستی، در خیابان السرکال به نمایش گذاشته شده است.

یکی از محبوب‌ترین بخش‌های السرکال که از جاهای دیدنی دبی است، مجموعه خط سوم «Third line» نام دارد که آثار هنری خاورمیانه و ایران را در بر می‌گیرد. گالری کربن دوازده نیز انواع‌و‌اقسام مجسمه‌ها و نقاشی‌های مدرن و ارزشمند را نمایش می‌دهد که به 8 نمایشگاه تقسیم می‌شود. گالری نویز خاکستری السرکال نیز مکانی برای پیوند رنگ خاکستری و هنر است و مجموعه‌ای از آثار هنری مدرن، محلی و فلسفی را در خود دارد که از سبک‌های آسیایی و اروپایی تبعیت می‌کنند. علاوه‌بر این‌ها، این مکان شامل مجموعه کاملی از کافه، رستوران، ورزشگاه و... نیز می‌شود.

  • ساعت بازدید از خیابان السرکال: از ساعت 10 صبح تا 7 شب
  • قیمت بلیط خیابان السرکال: رایگان، ورود به برخی از بخش‌ها ممکن است هزینه داشته باشد.
  • آدرس خیابان السرکال: غرب دبی، منطقه صنعتی القوز، خیابان هفدهم

موقعیت دقیق خیابان السرکال روی نقشه

AlSerkal-Avenue-5.jpg
خیابان السرکال، از مناطق معروف دبی
alserkal-avenue--m-dt7k58.jpg
یکی از گالری‌های خیابان السرکال

دبی کریک (Dubai Creek)

خور دبی یا دبی کریک، یک نهر از آب خلیج‌ فارس است که از میان شهر دبی عبور کرده و بسیاری از دیدنی های دبی را در خود جای داده است. یکی از جذابیت‌های دبی کریک که آن را در لیست جاهای دیدنی دبی جاودانه کرده است، حال‌و‌هوای سنتی‌اش است. دبی کریک یکی از قدیمی‌ترین و امن‌ترین بندرهای دبی است که امروز هم کشتی‌ها و قایق‌های سنتی کوچکی در حال رفت‌وآمد در آن هستند. خوب است اشاره کنیم که چراغ‌‌های این وسایل نقلیه در طول شب، منظره زیبایی را به وجود می‌آورد. بنابراین اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی دبی در شب را داشته باشید، کافی است به دبی کریک که یکی از مناطق معروف دبی است، بروید.

  • ساعت بازدید از دبی کریک: 24 ساعته
  • قیمت بلیط دبی کریک: رایگان، برخی از بخش‌ها مثل پارک دبی کریک، حدود 5 درهم هزینه ورودی دارد.
  • آدرس دبی کریک: جاده رأس الخور، مسیر خور دبی

موقعیت دقیق دبی کریک روی نقشه

دبی کریک.jpg
دبی کریک، از دیدنی های دبی

اپرای دبی (Dubai Opera)

سالن اپرای دبی یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین نقاط دبی، به‌ویژه برای هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر است. این سالن اپرا با ظرفیت دو هزار نفر، در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد و یک شاهکار معماری تمام‌عیار محسوب می‌شود. نمای این سالن اپرا، فرمی شبیه به کشتی دارد که در واقع به تاریخ منطقه اشاره می‌کند.

در این سالن زیبا که یکی از دیدنی های دبی محسوب می‌شود، برنامه‌های هنری و فرهنگی جذابی مثل اپرا، کنسرت، تئاتر، باله و نمایش‌های مد و فشن برگزار می‌شود. از حیث امکانات و تجهیزات، این سالن یکی از مجهزترین سالن‌های اپرا در سطح جهان است. از امکانات دیگر این مکان هم باید به رستوران و کافه اشاره کرد. البته گفتنی است که اپرای دبی از هر نظر برای معلولان هم مناسب‌سازی شده است.

  • ساعت بازدید از اپرای دبی: از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب
  • قیمت بلیط اپرای دبی: حدود 75 درهم، برای کودکان 3 تا 16 سال 40 درهم 
  • آدرس اپرای دبی: برج خلیفه

بهترین هتل‌های ۳ ستاره دبی

موقعیت دقیق سالن اپرای دبی روی نقشه

lastsecondاپرای دبی.jpg
نمایی از سالن اپرای دبی در شب
lastsecondاپرای.jpg
سالن اپرا، یکی از دیدنی‌ های دبی

گاردن گلو دبی (Dubai Garden Glow)

اگر با خانواده به دبی سفر می‌کنید و می‌خواهید که تمام همراهان شما از تماشای جاهای دیدنی دبی لذت ببرند، بازدید از گاردن گلو را از دست ندهید. مساحت این پارک حدود 16 هکتار است و در جای‌جای آن اشکال مختلفی از حیوانات و گیاهان دیده می‌شود. زیر‌مجموعه‌های گاردن گلو شامل 5 بخش مختلف می‌شود و روی‌هم‌رفته، در آن‌ها 10 میلیون لامپ ال ای دی در نهایت دقت کنار هم چیده شده‌اند تا یکی از بهترین جاهای دیدنی دبی را بسازند.

بخش داینو پارک گاردن گلو، احتمالاً جذاب‌ترین بخش برای کودکان باشد. در این بخش 120 دایناسور غول‌پیکر، منتظر نگاه گردشگران هستند. با توصیف‌هایی که از این پارک مطرح است، احتمالاً دریافته‌اید که گاردن گلو یکی از بهترین جاهای دیدنی دبی در شب است.

  • ساعت بازدید از گاردن گلو دبی: یکشنبه تا جمعه 5 عصر تا 11 شب، یکشنبه‌ها و تعطیلات 5 عصر تا 12 شب 
  • قیمت بلیط گاردن گلو دبی: 70 درهم امارات برای بزرگ‌سالان و 40 درهم برای کودکان
  • آدرس گاردن گلو دبی: خیابان المستقبل، خیابان المجلس

لیست بهترین پارک‌های آبی دبی

موقعیت دقیق گاردن گلو دبی روی نقشه

گاردن گلو دبی.jpg
عکس گاردن گلو دبی

آکواریوم دبی و باغ‌وحش زیر آب (Dubai aquarium and underwater Zoo)

آکواریوم دبی را می‌‌توان یکی از مهم‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین دیدنی های دبی دانست. این آکواریوم بیش از ۱۴۰ گونه آبزی را در مخزن عظیم خود جای داده و اقیانوسی در مقیاس کوچک است. این پروژه بلند‌پروازانه هم‌زمان با اتمام ساخت دبی مال در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد و از همان ابتدا، به یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری دبی تبدیل شد. در ساخت این آکواریوم از تجهیزات مدرنی استفاده شده تا آن را به یک زیستگاه امن و مناسب برای آبزیان تبدیل کند.

از تفریحات و تجربه‌های جذاب و جالبی که می‌توانید در آکواریوم دبی تجربه کنید، می‌توان شنا و غواصی،‌ ملاقات با پنگوئن‌ها و کروکودیل‌ها، غذا دادن به سفره‌ماهی‌ها، ملاقات با سمورهای آبی و بازدید از کوسه‌ها را نام برد. این مکان از جاهای دیدنی دبی به‌طور مشخص، می‌تواند برای کودکان تجربه‌ای کم‌نظیر باشد؛ چراکه امکان برگزاری جشن تولد و برنامه‌های آموزشی مخصوص بچه‌ها در اینجا فراهم شده است.

  • ساعت بازدید از آکواریوم دبی: از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب
  • قیمت بلیط آکواریوم دبی: 199 درهم امارات
  • آدرس آکواریوم دبی: دبی مال

بهترین مراکز خرید دبی کجاست؟

موقعیت دقیق آکواریوم دبی روی نقشه

lastsecondاکوا.jpg
آکواریم دبی، یکی از دیدنی های دبی
lastsecondاکواریوم.jpg
نمایی از آکواریوم دبی

موزه آینده دبی (Museum of the Future)

موزه آینده دبی در یک ساختمان 77 متری قرار دارد که قبل‌از افتتاحش به یکی از عجایب معماری جهان تبدیل شده بود و واقعاً یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دبی بود. بسیاری از گردشگران و متخصصان معتقدند که این ساختمان زیباترین بنایی است که به عمرشان دیده‌اند. شاید با شنیدن نام این موزه، فقط به نمایش آثاری مربوط به آینده فکر کنید؛ اما باید بدانید که موزه آینده دبی جایی برای ایجاد پیوند بین آینده و گذشته است و سبک‌های هنری قدیمی بسیاری در آن به نمایش گذاشته می‌شود. وسعت این موزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی دبی به بیش از 30 هزار متر مربع می‌رسد و روی نقش‌و‌نگارهای بنا، اشعاری از شیخ‌ محمد بن راشد نوشته شده است. البته با توصیف زیبایی بنای بیرونی موزه، نباید از عجایب داخل آن غافل شوید.

موزه آینده از 7 طبقه تشکیل شده است که هرکدام از آن‌ها به موضوعی اختصاص دارند. نمایشگاه‌های سه‌طبقه از موزه آینده به پتانسیل‌های فناوری آینده بشر در زمینه‌های مهندسی زیست‌شناسی، اکوسیستم و سلامت مربوط است. در یک طبقه هم به کودکان و نحوه تشویق آن‌ها برای حل کردن دشواری‌های آینده بشر پرداخته می‌شود. در هریک از این بخش‌ها، از فناوری واقعیت مجازی به بهترین شکل ممکن استفاده شده است و از طریق آن می‌توانید از اعماق جنگل‌های آمازون تا دنیای بی‌کران فضا را تماشا کنید.

  • ساعت بازدید از موزه آینده دبی: از ساعت 10 صبح تا 9.5 شب
  • قیمت بلیط موزه آینده دبی: 95 درهم امارات، کودکان کمتر از سه سال رایگان
  • آدرس موزه آینده دبی: منطقه مرکز تجارت، خیابان شیخ زاید

موقعیت دقیق موزه آینده دبی روی نقشه 

museum-of-the-future-1.jpg
ساختمان موزه آینده دبی
i-3-motf-1024x576.jpg
نمایشگاه‌های موزه آینده دبی
motf_future-hereos_catelier-brueckner_giovanni-emilio-galanello_092.jpg
بخش قهرمانان آینده در موزه آینده دبی

موزه اتحاد دبی (Etihad Museum)

اگر در لیست جاهای دیدنی دبی به‌دنبال جاذبه‌ای هستید که تاریخ معاصر امارات متحده عربی را به بهترین شکل ممکن برای شما شرح دهد، مناسب‌ترین گزینه پیش روی شما، موزه اتحاد دبی است. این موزه، نحوه شکل‌گیری این کشور را تا پیشرفت مناطق معروف دبی در سال‌های 1968 تا 1974 در یک فضای 25 هزار متری نمایش می‌دهد.

در طراحی سقف منحنی این موزه، از برگه‌های قانون اساسی الهام گرفته شده است. آثار داخل این موزه هم، هر اطلاعات ارزشمندی را که از تاریخ دبی بخواهید، در اختیارتان قرار می‌دهد. در بخش گالری موزه، اسناد تاریخی بسیاری مربوط به سیاست و اقتصاد دبی دیده می‌شود و علاوه‌بر آن، اشیای قدیمی بسیاری مثل اسلحه‌، یونیفرم نظامیان و سکه‌های تاریخی وجود دارند؛ اما بیش از هر‌چیز معماری جالب بنا، کتابخانه و گالری تصاویر آن مورد توجه گردشگران است.

  • ساعت بازدید از موزه اتحاد دبی: از ساعت 10 صبح تا 8 شب
  • قیمت بلیط موزه اتحاد دبی: 25 درهم امارات
  • آدرس موزه اتحاد دبی: منطقه المینا، خیابان جمیرا

موقعیت دقیق موزه اتحاد دبی روی نقشه

FL111-30.jpg
موزه اتحاد دبی
etihad-museum-9-dtcm.jpg
نمایشگاه موزه اتحاد دبی

موزه توهمات دبی (Museum of illusion)

موزه توهمات یا موزه ایلوژنز از آن‌ دسته جاهای دیدنی دبی است که تمام اعضای خانواده از آن لذت خواهند برد. این موزه شامل 60 هولوگرام، اتاق‌های سه‌بعدی و خطای دید است که همه‌شان ذهن گردشگران را فریب می‌دهند. اتاق‌های پر از آینه، تونل چرخان، تصاویر عجیب‌و‌غریب و شعبده‌های بصری، همگی در این جاذبه به بهترین شکل ممکن نمایش داده می‌شوند.

قبل‌از بازدید از این موزه، فراموش نکنید که کارت حافظه و باتری کافی برای دوربین‌های خود به‌همراه داشته باشید؛ زیرا عکس‌هایی که در این مکان می‌اندازید، قطعاً خاطرات چند سال آینده شما را خواهند ساخت. البته اگر فکر می‌کنید که عکاس خوبی نیستید، نگران نباشید؛ زیرا عکاس‌های ماهر بسیاری در این موزه مشغول‌به‌کار هستند که ایده‌های بسیار جالبی برای ثبت تصاویر دارند. این موزه در کریک که یکی از مناطق معروف دبی است، قرار دارد.

  • ساعت بازدید از موزه توهمات دبی: دوشنبه تا پنجشنبه، از ساعت 10 صبح تا 10 شب و سایر روزهای هفته و تعطیلات از ساعت 10 صبح تا 11 شب
  • قیمت بلیط موزه توهمات دبی: بزرگ‌سالان 80 تا 90 درهم و افراد 5 تا 15 سال، 60 تا 65 درهم، بسته‌های بلیط خانوادگی نیز موجود است.
  • آدرس موزه توهمات دبی: کریک دبی، خیابان السیف

موقعیت دقیق موزه توهمات دبی روی نقشه

146.jpg
بازی‌های موزه توهمات دبی
1636925419images - 2021-11-15T025649.931.jpg
خطای دید جالب در موزه توهمات دبی

موزه قهوه دبی (Coffee Museum)

موزه قهوه دبی در محله قدیمی الفهیدی، از بهترین محله‌های دبی، تأسیس شده است تا هر اطلاعاتی را که راجع‌به قهوه سنتی دبی و خلیج فارس می‌خواهید، در یک محیط دل‌نشین از دکوراسیون سنتی این شهر به دست آورید. این موزه دو طبقه دارد که در طبقه همکفش انواع وسایل رست، آسیاب و دم کردن قهوه نمایش داده می‌شود و در طبقه اولش، خواندنی‌های مختلفی درباره تاریخ قهوه و اسناد مربوط به آن وجود دارد.

نباید فراموش کنید که این مرکز به‌جز نمایشگاه، جاذبه‌های دیگری هم دارد. با بازدید از این موزه قطعاً هوس می‌کنید قهوه بنوشید. برای این کار کافی است به بخش کافه بروید. اگر با تور دبی ۷ شب و ۸ روز سفر می‌کنید و فرصت کافی برای گشت‌وگذار دارید، به این موزه و فروشگاه آن سر بزنید و اگر به فکر خرید سوغات هستید، نگاهی به قهوه‌جوش‌هایش بیندازید.

سوغات دبی چیست؟

  • ساعت بازدید از موزه قهوه دبی: از ساعت 9 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط موزه قهوه دبی: رایگان
  • آدرس موزه قهوه دبی: محله الفهیدی

موقعیت دقیق موزه قهوه دبی روی نقشه

موز قهوه دبی.jpg
نمایی از موزه قهوه دبی

موزه سکه دبی (Coins Museum)

موزه سکه دبی هم مثل موزه قهوه، از مراکز دیدنی دبی در منطقه معروف الفهیدی است. نزدیک به بیست سال از تاریخ تأسیس این موزه می‌گذرد؛ اما قدمت ساختمانش بیشتر از این حرف‌هاست و گویا سالیان سال خانه بومیان دبی بوده است. این خانه دو طبقه دارد و از مصالحی مثل سنگ، گچ، گل، چوب و برگ نخل ساخته شده است. بعد‌از تماشای معماری سنتی و جذاب خانه نوبت به اشیای نمایشگاه‌های آن می‌رسد.

تعداد سکه‌های این موزه حدود 470 عدد است که دوره‌های مختلفی از تاریخ را در بر می‌گیرند و قدیمی‌ترینشان مربوط به قرن هفتم میلادی است. ویترین‌های این مجموعه در هشت اتاق تقسیم شده‌اند و با لمس شیشه هریک از آن‌ها می‌توانید اطلاعات جزئی هر سکه را ببینید یا تصویر آن را بزرگ‌تر کنید.

  • ساعت بازدید از موزه سکه دبی: از ساعت 8 صبح تا 3 بعدازظهر
  • قیمت بلیط موزه سکه دبی: رایگان
  • آدرس موزه سکه دبی: محله الفهیدی

موقعیت دقیق موزه سکه دبی روی نقشه

موزه سکه دبی.jpg
داخل موزه سکه دبی

موزه تاریخ سینمای دبی (History of Cinema Museum)

فرقی نمی‌کند جوان باشید یا پیر، کودک باشید یا نوجوان، هر‌کسی که به دنیای فیلم و سریال علاقه داشته باشد، از لحظه‌لحظه گردش در موزه تاریخ سینما که یکی از جاهای دیدنی دبی است، لذت می‌برد. کلکسیون‌های این موزه، حاصل زحمات 35 ساله اکرم مکناس است که شامل 300 مورد از اولین آثار سینمایی در خاورمیانه و آفریقا می‌شود. همه آثار این موزه تاریخی نیستند، بلکه روند پیشرفت دنیای صدا و تصویر را تا قرن بیست‌و‌یکم نمایش می‌دهند؛ مثلاً در این موزه می‌آموزید که فیلم‌های سه‌بعدی چگونه وارد دنیای سینما شده‌اند.

  • ساعت بازدید از موزه تاریخ سینما: از ساعت 9 صبح تا 6 عصر، روزهای جمعه تعطیل
  • قیمت بلیط موزه تاریخ سینما: افراد بالای 18 سال 30 درهم و افراد زیر 18 سال 20 درهم
  • آدرس موزه تاریخ سینما: خیابان خلیل اول

موقعیت دقیق موزه تاریخ سینما دبی روی نقشه

موزه تاریخ سینما.jpg
موزه تاریخ سینمای دبی

قلعه الفهیدی (Al Fahidi Fort)

قلعه الفهیدی نه‌تنها یکی از قدیمی‌ترین دیدنی های دبی است، بلکه به‌دلیل بازدید روزانه دو هزار نفر گردشگر، به یکی از پرطرف‌دارترین دیدنی های دبی تبدیل شده است. در روزگاران قدیم که هنوز منابع ارزشمند دبی کشف نشده بودند، مردم این شهر از طریق ماهیگیری و تجارت روزگار می‌گذراندند. از‌آنجایی‌که مراقبت از ثروت شهر، برپایی مرکز حکومت و یک دژ مستحکم اصلی‌ترین نیازهای مردم بود، در نیمه دوم قرن هجدهم این قلعه را ساختند. جالب است بدانید که این قلعه مدتی زندان بوده است. استحکام دیوارهای الفهیدی به‌حدی است که با گذشت چندین قرن پیاپی، این قلعه همچنان استوار باقی مانده است. 

امروزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های دبی در این قلعه قرار دارد. نمایشگاه‌های این موزه، مجسمه‌هایی دارند که در ابعاد واقعی ساخته شده‌اند و سبک زندگی مردم دبی، قبل‌از کشف منابع نفتی را نمایش می‌دهند. در حیاط مرکزی این قلعه یک خانه تابستانی ساخته شده که مصالحش برگ درخت نخل است و درون آن وسایل زندگی مردم دبی در گذشته دیده می‌شود. همچنین قدمت برخی از آثار باستانی این قلعه به بیش از 3 هزار سال پیش باز‌می‌گردد که نشان از ارزش بالای آن‌ها دارد.

  • ساعت بازدید از قلعه الفهیدی: از ساعت 8.5 صبح تا 8.5 شب
  • قیمت بلیط قلعه الفهیدی: بزرگ‌سالان، 3 درهم امارات و کودکان یک درهم امارات
  • آدرس قلعه الفهیدی: منطقه الفهیدی، خیابان الفهیدی، خیابان علی بن ابی‌ طالب(ع)

موقعیت دقیق قلعه الفهیدی روی نقشه

Dubai-Museum-1.jpg
قلعه الفهیدی
Al-Fahidi-Fort_1771fb3b9f5_original-ratio.jpg
عکس قدیمی از قلعه الفهیدی

مسجد جمیرا (Jumeirah Mosque)

اگرچه قدمت تاریخی مسجد جمیرا آن‌قدرها زیاد نیست و حدود 4 دهه از ساخت آن می‌گذرد؛ اما اهمیت معماری و فرهنگی آن به‌حدی است که این جاذبه در لیست یکی از بهترین جاهای دیدنی دبی قرار می‌گیرد. معماری این بنا از سبک‌های سوریه‌ای و مصری پیروی می‌کند و مصالح اصلی ساخت آن سنگ سفید خالص است. این مسجد، گنجایش نماز خواندن 1300 نفر را دارد. شبستان اصلی این مسجد ستون‌های بسیاری دارد و نقش‌و‌نگارهای سقف و تزییناتش بسیار دیدنی است.

بهترین زمان برای بازدید از مسجد جمیرا حوالی غروب آفتاب است؛ زیرا علاوه‌بر اینکه سیستم نورپردازی مسجد در این زمان شروع به کار می‌کند، آسمان نیز کمی روشن است و شرایط عکاسی بسیار مساعد خواهد بود. اگر فقط قصد بازدید از این مسجد را دارید، بهتر است از زمان نماز آگاهی داشته باشید تا به شلوغی‌ بر نخورید. اگرچه مسجد جمیرا بزرگ‌ترین مسجد در امارات نیست؛ اما از‌آنجایی‌که جزو معدود مساجدی‌ است که افراد غیرمسلمان می‌توانند از آن بازدید کنند، در بین گردشگران خارجی به‌عنوان یکی از معروف‌ترین دیدنی های دبی شناخته می‌شود.

  • ساعت بازدید از مسجد جمیرا: از ساعت 10 صبح تا 8 شب؛ بازدید در روزهای جمعه امکان‌پذیر نیست.
  • قیمت بلیط مسجد جمیرا: رایگان؛ اگر به همراه نیاز داشته باشید، باید 25 درهم امارات بپردازید.
  • آدرس مسجد جمیرا: خیابان جمیرا، خیابان هفدهم

موقعیت دقیق مسجد جمیرا روی نقشه

mosque_optimized_0.jpg
مسجد جمیرا در دبی
Jumeirah-Mosque-cover (2).jpg
تزیینات مسجد جمیرا در دبی

خانه شیخ سعید آل مکتوم (Sheikh saeed al maktoum house)

خانه شیخ سعید آل مکتوم یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر دبی است. به‌ همین دلیل از‌نظر تاریخی اهمیت فراوانی دارد. قدمت ساختمان اصلی این خانه به قرن نوزدهم بازمی‌گردد. شیخ سعید آل مکتوم در نیمه اول قرن بیستم فرمانروای دبی بود. او پدربزرگ فرمانروای کنونی دبی است که شیخ محمد بن راشد مکتوم نام دارد. شیخ سعید این مکان را به‌عنوان اقامتگاه اصلی خود برگزید؛ اما امروزه این خانه دیگر جایی برای زندگی افراد سلطنتی نیست و به یک گنجینه از آثار باستانی، تاریخی و اسباب زندگی شیخ سعید آل مکتوم تبدیل شده است.

معماری سنتی ساختمان، اولین چیزی است که توجه شما را جلب می‌کند. وسعت این مجموعه بیش از 3500 متر مربع است. طاق‌های گنبدی خانه بر ستون‌هایی بلند استوار است. این خانه 4 بادگیر بزرگ دارد که در بیشتر خانه‌های کویری نیز نمونه‌هایی از آن مشاهده می‌شود. اگر می‌خواهید روند پیشرفت شهر دبی و عکس‌های قدیمی آن را ارزیابی کنید، حتماً این خانه‌ موزه را در لیست گردش خود قرار دهید.

  • ساعت بازدید از خانه شیخ سعید آل مکتوم: از ساعت 8 صبح تا 8.5 شب
  • قیمت بلیط خانه شیخ سعید آل مکتوم: 50 درهم امارات
  • آدرس خانه شیخ سعید آل مکتوم: منطقه الفهیدی

 موقعیت دقیق خانه شیخ سعید آل مکتوم روی نقشه

B018_Sheikh_Saeed_Al_Maktoum_House_Sheikh_Saeed_Al_Maktoum_House.jpg
خانه شیخ سعید آل مکتوم، از جاهای دیدنی دبی

بررسی و خرید تورهای متنوع دبی در سایت لست‌سکند

اگر زیبایی‌ها و جاذبه‌ های دبی شما را مشتاق آغاز سفری خاطره‌انگیز می‌کند، می‌توانید با مراجعه به صفحه تور دبی در وبگاه لست‌سکند، طیف گسترده‌ای از تورها را ببینید. هرکدام از تورها با مشخصات و قیمت‌های متنوع طراحی شده‌اند تا هر سلیقه و بودجه‌ای را در بر بگیرند. امکان مقایسه آسان بین تورهای مسافرتی به شما کمک می‌کند تا با آگاهی کامل، انتخابی دقیق داشته باشید.

سخن آخر

در این مطلب، بهترین جاهای دیدنی دبی را به شما معرفی کردیم. دیدنی های دبی در هر زمینه‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن دارند؛ از دنیای فناوری گرفته تا تاریخ و طبیعت. اگر قصد دارید به دبی سفر کنید و به‌دنبال روشی برای مدیریت هزینه‌های سفرتان هستید، تور اقساطی دبی گزینه مناسبی برای شماست. چنانچه تاکنون به دبی سفر کرده‌اید، کدام‌یک از جاهای دیدنی دبی بیشتر نظرتان را جلب کرده است؟

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.