نول کارت دبی؛ از معرفی تا نحوه استفاده و شارژ کارت مترو دبی

4.8
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چگونه با نول کارت، از وسایل حمل‌ونقل عمومی دبی استفاده کنیم؟
17 آذر 1402 08:00
3

کارت مترو دبی، یکی از اقدامات کشور امارات است که از سال 2009 به‌عنوان شیوه‌ای یکپارچه با هدف بهبود وضع سیستم حمل‌ونقل عمومی ایجاد شده است. نول کارت که همان کارت مترو دبی است، اکنون تنها شیوه پرداخت هزینه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل مترو و اتوبوس در دبی محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که ساکنان دبی و گردشگران خارجی برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی دبی به نول کارت نیاز دارند، در ادامه این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، به‌طور دقیق توضیح می‌دهیم که نول کارت چیست، امکانات کارت نول دبی به چه صورت است، از کجا می‌توان آن را تهیه کرد و انواع نول کارت چگونه است.

03.jpg

نول کارت چیست؟

کارت نول دبی، یک کارت هوشمند شبیه استانبول کارت در ترکیه یا کارت‌ مترو در ایران است که برای استفاده از تمامی وسایل حمل‌ونقل عمومی دبی کاربرد دارد. اگر به دبی سفر کنید و قصد استفاده از مترو، اتوبوس، تراموا یا وسایل حمل‌ونقل عمومی دریایی دبی را داشته باشید، باید یک نول کارت تهیه کنید. اگرچه بیشتر گردشگران، نول کارت دبی را برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌خرند، اما می‌توان علاوه‌بر این موارد، در پرداخت هزینه پارک ماشین، دریافت خدمات دولتی، خرید از برخی مغازه‌ها و رستوران‌ها، پرداخت هزینه پمپ‌بنزین و خرید بلیط جاذبه‌های گردشگری هم از آن استفاده کرد. البته توجه داشته باشید که تمام مراکزی که ذکر کردیم، کارت نول دبی را قبول نمی‌کنند و بهتر است از قبل، روش‌های مختلف پرداخت را سؤال کنید.

نول کارت چیست
کارت مترو دبی

انواع نول کارت دبی

درحال‌حاضر 4 نوع کارت مترو دبی وجود دارد که هرکدام با رنگ و ویژگی‌های متفاوتی ارائه می‌شود. به‌طور کلی کاربرد این کارت در هر رنگی که باشد، تفاوتی ندارد؛ اما بسته به رنگ کارت و نوع صندلی وسایل حمل‌ونقل عمومی، هزینه استفاده از هرکدام متفاوت است. همچنین با گروهی از نول کارت‌ها می‌توانید از برخی فروشگاه‌های دبی هم خرید کنید. در ادامه، انواع نول کارت و قیمت کارت مترو دبی را بررسی می‌کنیم تا بتوانید به‌وسیله آن به بسیاری از جاهای دیدنی دبی بروید.

نول کارت قرمز (Red Nol Card)

نول کارت قرمز یا همان کارت قرمز مترو دبی در واقع فقط یک بلیط کاغذی است که بیشتر گردشگران از آن استفاده می‌کنند؛ زیرا قیمت کارت قرمز مترو دبی 2 درهم است و به‌دلیل ارزان بودن، برای گردشگرانی که قصد اقامت چندروزه در دبی را دارند، بسیار مناسب است. از کارت قرمز مترو دبی می‌توانید برای مترو، اتوبوس و تراموا استفاده کنید؛ اما برای سایر وسایل نقلیه مثل تاکسی و فرابر کاربردی ندارد. گفتنی است که این کارت، حداکثر برای 10 سفر یا 90 روز شارژ می‌شود و در یک روز هم نمی‌توانید بیش از 5 بار آن را شارژ کنید. درضمن با ارائه‌ این کارت، فقط از یک نوع وسیله نقلیه می‌توانید استفاده کنید. این کارت به دو نوع معمولی (Normal Class) و ویژه (Gold Class) تقسیم می‌شود که از نظر قیمت و کارایی متفاوت هستند.

همان‌طور که پیش‌تر در مطلب راهنمای حمل‌ونقل عمومی در دبی گفتیم، وسایل حمل‌ونقل دبی یک قسمت فرست کلاس (first class) دارند که در آن، نوع و جنس صندلی، فضای آزاد بین مسافران و نوع پنجره‌ها متفاوت هستند و وضعیت لوکس‌تری دارند. نول کارت قرمز ویژه (Gold Class) امکان استفاده از قسمت فرست کلاس را برای شما فراهم می‌کند که یکی از بهترین امکانات نول کارت است.

نول کارت قرمز

نول کارت قرمز 

نول کارت نقره‌ای (Silver Nol Card)

برخلاف نول کارت قرمز، نول کارت نقره‌ای، کاغذی نیست و مانند کارت‌های اعتباری از پلاستیک ساخته شده است. نول کارت نقره‌ای، برای اشخاصی مناسب است که می‌خواهند مکرر از وسایل حمل‌ونقل عمومی دبی استفاده کنند؛ ضمن اینکه استفاده ترکیبی از وسایل حمل‌ونقل عمومی با نول کارت نقره‌ای امکان‌پذیر است. علاوه‌بر اینکه می‌توانید با نول کارت نقره‌ای از اتوبوس، مترو و همه وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، از سال 2019 امکان پرداخت کرایه تاکسی هم به امکانات نول کارت نقره‌ای اضافه شده است. هر نول کارت نقره‌ای تا 5 سال اعتبار دارد و تا 1000 درهم می‌توان آن را شارژ کرد. هزینه تهیه نول کارت نقره‌ای درمجموع 25 درهم است که شامل 19 درهم شارژ اولیه هم می‌شود.

از مزایای نول کارت نقره‌ای می‌توانیم به در دسترس بودنش اشاره کنیم؛ به‌طوری که علاوه‌بر همه ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی، در برخی از فروشگاه‌های دبی نیز می‌توان آن را خرید. همان‌طور که در بخش معرفی اشاره کردیم، با استفاده از این نول کارت، می‌توانید در بیش از 2 هزار فروشگاه دبی خرید کنید و هزینه برخی از تفریحات دبی، مثل تم پارک‌ها، موزه‌ها و پارکینگ‌ها را نیز بپردازید.

نول کارت نقره‌ای
نول کارت نقره‌ای

نول کارت طلایی (Golden Nol Card)

نول کارت طلایی را می‌توان همان نول کارت نقره‌ای در نظر گرفت، با این تفاوت که دارندگان نول کارت طلایی می‌توانند در قسمت فرست کلاس مترو، اتوبوس و تراموا بنشینند. هزینه نول کارت طلایی 25 درهم است که 19 درهم شارژ اولیه هم دارد. بااینکه هزینه کارت و مقدار شارژ اولیه نول کارت نقره‌ای و طلایی یکسان است، اما هزینه استفاده از آن‌ها تفاوت دارد و هر باری که با نول کارت طلایی سفر کنید، شارژ بیشتری از شما کم می‌شود.

در توضیحات تکمیلی کاربرد نول کارت طلایی دبی، باید اضافه کنیم که این کارت 5 سال اعتبار دارد و تا سقف هزار درهم نیز می‌توانید آن را شارژ کنید. فراموش نکنید که نول کارت طلایی مانند موارد قبلی است و مشخصات کاربر روی آن ثبت نمی‌شود. ضمن اینکه با داشتن این کارت، شما به قسمت‌های فرست کلاس وسایل نقلیه محدود نیستید و با آن می‌توانید از سایر صندلی‌ها در بخش‌های معمولی وسایل حمل‌ونقل عمومی هم استفاده کنید. درمجموع، هنگام سفر به دبی، گزینه‌های زیادی درباره حمل‌ونقل و روش‌های پرداخت آن پیش رویتان قرار دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، سفر آسان‌تری را تجربه کنید.

راهنمای کامل سفر به دبی

نول کارت طلایی
نول کارت طلایی

نول کارت آبی (Blue Nol Card)

نول کارت آبی، یک تفاوت اساسی با نول کارت‌های دیگر دارد و آن هم مشخص بودن هویت صاحب کارت در این کارت هوشمند است. در واقع روی نول کارت آبی، عکس و مشخصات صاحب کارت نوشته می‌شود؛ درحالی‌که سایر نول کارت‌ها به‌صورت ناشناس هستند و هیچ مشخصاتی از صاحب کارت روی آن‌ها نوشته نمی‌شود. این ویژگی بیشتر برای ساکنان دبی و کسانی که قصد اقامت بلندمدت در دبی را دارند، مناسب است و باعث می‌شود درصورت گم‌ کردن یا شکستن کارت، اعتبارش را به یک نول کارت آبی دیگر منتقل کنند. همچنین تعرفه‌های هزینه برای هربار استفاده از نول کارت آبی، مانند نول کارت نقره‌ای است.

ازآنجایی‌که نول کارت آبی، رفت‌وآمد یک شخص خاص را مشخص می‌کند، سعی کنید از نول کارت آبی شخص دیگر استفاده نکنید و اگر یکی از آن‌ها را برای خودتان تهیه کرده‌اید، در نگهداری‌اش کوشا باشید؛ زیرا اگر این کارت مفقود شود، ممکن است مشکلات امنیتی به‌همراه داشته باشد. قیمت کارت مترو دبی با رنگ آبی، 70 درهم است و 20 درهم شارژ اولیه دارد. برای دریافت نول کارت آبی، باید مدارکی مثل عکس 4*3 و مدارک هویتی امارات را ارائه دهید.

نول کارت آبی
نول کارت آبی

قیمت نول کارت چقدر است؟

اکنون که می‌دانید نول کارت چیست و انواع آن را می‌شناسید، بهتر است با هزینه و تعرفه‌هایش آشنا شوید. به‌طور کلی، هرکسی که با نول کارت از وسایل حمل‌ونقل عمومی که تحت نظارت سازمان راه‌وترابری دبی (RTA) هستند، استفاده کند، با تعرفه‌های ازپیش‌تعیین‌شده‌ای مواجه می‌شود. این هزینه‌ها براساس تعداد مناطق طی‌شده و نوع نول کارت می‌تواند متغیر باشد که در جدول زیر مشخص شده‌ است.

همچنین توجه کنید که به‌غیر از تاکسی و وسایل حمل‌ونقل عمومی آبی دبی (مانند اتوبوس دریایی و فرابر)، هزینه استفاده از سایر وسایل یکسان است و اتوبوس، مترو و تراموای دبی از الگوی پرداختی یکسانی پیروی می‌کنند. در کل، با استفاده از کارت نول دبی، می‌توانید در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید. اگر هم تمایل دارید مدیریت مالی بهتری برای سفرتان داشته باشید، می‌توانید با استفاده از تور اقساطی دبی، مبلغ تور خود را در چند قسط پرداخت کنید.

ناحیه طی‌شده نول کارت قرمز نول کارت نقره‌ای نول کارت طلایی نول کارت آبی
تردد در یک ناحیه 6 درهم 3 درهم 6 درهم 3 درهم
تردد در دو ناحیه 6 درهم 5 درهم 10 درهم 5 درهم
تردد در بیش از دو ناحیه 8.5 درهم 7.5 درهم 15 درهم 7.5 درهم

نحوه محاسبه هزینه سفر با نول کارت

در قسمت قبل اشاره کردیم که هزینه عبور از گیت مترو یا سایر وسایل نقلیه، به‌ نوع نول کارت دبی بستگی دارد. نقشه دبی به 7 منطقه تقسیم شده است که هریک از آن‌ها، انواع وسایل نقلیه عمومی را دارند. پس‌از پایان سفر مورد نظرتان، براساس مسافتی که طی کرده‌اید، از اعتبار بلیط شما کم می‌شود. گفتنی است که اگر در طول مسیر بخواهید وسیله نقلیه خود را عوض کنید، باید این کار را در کمتر از نیم ساعت انجام دهید؛ مثلاً اگر قصد داشته باشید تا قسمتی از مسیر را با اتوبوس و قسمت دیگر را با مترو بروید، باید در عرض نیم ساعت خود را از ایستگاه اتوبوس به ایستگاه متروی مورد نظر برسانید. در غیر این صورت، هزینه دو سفر مجزا از شما گرفته می‌شود و این از قوانین دبی درباره استفاده از نول کارت‌ها محسوب می‌شود.

نحوه خرید و شارژ نول کارت دبی

در این قسمت، نحوه خرید و شارژ نول کارت و چگونگی تهیه آن را می‌گوییم. معمولاً چند روش برای خرید کارت مترو دبی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. خرید و شارژ نول کارت دبی از کیوسک‌های بلیط‌فروشی موجود در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس
  2. خرید نول کارت قرمز و نقره‌ای از دستگاه‌های فروش خودکار (وندینگ ماشین) که در سطح شهر یا ایستگاه‌های مترو قرار گرفته‌اند.
  3. خرید کارت نول دبی در مرکز خدمات مشتریان RTA
  4. خرید نول کارت نقره‌ای از نمایندگان فروش RTA
  5. درخواست آنلاین نول کارت آبی از وبگاه اصلی نول کارت www.nol.ae
  6. خرید از سوپرمارکت‌های مطرح مثل کارفور و لولو
  7. خرید از برخی داروخانه‌های مطرح مثل آستر و مِدکام
خرید و شارژ نول کارت
خرید و شارژ نول کارت در وندینگ ماشین 

نحوه اطلاع از میزان اعتبار نول کارت

پس از خرید کارت مترو دبی، نوبت به نحوه اطلاع از باقی‌مانده اعتبار آن می‌رسد. برای اطلاع از میزان اعتبار نول کارت دبی، ابتدا باید به وبگاه نول کارت بروید و بعد روی گزینه «check nol balance» کلیک کنید. کد حک‌شده پشت کارت را وارد کنید تا جزئیات اعتبار و مبلغ شارژ قبلی نول کارت خود را مشاهده کنید. این روش، ساده‌ترین راه برای اطلاع از اعتبار نول کارت است؛ اما اگر کیوسک‌هایش نیز در نزدیکی شما وجود داشته باشد، از طریق مراجعه به آن‌ها و سؤال از متصدیان باجه‌ها می‌توانید از اعتبار نول کارت خود مطلع شوید. زمانی که از کارت نول دبی استفاده کنید، میزان اعتبار باقی‌مانده در آن، روی صفحه نمایشگر گیت‌ها نشان داده می‌شود.

Nol-card.jpg
فهمیدن مبلغ باقی‌مانده کارت نول دبی از طرق گیت

بایدها و نبایدهای استفاده از نول کارت

اگرچه نحوه استفاده از کارت اتوبوس و مترو دبی بسیار کاربردی و ساده است، اما نکات ریزی درباره عملکردش وجود دارد که اگر در رعایتشان غفلت کنید، ممکن است وقت و هزینه شما هدر برود. ازاین‌رو، هنگام استفاده از کارت نول دبی، به نکات زیر توجه کنید:

  • میزان هزینه‌های رفت‌وآمد خود را تخمین بزنید تا از شارژ بیش از حد نول کارت خودداری کنید.
  • اگر یک بارکدخوان در تشخیص کارت شما ناموفق بود، کمی صبر کنید تا چراغ‌هایش باز چشمک بزنند. سپس دوباره تلاش کنید.
  • زمانی که نول کارت خود را روی یک بارکدخوان قرار می‌دهید، کمی صبر کنید تا عملیات کامل شود.
  • در هیچ شرایطی، به شخص دیگری اجازه ندهید از نول کارت آبی شما استفاده کند. اگر کارتتان را گم کردید، به شماره 8009090 مرکز تماس RTA اطلاع دهید.

مزایای نول کارت دبی

معمولاً فصل پاییز جزو فصول مناسب و پرطرف‌دار برای سفر به دبی محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر با تور دبی آذر به این شهر سفر کنید، می‌توانید با تهیه نول کارت از شلوغی‌های صفوف پرداخت فرار کنید و به‌راحتی هزینه‌های خود را بپردازید و از امکانات و مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس، مترو، تراموا، برخی از اتوبوس‌های آبی و تاکسی‌ها
  • پرداخت آسان هزینه‌های گشت‌وگذار در دبی
  • خرید خوراکی‌های مختلف از فروشگاه‌هایی خاص
  • پرداخت هزینه برخی از رستوران‌ها و فست‌فودهای دبی
  • ورود به برخی موزه‌های دبی مثل موزه اتحادیه
  • ورود به برخی از پارک‌های دبی
  • پرداخت هزینه پارکینگ‌های عمومی
  • استفاده از پارکومترهای مختلف
  • پرداخت هزینه‌های پمپ‌بنزین
  • پرداخت هزینه‌های معاینه‌فنی و ثبت خودرو
  • پرداخت هزینه ویزیت برخی پزشکان
  • خرید از برخی داروخانه‌های دبی
nol.jpg
مزایای نول کارت

سؤالات متداول درباره نول کارت دبی

  • چه نوع نول کارتی‌ برای گردشگران مناسب‌تر است؟ گردشگرانی که قصد سفر چندروزه و اقتصادی به دبی را دارند، بهتر است از نول کارت قرمز و نقره‌ای استفاده کنند.
  • آیا می‌توان از کارت مترو دبی در ابوظبی استفاده کرد؟ خیر، نول کارت فقط مخصوص شهر دبی است؛ اما با داشتن نول کارت می‌توانید سوار اتوبوس‌های بین‌شهری دبی شوید و به ابوظبی یا شهرهای دیگر این کشور بروید.
  • آیا داشتن نول کارت برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل در دبی الزامی است؟ به‌غیر از تاکسی و سایر وسایل نقلیه دریایی که هم به‌صورت نقدی و هم با کارت‌های اعتباری امکان پرداخت هزینه دارند، استفاده از سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی دبی فقط با داشتن نول کارت امکان‌پذیر است.
  • آیا برای کودکان یا معلولان هم باید نول کارت تهیه کرد؟ کودکان زیر 5 سال که قد‌شان کمتر از 90 سانتی‌متر است و افراد معلول می‌توانند به‌صورت رایگان از وسایل حمل‌ونقل عمومی دبی استفاده کنند.

سفر به دبی با تور

دبی به‌قدری برای توریست‌ها جذاب است که هیچ‌گاه از مسافر خالی نمی‌شود و همیشه تعدادی توریست را اطراف جاذبه‌ها می‌بینید. شما هم اگر تمایل دارید به این شهر عربی سفر کنید، بهتر است با تور از این شهر دیدن کنید؛ چون تور به شما این امکان را می‌دهد که از هتل محل اقامت، مدت‌زمان و هزینه‌های سفرتان، به‌ویژه هزینه سفرهای بلندمدت اطلاع داشته باشید. اگر صفحه تور دبی را در وبگاه لست‌سکند بررسی کنید، می‌توانید در میان انواع تورها با شرایط مختلف، گزینه‌ مناسبتان را پیدا کنید. همچنین می‌توانید از قیمت انواع تورهای دبی مطلع شوید.

قیمت تور دبی 7 شب و 8 روز

سخن آخر 

نول کارت دبی یا همان کارت مترو دبی، رفت‌وآمد شما را به‌عنوان یک گردشگر بسیار راحت کرده است. ازآنجایی‌که دبی به‌عنوان یکی از شهرهای گردشگرپسند جهان، سالانه میزبان حدود 14 میلیون توریست است، در دسترس بودن سیستم حمل‌ونقل دبی برای هر فرد ازجمله گردشگران بسیار اهمیت دارد و کارت نول دبی، به این موضوع، کمک کرده است. در این مطلب، با نحوه استفاده از کارت اتوبوس و مترو دبی، مزایای نول کارت، تعرفه‌ها و نکات دیگر مربوط به آن آشنا شدید و درمجموع متوجه شدید که نول کارت چیست. چنانچه شما به دبی سفر کرده‌اید و تجربه استفاده از این کارت را دارید، مشتاقیم تا نظراتتان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک ‌بگذارید.

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.