وان بریم یا استانبول؟ مقایسه کامل دو شهر وان و استانبول

3.2
از 9 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
وان بریم یا استانبول؟
20 اردیبهشت 1402 10:00
5

وان یا استانبول؟ مسئله خیلی از مسافران ترکیه این است! قبل از پاسخ به این سؤال، اول باید بدانیم چرا به ترکیه می‌رویم و از سفرمان چه انتظاراتی داریم. بسیاری از افرادی که به اندازه کافی از شهرهای ترکیه اطلاعات ندارند، ممکن است شهری را انتخاب کنند که اصلاً با اهداف سفرشان متناسب نیست. مثلاً اگر کسی قرار است صرفاً برای خرید به ترکیه برود، خرید تور وان نیازش را برطرف می‌کند و در بیشتر مواقع لازم نیست خود را به غربی‌ترین شهرهای ترکیه، مثل استانبول برساند. در این مطلب، با مقایسه وان و استانبول، در تصمیم‌گیری کمکتان می‌کنیم.

وان بریم یا استانبول؟

اگر بخواهیم پاسخ این سؤال را در کوتاه‌ترین حالت ممکن بدهیم، باید اشاره کنیم که اگر فقط و فقط به قصد خرید پا به ترکیه می‌گذارید، قطعاً وان مقصد ارزان‌تر و راحت‌تری است. اما اگر می‌خواهید از جاذبه‌های معروف ترکیه دیدن کنید یا در شهرهای توریستی این کشور عکاسی کنید، پیشنهاد می‌کنیم استانبول را انتخاب کنید. البته به‌جز این دو هدفِ سفر به وان یا استانبول، عوامل بسیاری در تصمیم‌گیری دخیل هستند که در ادامه این مطلب از مجله گردشگری لست سکند، هر یک از آن‌ها را موشکافی می‌کنیم.

مقایسه وان و استانبول از نظر موقعیت جغرافیایی

تمام تفاوت‌های وان و استانبول، از فاصله‌ای که این دو شهر از هم دارند، شروع می‌شود. وان در شرقی‌ترین بخش ترکیه واقع شده و یکی از همسایگان مرزی ایران است، اما استانبول در آن سر ترکیه است و بخشی از آن، در قاره اروپا قرار گرفته است. برای پیمایش فاصله این دو شهر، باید حدود 1700 کیلومتر را طی کنید.

از آنجایی که بیشتر شهرهای مهم توریستی ترکیه، مثل آنتالیا، آنکارا، ازمیر، قونیه و... در نیمه غربی ترکیه واقع شده‌اند، اگر به استانبول سفر کنید، راحت‌تر می‌توانید از شهرهای مختلف دیدن کنید. در کل، با چندثانیه بررسی وان یا استانبول در نقشه، می‌توانید درباره سفرتان به این 2 شهر، تصمیم قطعی‌تری بگیرید.

VAN-IST.jpg
فاصله استانبول و وان در نقشه (طی کردن با هواپیما، حدود 2:30 ساعت)

مقایسه وان و استانبول از نظر آب‌و‌هوا

وقتی این بحث مطرح است که وان بهتر است یا استانبول، باید توجه ویژه‌ای به آب‌وهوا و طبیعت این دو شهر داشته باشیم. به‌طور کلی، در شرق ترکیه و شهرهایی مثل وان، طبیعت کوهستانی خودنمایی بیشتری می‌کند. در اطراف وان کوه‌هایی میبینیم که ارتفاعشان به بیش از 3 هزار متر می‌رسد و به همین دلیل زمستان‌های این نواحی سرد و برفی هستند. به‌طوری که در ماه اول زمستان، کمینه دمای وان دور‌وبر منفی 8 درجه سلسیوس است و بیشینه آن حدود یک درجه. بنابراین اگر زمان سفرتان زمستان است و برای لذت بردن از طبیعت به ترکیه می‌روید، بین وان یا استانبول، گزینه دوم را انتخاب کنید. به‌طور کلی، ماه‌های خرداد تا شهریور، بهترین زمان برای سفر به وان هستند.

و اما استانبول. به لطف قرارگیری استانبول بین دریای مرمره و دریای سیاه، تعادل دمایی بیشتری در وضع آب‌وهوا دیده می‌شود. زمستان استانبول هم سرد است؛ اما نه به اندازه وان. به‌طوری که در سردترین روزهای سال، دما بین 3 تا 9 درجه سانتی‌گراد متغیر است. تابستان استانبول گرم و مرطوب است و دما به 30 درجه هم می‌رسد؛ با این حال در تابستان هم مسافران بسیاری راهی استانبول می‌شوند. عموماً اگر در فصل بهار تور ترکیه می‌خرید، از نظر آب‌وهوا فرقی نمی‌کند به وان یا استانبول می‌روید.

EsP11z0W4AU2Eq-.jpg
طبیعت کوهستانی وان
bosphorus-yalis.jpg
طبیعت سرسبز وان

مقایسه وان و استانبول از نظر قیمت تور

با درنظر گرفتن فاصله بین ایران با وان یا استانبول، این‌طور برداشت می‌شود که قیمت تور وان به مقدار درخور توجهی از قیمت تور استانبول ارزان‌تر است؛ البته فاصله کم وان تا ایران، از یک جهت دیگر هم بر ارزانی تورهایش تأثیر گذاشته و آن‌ هم زمینی‌بودن این تورهاست. درست است که معمولاً تور وان از تور استانبول ارزان‌تر است اما شرایطی هم داریم که باعث شود ورق برگردد.

مثلاً انتخاب زمان سفر هم در قیمت تور وان یا استانبول تأثیر بسزایی دارد. همچنین تعداد روزهای اقامت هم در این مقایسه اثر دارد، اما موضوعی که بیش از همه قیمت تورها را جابه‌جا می‌کند، هتلی است که جزو پکیج تور شماست. با در نظر گرفتن این شرایط می‌توانیم بگوییم که گاه ممکن است برخی از تورهای وان گران‌تر از برخی از تورهای استانبول باشند.

مقایسه وان و استانبول از نظر جاذبه‌ها

حدس زدن نتیجه مقایسه وان و استانبول از نظر تعداد و اهمیت جاذبه‌ها بسیار ساده است. بسیاری از جاهای دیدنی استانبول، به‌عنوان نماد ترکیه شناخته می‌شوند و از نظر ارزش تاریخی، آوازه بلندبالایی دارند. استانبول به‌جز جاذبه معروفی مثل مسجد ایاصوفیه، روی هم رفته نزدیک به 10 کاخ دیدنی، 7 مسجد عظیم و تاریخی و 7 قلعه دارد. این در حالی است که بخواهیم جاذبه‌های طبیعی این شهر را به کل فراموش کنیم! بنابراین با یک حساب سرانگشتی معلوم می‌شود که بازدید از تمام جاذبه‌های استانبول کار یکی‌دو روز نیست و برای این کار باید به سراغ تورهایی مثل تور استانبول 7 شب و 8 روز برویم.

درست است که شهر وان نسبت به استانبول جاذبه‌های کمتری دارد؛ اما این بدین معنا نیست که هیچ‌کس برای تماشای جاذبه‌های وان به ترکیه نمی‌رود. این شهر به‌جز جاذبه‌های تاریخی مهمی مثل قلعه وان و کتیبه‌های خشایارشاه، جاذبه‌های طبیعی مثل دریاچه وان دارد که در چند روز اقامتی که در این شهر دارید، می‌توانید سری هم به آن‌ها بزنید.

جاذبه استانبول.jpg
جاذبه‌های استانبول

مقایسه وان و استانبول از نظر تنوع غذایی و رستوران‌گردی

وقتی مشغول گشت‌زنی در استانبول هستید، قدم‌به‌قدم رستوران و کافه می‌بینید. طبق برخی از آمار، حدود 23 هزار رستوران در این شهر وجود دارد. پس از نظر غذا و تنوعش، لازم نیست در استانبول نگران چیزی باشید. قرارگیری استانبول بین دو دریا باعث شده است که غذای دریایی در رژیم مردمش نقش پررنگی داشته باشد. همچنین فرهنگ غذایی اروپایی هم در هنر آشپزی آن‌ها دیده شود.

وان هم از نظر تنوع غذایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اگر امتحان کردن غذا جزو اهداف سفرتان به ترکیه باشد، از سفر به این شهر پشیمان نمی‌شوید؛ خصوصاً اگر از آن دسته افرادی باشید که به صبحانه اهمیت می‌دهند، چراکه صبحانه‌های وان معروف است.

گرچه از نظر کیفیت و تنوع غذا، استانبول یک سروگردن نسبت به وان بالاتر است؛ اما به‌طور کلی از نظر تنوع و کیفیت غذا، فرق زیادی نمی‌کند که وان بریم یا استانبول. زیرا از هر دو شهر راضی بیرون خواهید آمد. نکته‌ای که نباید از قلم بیفتد، تفاوت قیمت غذا در ترکیه است. شهر وان از نظر اقلام خوراکی و غذای رستورانی، ارزان‌تر از استانبول است.

غذای دریایی در استانبول.jpg
غذای دریایی در استانبول

مقایسه وان و استانبول از نظر خرید

در ابتدای متن گفتیم که خرید در وان، انگیزه اصلی بسیاری از مسافران این شهر است. این شهر پر از فروشگاه‌ها و مراکز خرید معروف و صد البته ارزان است و در زمان حراج‌ها، این اماکن غلغله می‌شوند و فرصت خوبی برای خرید مهیا می‌کنند. خصوصاً اگر برای خرید لباس به وان بروید.

مراکز خرید استانبول هم چیزی از مراکز خرید وان کم ندارند؛ بلکه از نظر عرضه اجناس لوکس، وضع بهتری دارند؛ اما در مجموع، سفر و خرید به وان ارزان‌تر تمام می‌شود. ضمن اینکه مراکز خرید در استانبول جدا از لباس، محل خوبی برای خرید صنایع‌دستی و هنری هستند و در کل چنین مواردی جزو سوغاتی‌های خوب این شهر محسوب می‌شوند. در آخر، فرقی نمی‌کند که استانبول بریم یا وان، در هر صورت، چانه‌زنی در قیمتی که بابت کالاها می‌پردازید، تأثیر زیادی خواهد داشت.

74045389-1638685907.jpg
مرکز خرید وان ای وی ام

مقایسه وان و استانبول از نظر تفریحات و زندگی شبانه

در مجموع، از نظر تفریحات و زندگی شبانه هم برگ برنده با استانبول است؛ به شرطی که خرید تنها تفریح مورد علاقه‌تان نباشد. در جای‌جای استانبول، انواع پارک، شهربازی، پارک آبی، دلفیناریوم و حتی پارک برفی هم دیده می‌شود. پس از نظر تنوع، تفریحات استانبول با اختلاف بالایی از وان برتر هستند. علی‌الخصوص اگر تفریحات شبانه برایتان جذاب‌تر باشد.

درباره شرایط تفریح در وان هم می‌توان گفت که این شهر چند شهربازی و پارک دارد و پارک‌های مختلفی برای تفریح گردشگران ساخته شده است. به جز بازارگردی، خرید و گشت‌زنی در محیط شهری، دریاچه وان هم محل خوبی برای قایق‌سواری، طبیعت‌گردی و لذت بردن از تفریحات وان است.

Nightlife-in-istanbul.jpg
زندگی شبانه در استانبول

مقایسه استانبول و وان از نظر حمل و نقل عمومی

دسترسی به حمل‌ونقل عمومی استانبول هم از وان بهتر است. کافی است یک استانبول کارت داشته باشید تا بتوانید از یکی از قدیمی‌ترین متروهای جهان استفاده کنید که نقاط بسیاری از شهر را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین انواع اتوبوس‌های عمومی، تاکسی، تراموا و دلموش در این شهر آماده خدمت‌رسانی به شما هستند. اما وان هم از نظر حمل‌ونقل عمومی حداقل امکانات لازم را دارد.

دلموش و تاکسی و اتوبوس در دسترس‌ترین روش‌های رفت‌وآمد در وان هستند؛ اما به دلایل مختلفی، جای خالی مترو در این شهر کمتر حس می‌شود. مثلاً قیمت تاکسی در وان نسبت به استانبول کمتر است. ضمن اینکه بیشتر گردشگران ایرانی می‌توانند با ماشین شخصی‌شان به وان سفر کنند و از هزینه‌های رفت‌وآمد فارغ شوند.

s.jpg
مترو استانبول

مقایسه استانبول و وان از نظر سفر با خانواده

در سفر خانوادگی، انتخاب مقصدی که هم برای افراد کم‌سن‌وسال و هم برای افراد مسن جذاب باشد، یک مسئله اساسی است. فرقی نمی‌کند که مقصدتان استانبول یا وان باشد، در هر صورت جوان‌ترها خودشان را به‌راحتی سرگرم خرید، تفریح و گشت‌وگذار می‌کنند. اما اگر بخواهید همراه کودکان و افراد مسن به ترکیه بروید، استانبول به چند دلیل مقصد بهتری است.

اول اینکه، سفر به وان معمولاً زمینی است و معطلی در مرز و طی‌کردن جاده‌ها برای افراد سالخورده و کودکان عموماً دشوار است. جاذبه‌های وان برای کودکان، نسبت به استانبول کمتر است. البته شرایط و سلایق خانواده‌های مختلف، متفاوت است. برای مثال در صورتی که با ماشین شخصی به وان سفر کنید، حتی اگر کودک و افراد پیر همراهتان باشد، کارتان ساده‌تر خواهد بود.

جاهای دیدنی استانبول برای کودکان

9e12832529566fb3d02a664c9ab2d5df.jpg
سفر خانوادگی به استانبول

مقایسه وان و استانبول از نظر اقامت

در بین مراکز اقامتی و هتل‌های وان، جاهای لوکس زیادی دیده نمی‌شود و تعداد هتل‌های 5 ستاره این شهر به 5 عدد هم نمی‌رسد، برای همین بهترین هتل های وان، فقط به هتل‌های لوکس ختم نمی‌شود. در صورتی که هتل‌‌گردی و اقامت در هتل‌های لوکس از جذابیت‌های سفر به استانبول است. برای رزرو هتل در وان باید به فکر نزدیکی‌اش با مراکز خرید وان باشید، اما برای رزرو هتل در استانبول باید به فاصله هتل از جاهای دیدنی و میدان اصلی شهر (تکسیم) دقت کنید.

هتل لوکس در وان.jpg
یکی از هتل‌های 5 ستاره در وان ترکیه

مقایسه وان و استانبول از نظر هزینه‌های سفر

با توجه به قیمت تورهای استانبول یا وان، می‌توانیم دریابیم که هزینه‌های سفر به وان در کل کمتر از هزینه‌های سفر به استانبول است. در مقایسه وان و استانبول از نظر غذا، اشاره کردیم که قیمت غذا در استانبول گران‌تر از وان است. همچنین، هزینه تاکسی در وان ارزان‌تر است و هتل‌های ارزان بسیاری در نقاط مختلف وان دیده می‌شوند و در آخر، قیمت لباس در وان کمتر از قیمت لباس در استانبول است.

البته نباید غافل شویم که استانبول هم برای مسافرت‌های اقتصادی مقصد بدی نیست. چراکه این شهر هم تنوع خوبی در هتل‌هایش دارد و شرایط حمل‌ونقل عمومی آن نسبتاً ارزان است. همچنین پیدا کردن غذای ارزان در استانبول کار سختی نیست، چراکه غذای خیابانی در نقاط مختلفش پیدا می‌شود و قیمت خوبی دارد. در کل، اگر می‌خواهید هزینه‌های سفر به استانبول را برآورد کنید، بد نیست نگاهی به مطلب راهنمای سفر به استانبول بیندازید.

mavi.jpg
فروشگاه لباس در وان

سخن آخر

با مطالعه این مطلب، احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که تصمیم‌گیری بابت اینکه استانبول بریم یا وان، کار سختی نیست. زیرا این دو شهر از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند و با بررسی سلیقه و انتظاراتتان از یک مقصد خوب، می‌توانید به‌راحتی تصمیم بگیرید. کدام‌یک از شهرهای استانبول یا وان را دیده‌اید؟ به‌نظرتان وان بهتر است یا استانبول؟

پیشنهاد ما این است که خودتان هم نگاهی به تورهای وان و استانبول در صفحه تورهای لست‌سکند بیندازید و تورها را با هم مقایسه کنید که بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. اگر هرکدام از این دو مقصد را انتخاب کردید، می‌توانید از همان قسمت تور، خریدتان را آنلاین انجام دهید.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.