جاهای دیدنی شهرکرد؛ معرفی بهترین‌ها با عکس و آدرس

4.8
از 14 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی شهرکرد + عکس و آدرس
08 شهریور 1403 08:00
0

جاهای دیدنی شهرکرد تنوع زیادی دارند؛ از جاذبه‌های طبیعی تا جاذبه‌های تاریخی. شهرکرد یکی از زیباترین شهرهای ایران است که در دامنه رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته است. در این مطلب از مجله گردشگری‌ لست‌سکند فهرستی از بهترین دیدنی های شهرکرد را در اختیارتان می‌گذاریم تا چنانچه به‌زودی قصد سفر به این شهر را دارید، بتوانید برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

جاهای دیدنی شهرکرد که نباید از دست داد

  • آبشار زردلیمه
  • چشمه دیمه
  • قلعه شمس‌آباد
  • قلعه سردار اسعد جونقان
  • پل زمان‌خان
  • گردشگاه پیر غار
  • مسجدجامع شهرکرد
  • حمام خان

مشاهده قیمت امروز تورهای شهرکرد

آبشار زردلیمه

آبشار زردلیمه یکی از محبوب‌ترین دیدنی های شهرکرد برای مسافران علاقه‌مند به طبیعت است. این آبشار در دل کوه‌های زاگرس و انتهای دره لیمه واقع شده است. این آبشار یکی از بلندترین آبشارهای ایران است و ۴۰ متر ارتفاع و ۶۵ متر عرض دارد. طبیعت اطراف این آبشار بسیار زیبا و بکر است. جنگل‌های سرسبز، صدای آب و پرندگان، درختان انبوه بلوط و صنوبر، همگی زیبایی خاصی به طبیعت اینجا بخشیده‌اند. گفتنی است که برای بازدید از این جای دیدنی شهرکرد، لازم است تجهیزات، لباس و کفش مناسب همراه داشته باشید و ترجیحاً با راهنمای محلی آشنا به مسیر همراه شوید.

  • آدرس آبشار زردلیمه: شهرستان اردل، روستای زردلیمه
  • بهترین فصل بازدید از آبشار زردلیمه: بهار و تابستان

موقعیت دقیق آبشار زردلیمه روی نقشه

زردلیمه.jpg
آبشار زردلیمه، یکی از مکان های دیدنی شهرکرد

زردکوه

برای علاقه‌مندان به طبیعت و کوه‌نوردی، زردکوه یکی از جذاب‌ترین دیدنی های شهرکرد است. زردکوه بین دو رودخانه بازفت و کوه‌رنگ قرار گرفته است و به همین دلیل، طبیعت خرم و سرسبزی دارد. ارتفاع بلندترین قله زردکوه، ۴۲۰۰ متر است و بعداز قله دنا، بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس است. اگر از آن دسته مسافران تور طبیعت‌گردی هستید که کوه‌نوردی جزو علایق شماست، توصیه می‌کنیم سر زدن به زردکوه را حتماً در برنامه سفرتان به شهرکرد قرار دهید.

  • آدرس زردکوه: کوهرنگ
  • بهترین فصل بازدید از زردکوه: تابستان

موقعیت دقیق زردکوه روی نقشه

زردکوه.jpg
زردکوه از جاذبه های گردشگری شهرکرد

غار یخی چما

غار یخی چما در کوهرنگ یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرکرد محسوب می‌شود که در ایران کم‌نظیر است و مشابه آن را می‌توان در روسیه یا ایسلند دید. این غار در گذشته‌های دور منبع تأمین آب شیرین عشایر بختیاری بوده و امروز هم منبع تأمین آب شیرین برای جنوب کشور است. آبی که در این غار جاری است، در تمام سال بسیار خنک است و به همین دلیل، این جای دیدنی شهرکرد یک مقصد عالی برای مسافرت در فصول گرم سال است. بازدید از چند متر اولیه این غار، به تجهیزات خاصی نیاز ندارد؛ ولی برای رفتن به انتهای آن، به تجهیزات تخصصی و راهنمای محلی نیاز دارید.

  • آدرس غار یخی چما: روستای شیخ‌علی‌خان
  • بهترین فصل بازدید از غار یخی چما: تابستان

موقعیت دقیق غار یخی چما روی نقشه

غار چما.jpg
غار یخی چما، یکی از جاهای گردشگری شهرکرد

چشمه دیمه

چشمه دیمه در نزدیکی روستایی به همین اسم واقع شده است و از جاذبه‌های طبیعی شهرکرد محسوب می‌شود. این چشمه یکی از سرشاخه‌های اصلی زاینده‌رود است و از ارتفاعات زردکوه سرچشمه می‌گیرد. آب این چشمه به‌دلیل وجود املاح معدنی، خواص درمانی دارد و برای مواردی مثل سنگ‌کلیه مفید است. از جذابیت‌های این جای دیدنی شهرکرد، طبیعت سبز، مناظر و چشم‌اندازهای زیبا و آب‌و‌هوای مطبوع است. گفتنی است که اینجا مکانی ایدئال برای عکاسی و پیک‌نیک محسوب می‌شود.

  • آدرس چشمه دیمه: روستای دیمه
  • بهترین فصل بازدید از چشمه دیمه: بهار و تابستان

موقعیت دقیق چشمه دیمه روی نقشه

چشمه دیمه.jpg
چشمه دیمه، یکی از جاذبه های گردشگری شهرکرد

قلعه چالشتر

قلعه چالشتر یکی از جاهای تاریخی شهرکرد است. این قلعه را به‌نام قلعه خدا‌رحم‌خان یا قلعه خانی هم می‌شناسند و قدمت این بنا به دوره صفویه برمی‌گردد. این قلعه، معماری باشکوه و زیبایی دارد که ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است. قلعه چالشتر از بخش‌های مختلفی مثل خان‌نشین، اندرونی، انبار، حمام و اسطبل تشکیل شده و اوج هنر حجاری ایرانی را می‌توانید در اینجا تماشا کنید.

  • آدرس قلعه چالشتر: شهرستان چالشتر، خیابان باستان
  • ساعت بازدید از قلعه چالشتر: ۹.5 صبح تا ۵ عصر
  • قیمت بلیط قلعه چالشتر: ۲۵ هزار تومان

موقعیت دقیق قلعه چالشتر روی نقشه

قلعه چالشتر.jpg
قلعه چالشتر، یکی از جاهای دیدنی شهرکرد

قلعه دزک

قلعه دزک یکی از جاهای تاریخی شهرکرد است که می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ، بسیار جالب باشد. این قلعه در دوره پهلوی اول به دستور امیر‌مفخم‌ بختیاری ساخته شده و معماری آن ترکیبی از معماری اروپایی و ایرانی است. این قلعه زیبا، امروز در اختیار سازمان میراث فرهنگی است و به موزه سنگ و پوشاک تبدیل شده است.

  • آدرس قلعه دزک: جنوب‌شرق روستای دزک
  • ساعت بازدید از قلعه دزک: ۸ صبح تا ۶ عصر
  • قیمت بلیط قلعه دزک: ۱۵ هزار تومان

موقعیت دقیق قلعه دزک روی نقشه

دزک.jpg
قلعه دزک، یکی از جاهای دیدنی شهرکرد

قلعه شمس‌آباد

قلعه شمس‌آباد یکی از جاهای دیدنی شهرکرد است که بازدید از آن، برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار جالب است. قلعه‌ها در گذشته برای کارکردهای نظامی و حفاظتی ساخته می‌شدند. این قلعه در اواخر دوره قاجار به‌ دستور یوسف‌خان امیرمجاهد که یکی از خوانین بختیاری بوده، ساخته شده است. این قلعه در گذشته دارای حمام، درشکه‌خانه و چهار برج بوده؛ ولی امروز بخش زیادی از بنا تخریب شده است. گفتنی است که قلعه شمس‌آباد در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس قلعه شمس‌آباد: ۱۵ کیلومتری شهرکرد، روستای شمس‌آباد

موقعیت دقیق قلعه شمس‌آباد روی نقشه

قلعه شمس آباد.jpg
عکس جاهای دیدنی شهرکرد، قلعه شمس‌آباد

قلعه سردار اسعد جونقان

این قلعه یکی از جاهای تاریخی شهرکرد است که در روستایی به اسم جونقان، در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این بنا، اقامتگاه تابستانی حاج‌علی‌قلی‌خان بختیاری بوده و نقش مهمی در فرایند انقلاب مشروطه داشته و محل تجمع و گردهمایی مشروطه‌خواهان و فاتحان تهران بوده است. از قصه‌های تاریخی این بنا که بگذریم، معماری قلعه سردار اسعد جونقان هم در نوع خود بسیار دیدنی و زیباست. معماری این قلعه با الهام از معماری جدید فرانسه و کاخ‌های اروپایی قرن نوزدهم بوده و آینه‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های خیره‌کننده‌ای دارد.

  • آدرس کاخ سردار اسعد جونقان: ۴۲ کیلومتری شهرکرد، جونقان

موقعیت دقیق قلعه سردار اسعد جونقان روی نقشه

قلعه سردار اسعد.jpg
قلعه سردار اسعد جونقان، از دیدنی های شهرکرد

پل زمان‌خان

پل زمان‌خان، در دوره صفویه روی رودخانه زاینده‌رود احداث شد؛ با این هدف که از غرق شدن افراد در رودخانه جلوگیری کند. این پل امروز یکی از جاهای تاریخی شهرکرد محسوب می‌شود؛ ولی علاوه‌بر ارزش تاریخی، طبیعت اطراف این پل هم زیبایی و لطافت خاصی دارد. انبوه درختان و آب‌و‌هوای خوش باعث شده تا پل زمان‌خان یکی از دیدنی‌های محبوب شهرکرد برای مسافران تور استان چهارمحال‌وبختیاری باشد.

  • آدرس پل زمان‌خان: شهرستان سامان

موقعیت دقیق پل زمان‌‌خان روی نقشه

پل زمان‌خان.jpg
پل زمان‌خان، یکی از مکان های دیدنی شهرکرد

گرداب بن

گرداب بن از دل کوه‌های زاگرس می‌جوشد و یکی چشمه‌های اصلی تغذیه‌کننده زاینده‌رود است. در مسیر این چشمه، طبیعت زیبایی شکل گرفته و همین موضوع، اینجا را به یکی از مکان های دیدنی شهرکرد برای مسافران تور داخلی تبدیل کرده است. صدای خروشان آب، درختان سرسبز و آب‌وهوای مطبوع از ویژگی‌های این جای دیدنی شهرکرد است. عکاسی و پیک‌نیک، ازجمله تفریحاتی است که می‌توانید در اطراف گرداب بن تجربه کنید.

  • آدرس گرداب بن: ۲۰ کیلومتری شمال شهرکرد، بن

موقعیت دقیق گرداب بن روی نقشه

گرداب بن.jpg
گرداب بن، یکی از جاهای دیدنی شهرکرد

پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد، یکی از زیباترین دیدنی‌ های شهرکرد برای عاشقان طبیعت است. این پارک در ارتفاعات زاگرس واقع شده و منطقه‌ای حفاظت‌شده است. این پارک به‌دلیل وجود تپه ماهور، زیستگاه مناسبی برای قوچ‌ و میش وحشی است و در قسمت‌های صخره‌ای این پارک، گونه‌های نادری مثل پلنگ زندگی می‌کنند. از حیات‌وحش غنی این جای دیدنی شهرکرد که بگذریم، طبیعت و گونه‌های گیاهی این پارک هم بسیار دیدنی است و هوای اینجا بسیار خوش و مطبوع است. ازجمله تفریحاتی که می‌توانید در پارک ملی صیاد تجربه کنید، می‌توان به پرنده‌نگری، پیک‌نیک، طبیعت‌گردی و عکاسی اشاره کرد.

  • آدرس پارک ملی تنگ صیاد: ۴۵ کیلومتری شهرکرد، شهرستان بروجن

موقعیت دقیق پارک ملی تنگ صیاد روی نقشه

پارک ملی تنگ صیاد.jpg
پارک ملی تنگ صیاد در بهار

گردشگاه پیر غار

گردشگاه پیر غار یکی از جاذبه های گردشگری شهرکرد است که به‌دلیل طبیعت بکر و آب‌و‌هوای خوش با استقبال بسیاری از گردشگران مواجه شده است. این گردشگاه در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و یکی از زیباترین آبشارهای کشورمان، به نام آبشار پیر غار در اینجا قرار گرفته است. در این منطقه، کتیبه‌هایی از دوران مشروطه به یادگار مانده که روی سه تخته‌سنگ با خط نستعلیق روی کوه‌های زاگرس سنگ‌نگاری شده‌اند. این جای دیدنی شهرکرد هم برای علاقه‌مندان به طبیعت و هم برای علاقه‌مندان به تاریخ می‌تواند بسیار دیدنی و جالب باشد.

  • آدرس گردشگاه پیر غار: شهرستان فارسان، روستای ده چشمه

موقعیت دقیق گردشگاه پیر غار روی نقشه

پیر غار.jpg
گردشگاه پیر غار، از جاهای دیدنی شهرکرد

مسجدجامع شهرکرد

مسجدجامع شهرکرد یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر برای علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی و مذهبی است. این مسجد، در سال ۱۲۷۰ هجری قمری توسط یکی از خوانین بختیاری به‌نام محمدرضاخان بنا شده و امروز یکی از دیدنی های شهرکرد است. به‌لحاظ معماری، این مسجد را با مسجد حکیم اصفهان مقایسه می‌کنند. مسجدجامع شهرکرد ۲۵۰۰ متر مربع مساحت و چهار ایوان دارد و کاشی‌کاری‌ها، آجرکاری‌ها و منبت‌کاری‌های کم‌نظیر و زیبایی در آن به چشم می‌خورد.

  • آدرس مسجدجامع شهرکرد: خیابان ملت، خیابان مشرف‌الملک
  • ساعت بازدید از مسجدجامع شهرکرد: ۲۴ ساعته

موقعیت دقیق مسجدجامع شهرکرد روی نقشه

مسجد جامع.jpg
مسجدجامع، از دیدنی های شهرکرد

حمام خان

حمام خان یکی از مکان های دیدنی شهرکرد است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این بنا به همت محمدرضاخان ستوده از خوانین بختیاری احداث شد و مساحتی حدود ۵۵۰ متر مربع دارد. معماری این حمام قدیمی بسیار جالب و دیدنی است و بنا از بخش‌های مختلفی مثل سربینه، سردر و خزانه تشکیل شده است.

  • آدرس حمام خان: خیابان ملت، کوچه مشرف‌الملک
  • ساعت بازدید از حمام خان: ۷ صبح تا ۵ عصر

موقعیت دقیق حمام خان روی نقشه

حمام خان.jpg
حمام خان، یکی از جاهای دیدنی شهرکرد

مسجد اتابکان

این مسجد یکی از دیدنی های شهرکرد است و در بافت تاریخی شهر قرار دارد. مسجد اتابکان ازلحاظ معماری به سبک معماری مساجد دوره اول اسلامی شباهت دارد و در ساخت آن از مصالحی مثل آجر و خشت استفاده شده است. قدمت این جای دیدنی شهرکرد، حدود 800 سال است و در دوره‌های قاجار و پهلوی مرمت روی آن صورت گرفته است.

  • آدرس مسجد اتابکان: خیابان ولی‌عصر
  • ساعت بازدید از مسجد اتابکان: ۱۱.5 صبح تا ۱۲.5 ظهر، ۵ تا ۶ عصر

موقعیت دقیق مسجد اتابکان روی نقشه

اتابکان.jpg
نمای بیرونی مسجد اتابکان، یکی از جاهای گردشگری شهرکرد

موزه باستان‌شناسی شهرکرد

ساختمان موزه باستان‌شناسی شهرکرد در گذشته حمامی به‌نام حمام پرهیزکار بوده و امروز به موزه تغییر کاربری پیدا کرده است. این موزه یکی از جالب‌ترین جاهای تاریخی شهرکرد است و میراث باقی‌مانده از تاریخ و تمدن گذشته این سرزمین در آن جمع‌آوری شده و به نمایش در‌آمده است. آثاری مثل مجسمه‌‌های سفالی و گلی، ابزارها و کتیبه‌های باستانی را در موزه باستان‌شناسی شهرکرد می‌بینید.

  • آدرس موزه باستان‌شناسی شهرکرد: خیابان ولی‌عصر
  • ساعت بازدید از موزه باستان‌شناسی شهرکرد: ۷:۲۰ صبح تا ۲:۲۰ بعدازظهر
  • قیمت بلیط موزه باستان‌شناسی شهرکرد: ۴ هزار تومان

موقعیت دقیق موزه باستان‌شناسی شهرکرد روی نقشه

موزه باستان.jpg
موزه باستان‌شناسی، یکی از مکان های دیدنی شهرکرد

سفر با تور شهرکرد

اگر قصد سفر به این شهر و بازدید از دیدنی های شهرکرد را دارید، یکی از راه‌های سفر به این شهر خرید تور است. برای انتخاب تور مناسب، کافی است در بخش تورهای وبگاه لست‌سکند عبارت تور شهرکرد را جست‌وجو کنید و از بین تورهای موجود، با استفاده از فیلترهای گوناگون، گزینه مناسبتان را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مطلب جاهای دیدنی شهرکرد را به شما معرفی کردیم. مکان های دیدنی شهرکرد، متنوع‌اند و با هر سلیقه‌ای که به این مقصد سفر کنید، می‌توانید از سفرتان لذت ببرید. خواندن راهنمای سفر به شهرکرد به شما کمک می‌کند برنامه‌ریزی بهتری برای سفر به این مقصد دل‌انگیز داشته باشید. اگر تاکنون به شهرکرد سفر کرده‌اید، بهترین جای دیدنی شهرکرد ازنظر شما کدام است؟

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.