جاهای دیدنی خلخال؛ معرفی بهترین‌ها با آدرس و عکس

5
از 2 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی خلخال + عکس و آدرس
09 شهریور 1403 08:00
0

جاهای دیدنی خلخال فقط به جاذبه‌های طبیعی‌اش محدود نمی‌شوند؛ گرچه اغلب افراد، خلخال را به طبیعت زیبا و بکرش می‌شناسند. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند فهرستی از دیدنی های خلخال را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر به‌زودی عازم سفر به این شهر هستید، بهترین جاهای دیدنی خلخال را بشناسید.

جاهای دیدنی خلخال که نباید از دست داد

  • روستای لرد
  • روستای اندبیل
  • روستای کزج
  • جاده اسالم به خلخال
  • ییلاق دشته
  • خلخال سویی
  • دریاچه نئور
  • حمام نصر

مشاهده قیمت روز تورهای خلخال

روستای لرد

روستای لرد یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای اردبیل و یکی از زیباترین دیدنی های خلخال است. این روستا را با طبیعت بکر، دشت شقایق‌، غارها و چشمه‌های خروشان می‌شناسند. در این روستای گردشگری، چشمه‌ای به نام سیبیه‌خانی لرد وجود دارد که طولانی‌ترین چشمه آبشار ایران است. آب‌وهوای خنک و بهشتی این روستا در تابستان‌ها، باعث شده تا روستای لرد مقصدی ایدئال برای مسافران تور داخلی در فصول گرم سال باشد.

  • آدرس روستای لرد: جنوب خلخال، بخش شاهرود
  • بهترین فصل بازدید از روستای لرد: تابستان

موقعیت دقیق روستای لرد روی نقشه

روستای لرد.jpg
روستای لرد، از مکان های دیدنی خلخال

روستای اندبیل

روستای اندبیل یکی از جاذبه های گردشگری خلخال و مقصدی عالی برای یک سفر تابستانی است. اندبیل، روستایی کوهپایه‌ای است و شیب ملایم و آب جاری در معابر، یکی از مشخصه‌های اصلی این روستاست. جنگل‌های انبوه بلوط، رودخانه اندبیل، چشمه‌های جاری، آب‌وهوای خوش و طبیعت بکر از جاذبه‌های این جای دیدنی خلخال هستند. اجرای جشن‌های جالب در فصل زمستان و مراسم منحصر‌به‌فرد محرم را هم باید به جاذبه‌های روستای اندبیل اضافه کرد.

  • آدرس روستای اندبیل: 3 کیلومتری خلخال
  • بهترین فصل بازدید از روستای اندبیل: تابستان

موقعیت دقیق روستای اندبیل روی نقشه

روستای اندبیل.jpg
روستای اندبیل، از جاهای گردشگری خلخال

روستای برندق

روستای برندق یکی از جاهای دیدنی خلخال است. این روستا در میان دره‌‌ای سرسبز قرار گرفته و به‌دلیل چشم‌انداز کم‌نظیرش شهرت دارد. آب‌وهوای این روستا در فصل تابستان بسیار خنک و مطبوع است و به همین دلیل، روستای برندق یکی از محبو‌ب‌ترین مقاصد در بین مسافران تور طبیعت‌گردی است. علاوه‌بر طبیعت و آب‌وهوای خوش، این روستا جاذبه‌های طبیعی مثل آبشار برندق را هم در خود جای داده است.

  • آدرس روستای برندق: دهستان رستم
  • بهترین فصل بازدید از روستای برندق: تابستان

موقعیت دقیق روستای برندق روی نقشه

روستای برندق.jpg
روستای برندق، از مکان های دیدنی خلخال

روستای کزج

روستای کزج یکی از روستاهای دیدنی خلخال است که معماری پلکانی دارد. این روستا در دامنه کوه قرار گرفته و به‌دلیل معماری ویژه، طبیعت سرسبز و بکر و آب‌وهوای خوش یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی خلخال است. رودخانه قزل‌اوزن از میانه کوچه‌ها و باغ‌های روستای کزج عبور می‌کند و به همین دلیل، میوه‌های لذیذی مثل گلابی، توت و آلبالو در اینجا فراوان است.

  • آدرس روستای کزج: دهستان رستم، روستای کزج
  • بهترین فصل بازدید از روستای کزج: تابستان

موقعیت دقیق روستای کزج روی نقشه

روستای کزج.jpg
روستای کزج، عکس جاهای دیدنی خلخال

جاده اسالم به خلخال

این جاده هفتاد کیلومتری که در حدفاصل بین گیلان و اردبیل قرار دارد، یکی از رؤیایی‌ترین و جذاب‌ترین جاده‌های ایران است. این جاده از اسالم در استان گیلان آغاز می‌شود به خلخال در استان اردبیل منتهی می‌شود و سراسر آن سرشار از زیبایی و شکوه است. در مسیر جاده اسالم به خلخال مدام با صحنه‌هایی از شکوه طبیعت روبه‌رو می‌شوید و زیبایی‌ها، شما را حیرت‌زده می‌کند. دشت‌های سبز، پیچ‌و‌خم‌ها و مه لطیف هوا ازجمله ویژگی‌های این جاده است. اگر اوایل بهار به این جای دیدنی خلخال سر بزنید، فرصت دیدن دشت‌های انبوه شقایق را هم دارید. پیک‌نیک، عکاسی و پیاده‌روی از تفریحاتی است که می‌توانید در این جاده تجربه کنید.

  • آدرس جاده اسالم به خلخال: اسالم تا خلخال
  • بهترین فصل بازدید از جاده اسالم به خلخال: بهار، تابستان و پاییز

موقعیت دقیق جاده اسالم به خلخال روی نقشه

جاده اسالم به خلخال.jpg
جاده اسالم، یکی از جاذبه های گردشگری خلخال

ییلاق دشته

در مسیر جاده اسالم به خلخال، ییلاقی بهشتی وجود دارد که از دیدنی های خلخال است. این ییلاق، یک مقصد بی‌نظیر برای سفر تابستانی است. طبیعت این ییلاق به‌قدری بکر و زیباست که خستگی‌های زندگی روزمره شهری را در خاطر مسافران تور استان اردبیل محو می‌کند. تماشای کوه، مناظر دشت‌های سبز و صدای دریاچه‌های زلال از ویژگی‌های این ییلاق تابستانی است. غار آویشو و منطقه جنگلی طاسکوه هم در فاصله کمی از این ییلاق قرار دارند. کوه‌نوردی، عکاسی، پیک‌نیک و طبیعت‌گردی ازجمله تفریحاتی است که می‌توانید در ییلاق دشته تجربه کنید.

  • آدرس ییلاق دشته: جاده اسالم به خلخال
  • بهترین فصل بازدید از ییلاق دشته: تابستان

موقعیت دقیق ییلاق دشته روی نقشه

ییلاق دشته.jpg
ییلاق دشته، یکی از دیدنی های خلخال

قله آق‌داغ

اگر از علاقه‌مندان به کوه‌نوری و طبیعت‌گردی هستید، قله آق‌داغ یکی از جالب‌ترین مکان های دیدنی خلخال برای شماست. این قله با ارتفاع ۳۳۰۳ متر، دومین کوه بلند استان اردبیل بعداز سبلان است و در لیست جاهای دیدنی اردبیل هم قرار دارد. در دامنه‌‌های این قله، گیاهان خودرو و معطر مثل ریحان و آویشن می‌روید و از فراز آن جنگل‌هایی مثل نوده و آق سو دیده می‌شود. در اطراف این قله، غارهای زیبا و چشمه‌های معدنی هم وجود دارد و مردم محلی باور دارند آب این چشمه‌ها برای رفع مشکلات گوارشی مفید است.

  • آدرس قله آق‌داغ: هشتجین
  • بهترین فصل بازدید از قله آق‌داغ: تابستان

موقعیت دقیق قله آق‌داغ روی نقشه

آق داغ.jpg
قله آق‌داغ، یکی از جاهای گردشگری خلخال

خلخال سویی

خلخال، چشمه‌ها و رودهای خروشان زیادی دارد و خلخال سویی یا جویبار خلخال یکی از آن‌هاست. این جویبار از برف‌ و یخ‌های آب‌شده کوه‌های اطراف خلخال سرچشمه می‌گیرد و پس‌از طی کردن مسیری 40 کیلومتری به رودخانه خلخال، سپس رودخانه قزل‌اوزن و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. در مسیر این جویبار، طبیعت زیبایی شکل گرفته و صدای جریان آب و غوغای پرندگان، اینجا را به یکی از دیدنی های خلخال تبدیل کرده است.

  • آدرس خلخال سویی: منطقه دربند هواشان
  • بهترین فصل بازدید از خلخال سویی: تابستان

موقعیت دقیق خلخال سویی روی نقشه

خلخال سویی.jpg
خلخال سویی، از مکان های دیدنی خلخال

آبشار نره‌گر

آبشار نره‌گر در روستایی به‌نام اسبو قرار گرفته و جزو بلندترین آبشارهای ایران است و یکی از جاهای دیدنی خلخال محسوب می‌شود. این آبشار در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و در اطراف آن، انبوه درختان گردو به چشم می‌خورد. آب‌وهوای این آبشار در تابستان‌ها بسیار خنک و دل‌چسب است و طبیعت چشم‌نواز و سبز آبشار نره‌گر باعث شده تا یکی از محبو‌ب‌ترین مکان های دیدنی خلخال برای مسافران باشد.

  • آدرس آبشار نره‌گر: روستای اسبو
  • بهترین فصل بازدید از آبشار نره‌گر: تابستان

موقعیت دقیق آبشار نره‌گر روی نقشه

آبشار نره گرر.jpg
آبشار نره‌گر، از جاذبه های گردشگری خلخال

دریاچه نئور

دریاچه نئور یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی خلخال در بین مسافران است. این دریاچه در حدفاصل بین استان‌های اردبیل و گیلان و در دامنه کوه‌های تالش واقع است. عمق دریاچه نئور در بهار به ۱۳ متر می‌رسد و جزو مناطق حفاظت‌شده ایران است. دریاچه نئور، زیستگاه بیش‌از ۷۰ گونه گیاهی و ۹۰ گونه جانوری است. طبیعت اطراف این دریاچه بی‌نهایت زیباست و دشت‌های سرسبز و گل‌های رنگارنگ در نقطه‌‌نقطه آن دیده می‌شود. پیاده‌روی، عکاسی، دوچرخه‌سواری، پیک‌نیک و پرنده‌نگری ازجمله تفریحاتی است که می‌توانید در این جای دیدنی خلخال تجربه کنید. گفتنی است که امکان ماهیگیری هم در این دریاچه فراهم است و می‌توانید هنگام بازدید از آن، با همراه داشتن تجهیزات مناسب، ماهیگیری را هم به برنامه سفرتان اضافه کنید.

  • آدرس دریاچه نئور: ۴۰ کیلومتری جنوب‌شرق اردبیل
  • بهترین فصل بازدید از دریاچه نئور: بهار و تابستان

موقعیت دقیق دریاچه نئور روی نقشه

دریاچه نئور.jpg
دریاچه نئور، یکی از دیدنی های خلخال

غار هفت‌خانه

غار هفت‌خانه یکی از مکان های دیدنی خلخال است و در روستایی به‌نام گرمخانه قرار دارد. این غار، دو دهانه ورودی دارد و در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. این غار را هم می‌توان در دسته جاذبه‌های طبیعی قرار داد و هم در زمره جاهای تاریخی خلخال؛ چراکه آثاری از اقامت انسان در دوره‌های باستان در این غار به چشم می‌خورد.

  • آدرس غار هفت‌خانه: هشتجین، روستای گرمخانه
  • بهترین فصل بازدید از غار هفت‌خانه: تابستان

موقعیت دقیق غار هفت‌خانه روی نقشه

غار هفت‌خانه.jpg
غار هفت‌خانه، از جاهای تاریخی خلخال

غار جلال‌آباد

غار جلال‌آباد در ارتفاع ۲۵۰۰ متری قرار گرفته و جنس زمین آن از آهک است. هوای داخل این غار به‌شدت سرد و مرطوب است و حوضچه‌ای در دل آن قرار گرفته است که آبی گوارا و زلال دارد. دهانه ورودی این غار، بسیار تنگ و کوچک است. به همین دلیل ورود به آن را بدون تجهیزات و آمادگی قبلی توصیه نمی‌کنیم.

  • آدرس غار جلال‌آباد: روستای جلال‌آباد
  • بهترین فصل بازدید از غار جلال‌آباد: تابستان

موقعیت دقیق غار جلال‌آباد روی نقشه

غار جلال‌آباد.jpg
غار جلال‌آباد، از دیدنی های خلخال

گورستان تاریخی شمس‌آباد

گورستان شمس‌آباد، یکی از جاهای تاریخی خلخال است. این گورستان در روستایی به‌نام شمس‌آباد در نزدیکی رودخانه قزل‌اوزن قرار دارد و قدمت آن بیش‌از ۱۳۰۰ سال است. در این جای دیدنی خلخال، سه مقبره قدیمی وجود دارد که روی آن‌ها به خط کوفی عباراتی نوشته شده است. طبیعت روستای شمس‌آباد هم در نوع خود بسیار زیبا و دیدنی است. این جاذبه علاوه‌بر اهمیت تاریخی، برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی هم جذاب است.

  • آدرس گورستان تاریخی شمس‌آباد: روستای شمس‌آباد

موقعیت دقیق گورستان تاریخی شمس‌آباد روی نقشه

گورستان تاریخی شمس‌آباد.jpg
گورستان شمس‌آباد، از جاهای تاریخی خلخال

حمام نصر

حمام نصر یکی از جاهای تاریخی خلخال است و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این حمام، معماری زیبایی دارد و در قسمت سربینه آن می‌توانید نقاشی‌های نفیسی را ببینید. گفتنی است که حمام نصر در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس حمام نصر: خلخال، خیابان مهدی مرجایی

موقعیت دقیق حمام نصر روی نقشه

حمام نصر.jpg
حمام نصر، از مکان های دیدنی خلخال

سفر با تور خلخال

اگر با شناخت جاهای دیدنی خلخال مشتاق سفر به این شهر تماشایی شده‌اید، کافی است در قسمت تورهای وبگاه لست‌سکند عبارت تور خلخال را جست‌وجو کنید. با یک جست‌وجو، می‌توانید فهرستی از تورها به این مقصد را ببینید و با استفاده از انواع‌واقسام فیلترها، تور مناسبتان را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم فهرست کاملی از جاهای دیدنی خلخال را به شما معرفی کنیم تا چنانچه در حال برنامه‌ریزی برای سفر به این شهر هستید، بتوانید متناسب با زمان‌بندی سفرتان، برخی از جاذبه‌ های گردشگری خلخال را برای بازدید انتخاب کنید. خواندن راهنمای سفر به خلخال مسیر شما را برای سفر به این شهر، هموار می‌کند. اگر تاکنون به خلخال سفر کرده‌اید، بازدید از کدام دیدنی های خلخال را به مسافران این شهر پیشنهاد می‌کنید؟

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.